کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارگردان «بچه مهندس»: منتظر غافلگیری باشید

22 خرداد 1397 ساعت 14:40

بسیاری این روز‌ها گمانه‌زنی می‌کنند که عاقبت جواد و سرلک و مابقی کاراکتر‌های اصلی "بچه مهندس" به کجا خواهد رسید، این پیش‌بینی‌ها با اتفاقات جذاب و غافلگیرانه مواجه خواهد شد.


به گزارش جهان نیوز، این روز‌ها مخاطبین شبکه دو را بیشتر از سال‌های دیگر رمضانی می‌بینند حالا اینکه "بچه مهندس" را در کنداکتور سریال اولی ندیدند یا ساعت خوبی برای پخش آن درنظر گرفته نشد این‌ها بحثی بوده که به تعبیر تهیه‌کننده این سریال سلیقه‌ای عمل شده است. اما با این اوصاف، به عقیده بسیاری از مخاطبان، این مجموعه تاکنون یکی از موفق‌ترین سریال‌های رمضانی تلویزیون بوده است که توانسته تا حدودی بینندگان را با خود همراه سازد. کارگردان این سریال علی غفاری است و از بازیگران آن می‌توان به ساناز سعیدی، بهناز جعفری، بهاره رهنما، بروز ارجمند و پرویز پورحسینی اشاره کرد. داستان این مجموعه در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی مطرح می‌شود و زندگی پسری را تصویر می‌کند که در کودکی رها شده و در پرورشگاه بزرگ می‌شود. علی غفاری کارگردان این مجموعه آثاری، چون "استرداد" و "ابوزینب" را نیز کارگردانی کرده است. در اواسط روز‌های پخش بچه مهندس در فاز اول با این کارگردان گفتگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

*برای اولین تجربه سریال سازی چطور شد به سراغ "بچه مهندس" رفتید؟
وقتی داستان "بچه مهندس" را خواندم کشش خوبی داشت که مرا ترغیب کرد تا وارد این عرصه شوم. چرا که در چنین فضایی، روایتگری این قصه که به کارگردان اجازه تصویرسازی حرفه‌ای و مطلوب می‌دهد، جذابیت دارد و در عین حال سختی‌های خودش را دارد. از طرفی امروز دچار پرداخت‌های تکراری سوژه‌ها و موضوعات هستیم و "بچه مهندس" بسیار بدیع و نو بود، این موضوع هم مرا درگیر خودش کرد. در حال حاضر مراحل فنی روز‌های پایانی سریال در فاز اول را می‌گذرانیم و فاز‌های بعدی هم جلوی دوربین می‌روند. زیرا تهیه‌کننده ما هم اعلام کرده که با یک وقفه کوتاه پس از دهه اول محرم در مهرماه فاز دوم (نوجوانی جواد+ نقش اول داستان) را به روی آنتن خواهیم برد.

*به نظرشما این وقفه مخاطب را از فضای "بچه مهندس" دور نمی‌کند؟
ما در ابتدا همچون سریال "کیمیا" و برخی از سریال‌های دیگر نظرمان بر روتین بودن فاز‌ها بود، اما شلوغ بودن کنداکتور‌ها اجازه نداد تا شاهد این استمرار در پخش باشیم. اما این شانس را داریم که بخش‌های بعدی سریال در فاز‌های نوجوانی و جوانی ادامه پیدا می‌کند و به تعبیری موضوعات از هم تفکیک شده‌ای دارند. البته برای اینکه به تعبیر شما حسّ درگیری مخاطب با سریال از بین نرود درصدد هستیم یک مقدمه یا خلاصه‌ای از بخش اول "بچه مهندس" آماده کنیم تا در ابتدای فاز دوم پخش شود. این سریال به ۸۰ قسمت می‌رسد که این روز‌ها در تهران تصویربرداری می‌شود. جالب است بدانید که از من درباره موضوع سریال سوالات متفاوتی پرسیده‌اند، در کنار توجه به پویا بودن و بدیع بودن داستان سریال، باید القای حسّ نوستالوژیک به مخاطب را هم اضافه کنم. چرا که قصه از دهه ۶۰ شروع می‌شود و به اتفاقات حال حاضر جامعه می‌رسد و این نکات و همزادپنداری‌ها برای مخاطب ما لحظات جذابی را پدید می‌آورند.

