کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد هاشمی به تعداد تعطیلات کشور

22 خرداد 1397 ساعت 11:05

رئیس شورای شهر تهران به تعداد تعطیلات کشور واکنش نشان داد و گفت: این تعطیلات موجب کاهش بهره‌وری در بخش‌های مختلف بویژه مدیریت شهری می‌شود


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای شصت و نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید سعید فطر، اظهار کرد: روز جمعه، عید سعید فطر است. عید روزه‌داران، عیدی که خداوند به مناسبت آن به اندازه تمام بندگانی که در کل ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر مورد بخشش قرار گرفته‌اند، می‌بخشد. عید فطر عیدی که با سنت زیبایی دادن فطریه و نماز وحدت‌بخش عید فطر از برجسته‌ترین نمادهای سنت اسلامی است.

وی تصریح کرد: نماز عید فطر موعدی است که تمام کدورت‌ها، اختلافات و کینه‌ها باید جای خود را به برادری، محبت و مودت بدهد. به خاطر داریم در سال 1388 و در اوج بحران داخلی و اختلافات سیاسی، مقام معظم رهبری در خطبه نماز عید فطر کلید واژه ماندگار جذب حداکثری و دفع حداقلی را مطرح کردند و بر حفظ حقوق شهروندی جامعه در برابر سخت‌ترین اتهامات تاکید کردند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بی‌مناسبت نیست رسانه ملی به جای بازخوانی اختلافات سیاسی و دامن زدن به تنش‌ها، اینگونه اظهارات تاریخی و وحدت‌بخش امام خمینی و رهبر معظم انقلاب را بازخوانی و یادآوری کند.وی همچنین تعطیلات عید سعید فطر را فرصتی برای شادابی شهروندان دانست و افزود: با اقدام مناسب مجلس شورای اسلامی یک روز بر تعطیلی عید فطر افزوده شد.

هاشمی در ادامه به تاثیرات تعطیلات و ارتباط آن با بهره‌وری مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: اگر چه تعطیلات رسمی در ایران، 27 روز در سال غیر از آخر هفته‌ها، شامل 6 روز تعطیلی ملی، 4 روز تعطیلات انقلابی و 17 روز تعطیلات مذهبی است اما به دلیل چینش و کارکرد نامناسب این تعطیلات دست کم معادل آن نیز به عنوان بین‌التعطیلی یا الحاقی، در فعالیت دستگاه‌های اجرایی اختلال بوجود می‌آید و عملا دو ماه را از دست می‌دهیم، اگر هزینه جاری شهرداری تهران را ماهیانه 1000 میلیارد تومان در نظر بگیریم، دست کم 2 هزار میلیارد تومان در سال به دلیل عدم استفاده درست و ساماندهی تعطیلات اتلاف می‌شود.

وی ادامه داد: از 27 روز تعطیل غیر از 5 روز تعطیلات نوروز بیش از نیمی از تعطیلات به مناسبت عزاداری است که در اکثر آنها بسیاری از شهروندان تهرانی با تعطیل کردن روز قبل یا بعد به سفرهای تفریحی می‌روند یعنی نه تنها فلسفه تعطیلی برای برخورداری مراسم عزاداری محقق نشده بلکه بر کاهش بهره‌وری، تصادفات و آلودگی محیط زیست و اتلاف وقت مردم در ترافیک هم منجر می‌شود. در حالیکه اگر اکثر این روزهای عزاداری تعطیل نباشد می‌توان با برگزاری مراسم عزاداری رسمی در ادارات، مدارس، دانشگاه ها و بازار تکریم بهتری از اهل بیت کرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به طرح ساماندهی تعطیلات مجلس شورای اسلامی که چند سالی است در دست رسیدگی است گفت: در این طرح حذف 12 فرودین و 15 خرداد از تعطیلات انقلابی و 29 اسفند از تعطیلات ملی و مختص کردن تعطیلی شهادت برخی ائمه به قم و مشهد قید شده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی در پایان با بیان تجربه سایر کشورهای اسلامی در تمرکز تعطیلات مذهبی و روزهای شادمانی دینی، نظیر عید فطر بیان کرد: تمرکز تعطیلات و روزهای شادمانی دینی می‌تواند در تبلیغ دین و تزریق نشاط به جامعه موثر باشد که امیدواریم با به نتیجه رسیدن این موضوع افزایش بهره‌وری در مجموعه کشور بویژه مدیریت شهری محقق شود.
 


کد مطلب: 619226

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/619226/انتقاد-هاشمی-تعداد-تعطیلات-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com