چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

توضیح چهره جنگ طلب درباره عکس معروف +عکس

يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 618612
اجلاس سران G۷ در کانادا تصویر دیگری از انزوای پیش از گذشته آمریکا را به تصویر کشید و در این میان اغلب رسانه های جهان بر روی یک عکس برای به تصویر کشیدن تنهایی «ترامپ» تمرکز کردند.
توضیح چهره جنگ طلب درباره عکس معروف +عکس
به گزارش جهان نيوز، در چند ماه اخیر خبرهای متعددی در خصوص انزوای آمریکا در رعصه بین الملل به موجب اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، در رسانه ها منتشر شده اما شاید اجلاس  G۷ که روزهای جمعه و شنبه در کانادا برگزار شد روشن ترین تصویر را از انزوای آمریکا به تصویر کشید.

گفته می شود که ترامپ بهره بالایی از ضریب هوشی می برد اما حرکات و اعمال وی نکته دیگری را بازگو می کنند چون اگر وی از این موهبت بهره مند بود باید از انزوای وزیر خزانه داری خود در نشست «وزیران دارایی کشورهای عضو گروه هفت» که پیش از دیدار سران گروه هفت برگزار شده بود، درس عبرت می گرفت.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در نشست وزرای دارایی هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی۷» که در کانادا برگزار شد، در انزوا قرار گرفت. این خبر از سوی برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه اعلام شد. او گفت که دلیل انزوای آمریکا، اعمال تعرفه‌های جدید تجاری از سوی واشنگتن در قبال متحدانش است.

وزیر دارایی فرانسه با اشاره به اینکه تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم «از نظر قانونی نپذیرفتنی، از نظر سیاسی غیرمنصفانه و از نظر اقتصادی خطرناک است» گفت: «متاسفانه هم اکنون یک جی ۶ داریم، به همراه عضو هفتمی که آمریکاست و به تنهایی مقابل همه ایستاده و همه را در معرض بی‌ثباتی اقتصادی قرار داده است.»

لومر اعلام کرد که هدف از انزوای آمریکا در این نشست، «سر عقل آوردن» آمریکایی‌ها بوده است. او افزود که دولت آمریکا تا کنون هیچ «دلیل قانع‌ کننده‌ای» برای توجیه اعمال تعرفه‌های جدید ارائه نکرده است.

اعمال تعرفه‌های جدید بر خشم اتحادیه اروپا بیش از گذشته افزوده است زیرا بروکسل پیش از این نیز به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که شرکت‌های این اتحادیه را از همکاری تجاری با ایران باز می‌داشت، دچار مشکل شده بود. وزیر دارایی فرانسه همچنین اعلام کرد که فرانسه قصد دارد استیون منوچین را تحت فشار بگذارد تا برای شرکت‌های فرانسوی معافیت‌های خاصی قائل شود؛ تا این شرکت‌ها بتوانند به همکاری‌های خود با ایران ادامه دهند.

انزوای آمریکا در کانادا در حالی رخ داد که هنوز تصاویر التماس «نیکی هیلی» نماینده این کشور در سازمان ملل، به اعضای شورای امنیت و زانو زدن در کنار میز آنها برای کسب موافقت با قطعنامه پیشنهادی واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی دست به دست می شود.

در خصوص آبروریزی هیلی در شورای امنیت، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر، جمهوری اسلامی در انگلیس با اشاره به قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره فلسطین گفت: شورای امنیت نمایش خیره‌کننده‌ای از انزوای آمریکا بود: قطعنامه پیشنهادی آمریکا پیرامون فلسطین که فقط خودش به آن رأی مثبت داد با قاطعیت رد شد، بعد آمریکا در حمایت از اسرائیل و برای جلوگیری از تصویب قطعنامه کویت که اکثریت اعضا از جمله متحدان خودش موافق آن بودند، آن‌را وتو کرد.

البته انزوای آمریکا در مجامع بین المللی فقط مربوط به این دو واقعه نیست و کاخ سفید از زمان ورود دونالد ترامپ، بطور مرتب با این مسئله مواجه شده است. برای مثال در سال گذشته نیز وقتی ایران شاهد بروز اعتراضاتی در خصوص مسائل اقتصادی بود ترامپ قصد سوء استفاده از آن وضعیت و همراه کردن شورای امنیت سازمان ملل با آمریکا برای دخالت در امور ایران را داشت که در این مورد نیز با شکست مواجه شد.

«محمد مهدی مظاهری» از اساتید دانشگاه در این رابطه می گوید: رد درخواست آمریکا در شورای امنیت و تخفیف وجهه و اعتبار این کشور تنها نکته برجسته نشست شورای امنیت نبود؛ برخلاف گذشته که در برخی مقاطع کشورهای اروپایی و روسیه در مقابل آمریکا به ایران نزدیک می‌شدند؛ اما در بزنگاه‌های مهم از جمله جلسات شورای امنیت به ایران پشت می‌کردند و به ضرر کشورمان رأی می‌دادند، این جلسه شورای امنیت یک استثنای بزرگ و قابل تأمل بود که در آن کشورهای اروپایی، روسیه و چین نه‌تنها با درخواست آمریکا برای مداخله در امور داخلی ایران مخالفت کردند، بلکه تلاش آمریکا برای مداخله در امور داخلی یک کشور دارای حاکمیت و بهانه‌تراشی آن را تقبیح کردند. چین و روسیه هم حوادث اخیر ایران را یک مساله داخلی دانستند که تهدیدکننده امنیت بین‌المللی نیست و نمی‌بایست در شورای امنیت مطرح می‌شد.

باز هم برخلاف اکثر مواقع، این بار نماینده روسیه در شورای امنیت در لباس یک حامی و متحد ایران ظاهر شد و با اشاره به مداخلات آمریکا در خاورمیانه که به آشوب در این منطقه منجر شده، به این کشور طعنه زد که «طبق منطق آمریکا ما هم باید بعد از حوادث فرگوسن، میسوری یا بعد از تظاهرات جنبش اشغال وال‌استریت، درخواست برگزاری نشست اضطراری در شورای امنیت می‌دادیم!». این کشورها (اعضای شورای امنیت) مداخله‌جویی آمریکا و دشمنی آن با ایران را زیرسوال بردند و تاکید کردند که محور و تمرکز شورای امنیت باید بر موضوعات مهمی از جمله مبارزه با تروریسم، صلح خاورمیانه، حل بحران سوریه و غیره باشد.

عکس معروف و توضیحات بولتون جنگ طلب
همانطور که اشاره شد اغلب رسانه های جهان برای به تصویر کشیدن انزوای آمریکا بر روی یک عکس که در آن تمامی اعضای گروه جی هفت در یک طرف میز و دونالد ترامپ به تنهایی در سوی دیگر میز قرار گرفته، تمرکز کرده اند.
ترامپ پس از خروج از محل اجلاس جی هفت با صدور بیانیه ای که تمرکز اصلی آن بر روی ایران بود بطور ضمنی به تنهایی آمریکا در عرصه بین الملل اشاره کرده و عنوان داشت: طیف گسترده‌ای از تهدیدها برای امنیت ملی به بحث گذاشته شد، ازجمله تهدید ایران و کشورهای گروه هفت به کنترل بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران متعهد می‌مانند و بدون آنها [کشورهای گروه هفت] یا همراه با آنها، این بلندپروازی‌ها کنترل خواهد شد.

اما «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جنگ طلب آمریکا که اتفاقا وی نیز در این تصویر معروف دیده می شود با انتشار پیامی در توئیتر تلاش کرده تا به نوعی بر موضوع انزوای آمریکا در اجلاس سران جی هفت سرپوش بگذارد. وی در پیام خود در توئیتر که همراه با این عکس منتشر شده می نویسد: فقط یک اجلاس جی هفت دیگر، جایی که کشورهای دیگر همانند همیشه انتظار دارند که آمریکا به عنوان بانک عمل کند اما رئیس جمهور این نکته را روشن کرد که دیگر این اتفاق نمی افتد.

البته این توضیح بولتون خود گویای حقیقت است و مجموع تحولات انجام گرفته در نشست دو روزه جی هفت، و خروج آمریکا از بیانیه پایانی این نشست بخوبی وضعیت آمریکا در عرصه بین الملل را به تصویر می کشد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *