کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مفاد توافق ترامپ و اون چیست؟

22 خرداد 1397 ساعت 15:30

بعد از اولین دیدار سران آمریکا و کره شمالی، طرفین سندی مشترک را به امضا رساندند که شامل چهار بند از جمله خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره و تضمین امنیت کره شمالی است.


به گزارش جهان نیوز، روز سه‌شنبه (امروز) بعد از هفته‌ها رایزنی فشرده و تنش‌های بوجود آمده در موضوع نشست مشترک سران آمریکا و کره شمالی، سرانجام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور برای اولین بار دیدار کردند.

نشست مشترک ترامپ و کیم حدود ۵ ساعت به طول انجامید و طرفین ابتدا نشستی دوجانبه بدون حضور دیگر مقامات دو کشور و تنها با حضور یک مترجم برگزار کردند. سپس هیات‌های آمریکایی و کره شمالی به رهبران خود ملحق شده و نشست دوجانبه میان مقامات دو کشور ادامه پیدا کرد.

بعد از اتمام نشست مقامات آمریکا و کره شمالی، هیات‌ها در ناهار کاری مشترک حاضر و سپس ترامپ و کیم سند جامع مشترکی را امضا کردند که مفاد آن به شرح زیر است که در سایت شبکه سی.ان.بی.سی منتشر شده است. 

در این بیانیه مشترک آمده است، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا «دونالد جِی ترامپ» و رئیسِ جمهوری دموکراتیک خلق کره «کیم جونگ اون» اولین، نشست تاریخی را در روز دوازدهم ژوئن در سنگاپور برگزار کردند. 
بر اساس مفاد سند جامع مشترک:

۱) طرفین توافق کردند، در راستای تمایل مردم دو کشور برای صلح و خوشبختی، به منظور ایجاد روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی متعهد شوند.

۲) آمریکا و کره شمالی تلاش‌های مشترکشان را برای ساخت رژیم صلح پایدار و ثابت در شبه جزیره کره، همگام می‌کنند. 

۳) با تاکید بر اعلامیه پانمونجوم (که در روز ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ میان سران دو کره به امضا رسید)، کره شمالی متعهد به تلاش برای اتمام خلع سلاح اتمی از شبه جزیره کره است.

۴) آمریکا و کره شمالی متعهد به تبادل زندانیان باقی‌مانده در دو کشور و همچنین بازگرداندن اجساد سربازان کشته و مفقود شده در جنگ کره(1953) شدند.

بعد از امضای سند مشترک، رئیس جمهور آمریکا گفت که مایل است رهبر کره شمالی را به کاخ سفید دعوت کند. وی افزود، طرفین بعد از این دیدارهای بیشتری خواهند داشت.

منبع: فارس 


کد مطلب: 619326

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/619326/مفاد-توافق-ترامپ-اون-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com