*قرار بود سریال شما به شبکه پنج سیما برود و به یک باره در کنداکتور تغییر کرد؛ به این موضوع انتقاد نداشتید؟
ماه مبارک رمضان بهترین کنداکتوری است که هر اثری بهتر از زمان‌های دیگر دیده می‌‎شود. حالا در این بین هرکدام از شبکه‌های یک، دو و سه به دلیل قدمت و سراسری بودن پربیننده‌تر هستند و بیشتر دیده می‌شوند. به لحاظ زمانی هم به هر حال شب‌های ماه رمضان بیننده خاص خودش را دارد و می‌تواند کمک کند. البته، چون سریال "بچه مهندس" در سه فاز تولید می‌شود، بحث‌های زیادی برای امکان پخش سریال در ماه رمضان داشتیم که نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که این موضوع شدنی است.

*به نظرشما تغییر زمان و روایت کردن شخصیت‌ها در مقاطع و سنین متفاوت دشوار نیست؟
خیلی سخت است. بخشی از این مورد مربوط به مشکلات اجرایی کار است؛ مسائلی مثل شباهت بازیگران فعلی با بازیگران همان شخصیت‌ها در فصل بعدی. شخصیت اصلی این کار یک کودک است و حداقل انتظاری که مخاطب از مجموعه دارد این است که بازیگر سنین نوجوانی‌اش هم شباهت به او داشته باشد. حفظ حس و حال شخصیت‌ها در فاز‌های بعدی کار ساده‌ای نیست که البته باید حتماً اتفاق بیفتد.

*یکی از دشواری‌های دیگر شما در ساخت این سریال شاید استفاده محوری از کودکان بود؛ چطور توانستید آنقدر خوب از کودکان بازی بگیرید؟
بسیار خرسندم که منتقدین هم در یادداشت‌ها و نکاتی که مطرح کردند این نتیجه خوب در بازی گرفتن از کودکان را دیدند. هر کارگردانی می‌داند کار با بچه‌ها سخت است و کار ما دشوارتر هم بود، چون بایستی از کودکان بیشتری کار می‌گرفتیم. باید از یونا تدین (نقش جواد) و بازیگران کودک دیگر که با تمام وجود بازی کردند تشکر کرد که باعث شدند این همه بازتاب خوب از سوی کارشناسان و مردم داشته باشیم.

*این روز‌ها مردم خیلی عاقبت کاراکتر‌های اصلی داستان را پیش‌بینی می‌کنند؛ آیا "بچه مهندس" در آینده مخاطب را غافلگیر خواهد کرد؟
برای پاسخ به این سوال هنوز زود است! خیلی‌ها از عاقبت جواد و سرلک سوال می‌کنند و یا دانستن اتفاقات دیگر برایشان خیلی جذابیت دارد. در این بین مخاطبان زیادی هم هستند که برای رسیدن به پاسخ سوال‌هایشان مشتاق تماشای قسمت‌های آینده سریال هستند. اجازه بدهید قصه پیش برود و زوایای جدیدی از آن مشخص شود. اما این را می‌گویم که به نظرم بسیاری از پیش بینی‌ها درباره شخصیت‌های سریال، طور دیگری رقم بخورد و درست از آب درنیاید! چراکه این پیش‌بینی‌ها با اتفاقات جذاب و غافلگیرانه مواجه خواهد شد.

*به عنوان سوال پایانی بفرمایید قرار است مخاطب با دنبال کردن "بچه مهندس" به چه آموزه و یا نکته‌ای دست پیدا کند؟
مخاطب باید جذابیت سریال و یا آموزه موردنظرش را در فراوانی نکات آموزشی و تربیتی در قصه کشف کند. خود کار رفته رفته می‌گوید که چقدر کودکان بی‌پناه نیاز به سرپرستی و کمک اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند. برایمان بسیار جالب بود که از هویت صحبت می‌کنیم و اینکه یک کودکی با تحمل همه مشکلات و سختی‌ها، روی پایش ایستاده و مقاومت را به نسل امروز می‌آموزد. یک کودک چطور به جایی می‌رسد که بدون پشتوانه مقاومت کردن در برابر تندباد‌های سهمگین را تمرین کند تا جایی که در درونش نهادینه می‌شود. مخاطب ما قرار است در سیر پیگیری دوربین ما، زندگی کند؛ نکته‌ای که خیلی در دنیای تصویر ما سردرگم اتفاقات روزمره‌ای شده که مخاطب در پای تماشای آن اتفاقات، اندوخته‌ای بدست نمی‌آورد.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 619305

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/619305/کارگردان-بچه-مهندس-منتظر-غافلگیری-باشید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com