جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۳
۵۵
قسم جلاله، تقدیر آمریکا و اقدامات عینی هسته‌ای

رییس دیپلمات سازمان انرژی اتمی با صنعت هسته‌ای چه کرد؟/ تقدیر آمریکایی ها از نقش سازنده صالحی در برجام را چگونه باید تفسیر کرد؟

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۲۹
کد مطلب: 619379
موارد فعالیت‌های هسته‌ای که آقای صالحی اعلام کردند ظاهراً چندان جدید و شامل تغییرات جدی رو زمین نیست و از آنجاکه کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر چشم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی -بخوانید جاسوسان غرب-صورت می‌گیرد، علامت خوبی از جدیت ایران در احقاق حقوقش به آن‌ها ارسال نمی‌کند
رییس دیپلمات سازمان انرژی اتمی با صنعت هسته‌ای چه کرد؟/ تقدیر آمریکایی ها از نقش سازنده صالحی در برجام را چگونه باید تفسیر کرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، دکتر مالک شریعتی: آن روز که آقای علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی به تیم مذاکرات هسته‌ای ایران اضافه شد، انتظار می‌رفت که در اثر پیاده‌سازی برجام، اولاً در بخش فنی کم‌ترین آسیب به تجهیزات و زیرساخت‌های هسته‌ای کشور وارد شود، ثانیاً مراحل انجام تعهدات فنی ایران گام‌به‌گام و متوازن با اقدامات سیاسی طرف مقابل تعریف و عملیاتی شود و ثالثاً در زمان اجرای برجام از سقف امکان فعالیت در تاسیسات هسته‌ای عدول نشود.

اما آنچه امروز با آن مواجهیم چیست؟ اولاً جمع‌آوری تجهیزات اصلی درون سایت‌ها نظیر سانتریفیوژها و همچنین زیرساخت‌های آن با بدترین شکل ممکن صورت پذیرفت و به بهانه از رده خارج بودن فناوری قدیمی، عملاً تجهیزات قبلی دیگر به هیچ‌وجه قابل استفاده نیست.

ثانیاً تقریباً تمامی تعهدات فنی ایران نظیر تعطیلی فردو، کاهش تعداد دستگاه‌ها، کاهش میزان ذخایر، امحای قلب رآکتور اراک و‌... در ابتدا و بالمره انجام پذیرفت بدون آنکه طرف مقابل گام عینی و عملی بردارد و امروز تقریباً هیچ عاید ایران شده است. ثالثاً در مدت چند ماه از آغاز اجرای برجام بسیاری از اقدامات اصلی یا مقدماتی برای آینده پسابرجام می‌توانست صورت پذیرد که رها شد و چه بسا باید گفت عامدانه تعطیل شد.

شاهد این ادعا دستور اخیر و صریح رهبرانقلاب است که با قید «فعلاً در چهارچوب برجام» صادر شد. همین قید کلیدی نشان می‌دهد که بسیاری از اقدامات فنی و اجرایی بدون آنکه خدشه‌ای به برجام وارد کند می‌توانست در طول مدت پس از توافق هسته‌ای صورت پذیرد که انجام نشده است.

فهرست این اقدامات به اذعان کارشناسان خبره در حوزه فناوری هسته‌ای شامل ده‌ها مورد می‌شود که سازمان با فعالیت در آن حوزه‌ها، می‌بایست هم مانع از عقب‌ماندگی بیشتر ـ و بیش از اثر طبیعی برجام ـ می‌شد، هم مقدمات کار را برای روزهای پس از پایان مدت برجام یا شکست آن پیش‌بینی می‌کرد.

اکنون نیز موارد فعالیت‌های هسته‌ای که آقای صالحی اعلام کردند ظاهراً چندان جدید و شامل تغییرات جدی رو زمین نیست و از آنجاکه کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر چشم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی -بخوانید جاسوسان غرب-صورت می‌گیرد، علامت خوبی از جدیت ایران در احقاق حقوقش به آن‌ها ارسال نمی‌کند و حتی بالعکس می‌تواند پیامی سربسته از داخل ایران تلقی شود که چندان به سخنان مقامات توجه نکنید آنچه در عمل اتفاق می‌افتد چیز دیگری است که نباید زیاد از آن احساس نگرانی شود.

