پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آمریکا در بحران انسانی یمن شریک است

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب: 619377
مجله آمریکایی «فارین پالیسی» در یاداشتی به اوضاع وخیم انسانی یمن پرداخت و دولت آمریکا را مسئول شرایط بحرانی یمن دانست.
آمریکا در بحران انسانی یمن شریک است
به گزارش جهان نيوز، نشریه‌ای آمریکایی در یاداداشتی از اوضاع و خیم انسانی در یمن ابراز نگرانی کرد و نوشت که ایالات متحده آمریکا در بحران انسانی یمن شریک است.

نشریه «فارین پالیسی»، سه‌شنبه نوشت که همزمان با مذاکرات فشرده «مارتین گریفث»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای جلوگیری از درگیری‌های نظامی احتمالی در «الحدیده» که با هدف فراهم آوردن مقدمات گفت‌وگوهای صلح یمن انجام می‌شود، امارات متحده عربی از سازمان‌های کمک و امدادرسانی فعال در یمن خواسته کارمندهای خود را قبل از آغاز هجوم به حدیده از منطقه خارج کنند.

براساس این گزارش، دولت آمریکا که برای دومین بار درباره پیامدهای حمله نظامی به حدیده هشدار داده بوده، به نظر می‌رسد که در برابر عملیات نظامی‌ای که عربستان سعودی و امارات قصد اجرای آن را دارند، تسلیم شده و «گروه بحران‌های بین‌المللی» آن را به منزله نشان دادن «چراغ سبزی» برای ائتلاف به منظور آغاز حمله به الحدیده می‌داند.

فارین پالیسی به اظهارات اخیر «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا اشاره می‌کند که گفته بود: «اماراتی‌ها را در جریان نگرانی‌های امنیتی و اهمیت انتقال کمک‌های انسانی و تجاری با هدف نجات جان مردم یمن گذاشتیم و از آن‌ها خواستیم با سازمان ملل در این مورد همکاری کنند».

این نشریه می‌نویسد، اظهارات پامپئو نشان از آن دارد که آمریکا از موضع خود در مخالفات با حمله ائتلاف عربستان سعودی و امارات به الحدیده عقب‌نشینی کرده و این گواهی است بر اینکه واشنگتن در هر حمله‌ای به شهر حدیده که بندر آن که تنها شریان حیاتی یمن به شمار می‌رود، شریک است.

فارین پالیسی به اظهارات «اسکات پل»، مدیر بخش یمن در مؤسسه خیریه «آکسفام» در رابطه با اظهارات وزیر خارجه آمریکا اشاره می‌کند که گفته است، «پاسخ ضعیف آمریکا» به منزله چراغ سبزی است برای آغاز حمله به حدیده که آمریکا را مسئول پیامدهای انسانی‌ای که در حدیده رخ خواهد داد، می‌داند.

براساس این گزارش، «استیون سش»، سفیر سابق آمریکا در یمن در واکنش به اظهارات پامپئو گفت که این اظهارات بسیار ضعیف بود و نتوانست در برابر درخواست حمله امارات و عربستان «کارت قرمز» نشان دهد که این عقب‌نشینی آمریکا از مخالفت پیشین خود با این حمله را نشان می‌دهد.

فارین پالیسی در پایان گزارش خود تأکید می‌کند، جنگ یمن که میدانی مهم برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه به شمار می‌رود، آمریکا را بر آن داشته تا اقدام به حمایت نظامی لازم از عربستان و امارات در این جنگ کند.

ائتلاف عربستان سعودی و امارات از ۲ ماه پیش برای اشغال بندر الحدیده، واقع در غرب یمن که تنها شریان حیاتی و راه ارتباطی این کشور با بیرون به شمار می‌رود، عملیات نظامی زمینی، هوایی و دریایی گسترده‌ای شروع کرد.

به رغم پیشروی‌های اولیه، با اعزام نیروهای تازه نفس و پاتک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، متجاوز زمین گیر شده و برخی از مناطقی را که اشغال کرده بود، از دست داد.

هفته گذشته بعد از این شکست‌ها، «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه نوشت که امارات از آمریکا برای حمله به بندر الحدیده درخواست کمک کرده است.

سید «بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی‌ای که اخیرا داشته، تأکید کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ علیه یمن حضور دارند. 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *