چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

در اجلاس مرموز «سازمان بیلدربرگ» چه گذشت؟

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 618813
بیلدربرگ برای اولین بار از یک مقام ارشد واتیکان هم برای حضور در نشست خود دعوت به عمل آورده است.
در اجلاس مرموز «سازمان بیلدربرگ» چه گذشت؟
به گزارش جهان نيوز، شصت و ششمین اجلاس گروه «بیلدربرگ» که از روز پنجشنبه در شهر «تورین ایتالیا» برگزار شده بود روز یکشنبه به پایان رسید.گروه «بیلدربرگ»، سازمانی جهانی است که هر ساله کنفرانسی را به صورت کاملاً سری و محرمانه در یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکا برگزار می‌کند. این کنفرانس دستور کار دقیقی ندارد، و در آن نه قطعنامه‌ای صادر می‌شود، نه رأی‌گیری‌ای انجام می‌شود، نه بیانیه‌ای درباره سیاست‌هایش صادر می‌شود و نه به خبرنگاران اجازه حضور داده می‌شود.   

علت انتخاب نام «بیلدربرگ» برای این انجمن سری این بود که اولین گردهمایی آن سال ۱۹۵۴ در هتلی به همین نام در کشور هلند برگزار شد و شاهزاده «برنهارد»، ولیعهد هلند به عنوان بنیانگذار این سازمان مرموز سخنرانی کرد.  
این سازمان، بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ عضو دارد که تمامی آنها از قدرتمندترین و بانفوذترین افراد در عرصه‌های سیاست، اقتصاد و رسانه محسوب می‌شوند. بسیاری از اعضای دائم گروه بیلدربرگ سیاست مداران کهنه کار، صاحبان اقتصادهای بزرگ و پادشاهان و اعضای خاندان‌های سلطنتی کشورهای غربی هستند.  شخصیت های شرکت کننده یا خود از بزرگ ترین سهام داران کنسرسیوم های نفتی و نظامی اند و یا به نمایندگی از صاحبان و سهام داران بزرگ آن کنسرسیوم ها در این کنفرانس های سالانه شرکت می کنند.

بیلدربرگ علاوه بر این در اجلاس های سالیانه خود افرادی را به عنوان مهمان نیز دعوت می کند. موضوعات نشست سالیانه به شدت محرمانه نگاه داشته می‌شود و برگزار کنندگان سعی می‌کنند از هر گونه نشت اطلاعات درباره آن جلوگیری کنند. همین موضوع باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره قدرت و نفوذ آن و نقشش در شکل دادن به رویدادهای دنیا شده، تا جایی که عده‌ای آن را نوعی «دولت سایه» یا «دولت نامرئی» برای تصمیم‌گیری درباره رویدادهای جهان می‌دانند.  
 رازآلود بودن گروه «بیلدربرگ» سبب شده گروهی آن را با مجمع «فراماسونرها» مقایسه کنند و نقش آن را در طیف گسترده‌ای از رویدادهای دنیا از جمله روی کارآمدن «بیل کلینتون»، «جورج دبلیو بوش» و «باراک اوباما»، به عنوان روسای جمهور آمریکا، روی کار آمدن «تونی بلر»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس، استعفای «مارگارت تاچر»، وقوع جنگ خلیج فارس، تحول نهضت اروپا، تحریم آرژانتین در جریان جنگ «فالک لند»، تقسیم آلمان به دو قسمت شرقی و غربی و حوادث دیگری از این دست برجسته بدانند.  

ایجاد یک دولت جهانی که دارای یک بازار جهانی، ارتش واحد، یک بانک برای اداره امور اقتصادی، یک کلیسای جهانی برای به کارگیری مذاهب در جهت اهداف نظم نوین جهانی و از بین بردن مذاهب و هویت‌های ملی دیگر است، جزء اهداف بلندپروازانه‌ای هستند که به بیلدربرگ نسبت داده‌شده‌اند.  
 

دنیس هیلی (عکس بالا) می‌گوید گفتن اینکه ما برای دولت جهانی تلاش می‌کنیم اغراق‌آمیز است، اما خیلی هم غیرمنصفانه نیست

سال ۲۰۰۰، سیاستمدار انگلیسی «دنیس هیلی» که سال‌ها از حاضران در اجلاس‌های بیلدربرگ بود به گاردین گفت: «گفتن اینکه ما داریم برای تشکیل یک دولت جهانی فعالیت می‌کنیم، اغراق‌آمیز است، اما کاملاً هم غیرمنصفانه نیست.»
او همچنین گفت: «برخی از ما در بیلدربرگ فکر می‌کنیم نمی‌توانیم تا ابد سر هیچ و پوچ با هم سر جنگ داشته باشیم، آدم‌ها را بکشیم و مردم را آواره کنیم. برای همین تصور می‌کنیم خوب است که یک اجتماع واحد در سراسر جهان داشته باشیم.»   

روزنامه گاردین همچنین اظهاراتی را از شاهزاده «برنهارد» در سخنرانی افتتاحیه بیلدربرگ نقل کرده که اهداف آن برای تشکیل ایده دولت واحد را تأیید می‌کند. او سال ۱۹۵۴ گفته است: «از آنجا که کشورهای آزاد اروپا، ایالات متحده و کانادا باید در قالب یک واحد عمل کنند، آنها باید برای مثل هم فکر کردن تلاش کنند. این روندی، طولانی‌مدت است.»

