کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقای مطهری! علاوه بر سیاست تاریخ هم نمی‌دانید

21 خرداد 1397 ساعت 11:16

ای کاش علی مطهری هم اندکی عقل و انصاف را ملاک قضاوت خود قرار می داد. خروج کفار از صلح نامه حدیبیه ناشی از متن ضعیف این توافق نبود بلکه برعکس این توافق به اندازه‌ای هوشمندانه بسته شده‌بود، که تنها بندی از صلحنامه که یک‌طرفه و به سود مشرکان مکه تلقی می‌شد به زیانشان تمام شد و عاقبت این صلحنامه به فتح مکه منتهی شد.


به گزارش جهان نیوز، رئیس جمهوری که از عاشورا «درس مذاکره» می گیرد، بلاشک به حامیانی نظیر علی مطهری نیاز دارد که از تاریخ اسلام درس های عجیب تر بگیرد.

علی مطهری چهره ای است که آنقدر مواضع شاذ و دور از منطق اتخاذ کرده است که محمدعلی ابطحی درباره او می گوید «مطهری دست همه ما را در مواضع از پشت بسته است»؛ حالا فرزند شهید مطهری امروز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تحولات روزهای اخیر بعد از خروج امریکا از برجام می گوید:

«عده ای می گویند چرا برجام را به گونه ای ننوشتید که آمریکا نتواند از آن خارج شود، حرفهایی زده می شود که اساسا با عقل جور در نمی آید. این منتقدان اگر در زمان پیامبر اسلام بودند می گفتند چرا صلح حدیبیه را به گونه ای ننوشتید که کفار یک سال بعد نتوانند آن را نقض کنند. این سخنان غیر منطقی است و نشان می دهد عده ای به جای اینکه عقل و انصاف را ملاک قضاوت خود قرار دهند، به دنبال انتقامجویی و خارج کردن رقیب از میدان سیاست هستند».

ای کاش علی مطهری هم اندکی عقل و انصاف را ملاک قضاوت خود قرار می داد. خروج کفار از صلح نامه حدیبیه ناشی از متن ضعیف این توافق نبود بلکه برعکس این توافق به اندازه‌ای هوشمندانه بسته شده‌بود، که تنها بندی از صلحنامه که یک‌طرفه و به سود مشرکان مکه تلقی می‌شد به زیانشان تمام شد و عاقبت این صلحنامه به فتح مکه منتهی شد؛ اما امروز که دوسال از اجرای برجام گذشته است نه تنها هیچ آورده ای برای ایران به دنبال نداشته است، بلکه ضعف برجام روحانی را به مرحله ای رسانده است که در مقابل بدعهدی طرف مقابل، در برنامه ای زنده اعلام می کند که ما از برجام خارج نمی شویم! علت این موضع رئیس جمهور را باید در نقاط ابهام و ضعف برجام جست وجو کرد.
 
یکی از نقاط ضعف جدی برجام، گنجاندن مکانیزم ماشه در بندهای اصلی و پیوست‌های آن است. بر اساس مکانیزم ماشه، تحت هر شرایطی – حتی در صورت نقض عهد طرف مقابل و اعتراض ایران – کلیه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران به صورت خودکار باز می‌گردد. متاسفانه تیم مذاکره کننده به ریاست آقای ظریف، این بندهای ظالمانه را پذیرفت. آیا در صلح حدیبیه نیز چنین نقاط ضعفی وجود داشت؟
 
هر قرارداد دو طرفه‌ای، باید دارای ضمانت اجرا باشد. در قراردادهای چهارچوب دار و دقیق، از طرف مقابل تضمین گرفته می‌شود. همچنین پیش بینی خسارت در صورت عدم پایبندی یک طرف به تعهداتش، جزو بدیهی‌ترین اصول عقد قرارداد است. از دیگر لوازم ماندگاری یک قرارداد، پیش بینی مکانیسم معتبر شکایت، توازن تعهدات طرفین و همزمانی اجرای آن در کنار امکان برگشت پذیری تعهدات (در صورت بدعهدی یک طرف) است. با لحاظ کردن این شروط است که یک قرارداد، معتبر و سرپا می‌ماند؛ اما متاسفانه هیچ یک از این شش شرط در توافق برجام رعایت نشد.
 
علی مطهری با کارنامه درخشان اظهارات عجیب و فحاشی‌های تند، این بار هم نشان داد که تا چه اندازه در سیاست و حتی تاریخ اسلام از عقل و انصاف استفاده می کند.
 
منبع:رجا


کد مطلب: 618904

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/618904/آقای-مطهری-علاوه-سیاست-تاریخ-هم-نمی-دانید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com