فهرست اقدامات ضعیف، تاریخ‌گذشته و البته بزک‌شده اخیر آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی کاملاً با حرارت ایشان در بیان قسم‌های جلاله سه‌گانه در مجلس قابل مقایسه است و هر بیننده تیزهوشی خواهد فهمید که کدامیک از عمق جان یک انسان برخاسته است.

تقدیر آن مقام آمریکایی از نقش سازنده دکتر صالحی در مذاکرات و به سرانجام رسیدن برجام را باید چگونه تفسیر کرد وقتی در داخل ایران هیچ کس از فعالیت این رییس دیپلمات سازمان انرژی اتمی راضی نیست؟

عدم رضایت تا حدی است که حتی در پشت پرده خود او نیز چندان علاقه‌ای به ادامه تصدی مسوولیت این سازمان ندارد؛ البته این موضوعی است که نباید گذاشت اتفاق بیفتد چراکه احتمالاً از یکی دو ماه آینده و مشابه ماجرای سال‌های 82 تا 84، همان‌ها که در رآکتور اراک بتن ریختند و تجهیزات را جمع‌آوری و پلمب کردند باید ادعاهای خود در توانمندی برای راه‌اندازی چند هفته‌ای کل تاسیسات هسته‌ای تعطیل و رها شده را عملی سازند و نسبت به نچرخیدن چرخ هسته‌ای در کنار چرخ پنچر اقتصاد پس از پنج سال پاسخگو باشند.(1)

پی نوشت:
1)http://sobhe-no.ir/newspaper/489/3/19475
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حزب باد هر طرف بوزه همون طرفیه
Denmark
...
Iran, Islamic Republic of
من هرگز به یک دوتابعیتی خصوصا از کشوری که با ما 8سال جنگید اعتماد نمیکنم
مهدی
United Arab Emirates
همه افراد دخیل در ماجرای برجام بایستی بالکل ممنوع الخروج باش...
Iran, Islamic Republic of
هسته ای کشور رو نابود کردن
همین فرد گفت دو ساله راکتور اراک را می سازیم؟
سه سال رد شده تازه قلب جدید رو طراحی کردند
...
Canada
قدر آقای صالحی را در آمریکا بیشتر از ایران میدانند ... اگه در آمریکا مجسمه آقای صالحی را در کنار مجسمه آزادی قرار بدن بنده تعجب نمی کنم چون ایشون آمریکا را بدون شلیک حتی یک گلوله تفنگ بادی به هدفش که نابودی صنعت هسته ای است رساندند.
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
شاهد از غیب رسید

«کریستوفر فورد» دستیار وزیر در اداره امنیت بین‌الملل و منع اشاعه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید خروج این کشور از توافق هسته‌ای، فعلا به از بین رفتن برجام و بازگشت وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به وضعیت پیش از توافق منجر نشده است.
Iran, Islamic Republic of
ما موندیم از رفتار وگفتار عده ای در داخل نظام .از یک طرف می گویند از تعریف وتمجید وهمراهی دشمن باید شک کرد واز طرفی خودشان با همراهی ترامپ دیوانه یکصدا شده وعلیه برنامه های یک سازمان گوش ملت را کر میکنند.
Canada
حتما شما هم چشمتون به دهان دشمنه تا هر چی گفت بر ضدش عمل کنی؟ حالا بگو ببینیم وقتی اوباما از برجام تعریف میکرد و حالا که ترامپ موضع گیری تندی بر علیه برجام داره شما چه موضعی گیری داشتی؟
Iran, Islamic Republic of
دقیقا در چه زمانی ترامپ از مخالفان برجام در ایران حمایت کرده است؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هم چرخ سانتریفیوژ پنچر شد هم چرخ زندگی مردم .
Iran, Islamic Republic of
البته طبق گفته صالحی ماشین ابمیوه گیری هم یک نوع سانتریپیوژ است شاید ...
خاک بر سرمان اگر روزی دشمن از ما راضی باشد( امام خمینی)
م.ا
دکتر صالحی هم!!!! اینها فکر نمی کنند که در پنج شنبه و جمعه عمرشان هستند و عنقریب باید پاسخگوی شهدا باشند؟!
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر مالک شریعتی شما که به راحتی چنین نقدی میکنید منبع این جمله" در داخل ایران هیچ کس از فعالیت این رییس دیپلمات سازمان انرژی اتمی راضی نیست؟" را اعلام کنید؟
در این روزهای آخر رمضان چنین نوع گفتاری نشانه فراموشی آتش جهنم است.
Denmark
دوست عزیز آتش جهنم مال ما مردم کوچه و بازار است هنوز این مسئله به این سادگی را یاد نگرفته ایی
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
منظورش کسانی که دلسوز واقعی نظام و انقلاب هستند، بوده...
و الا در داخل هم هستند که از ایشان راضی باشند!!!!!!!!!!!!!!!
salman
Iran, Islamic Republic of
کسی که هم در دولت احمدی نژاد معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بوده و هم در دولت روحانی!! ایشون با یک ظاهر موجه و کلام متین صنعت هسته ای را فشل کردند . کسی نیست از ایشون سوال کنه چرا کارشناسان صنعت غنی سازی را اخراج کرده و حالا از کمبود اورانیم برای غنی سازی دم میزنه. جز یک لابی مافیایی چه چیزی باعث شده ایشون در تمام دولتها نقش کلیدی بازی کنه
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
...
fajr47
Iran, Islamic Republic of
البته باید هزینه ها را نیز از جیب خودشان بدهند چون ملت یکبار این هزینه ها را به امید اقتدار هسته ای پذیرفت و اینها به راحتی از بین بردند این بار از جیب خودشان باید بدهند شاید تنبیهی باشد برای دیگران که دیگر با گزینه های اقتدار ملت به این راحتی برخورد نکنند .
Iran, Islamic Republic of
آقای رسایی این خانه و آن فنجان خارجی خوشگل را از کجا آوردی؟
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت دادم
United States
از ارشاد قم !
Iran, Islamic Republic of
...
سید
Iran, Islamic Republic of
خداوند تو و امثالت را هم به راه راست هدایت فرماید.
United States
صالحی یک پای این فاجعه هست. روحانی، ظریف، عراقچی، علی لاریجانی و تمام نمایندگانی که به تصویب برجام رای دادند همه سهیم هستند. بطور حتم دولت فخیم کدخدا از اینها هم تشکر فراوان دارد فقط به دلیل امنیتی نمی توانند علنی بگویند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر مالک شریعتی: مقام معظم رهبری فرمودند
در قضیّه‌ی برجام، از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند؛ این کار را نکنید. امّا اینکه همدیگر را سرزنش کنیم، اهانت کردن، هتک حرمت کردن، متّهم کردن، اینها باید از بین [برود]؛ یک دودستگی و دوقطبی براساس برجام به وجود نیاید.
Iran, Islamic Republic of
شما ظاهرا هنوز تفاوت نقد نویسنده و سرزنش را نمی دانید
در متن آنطور که من خواندم تحلیل کرده که اقدامات باید چه می بود و چه شد
Iran, Islamic Republic of
گروه سیاسی جهان نیوز اصلا دانش و تخصص در رابطه با تاسیسات هسته ای ندارد و تکرار مکرر حرفهای مفت قبلی را سرلوحه قرار داده است . بهتر است به فهم مخاطبینتان احترام بگذارید و اگر قرار است در مورد مسائل پیچیده هسته ای و دانش آن حرفی بزنید به سراغ کارشناسان فنی بروید و مصاحبه بگیرید و منتشر کنید . اما اینکه هرروز به دولت به هر بهانه ای حمله کنید و طوری القا کنید که رئیس این سازمان یک وطن فروش جاسوس اجنبی است جز خنده و استهزاء گفتارتان برای کسانی که اندک اطلاعاتی هم دارند در این زمینه حاصل دیگری ندارد .
Iran, Islamic Republic of
كدام دانش هسته اي منظور بتون ريزي شده هاست يا 10تن كيك زردي كه پودر شد
Iran, Islamic Republic of
تلقی شما از بتون ریزی همان قدر است که فکر می کنید ماسه و سیمان را به هم زده اند و با آب قاطی کرده اند و با بیل ریخته اند توی راکتور یا شمع روی کیک زرد را فوت کرده اند و پس از رقص چاقو و شاباش ریختن ، تقسیم کرده اند بین میهمان ها ، این تلقی همانی است که سرویس سیاسی جهان نیوز از برنامه هسته ای ایران دارد . بنابراین جهان نیوز برای تنویر افکار مخاطبین این چنینی اش بهتر است از کارشناسان فن هسته ای دعوت کند تا اساس کار دانش هسته ای را به صورت ساده بیان کنند که قبل از برجام چه شکلی بوده و پس از برجام چه شکلی شده است . با مسخره بازی ها و لفاظی های کوچه بازاری چیزی درست نمی شود .
Iran, Islamic Republic of
من حرف شما را کامل تایید میکنم درست درست
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آن عده از کارشناسان هسته ای که خبره بودند را به ادارات آب وفاضلاب منتقل کردند، کارشناسان از کجا خبردار باشند که بتوانند اظهار نظر کنند؟
Iran, Islamic Republic of
فوق تخصص سفسطه اقا ابوذر یعنی تو صورت مسله پاک کردن استاد تمام هستی
Canada
دوست عزیزی که از جهان نیوز خرده میگیری و در این چند خطی که نوشتی نشان دادی که در صنعت پیچیده هسته ای (بقول خودت) روی کاتینگ اج حرکت می کنی.
حالا بگو منظورت از وطن فروش کدام وطنه؟ ایران یا عراق؟
Iran, Islamic Republic of
کارایی کاتینگ اچ در جمله شما نا مفهوم است . دکتر صالحی در حال حاضر تنها دانشمند هسته ای مورد وثوق نظام اسلامی است که در ایران حضور دارد اگر مجموعه نظام به ایشان بی اعتماد بود هیچ وقت اجازه نمی داد در این پست مهم و حیاتی حضور داشته باشد لذا توهین و افترا های امثال همان احمق هایی که در روز قدس به ایشان بی احترامی کردند را جهان نیوز مرتکب می شود . با ناامید کردن و فراری دادن امثال دکتر صالحی از پذیرفتن چنین مسئولیت خطیری کل نظام فارغ از جناح بندی های موجود ضربه سنگینی خواهد خورد . لذا گفتن و نوشتن مشتی لا طائلات که به درد نشریات زرد می خورد و جز هدر دادن وقت و انرژی و خالی کردن عقده های حقارت بعضی با ادعا های واهی فایده دیگری ندارد .
Canada
دوست عزیز!
در تخصص منحصر بفرد دکتر صالحی در نابودی دستاوردهای هسته ای ایران در کمترین زمان قابل تصور کمترین شکی نیست....!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دوست عربز 18-21 لطفا خودت رو خسته نکن . این دوستان خودشان بهتر از هر کس دیگه ایی خوب میدونند که دارن چی میگن و چی مینویسند و طرف نوشته هاشون ادمهای همچون شما نیست
Iran, Islamic Republic of
تایید میشود
Iran, Islamic Republic of
لبخند به آمریکاییها حمله به معترضین خودی
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای صالحی منتظر جواب دادن به شهید احمدی روشن باش که حاصل تلاشش را بتن ریختی
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم این جماعت منافق اصلاح طلب فقط وفق به دنبال نابودی کشور هستند!!! اینها نه فقط راضی به پیشرفت کشور نیستند بلکه هدفشون عقب رفت که هیچ ازبین رفتن کشور هست.
والا در هیچ کشوری مثل ایران اینقدر فتنه داخلی علیه نظامش، علیه پیشرفتش، علیه اقتصادش، علیه امنیتش، علیه فرهنگش نیست!!!
حالا صالحی و انرژی هسته ای یک نمونه از اینها ست. یاد اون موقع بیفتید که همین آقایون اومدند توی تلویزیون و با افتخار اعلام کردند در قلب راکتور هسته‌ای اراک بتن تزریق کردیم به خیال اینکه تحریم ها برداشته بشه بعد هم آمریکایی ها به ریش ملت خندیدند!!بله باید هم از صالحی آمریکایی ها تقدیر و تشکر کنند.
عمار
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
احسنت
.... بهترین نظر است :)))))
Iran, Islamic Republic of
قسم جلاله، تقدیر آمریکا و اقدامات عینی هسته‌ای
رییس دیپلمات سازمان انرژی اتمی با صنعت هسته‌ای چه کرد؟/ تقدیر آمریکایی ها از نقش سازنده صالحی در برجام را چگونه باید تفسیر کرد؟
...
علی
Iran, Islamic Republic of
به والله اگر پافشاری رهبر عزیزمان و دلسوزان مملکت نبود تا الان... تمام صنعت هسته‌ای رو از بین میبردند.
علی
Iran, Islamic Republic of
جناب صالحی لطفا در خصوص انتصاب شخصی بعنوان مجری طرح واحدهای جدید نیروگاههای اتمی بوشهر با مدرک دیپلم و سن ۷۰ سال که هیچگونه تجربه‌ای در صنعت هسته‌ای ندارند و خیلی از کارشناسان هسته‌ای رو تا الان اخراج کردند،توضیح دهید.؟!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
من هیچگاه به افراد دو تابعیتی اعتماد و اطمینانی نداشتم و نخواهم داشت.
اینهمه افراد مورد وثوق چرا این شخص که دوتابعیتی است باید رئیس یک سازمان بسیار مهم در کشورمان شود؟
....
جالب اینجاست از زمانیکه این دولت آمده اکثر دلسوزان و کارشناسان و مدیران بلندپایه سازمان انرژی اتمی کنار گذاشته شده‌اند.
Iran, Islamic Republic of
مگه صالحی دو تابعیتیه؟
Iran, Islamic Republic of
صالحی تو همه دولت ها هست چه انقلابی چه ضدانقلابی
صالحی طبق گفته خودش برای خاتمی احترام خاصی قائله از طرفی ادعا داره به انقلاب و شهدا اعتقاد داره
حالا دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس (ع) رو
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
ازمعجزات خون شهدایکی همینه که پشت پرده وخصایص ذاتی همه افراد خصوصا حکومتی هارو برملامیکنه من جمله همین دکترصالحی که درجریان رییس انرژی شدنش دیدیم...
علی
Iran, Islamic Republic of
غم انگیز است که در زمان مذاکرات، طرفین توافق، پیشنهاد تغییر کاربری رآکتور اراک را به تقبل هزینه آن (چیزی حدود ۱۸۰ میلیون دلار)‌ دادند، ولی بعد از چندی، و با پیشنهاد همین آقای «شوخی کردم»، از طرف ایشان پذیرفته شد که داوطلبانه آنرا تغییر کاربری دهند(بخوانید نابودکنند) ! و هنوز پس از ۳ سال،‌ در مقدمات طرح آن و البته با چینی‌ها هستند!!! واقعاً در روز قدس مردم شعورشان را نشان دادند!!
حامی
Iran, Islamic Republic of
دنیا دنیا دنیا و امان از حب دنیا که بخاطر منافع کاملا شخصی و فردی آینده یک کشور و جامعه براحتی ب بازی گرفته میشه.. خداکنه حداقل حوب ساخته بشنون.. مفت نفروخته باشنمون