جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۸۴

چه کسانی بدنبال برکناری رئیس جمهور هستند؟/ اصلاح طلبان یا احمدی نژاد؟

سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۱۳
کد مطلب: 619107
بکارگیری تعابیری چون به استعفا رساندن، اِعمال فشار، طرح عدم کفایت و پرونده‌سازی، بیش از آنکه حاکی از ذهن منتقدین بالاخص اصولگرایان باشد گزارشی است از آنچه در ذهن اصلاح‌طلبان می‌گذرد!
چه کسانی بدنبال برکناری رئیس جمهور هستند؟/ اصلاح طلبان یا احمدی نژاد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: در هفته‌های اخیر اخبار و شایعات متعددی در مورد احتمال کناره گیری زودهنگام آقای روحانی از جایگاه ریاست جمهوری به گوش می‌رسد و برخی کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز به گسترش این شایعات دامن می‌زنند. برخی حتی از بیماری صعب العلاج آقای روحانی و احتمالا استعفاء زودهنگام آن سخن گفته‌اند!

این شایعات پس از خروج ترامپ از برجام و ناکامی سیاست آقای روحانی در حل مشکلات اقتصادی از طریق حل مناقشات هسته‌ای، در افکار عمومی از پذیرش بیشتری برخوردار گردیده و بستر برای دروغ‌پراکنی‌هایی از این قییل فراهم شده است. برخی جریان‌های سیاسی نیز چندان از گسترش این شایعات ناخرسند نیستند و اغراض و اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کنند! اما سوال اصلی در این میان آن است که چه کسانی از شیوع این شایعات سود می‌برند؟ و چه کسانی بدنبال برکناری یا عبور از روحانی هستند؟!

احمدی نژاد و مطالبه برگزاری زودهنگام انتخابات
در ایام ناآرامی‌های دی ماه ۱۳۹۶ بود که اولین بار اخباری پیرامون تقاضا جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران مبنی بر استعفاء حسن روحانی در محافل مختلف شنیده شد. این خبر خیلی زود توسط دولتمردان تکذیب شد و روزنامه‌های اصلاح‌طلب تلاش کردند تا انتشار اخبار آن را خط رسانه‌ای – تخریبی رقیب قلمداد کرده و آن را محکوم نمایند.

پس از این ماجرا بود که مساله برگزاری انتخابات زودهنگام و استعفای رییس جمهور بلافاصله به مطالبه‌ای از جانب جریان انحرافی بدل گردید و به بهانه‌های مختلف تکرار شد! محمود احمدی نژاد در نامه‌ای که در اسفندماه سال انتشار یافت از رهبری خواستار "برگزاری فوری و آزاد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس" شده بود. این خط رسانه‌ای توسط این جریان دنبال شد و در نامه‌ای که توسط بخشی از دانشجویان نزدیک به احمدی نژاد خطاب به رهبری معظم انقلاب در فرودین ماه امسال نوشته شد، مجددا مساله برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری مطرح گردید.

نوسانات شدید قیمت ارز و اوضاع آشفته بازار در فروردین ماه امسال کافی بود تا بار دیگر مساله استعفای روحانی توسط نزدیکان احمدی نژاد مطرح شود و این بار علی‌اکبر جوانفکر وارد میدان گردد و چنین بنویسد: «نمی‌شود شکست را پذیرفت و همچنان بر مسند قدرت باقیماند. دولت روحانی باید به دلیل ناکارآمدی محض استعفا دهد و زمینه برگزاری انتخابات مجدد را فراهم آورد.»

اصلاح ‌طلبان و پروژه استعفای روحانی
این تنها همراهان احمدی نژاد نبودند که در این ایام از موضوع پایان زودهنگام ریاست جمهوری سخن گفتند. بلکه این ادبیات را می‌توان در کلام فعالین سیاسی اصلاح طلب نیز جستجو نمود. سعید حجاریان که جایگاه تئوریسینی برای او قائل هستند، نیز به تازگی در یادداشتی به این موضوع پرداخته است. وی با رندی همیشگی خود از زبان اصولگرایان سخن گفته و در تشریح وضعت دولت روحانی در صورت وخیم شدن اوضاع و ناکامی در برجام چنین اظهار می‌دارد:

«در صورتی که وضعیت گفته شده تشدید شود، راست‌ها چهار سناریو پیش روی دولت روحانی قرار خواهند داد. اولین آنها پیشنهاد استعفاست؛ یعنی روحانی را به استعفا دلالت کنند. دومین سناریو، اِعمال فشار است؛ و بر سر مسائل شخصی رییس‌جمهور مانور دهند. سپس بر مبنای عکس‌العمل روحانی حملات را تشدید کرده و از رییس‌جمهور مشروعیت‌زدایی و نهایتا وی را وادار به کناره‌گیری کنند. سناریوی سوم، طرح عدم کفایت روحانی است؛ به نظر اگر اکثریت مجلس تا پایان سال اوضاع را بحرانی ببینند و نتوانند در برابر فشار مردم تاب بیاورند و به این جمع‌بندی برسند که دولت توانایی حل بحران ندارد، لاجرم و شاید بنا به بعضی صحبت‌ها موضوع عدم کفایت را مطرح می‌کنند.آخرین سناریو از جنس پرونده‌سازی است؛ به این نحو که مجموعه عملکرد روحانی را رصد کنند و فی‌المثل بگویند رییس‌جمهور با اصحاب فتنه سر و ‌سرّی داشته یا در موضوع برجام دو و سه با خارجی‌ها ارتباطی برقرار کرده است، لذا نمی‌تواند سکاندار قوه مجریه باشد.» [۱]

از سوی دیگر عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌ طلبان و فعال سیاسی اصلاح‌ طلب دراین باره نوشته است: «یک جریان سیاسی خاص با توجه به شرایط فعلی کشور، راهبرد جدیدی را برای جلوگیری از اتمام دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی طراحی کرده است. طرح مباحثی همچون استعفا یا فشار سیاسی بر رییس‌جمهور در همین راستا طراحی و نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای شده است.» [۲]

رمضانعلی سبحانی‎فر نماینده سبزوار و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نیز معتقد است: «دلواپسان برای نگه داشتن خود در صحنه سناریوهایی از استیضاح وزرا تا رئیس جمهور را دنبال می‎کنند تا خود را در صحنه نگه دارند.» [۳]

این ادعاها در حالی مطرح می‌گردد که مویدی برای آن مطرح نگردیده و چنین تعابیری در اظهارات منتقدان دولت روحانی وجود ندارد. لذا بکارگیری تعابیری چون به استعفا رساندن، اِعمال فشار، طرح عدم کفایت و پرونده‌سازی، بیش از آنکه حاکی از ذهن منتقدین بالاخص اصولگرایان باشد و مستحضر به مشاهدات میدانی و انضمامی گردد، گزارشی است از آنچه در ذهن اصلاح‌طلبان می‌گذرد! و بازتاب تفکری است که در این اردوگاه در حال قوت است، چرا که صدای "عبور از روحانی" از مدتها قبل از اردوگاه اصلاح طلبان به گوش رسیده است!

پیشینه سناریوی "عبور از روحانی"
۱. برخی از اصلاح‌طلبان تحقق اهداف اصلاح‌طلبی و موفقیت در انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ را در عبور تدریجی از روحانی می‌دانند. این جریان معتقد است، دولت اعتدال، دولت اصلاح‌طلب نیست و اهداف و برنامه‌های دولت از این طریق تحقق نخواهد یافت. حمایت از روحانی تنها موجب آن خواهد شد که ناکامی‌های وی به اسم اصلاح‌طلبان نوشته شود و با توجه به افزایش روزافزون انتقادات، اعتراضات و اعلام پشیمانی‌ها از دولت و کاسته شدن از اعتبار و مقبولیت آن، از اعتبار و مقبولیت اصلاح‌طلبان نیز کاسته شود و فرصت برای موفقیت جریان رقیب فراهم آید!
پیشگامان تحقق این سناریو هوادارانی هستند که با موج جدید اعتراضات سلبریتی‌های این جریان در روزهای اخیر و با راه‌اندازی کمپین‌هایی برای ابراز پشیمانی، فشار خود را به رأس اصلاح‌طلبی نیز وارد کرده و خواستار همراهی آنان هستند! در واقع، بخشی از بدنه اجتماعی پیشگام سیاست‌ورزی شده و تلاش دارد جرئت و جسارت لازم را برای رأس فراهم کرده تا این سناریو را دنبال کند. سیاست مذکور سیاستی نیست که اگر کسی از بزرگان اصلاح‌طلبی به آن اعتقاد داشته باشد، حاضر شود آشکارا آن را اعلام کند؛ از این رو در لابه‌لای اظهارات‌شان باید به دنبال اشاراتی گشت!

اما وضعیت کنونی را نباید حاصل سناریوی تخریبی علیه دولت دانست؛ بلکه باید محصول عملکرد ضعیفی دانست که سیاستمداران دولت دوازدهم در پیش گرفته‌اند! اخبار منتشر شده درباره کاستن از یارانه‌ها و افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور، نمونه‌هایی از تصمیماتی است که فشار را بر زندگی مردم بیشتر می‌کند؛ این در حالی است که راهبرد اصلی دولت اعتدال مبنی بر حل مشکلات کشور از طریق دیپلماسی نیز به شکست انجامیده و گشایش چندانی در عرصه اقتصاد حاصل نیامده است. به این ترتیب، نمی‌توان انتظار داشت که پس از سپری شدن بسیار، حمایت‌ها همچنان ادامه یابد.

۲. یکی از عوامل موثر در کلید خوردن سناریوی "عبور از روحانی" شکل‌گیری این تلقی است که حسن روحانی تحت فشار اصولگرایان تغییر راهبرد داده و به سمت این جناح و واگرایی از اصلاح طلبان میل پیدا کرده است. به واقع سخن از «چرخش به راست رئیس‌جمهور» از ماه‌ها پیش در محافل اصلاح‌طلبی مطرح شده و آنها مدعی‌اند که آقای روحانی پس از چهار سال نزدیکی به اصلاح‌طلبان و کسب رأی در انتخابات ۹۶، نوعی بازگشت به راست را در پیش خواهد گرفت! کم‌توجهی به خواسته اصلاح‌طلبان در چینش کابینه و انتخاب استانداران، بی‌توجهی به نقدهای اصلاح‌طلبان در چهار سال اول ریاست‌جمهوری روحانی، کم شدن از قدرت اسحاق جهانگیری در کابینه جدید، عمل نکردن به بعضی وعده‌های انتخاباتی و حتی پاک کردن صورت‌مسئله تعدادی از آنها از سوی نزدیکان دولت، نشانه‌هایی است که اصلاح‌طلبان را به عملکرد روحانی و دولتش حساس‌تر می‌کند. "احمد خرم" از فعالین سیاسی اصلاح طلب در این باره معتقد است: «واقعیت جامعه بیان‌کننده این مسئله است که ‌این اتفاق در حال رخ‌ دادن است؛ اتفاقی که با انتقاد بخش قابل ‌توجهی در طیف‌های اصلاح‌طلب همراه شده است.»[۴]

۳. البته این نظر با نگرانی‌ها و مخالفینی در اردوگاه اصلاح طلبان روبرو بوده و واکنش ایشان را به همراه داشته است. به عنوان نمونه مصطفی تاج‌زاده با ادبیاتی هشدارگونه در این‌باره بیان می‌دارد: »شخصاً با این پیش‌فرض که روحانی چرخش به راست داشته، مخالفم و معتقدم رئیس‌جمهوری پس از انتخابات نه‌ تنها چرخش به راست نکرده، بلکه اساساً نمی‌تواند گردش کند... معتقدم روحانی باهوش‌تر از آن است که بخواهد به سمت راست بچرخد؛ چرا که می‌داند در صورت گردش به راست، چیزی به ‌دست نمی‌آورد و صرفاً پشتوانه عظیم مردمی‌اش را از دست خواهد داد و روحانی باید مراقب این مسئله باشد.»[۵]

اظهارات اخیر حجاریان نیز بدون واکنش باقی نمانده است. به عنوان نمونه علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم در گفت‌وگوی خود با روزنامه اعتماد در پاسخ به سوالی درخصوص تعبیر سعید حجاریان از نتیجه فشارها به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و احتمال استعفا و یا عدم کفایت او به همین دلیل گفته است: «البته مخالفان دولت ممکن است چنین پروژه‌ای را تعقیب کنند ولی به نظر من امکان تحقق آن وجود ندارد... نه روحانی به خاطر فشارهایی که وارد می‌شود اهل استعفا دادن است و نه شرایط به گونه‌ای است که مجلس بخواهد رای به عدم کفایت ایشان بدهد. آقای روحانی در سال ٩٢ که وارد انتخابات و پیروز شد، در یک ملاقات خصوصی که با ایشان داشتم، بیان کرد که من هوس رییس‌جمهور شدن نداشتم ولی شرایط کشور به گونه‌ای است که آمده‌ام خودم را فدا کنم تا کشور نجات پیدا کند. کسی که با این روحیه به میدان می‌آید هرگز به خاطر مشکلات و فشارها استعفا نمی‌دهد تا بحرانی جدید برای کشور ایجاد کند؛ لذا من هیچ یک از این سناریوها را محتمل نمی‌دانم.» [۶]

سناریویی جنگ روانی و مدیریت افکار عمومی
در کنار تمایلاتی که اصلاح طلبان برای واگرایی و عبور از روحانی در طول این سال‌ها داشته‌اند که بدان شاره گردید، در نگاهی دقیقتر دامن زدن به شایعه استعفای زودهنگام رییس جمهور و متهم کردن نظام یا جریان رقیب به داشتن سناریویی برای به انسداد کشاندن دولت دوازدهم، توسط تئوریسین اصلاح‌طلبان را باید طرحریزی سناریویی برای جهت دهی به رخدادهای آینده و مهار و مدیریت افکار عمومی دانست که اتفاقا جزو حوزه های تخصصی ایشان به حساب می‌آید. جالب آن است که بدانیم سعید حجاریان در شهریور ماه ۱۳۹۴ در بخشی از گفت‌وگوی خود با نشریه اندیشه‌پویا اظهار کرده بود: »آقای روحانی اگر شکست بخورد بحران در بحران ایجاد خواهد شد. فرض کنید که توافق برجام در یک جایی به لحاظ اجرا شکست بخورد و همه‌چیز هوا شود. روحانی هم استعفا می‌دهد و می‌رود، و یک نفر مثل معجزه‌ی هزاره‌ی سوم سر کار می‌آید. روحانی شکست می‌خورد.»

۱. طرح این ادعا بهانه‌ای برای تخریب رقیب است. این اقدام را می‌توان در قالب سناریوی مظلوم نمایی دولت تحلیل نمود. اصلاح طلبان تلاش دارند تا بدین وسیله چهره‌ای معصوم و مظلوم از دولت ارائه دهد که دست بسته و از انجام وظایف محوله به اجبار باز داشته شده است. به واقع دولت را تحت فشار سنگین رقیب معرفی کنند که بخشی از مشکلات کشور و ناکامی دولت نیز حاصل این فشارها می‌باشد. لذا برای آنکه دولت توانمند و کارآمد گردد باید افکار عمومی به کمک آمده و جریان رقیب را تحت فشار قرار داده و به حمایت از دولت منتخب مردم بپردازد.

۲. این اقدام می‌تواند افکار عمومی را از توجه به مطالبات واقعی خود باز دارد و در زمانی که دولت توان پاسخگویی اقناعی به سوالات افکار عمومی را ندارد و اوضاع نابسامان اقتصادی و ناکامی برجام اعتراضات عمومی را به همراه داشته است، کمک‌کار دولت گردد و کمی از فشارهای وارده بر آن بکاهد!

۳. این اقدام حتی می‌تواند صدای مطالبه‌گری درون اردوگاهی را که مدتهاست نسبت به عملکرد دولت اعتدال آغاز شده و بازتاب آن از بیرون نیز شنیده می‌شود، به بهانه بزرگنمایی خطر رقیب، برای مدتی مسکوت بگذارد! اعتراضاتی که از اقشار مختلف هواداران روحانی شنیده می‌شود و آخرین آن در عدم حضور بخشی از هنرمندان در مراسم افطاری رییس جمهور خودنمایی کرد!

۴. آخرین نکته قابل تامل آنکه این سناریو می‌تواند این دستاورد را برای طراحان به همراه داشته باشد که هرگاه دولت اعتدال به دلیل ناتوانی از مدیریت کشور به آخر رسیده و با فرافکنی در مسیر انصراف و استعفا قرار گیرد، بهانه لازم برای مقصر جلوه دادن رقیب فراهم باشد و هزینه سنگین این اقدام به سبد رقبا گذاشته شود، و عوارض منفی حاصل از این کناره‌گیری گریبانگیر اصلاح طلبان به عنوان حامیان دولت اعتدال نگردد و مرگ سیاسی مجدد اصلاح طلبان مرتفع شده و به از دست رفتن انتخابات مجلس نینجامد!

در پایان باید یادآوری نمود که اراده و دغدغه مسئولین عالی‌رتبه نظام اسلامی و همه دلسوزان کشور تقویت نظام مردم‌سالاری دینی و حمایت از الزامات و پایبندی به نتایج آن است. لذا حمایت از رییس‌جمهور منتخب مردم به مثابه عالی‌ترین مدیر اجرایی کشور یکی از سیاست‌هایی اساسی است که در طول قریب به سه دهه زعامت حکیم انقلاب اسلامی و در دولت‌های مختلف دنبال شده و معظم‌له از آن کوتاه نیامده است و این امر به همه جریان‌های اصیل و حامی انقلاب اسلامی توسط معظم‌له گوشزد شده است. پیشینه این امر و حمایت‌های جدی و تمام عیار رهبری از ریاست جمهوری آقایان هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد، علی‌رغم اختلافات جدی در برخی مسایل و تصمیم‌گیری‌ها حقیقتی نیست که مخالفی برای آن سراغ داشته باشیم. این حمایت را امروز نیز به خوبی می‌توان در کلام و مرام رهبری انقلاب نسبت به دولت دوازدهم می‌توان مشاهده نمود.

البته باید توجه نمود که اگر در صورتی که مسیر تحولات سیاسی به نحوی رقم بخورد که مصلحت انقلاب و نظام اسلامی بر تدبیر دیگری باشد، باز هم برای چنین اقداماتی فرآیندهای قانونی تعبیه شده است که پرداختن به آن خارج از حوصله این نوشتار است.

آخر کلام آنکه باید در این عرصه ها هوشیار بود و اجازه نداد تا این خط تخریبی علیه نظام اسلامی که حاصل دروغ‌پردازی‌هایی با اغراض خاص سیاسی است، اذهان عمومی را به خود مشغول کرده و برهم زننده وحدت مسئولین نظام اسلامی و اتحاد جامعه اسلامی باشند.


پی نوشت:
[۱]ـ گفتگوی سعید حجاریان با روزنامه اعتماد، ۲۹/۲/۱۳۹۷.
[۲]ـ عبدالله ناصری، "پروژه‌های ضد روحانی" روزنامه اعتماد، ۳۰/۲/۱۳۹۷.
[۳]ـ سایت صدای ایران، ۲/۳/۱۳۹۷.
[۴]ـ روزنامه آرمان امروز، ۲۹/۸/۱۳۹۶.
[۵]ـ «تاج‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا»، خبرگزاری ایلنا، ۱۴/۸/۱۳۹۶، کد خبر: ۵۵۴۶۰۳.
[۶]ـ روزنامه اعتماد، ۲۰/۳/۹۷.
منبع: پایگاه بصیرت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هرکس خواننده قدیمی جهان نیوز باشه میدونه که شما همیشه پای اصلاح طلبان و احمدی نژاد و میکشید وسط اما نه اصلاح طلبان و نه احمدی نژاد هیچکدوم دنبال برکناری روحانی نیستند بلکه این اصولگرایان هستند که دنبال برکناری روحانی هستند به مقالات خودتون نگاه کنید
Iran, Islamic Republic of
اشتباه می کنی برادرجان
اصولگرایان نانشان با حسن روحانی در یک تنور است و محال است دنبال برکناری اش باشند . به جنگ زرگری شان با روحانی و تیمش نگاه نکن .
سیاست انگلیسی می گوید هرچه می خواهی بهم فحش بده اما مقابل برنامه هایم سد نشو .
بخاطر بیاور سال 92 را که سردار قلم اصولگرایان با چه جد و جهدی مقابل مصادره روحانی توسط اصلاح طلبان مقابله می کرد و استدلال پشت استدلال که : تمام سوابق روحانی تا همین امروز اصولگرایانه است ؛ پس مردم به اصولگرایان رای داده اند .
این اقرار جهان نیوز یعنی راس الدلواپسان- به قول قوم اعتدال - را باید به فال نیک گرفت .
Canada
و ایضا در تائید مطلب شما برجام در مدت بیست دقیقه در مجلس اصولگرا تصویب شد. و هکذا.
Iran, Islamic Republic of
لابد اصلاحطلبها هم بودند که پارسال به رییسی و سال 92 به جلیلی رای دادند
Iran, Islamic Republic of
ریاست جمهوری در ایران باید 4 ساله و تک دوره ای باشد...
Iran, Islamic Republic of
پس از 3 سال سردرگمی سپرده گذاران موسسات مالی، روز 21 ام خرداد 97 طبق اعلام بانک مرکزی رفتم کاسپین. 3 نکته وجود داشت که جالب بود: 1- گفتند از 27 ام شروع میشه ؛ دیدم چه بانک مرکزی داریم که بهمین راحتی حرفش نقض میشه. 2- گفتند باید اصالت حساب بیاورید؛ دیدم چه جای خوبی هستیم که موقع پول گرفتن اصالت نمی خواهند ولی موقع پول خودت دادن اصالت می خواهند. 3- گفتند مبنای محاسبه و سود تا مرداد 94 است؛ دیدم به چه راحتی حق مردم تضییع میشه. خوب دوستان چطور دولتی که از حل موضوع کاسپین عاجز است می تواند مسائل کشوری و جهانی را حل کند؟ تصمیم با شما.
Iran, Islamic Republic of
چه سفسطه قشنگی
Iran, Islamic Republic of
هادی منفی باف کامنت نداشت
Iran, Islamic Republic of
عبور زودهنگام از پرزیدنت روحانی هزینه های سنگینی به کشور تحمیل میکند.
Iran, Islamic Republic of
هيچ هزينه اي ندارد بيش از هشتاد درصد مردم ايران خواهان استیضاح روحاني هستند مملكت را رو به ويراني ميبرد
ما همه با هم هستیم
Iran, Islamic Republic of
تقریبا بجز جریان اشرافی ...عمده مردم از هر طیفی خواستار استیضاح و استعفا و عزل و اتمام دولت پر خسارات روحانی است.
ح...
Iran, Islamic Republic of
آقا هزینه هاش با من
Iran, Islamic Republic of
...
سالار
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا هزینه های زیادی را از دوش کشور و ملت بر می دارد!!!
Iran, Islamic Republic of
فکر این را بکنید اگر بر فرض مثال مجلس رای به عدم کفایت سیاسی بدهد چقدر داستان و اراجیف تو شبکه های ماهواره ایی و شبکه های مجازی منتشر میشود.
مرحوم هاشمی در استخر با سن بالا سکته کرد و فوت کرد. خدا بیامرزتش. اما هنوز در حال داستان سازی درباره فوت ایشان هستند. هر روز یکی میاد از ایشان و فوت ایشان یک داستان درست میکنه تا بلکه اسمش در سایتی یا روزنامه ایی نشان داده شود.
میایند بخاطر رای عدم کفایت سیاسی از ایران یک دیو سیاه سیاسی درست میکنند.
...
Iran, Islamic Republic of
اگه قرار به خاطر شبکه های خارجی ما به فکر منافع ملی خود نباشیم پس باید خیلی از کارهای دیگر هم انجام نداد
Iran, Islamic Republic of
منافع ملی در رای مردمه نه پسند شما تندرو ها
Iran, Islamic Republic of
هزینه های ماندن ایشون هزاران بار بیشتره
United States
اولاً ؛ نوشتن چنين تحليل هائى اصلاً به گروه خون شما جماعت نمى خوره ! راستشو ميگفتيد از كجا كش رفتيد ؟!
مضافاً به اينكه ادعاى سعيد حجاريان و ديگر تئوريسين هاى اصلاحات در اين خصوص كاملاً درسته و شما خدا خدا ميكنيد كه دولت روحانى زمين بخوره اما مطمئن باشيد مردم اگر از اصلاح طلبها نااميد شن بطرف شما نخواهند آمد .
سهراب
هههههههههه...
Iran, Islamic Republic of
شماها هی میگید جریان انحرافی درواقع شماها منحرفید اگه واقعا راست میگید انحراف را بیان کنید مردم خوب میفهمند چه کسانی واقعا جریان انحرافی اصلیند
Iran, Islamic Republic of
درود بر دكتر احمدي نژاد .مخالفان احمدي نژاد مخالفان اكثريت مردم هستند و نابود خواهند شد
م.ا
میشه دنبال ....مرده راه نروید دنبال کسی زنده باد بگین که هم جسارت احمدی نژاد را به عنوان ویژگی مثبت داشته باشه هم الوده تفکر انحرافی نباشه هم در خط رهبری معظم باشه و هم اقتصاد مقاومتی را بفهمه. لبها رو به این نظر شیرین نکن ! فکرکن!
Iran, Islamic Republic of
تفکر انحرافی رو برامون معنی کن لطفا/////
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
آنهایی که در برابر اصلاحات اساسی و پیشرفت و اقتدار و تضمین کشور و انقلاب مقاومت می کنند، بدترین نوع منحرف و ضد انقلابند. افولگرایان و افسادطلب ها را عرض کردم.
حقیقت یاب
Iran, Islamic Republic of
حقیقت قصه اینه که اصولگراها از خداشونه که روحانی برکنار بشه و یا استعفا بده، اما چون دیدن یک عده ی دیگری به درستی به دولت فشار آوردن که استعفا بده، خودشون رو کنار کشیدن که به پای آنها نوشته نشه...
در واقع مرده خوری و کفتار صفتی می کنن...!!!!
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز احمدی نژاد که پارسال رد صلاحیت شد برای انتخابات ریاست جمهوری، چرا باید برکناری روحانی رو بخواد ؟ برعکس جناب رئیسی و علم الهدی که پارسال دی ماه اعتراضات رو از مشهد به امید ضربه خوردن دولت شروع کردن اما باورشونم نمیشد که راه انداختن اعتراضات کار و به اونچه که دی ماه پارسال اتفاق افتاد در سراسر کشور برسونه اونا دنبال برکناری روحانی هستند .
Iran, Islamic Republic of
حقيقت ياب:
خب شما و ساير فرصت طلبان دولت قبل هم خودتونو بكشين كنار! مثل چهار سال اول روحاني كه سكوت محض كردين و در پايانش مي خواستين مرده خوري و كفتارصفتي كنين...!!!!
Iran, Islamic Republic of
تنها چيزي كه روحاني در انتخابات 96 مردم را از آن ترساند و موفق شد، ترس از بازگشت به دوران سياه دولت قبل بود وگرنه راي نمي آورد.
Iran, Islamic Republic of
دول تدبیر شده استخون تو گلو

نه میشه قورتش داد
نه میشه درش آورد

استعفای رییس جمهور یه بدبختی و فتنه سر ملت میاره
ادامه کارش (بخوانید بی کاریش) تا 1400 عمر و اعصاب و آسایش ملت را ازشون میگیره
Iran, Islamic Republic of
ببخشید
چی چی تدبیر؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مردم 4 سال نکبت و بی عرضگی دولت روحانی رو به چشم دیدند و باز اعتماد کردند.

دیگه جای هیچ گونه دلسوزی ای نمیمونه. چون خود مردم ترجیح دادند که فریب بخورند و از لج انقلابیها خودشون رو انداختند تو چاه
Iran, Islamic Republic of
دقیقا. نتیجه رای که از سر عناد با جمهوری اسلامی بود گریبان خودشان را گرفت. فکر میکردند رای به روحانی یعنی نه به جمهوری اسلامی است. فکر نکردند که نتیجه آرای شان نتیجه مستقیم بر زندگی 4 سال آتی را خواهد داشت.
United Arab Emirates
واقعا خجالت نمیکشی که رای به روحانی رو رای از روی عناد با نظام میدونی مگه روحانی و بقیه کاندیدها مورد تایید شورای نگهبان نبودند
Iran, Islamic Republic of
اگر بحث نکشیدن خجالت را پیش بکشی باید بگم دولت روحانی در زمینه کشیدن خجالت کلا ترک اعتیاد کرده و پاک پاک است.
دور و اطراف من اشخاصی بودند که شناسنامه شان حتی یک مهر انتخابات هم نداشت. رای دادن را خیانت میدانستند اما برای انتخابات 12 با سر و کله رفتند. استدلال یکی شان را شنیدم که میگفت روحانی خیلی خوب کشور را خراب میکند! دلم میخواست آن لحظه منفجر بشوم. نه بخاطر اینکه به روحانی رای میدهند ، بخاطر اینکه هدف رای دادنشان تخریب کشور بود که چشم شان روشن بسیار موفق بوده اند.
Iran, Islamic Republic of
میمردیم هم نمیزاشتیم تندروها قدرت رو به دست بگیرن
Canada
اين پنبه رو از گوشتون بيرون كنيد. روحانى بيدى نيست با اين بادها بلرزه. احمدى نژاد كه مال اين حرفها نيست. اصلاح طلبها هم صرفا دنبال پست و مقام هستند. درود بر اعتدال!
والسلام ختم كلام.
Iran, Islamic Republic of
اكثريت مردم ايران خواهاناستیضاح روحاني هستند يه سري به خيابوناي كشور بزنيد خواهيد فهميد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همه شعارهاش تو زرد از اب دراومد

"با روحانی تا 1400" ...
بیژن
رئیس جمهور بی کفایت باید استیضاح بشه! مردم را خسته کرده اند!
Iran, Islamic Republic of
لابد انتظار هم داری لیست امید بیاد استیضاحش کنه
Canada
سلام بر جهان نیوز
این چه تحلیلی است؟ در بقیه نقاط جهان اگر یک رئیس جمهور یا وزیر یا نماینده مجلس خبط کنه آنقدر شهامت داره که عذرخواهی و استعفا کنه. بعد شما اینهمه صغرا کبرا چیدین که اگه دولت شیخنا حسن استعفا بده چه سناریوهائی در پیش رو بوده یا خواهد بود.
این قضیه خیلی ساده است. شیخ ما که در دوران اصلاحات سردمدار مذاکرات هسته ای بود عقب نشینی پی در پی کرد و باعث باخت ایران در اینزمینه شد (کما اینکه رهبر معظم بارها به آن اشاره کردند) و بعد از خودکفائی هسته ای در دوران طلائی کشور و پس از رئیس جمهور شدن خود تمام داشته ها و افتخارات کشور را در ازای بدست آوردن هیچ نابود کرد.
حالا آیا نباید شیخنا حسن ماهها پیش استعفا میداد و از مردم عذرخواهی میکرد؟ مگه ایران با سایر نقاط دنیا چه فرقی داره؟ این مطلب ساده که طلبکاری نداره هیچ محاکمه هم داره. آقای روحانی باید پاسخ بده که به بهانه برجام کشور را پنج سال تعطیل کرد بودجه این پنج سال چه شد؟ و کجا هزینه شد؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان غلط كردن از روحاني عبور كنند اولا در تمام مشكلات كشور اصلاح طلبان مقصرند و همراه روحاني بودن و اكثر وزراء اصلاح طلب هستند و ساير مديران كل و معاوننان وزير اصلاح طلب راديكال هستند پس نمي توانند خود را از روحاني جدا كنند در ثاني روحاني اتفاقا چرخش به چپ داشته نه راست با اين حرفها اصلاح طلبها نمي تونند خودشون را تبرئه كنند حتي كودن ترين طرف دار هاي اصلاح طلبان هم ان را قبول نمي كنند
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
کلا عقل فندقی شدین و انفعال کشت شما رو.
احمدی نژاد چاقویی رو که در سخنرانی 22 بهمن میدان آزادی روحانی با عنوان رفراندوم و این قبیل مسایل در حال جا انداختن در بین مردم بود (مثل کاری که با برجام کردن )و داشت استفاده ابزاری با آن برای پیشبرد برنامه های برجام 2 و 3 میکرد رو از دستش انداخت به طرف روحانی گرفت که دیگه نتونه با این حربه کاری کنه و چه بسا بعد از رسانه ای شدن نامه زبانها در حلقومشون گره خورد.
افساد طلبها هم الان مثل ....دنبال جسمهای باقی مانده و بی رمق می گردن.فعلا روحانی مناسبه اما اونها هم رو دست خوردن با این حرکت احمدی نژاد.
بابا این بغض احمدی نژاد آخر شما رو هم خفه میکنه.
خروج از رکود تفکر را برای شما آرزو مندم
متاسفم.
Iran, Islamic Republic of
آقا مرتضی جان
آرزوی محال کردی برادر : خروج از رکود تفکر؟؟؟؟
اراده مقابله با فهمیدن کجا و خروج از رکود تفکر کجا
شاید روزی روزگاری در بدنه اجتماعی اصولگرایی چنین اتفاقی بیفتد، اما در میان نخبگان سیاسی و مدیران رسانه ای شان محال است؛ اصلا نانشان در این است که کسی فکر نکند و بگوید سمعنا و اطعنا؛ وگرنه می شود جریان انحرافی؛ برای زدنش حاضرند با شیمون پرز هم همراهی کنند .
عمار
Iran, Islamic Republic of
خود آقای پرزیدنت با وضعیت آشفته فعلی که با تدبیر دولت تدبیر حاصل گشته ومردم هرروز بهتر از دیروز زندگی میکنند ،بیشترین تمایل به بازنشستگی زودتر از موعد دارند.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
راستی یادم رفت شما چرا صداتون در نیومد؟
نمیدونم چرا مثل توابین کربلا میبینم شمارو.
توصیه میکنم دیالوگ آخر مختار در هنگام خروج از دارعماره کوفه رو صد بار با تفکر و عقل بیدار گوش کنید.
Iran, Islamic Republic of
حل تمام مشكلات مردم و كشور به توافق برجام گره زده شد و چه تعريف و تمجيد هايي كه از برجام نشد و چه وعده هايي كه ناشيانه داده نشد .
وظرفيت داخلي چه نيروي كار جوانان و منابع و سرمايه هاي كشور در ميان اين همه وعده به فراموشي مطلق سپرده شد .
وقت كشور طي 6 سال صرف برجام شد حالا كه اميد ي به اين توافق نيست درست اين است كساني كه موجب تلف شدن اين زمان از يك كشور شدن از مردم عذر خواهي كنند و امور كشور را به ديگران بسپارند
Iran, Islamic Republic of
دولت چون ناکاآمده میخواد خودزنی سیاسی کنه و با ملتهب نگه داشتن فضای جامعه از طرف از پاسخگویی فرار کنه و از طرف دیگه برای ادامه حیات خود زمان بخرد
Iran, Islamic Republic of
برجام شيشه عمر دولت اميد بود شكست و تمام شد
پیشگو
United Kingdom
تحلیلی کاملا مسخره !
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
دولت نتوانسته مشکلات را مهار کند روز به روز هم بد تر می شود بنابر این نه احمدی نژاد نه اصلاح طلبان هیچکدام در سقوط دولت نقش ندارند بلکه خود دولت باعث سقوطش شده
Iran, Islamic Republic of
روحاني بايد استیضاح بدهد چون مال اين كار نيست
Iran, Islamic Republic of
اون استعفا است !!! اصلا هیچی نمدونند میان داد میزنن !
Iran, Islamic Republic of
من نوشتم استعفا جهان نیوز نوشته استیضاح لطفا امانتدار باشید
Iran, Islamic Republic of
نه اصولگرایان معتدل به لیدری لاریجانی و ناطق ونه اصلاح طلبان و نه اعتدالیون دنبال برکنای رئیس جمهور نیستند چرا که توان قانونی آن را ندارند . فقط جماعت پایداری و افراطیون هستند که دارند در جبهه های مختلفی به دولت نهایت فشار را می آورند تا روحانی را مجبور به استعفا کنند چ.ن اساسا برکناری ریاست جمهوری با توجه به ترکیب مجلس امکان ندارد یا خیلی ضعیف است . پایداریچی ها هم می خواهند بلافاصله یک نظامی سپاهی را جای وی بگذارند!!!!!!!!!!!!!!! .
سرور
Iran, Islamic Republic of
خداشفات بده.
Iran, Islamic Republic of
تمام مردمی که تو مشکلات اقتصادی دست و پا میزنن و شاهد بی عملی دولتمردان هستن خواهان استیضاح هستند (البته بغیر از جیره خورها و قشر مرفه جامعه که حتی گرونی دلار و سکه و خونه هم نه تنها به ضررشن نیست بلکه منفعت هم میبرند)
ثانیا همین انقلابیها که تنها امید مستضعفین ایران هم هستن و شما با حقد و کینه ازشون اسم میبرید تو این انتخابات 16 میلیون رای به دست آوردن
ضمنا چیزی به نام اعتدال و معتدل نداریم همه میدونن اعتدال همون اصلاحاته لطفا با کلمات بازی نکنید
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
کشورمادچار خودسانسوریست وواقعیت اینه که روحانی دراداره کشورناتوانه ولی اگرمثلا استعفابده وکناربره چه اشکالی داره ؟ مگردرکشورهای دیگرکه این اتفاق میافته چی میشه ؟
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
فقط شما خوبید.احمدی نژاد جریان انحرافی.اصلاح طلبان فتنه گر.شما فقط خوبید.مردم جریان انحرافی وبعد فتنه گران را انتخاب کردند ببینید شما چقدر خوبید
صادق ندیمی
Iran, Islamic Republic of
با سلام اول این را بگم اگر روحانی را برکنار کنند یا استعفا بده
کشور دچار فتنه میشه
بنا بر این کار عاقلانه نیست که روحانی را برکنار کنند
باید کاری کنیم که با کمترین حضینه به نظام روحانی از صحنه کنار بره که این امکان پزیر نیست
فتنه های دی ماه هم مال قصور دولت بود
هیچ کسی داخلش نقش نداشت یک عده آمدن تجمع کردن
بعد دشمن هم سو استفاده کرد و وضعیت بدی درست شد
ولی ما اول باید تو انتخابات مجلس مراقب باشیم
تا نمایندگانی بیان و از دولت کار بخان و دولت را نزارت پزیر کنند

بعد تو انتخابات 1400 به یک شخص درست حسابی رأی بدیم
تا مشکلات حل بشه
من خودم قسم جلاله میخورم که به روحانی رأی ندادم
سرم هم بالاست
من رعیسی را مناسب میدونستم و الان هم رعیسی را مناسب میدونم
همینطور قالیباف را هم مناسب میدونم
چون یک مدیر اجرایی موفق هست
الان شما میدونید شهردار جدید تهران آمد کار خاصی نکرد
ولی قالیباف انقلابی پا کار بود
هیچ کس مثل قالیباف برای تهران نمیتوانه مناسب باشه
Iran, Islamic Republic of
شما با این همه غلط املایی چی میگی ؟ اول نوشتن یاد بگیر بعد بیا نظر بده !
Iran, Islamic Republic of
اکابر رفتی ؟ دیکته تا حالا نوشتی ؟
عمار
Iran, Islamic Republic of
آقا کسی از سرانجام نجومی بگیرها خبرداره؟
آقا کسی از رسیدگی به اموال نامشروع کارگزاران نظام خبر داره؟
آقا کسی از پرونده های کرسنت ،فریدون،جهانگیری،صندوق آموزش وپرورش و......خبرداره؟
اگه خبردارید لطفا اعلام کنید.
United States
چقدر سئوال بی رطبی . باید سئوال اینجور طرح بشه که آیا مردم ایران خواهان برکناری روحانی هستند یا مجلس که با استیضاح قدرت اینکار را دارد ؟
ابی
United States
سلام جهان
واقعا جای تاسف داره که شما هم حرف همون شهید استخر را میزنید
اون بابا به سعودی ها گفته بود که عمر این دولت شش ما بیشتر نیست، اما به کوری چشم بعضی ها هشت سال مثل مرد پای کار اومد و زحمت کشید البته ایرادات کوچکی هم داشت ول قابل اغماز هست
یادمون هست که شیمون پرز زر زر زیادی کرد و گفت
کاری میکنیم که بودن با احمدی نژاد به ننگ تبدیل بشه.
اما اونم آرزوش را مثل غریغ استخر فرح پهلوی به گور برد
خجالت داره تو هم حرف اونارا تکرار میکنی
کلمه جریان انحرافی را اون مردک انداخت توی دهن مسئولین و مردم، انحرافیتر از خودش و خاندان کثیفش کی میتونه باشه که عین بختک خراب شدن روی سر این مردم بیچاره
پسر کی بود که امار و اطلاعات این کشور را به انگلیس و امربکا داد بعد هم با کلی تخفیف که حداقل به جرم خیانت له کشور باید اعدام میشد به ١٠ سال حبس هتلی محکوم شد
حال شما عقب افتاده های سیاسی به خادم مردم میگید جربان انحرافی
مهدی
Australia
باسلام
دمّت گرم واقعاًً درست میگی درواقع حرف دل خیلی ها را زدی.
ایمان به خدا
Iran, Islamic Republic of
از دفاع جانانه و بصیرت و آگاهی جنابعالی، بسی حض کردم
Iran, Islamic Republic of
اوسا!
رضا
Iran, Islamic Republic of
انشاا... مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده تفکر روحانی و اصلاح طلبا رو که جز رکود، تورم، بیکاری و ناامیدی چیزی براشون نداشته کنار می زنند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی نمی تونی رها کردن ان کاربهترازخراب کردن بیش از حداست.ثابت شده است
Iran, Islamic Republic of
اصول گراها و اصلاح طلبان دو روی یک سکه اند فقط سر تقسیم قدرت با هم در حال جنگند و دلشان بحال ملت نسوخته است نمونه اش هردو می گویند جریان انحرافی چونکه همان جریان به قول این دو گروه انحرافی برای مردم کارها و زحماتی کشید که هنوز آثارش پابرجاست اما چون به این دو گروه میدان و پست نداد می شود انحرافی در اصل منحرفین واقعی بسیاری از همین دو گروه هستند
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
جریان انحراف انقلاب همین اصلاح طلبها واصولگراها هستند وجریان انقلاب جریان احمدی نژاده .
United States
حرف احمدی نژاد را تووه مردم می زنند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
روحانی مردم ایرات را به خاک سیاه نشانید.
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
باز احتیاج به بازدیدکننده پیدا کردید، نام احمدی‌نژاد را بدون هیچ مناسبتی؛ در پیشانی مطلب درج کردید؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی باید تا ۱۴۰۰ در راس قدرت بماند به عنوان کسییکه به ایشون رای ندادم ۰ولی از ماندن ایشان در قدرت حمایت میکنم وایشان باید محصول خود را درو کند
امیر
Australia
باسلام
حسین : یعنی مثل برجام که درو کرد
Iran, Islamic Republic of
از اون سؤالهاست خوب معلومه شریعتمداری و جهان و همفکرانشان.
اکبردهستانی
Iran, Islamic Republic of
سلام برهمه
شریعتمداری توی کشور بسیار کم پیدا میشه
هرکس برای مردم واسلام مفید باشه مقتدرانه از اوحمایت میکنه
هرکس از این خط جداشدبا استدلال محکم اورانصیحت واگر نشد
شدیدامحکوم میکند
...