گفته می‌شود ایده تشکیل اتحادیه اروپا که سال‌ها روی میز بیلدربرگ قرار داشت، از دل همین تفکر زاده شد.  یکی دیگر از حاضران در این اجلاس هم در مصاحبه‌ای با گاردین سال ۲۰۰۱ بدون افشای نام، نقش آن را در تحریم آرژانتین افشا کرده است.  

او گفت: «در جریان جنگ فالکلند، درخواست دولت انگلیس برای تحریم‌های بین‌المللی علیه آرژانتین به در بسته می‌خورد، اما در نشست بیلدربرگ، فکر می‌کنم دیوید اوون از دانمارک بلند شد و سخنرانی پرحرارتی در حمایت از اعمال این تحریم‌ها ایراد کرد.»

او اضافه می‌کرد: «آن سخنرانی نظر بسیاری را عوض کرد. مطمئنم، وزرای خارجه بسیاری به کشورهایشان برگشتند و گفتند که دیوید اوون چه گفته است. می‌دانید بعدش چه شد؟ تحریم‌ها اعمال شدند.» 
 

گفته می‌شود انتخاب برخی از سران آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله «باراک اوباما» و  «تونی بلر» بعد از اولین دعوت به «بیلدربرگ» اتفاق افتاده است.  

سال ۱۳۹۱، عده‌ای انتخاب تاریخ‌های ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) برای دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را با برگزاری اجلاس «بیلدربرگ» مرتبط دانسته و گفتند که انتخاب تاریخ به نحوی صورت گرفته که دو هفته بعد از نشست این گروه باشد.

در نشست سال جاری، وب‌سایت رسمی «بیلدربرگ» موضوع «عربستان سعودی و ایران» را یکی از ۱۲ موضوعی اعلام کرده که در دستور کار برای بحث قرار دارد. ۱۱ موضوع دیگر، عبارتند از:

پوپولیسم در اروپا
چالش نابرابری
آینده کار
هوش مصنوعی
آمریکا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره
تجارت آزاد
رهبری جهانی آمریکا
روسیه
رایانش کوانتومی
جهان «پساحقیقت»
رویدادهای جاری

درباره حاضران در نشست، در بیانیه‌ای روز ۵ ژوئن آمده است: «تا به امروز ۱۳۱ شرکت‌کننده از ۲۳ کشور حضورشان را اعلام کرده‌اند. همانند همیشه، گروه متنوعی از رهبران و کارشناسان سیاسی از حوزه‌های صنعت، امور مالی، دانشگاهیان و رسانه‌ها دعوت شده‌اند.»

در زیر نام برخی از چهره‌های منتفذ که جزء شرکت‌کنندگان در اجلاس سال جاری بوده‌اند آمده است.  
«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو که نامش در چند سال گذشته هم در فهرست دعوت‌شدگان بوده جز شرکت‌کنندگان در نشست سال جاری بوده است.

«هنری کیسینجر»، وزیر خارجه اسبق آمریکا هم شخصیتی است که نامش علاوه بر فهرست دعوت‌شدگان سال جاری، در میان حاضران سال‌های گذشته دیده می‌شود.  

دعوت از «پاتریک پیشت»، از اعضای هیئت رئیسه توئیتر و «دیوش ماکان»، از افراد نزدیک به «مارک زاکربرگ»، موسس فیسبوک، «دمیس هاسابیس»، رئیس شرکت بریتانیایی «گوگل دیپ‌مایند» و «هارتمن نیون»، رئیس «آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتوم» در میان میهمانان سال جاری به پروژه‌های بیلدربرگ در دو حوزه «هوش مصنوعی» و «رایانش کوانتومی» مرتبط است.

بخشی از دعوت‌شدگان محققان حوزه‌های بیوتکنولوژی، رباتیک، سلول‌های بنیادین و یکپارچه‌سازی زیستی انسان-ماشین هستند.  نفت پیوندی ناگسستنی با «بیلدربرگ» دارد و به تعبیری در اجلاس سال جاری هم مدیران غول‌های نفتی جهان بخشی از دعوت‌شدگان را تشکیل می‌دهند.  شاهزاده «برنهارد»، که بنیانگذار بیلدربرگ است، خود فرد مهمی در صنعت نفت بود و منصب مهمی در شرکن رویال داچ شل» داشت.

گاردین درباره ارتباط نفت و بیلدربرگ می‌نویسد: «رگ‌های بیلدربرگ از نفت حیات می‌گیرند و قلب تپنده آن، خانواده رویال داچ شل و منافع نفتی آن است.»به همین سبب مدیران ارشد شرکت‌های غول نفتی «رویال داچ شل» و «توتال» از حاضران نشست سال ۲۰۱۸ بودند. لازم به ذکر است که «پاتریسیا باربیزت»، از اعضای هیئت رئیسه شرکت توتال، جز اعضای دائمی بیلدربرگ است.  
 
کاردینال پیترو پارولین از حاضران نشست سال جاری
 
بیلدربرگ برای اولین بار از یک مقام ارشد واتیکان هم برای حضور در نشست خود دعوت به عمل آورده است. کاردینال «پیترو پارولین» یکی از ۱۳۱ میهمان هتل بیلدربرگ در شهر «اوستربیک» هلند بود.  

از بخش رسانه‌ای «جان میکلویت»، سردبیر بلومبرگ و «زنی مینتون بدوس»، سردبیر هفته‌نامه اکونومیست در این نشست حاضر شده بودند.  

«مارک کارنی»، رئیس بانک انگلستان، «پاشال دونهو»، وزیر دارایی ایرلند، «استانلی فیشر»، معاون سابق فدرال رزرو و رئیس سابق بانک اسرائیل نیز از بخش بانکی و مالی در این نشست حضور پیدا کردند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *