پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۶
۸۸

روحانی پولدارتر از خاتمی و احمدی نژاد + تصویر

واقعیت‌هایی که درباره درآمدهای نفتی نمی دانید
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 618503
مجموع درآمد‌های ریالی نفتی ۵ ساله دولت حسن روحانی نزدیک به درآمد ۱۶ ساله دولت‌های احمدی‌نژاد و خاتمی است
روحانی پولدارتر از خاتمی و احمدی نژاد + تصویر
گروه اقتصادی جهان نيوز: خرداد امسال 110 سال از زمانی می‌گذرد که اولین چاه نفتی ایران در شهر مسجد سلیمان حفر شد. آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد که این ماده سیاه و بدبو بتواند سرنوشت یک ملت را در قرن بعدی رقم بزند.

در این بین، دو موضوع همواره در محافل عمومی مورد بحث بوده است؛ درآمد نفتی ایران چقدر است و اگر نفت را مستقیم سر سفره مردم بیاورند، سهم هر ایرانی چقدر خواهد شد. آمارها نشان می‌دهد قبل از انقلاب اسلامی در دوره 67 ساله (1290 تا 1357) مجموع درآمد نفتی ایران حدود 132 میلیارد دلار بوده است که این میزان در دوره 40 ساله بعد از انقلاب اسلامی از 120 میلیارد تومان در سال 57 به 184 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسیده است. در بین دولت‌های پس از انقلاب، درآمد نفتی دولت بنی‌صدر طی یک‌سال فعالیتش حدود 83 میلیارد تومان، درآمد هشت ساله دولت موسوی 886 میلیارد تومان، درآمد هشت ساله دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی 13 هزار میلیارد تومان، درآمد هشت ساله دولت خاتمی 86 هزار میلیارد تومان، درآمد هشت ساله دولت احمدی‌نژاد 494 هزار میلیارد تومان و درآمد پنج ساله دولت روحانی 539 هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی رکورددار افزایش درآمدهای نفتی هستند.  اما برخلاف اظهارات برخی اعضای کابینه روحانی و رسانه‌های نزدیک به دولت، درآمد نفتی پنج سال اخیر دولت روحانی تقریبا با کل درآمد 16 ساله دو دولت خاتمی و احمدی‌نژاد برابری می‌کند.

 صادرات نفت رکورد 10 سال اخیر را شکست
به گزارش فرهیختگان، بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد رژیم پهلوی همچنان با صادرات روزانه بیش از 6 میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های آن در سال 52، رکورددار صادرات نفت است. پس از انقلاب اسلامی با دشمنی آمریکا و غرب، صادرات نفت ایران در سال 58 با کاهش 50 درصدی، به روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه رسید که این میزان در سال‌های جنگ تحمیلی نیز به‌شدت کاهش یافت و طی دو سال 59 و 60 به حدود 900 هزار بشکه در روز رسید که این میزان پایین‌ترین میزان صادرات نفت در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی است.

به جز سال 62، تا پایان جنگ تحمیلی میزان صادرات روزانه نفت خام ایران و فرآورده‌های آن فراتر از یک میلیون و 800 هزار بشکه نرفت. با پایان جنگ تحمیلی میزان صادرات روزانه نفت خام ایران و فرآورده‌های آن از سال ۷۸ تا 83 بین دو میلیون و 400هزار تا دو میلیون و 500 هزاربشکه در نوسان است. این میزان در مقطع کوتاه یعنی دو سال 83 و 84 به دو میلیون و 800 هزار بشکه رسید، اما باز هم این میزان پایدار نبود و طی سال‌های 85 تا 87 به ریل قبلی یعنی دو میلیون و 400 تا 600 هزار بشکه برگشت. گرچه تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی در سال‌های 90 و 91 اتفاق افتاد، اما نگاهی به آمارهای صادرات نفت ایران نشان می‌دهد سال 88 نقطه عطفی در شروع تحریم‌های اقتصادی است که پیش‌زمینه آن، کاهش خرید نفت از ایران است، به‌طوری که صادرات روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه‌ای نفت در سال 85 حالا در سال 88 به دو میلیون و 166هزار بشکه رسید و این میزان با تشدید تحریم‌ها در سال 91 به کمتر از دو میلیون و در سال 93 نیز مجموع صادرات روزانه نفت خام و فرآورده‌های آن به حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه رسیده است که طی سال‌های بعد از انقلاب جز دو سال 59 و 60، خود یک رکورد تاریخی در 56 سال اخیر (از دهه 40 تا 96) است.

پس از برجام صادرات نفت دوباره اوج گرفت و در سال ۹۵ ایران با صادرات روزانه بیش از دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی، جایگاه دهه 80 خود در اوپک را به دست آورد و در سال 96 نیز براساس آخرین آمارهای اعلام‌شده، میزان صادرات روزانه نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران به دو میلیون و 500 هزار بشکه (دو میلیون و 115 هزار بشکه نفت خام و 428 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی) رسیده است که طی 10 سال اخیر خود رکورد محسوب می‌شود.
 

 
 درآمد نفتی دولت روحانی برابر با دو دولت است
گرچه آمار تفصیلی از دوره 67 ساله قبل از انقلاب وجود ندارد، با این حال آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های 1290 تا 1357 کل درآمد ایران از صادرات نفت حدود 132 میلیارد دلار بوده است. اما آمارهای تفصیلی بانک مرکزی از درآمدهای نفتی ایران در بعد از انقلاب اسلامی نیز نشان می‌دهد در سال 57  درآمد نفتی ایران حدود 120 میلیارد تومان بود که این میزان تا پایان جنگ تحمیلی به 51 میلیارد تومان کاهش یافته است. در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی، میزان فروش نفت ایران با وجود دشمنی‌های آمریکا، به‌طور چشمگیری رشد کرده و در پایان دولت اول هاشمی‌رفسنجانی (سال 71) به رقم دو هزار و 435 میلیارد تومان رسید است. روند صعودی درآمدهای نفتی در دولت هاشمی ادامه داشت تا اینکه در پایان دولت دوم هاشمی (سال 75) درآمد نفتی کشور به سه هزار و 405 میلیارد تومان رسید.

در دوره خاتمی تا سال 80 رشد درآمدهای نفتی چندان چشمگیر نیست، اما طی سال‌های 80 تا 83 درآمد نفتی کشور از سه هزار میلیارد تومان به 32 هزار میلیارد تومان رسید که حاکی از افزایش 9 برابری درآمدهای نفتی کشور است. دولت احمدی‌نژاد در سال 84 درآمدهای نفتی را با 32 هزار میلیارد تومان تحویل گرفت و در پایان دولت نهم، درآمد نفتی کشور به 81 هزار میلیارد تومان و در سال 90 درآمدهای نفتی به 91 هزار میلیارد تومان نیز رسید. اما با تشدید تحریم‌ها، ایران بخشی از خریداران نفت خود را از دست داد و درنهایت دولت احمدی‌نژاد درآمدهای نفتی را با 47 هزار و 569 میلیارد تومان به دولت روحانی تحویل داد. 

دولت روحانی به‌درستی هم میراث‌دار تحریم بود، اما برخلاف اظهارات برخی رسانه‌های نزدیک به دولت، بیشترین درآمدهای نفتی در دولت احمدی‌نژاد اتفاق نیفتاد، بلکه به لحاظ عدد و رقم، درآمدهای نفتی در دولت روحانی جهش چشمگیری داشته است، به‌طوری که درآمدهای نفتی از 47 هزار و 569 میلیارد تومان در پایان دولت احمدی‌نژاد، به 139 هزار و 200 میلیارد تومان در سال 95 و 184 هزار و 100 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است که در نوع خود یک رکود برای دولت‌های پس از انقلاب به شمار می‌رود.
 

 
 خزانه خالی نیست
همان‌طور که آمارها نشان داد در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی درآمدهای نفتی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است و درآمد پنج سال اخیر دولت روحانی نیز با مجموع درآمدهای نفتی دوره 16 ساله دولت‌های احمدی‌نژاد و خاتمی برابری می‌کند، با این حال در سال‌های اخیر دولت به بهانه واهی خالی بودن خزانه، از پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، تزریق کامل بودجه پروژه‌های عمرانی، پرداخت به موقع یارانه‌ها و مواردی از این دست شانه خالی کرده است.

برای مثال در 11 ماهه سال 96 دولت 31.6 هزار میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های عمرانی تزریق کرده است که این میزان نسبت به سال 95 حدود 25 درصد کاهش نشان می‌دهد. تاخیر چند ماهه در پرداخت مطالبات گندمکاران، مطالبات چایکاران و سایر بخش‌های کشاورزی و دامی کشور، عدم افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، عدم پرداخت بسته‌های حمایتی از تولید و غیره درحالی است که دولت روحانی در پنج سال اخیر بودجه جاری خود را از 119 هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به 206 هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ (رشد 73 درصدی) رسانده است که بخش عمده آن صرف پرداخت حقوق و مزایای کارمندان دولتی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیا آمار خودتون رو قبول دارید ؟ درآمد دولت خاتمی چقدر کم بوده !
خوب پس یادتونه دوران خاتمی تورم ۱۲ درصد بود ؟ بیکاری کم بود ؟ امید به زندگی بالا بود ؟ کاش اون روزها بر میکشن !
...
Iran, Islamic Republic of
ما که تو دوران خاتمی ورشکست شدم و هستیم
حامد
Iran, Islamic Republic of
پدرم در آن دولت از کار بیکار شد. در دولت احمدی نژاد دوباره کار پیدا کرد. و به شکل عجیبی دوباره در دولت روحانی وقتی کارخانه ها تعطیل شد کارخانه ای که کارگر آنجا بود نیز تعطیل و دوباره بیکار شد و با بیمه بیکاری بازنشسته شد با کمترین حقوق .
Iran, Islamic Republic of
از نظر آمار دوران طلايي اقتصاد ايران در زمان دولت آقاي خاتمي بوده است .كمي انصاف داشته باشيم خيلي خوبه ولو در مورد دشمنت
Iran, Islamic Republic of
بی عزتی منظورته؟
Iran, Islamic Republic of
بله واقعا مسکن یادمونه دوره خاتمی همش در حال پرواز بود. بیشترین آمار تعطیلی صنایع رو داشت. اگه بخوایم فقط مقطعی و برای چند سال در نظر بگیریم دوره احمدی نژاد که کمترین تورم رو طی یکی دو سال از دولتش داشت و چهار سال اول دولت احمدی نژاد شرایط قابل قیاس با هیچ دولتی نبود.
هادی
Iran, Islamic Republic of
همیشه میگن که دو سال اول هر دولت نتیجه کارهای دولت قبله...
پس دو سال بیشتر به مموتی ننازید...
سرور
Iran, Islamic Republic of
اولا مموتی خودتی.
درضمن این تئوری"همیشه میگن" شما را باید تو دانشگاههای اوگاندا تدریس کنند.همه دولتها ضعف و قدرت داشته اند غیر از دولت شعار فعلی.
هادی
Iran, Islamic Republic of
اهان تو دولت مموتی شما تا کاری انجام میشد نتیجه ش فردا مشخص میشد.... :)
کارخانه میزد سه روزه و روز چهارم سود ده بود...
هاشمی
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
هادی جان پس وعده 100روزه حسن(باصندوق خالی)به امید، اقدامات گذشته محمود بوده؟؟؟!!!!
نرخ رشد 8.6 % سالهای اول دولت حسن نتیجه زحمات محمود بوده؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر احمدی نژاد او بهترین رییس جمهور تاریخ ایرانه
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل کمترین نرخ تورم اتفاقا توی دو سال دوم دولت احمدی نژاد بود.
Iran, Islamic Republic of
یعنی اون ارامشی که تو بازار توی سال اول این دولت بود نتیجه کار دولت احمدی نژاد بوده و این افتضاحات الان نتیجه کار این دولت هست؟ منظورتون اینه دیگه درسته؟!؟
Iran, Islamic Republic of
دوره احمدی نژاد که مسکن یه دفعه در سال ۸۵ قیمتش ۱۰ برابر شد
سرور
Iran, Islamic Republic of
نه من یادم هست در سال 85 مسکن یه دفعه 200 برابر شد!
البته اشتباهی که در مورد تحلیل اقتصادی انجام شده وجود دارد این است که درآمد دولتها را به ریال حساب کرده اند.درآمد ناشی از صادرات نفت و مشتقات آن همیشه ارزی بوده است.اگر جهان نیوز توضیحی دارد ارائه بدهد وگرنه مبنای محاسبات درست نیست.
Iran, Islamic Republic of
توهم زده هستی برو درمان کن
Iran, Islamic Republic of
آقا لطفا مستند صحبت کنید. کجا قیمت مسکن ده برابر شد؟! اتفاقا اون دوره که با رونق گرفتن مسکن مهر و نوسازی گسترده ای که شد دیگه رشد قیمت مسکن متوقف شد.
هاشمی
Romania
....
سال ۹۱ مسکن جهش داشت نه سال ۸۵
آن هم تا حدودی از تحریم های فلج کننده بود که به درخواست فتنه گران ۸۸ از طرف آمریکا اعمال شد
Iran, Islamic Republic of
شما از الان دارین تاریخ رو میپیچونید ۶۰ سال دیگه راجع به احمدی نژاد چی می‌گوید ؟ میگیم پیامبری چیزی بوده و پرواز هم میکرده و حاله نور هم که اثبات شد و چروک پیشونی اش نشانه ظهور بود و جفنگیات ! آمار خودش رو بخون تورم رو ببین ! کمتر از کی بود ؟ با ۱۲ در صد گرفت ۶۰ تا ۷۰ تحویل داد دیگه ! اینا هیچکدوم درست نبودن بابا
United States
یه بار دیگه متن خودتو بخون تا بفهمی کی چرت میگه. دروغ که مالیات نداره دوتا صفر میذاشتی دیگه
Iran, Islamic Republic of
خزانه خالیه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
روحانی از قبل ریاست جمهوری ثروتمند بود و خونه اش در بالای شهر بود اگر واقعا این موضوع نگران کننده بود باید شورای نگهبان مانع از کاندیداتوریش میشد نه اینکه الان شما نگران بشید خوبه نگاهی هم به خانه رئیسی در مشهد کنید این از خودش اما در مورد درآمدهای نفتی در دوره روحانی نفت به پایین تربن قیمت یعنی ۳۵ دلار رسید (۴ سال اول روحانی ) و در زمان احمدی نژاد به بشکه ای ۱۰۰ دلار رسید
وقتی میگن درآمد یعنی با قیمت فروش محاسبه میکننا..یعنی اگه قیمت 100 دلار بود که درآمد چندبرابر بود
Iran, Islamic Republic of
معلومه که متن رو نخواندی
Iran, Islamic Republic of
در دولت احمدی نژاد صد برابر دولت روحانی کار شد
Sweden
دوست عزیز از دید من احمدی نه صد برابر بلکه بی نهایت بیشتر از دولت حسن روحانی کار کرد چرا که این دولت فعلی کارکردش نه صفر بلکه زیر صفر است و حاصل تقسیم یک بر صفر همه میدانیم چیست. بی نهایت.
Iran, Islamic Republic of
بله ما عادت داريم اين حضرات خودشان راپولدار بنامند!!!!
يكيشان كه از قديمها باغ پسته داشته وباغ داهاتاي برهمان رفسنجان انقدر ارزشمند بود كه كل ايران توش جاميشه....
اين آقا رونمي دونم حتما ايشون هم در داهاتاي گرمسار باغ خربزه داشتند...!!!
Iran, Islamic Republic of
عزیزم اول یه بار لااقل بخون بعد نظر بده. نکنه شما هم از اون زامبی ها اسرائیلی هستین که تو گزارش رویترز بود و فقط نظر سازی و نظر پراکنی میکنن؟!؟
Romania
تو اصلا متن رو نخوندی
و الا می فهمیدی که ثروت شخصی منظور نیست بلکه در آمد نفت منظوره
Iran, Islamic Republic of
10.13) مذارکرات و ملاقات با جورج سورس و رو یادت رفت بگی!!!
من من
Iran, Islamic Republic of
نویسنده این مقاله مشخصا سواد اقتصادی نداره و یا قصد گول زدن مخاطبش رو داشته!
اعداد به ریال و تومن؟؟؟ بعد مقایسه؟
این اعداد باید به میلیارد دلار باشه تا مشخص بشه میزان درامد خاتمی و محمود و حسن چقدر بوده!
معادل ریالی که اهمیتی نداره! الان حداقل حقوق یک کارمند قراردادی یک میلیون و صد هزار میشه در حالی که در سال 84 حداقل حقوق یک کارمند تنها یکصدو 22 هزار تومن بوده!
به همین نسبت هزینه ریالی پرداختی برای طرحها بالاتر هست..

باید درامد دلاری اون دولت رو حساب کنید و بعد مقایسه
Iran, Islamic Republic of
مغلطه نفرماييد طبق گفته سردارسازندگيتان! دولت خاتمي ادامه دولت هاشمي و دولت روحاني ادامه دولت خاتمي است.
تازه وقتي اعضاي كابينه نيز تغيير چنداني در اين سه دولت نكرده اند وسياستهاي كلي يكيست ، مگر شما مي توانيد يكي را از آن ديگران تمايز داده وجداكنيد...
آزاد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز شما چندسالتونه؟
من بعنوان کسی که دوره خاتمی در سن و سال اطلاع از آمارهای اقتصادی بودم و رشته تخصصی خودمم نزدیک به اقتصاد هست بهتون عرض میکنم که در اون دوره رکود و بیکاری شبیه به سالهای اخیر یا شدیدتر بود و برای کنترل تورم دوره سازندگی بیشتر پروژه های بزرگ عمرانی دولت رو تعطیل کردند، بعبارتی کنترل تورم به ساده ترین و اشتباه ترین روش،و متاسفانه مثل کش تیرکمون در دوره دولت بعدی با شروع بی حدوحصر کار عمرانی عنان تورم از دست رفت
Iran, Islamic Republic of
چند ده میلیارد دلار بدهی های خارجی ممد فتنه گر در دوره احمدی پرداخت شدقبل از حرف مفت زدن بگو چند سالته؟
هاشمی
Romania
شعار دولت خاتمی فقط توسعه سیاسی بود
اصلا اقتصاد را رها کرده بودند
آش آنقدر شور شد که صدای کروبی (رئیس مجلس آن زمان)که از خودشون بود در آمد و گفت
بابا توسعه سیاسی بس است کمی هم به فکر معیشت مردم باشید
Iran, Islamic Republic of
نرخ را به دلار و طلا باید بگید وگرنه شانتاژ رسانه ای هست چون تومان خیلی مقدارش افت کرده
حامد
Iran, Islamic Republic of
این که ارزش ریال افت کرده اولا خود روحانی مقصر است چون روحانی قیمت دلار رو بالا برد و ارزش ریال رو کاهش داد.

اما اگر این منطق غلط است پس چرا اینها (امثلا روحانی و هاشمی و خاتمی و ....) بارها و بارها درآمد احمدی نژاد رو با دولت های قبل مقایسه می کردند و می گفتند این همه درآمد چی شد!
محمد
Iran, Islamic Republic of
با دلار چند تومن حساب کردین؟؟؟
قاعدتا محاسبه درآمدها را با دلار انجام میدن
هادی
Iran, Islamic Republic of
محاسبه باید جوری باشه که بشه دولت رو کوبید...
قطعا دلار 8000 تومن مبنا بوده...
اگه با دلار حساب کنند که بیشتر به نفع روحانی می شه می تونه کسر بودجه رو جبران کنه
محمدرضا
سلام هر وقت حقوق ها را به دلار دادند آن موقع می شود درآمد را به دلار حساب کرد چطور امکان دارد درآمد براساس دلار باشد و هزینه ریال!!!
Iran, Islamic Republic of
حتي يك ريال از اين پول در بخش مسكن جهت خانه دار شدن در اين پنج سال مردم مصرف نشده ولي دولت قبل دو ميليون واحد
حامد
Iran, Islamic Republic of
احسنت به شما. دولت روحانی در 6 سال حتی یک مسکن برای مردم نساخت و مورد مسکن به کل کار رو رها کرد. البته پول نزول و ربا برای خرید مسکن می دن از این نظر مشکلی ندارند!
Iran, Islamic Republic of
دارید کم کم به حرف های احمدی نژاد می رسید.
Iran, Islamic Republic of
هدف دولت فعلی کشیدن ترمز حرکت کشور بود که علی برکت الله محقق شد
جهان جان نظرم رو پخش کن!!!
مهدی
Australia
باسلام
واقعاً درست گفتی خدا متعال ازگناهشان نگزرد هیچکس ازاین دولّت
کلید دلخوشی ندارد . راهی نیست جزء بصیرت وصبر وگوش به فرمان
اماممان سیدعلی خامنه ای تاموفق بشویم
درضمن دورذ بردکتر احمدی نژاد یاررهبر.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
توقف انبوه سازی مسکن - سلب اعتماد عمومی نسبت به صندوق های پس انداز - رکود عمیق بازار تولید و کسب و کار و سوق دادن اجباری سرمایه ها از بخش های مولد به بخش های مخرب دلالی ارز و احتکار مسکن و تبدیل شدن مسکن از یک کالای ضروری و نیاز زندگی به یک سپرده و پس انداز و هجوم سرمایه داران برای تبدیل پول به مسکن - افزایش سرسام آور قیمت ملک و اجاره بها و بدبخت شدن افرادی نظیر من که قصد خرید خانه داشتم آن هم نه با هدف پس انداز!
Iran, Islamic Republic of
علی برکت الله
United States
مسکن مهر منظورته برو اون تند تند سازی مسکن به اسم‌انبوه سازی رو در لرستان و ورامین ببین که انجام شد و پولم از مردم گرفتن به اسم مسکن مهر ولی اصلا قابل سکونت نیست بعدا از متوقف کردنش بگو جان مردم برای شما هیچ اهمیتی نداره
حامد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز من الان در مسکن مهر زندگی می کنم این مسکن رو از یکی دیگه خریده ام چون قیمتش ارزان تر بود. خود مسکن مشکلی نداره. اما الان که شش سال است حکومت دست روحانی و آخوندی است در حالی که مسکن ما روبروی شرکت عمران شهر است متأسفانه هیچ کاری برای تکمیل طرح های تجاری و تفریحی محله ما انجام نمی دن. کلی زمین خالی وجود داره اما نه اجازه می دن مغازه ای ساخته بشه نه پارکی نه خودشون می سازن. به کل کار تعطیل شده و به صفر رسیده اگر آمار فعالیت های وزارت مسکن رو در این این دولت در بیارن به نظرم در 6 سال به اندازه 3 ماه دولت احمدی نژاد فعالیت و ساخت و ساز نداشته اند.
هاشمی
Romania
سلام آقا حامد
نکنه مسکن مهر بهارستان زندگی می کنی
تبریک می گم هم محله ای
و از کامنت هایتان تشکر می کنم
...
Iran, Islamic Republic of
نه گلم مسکن مهر منظورش نیست
گفت انبوه سازی مسکن که در کل دنیا برای اقشار ضعیف جامعه و یا با هدف تعادل قیمت مسکن ساخته میشه
اصلا مسکن مهر اخ و جیز ! چرا این دولت مسکن رو با موارد درستی که دوستمون گفت به اینجا رسونده؟ انبوه سازی مسکن و صنایع مرتبط رو نابود کرده؟ چرا همه چیز رو سیاسی میبینی؟
Iran, Islamic Republic of
انبوه سازی همون مسکن مهر سازی بود دوست عزیز
United States
حاجی من یکی جای غیر قابل سکونت با اون قیمت میخوام. میشه بفرمایین اونجاهایی که غیر قابل سکونت هستند الان خالین؟
کیفیت پایین به خاطر گند زدن پیمانکار هست. یعنی وقعا دولت میخواد تا ابد برجام مرده رو حلوا حلوا کنه و بگه مسکن مهر بی کیفیت بود. تا کی سرتونو زیر برف میکنین.
Spain
آیا میزان تغییر ارزش پول در گزارش در نظر گرفته شده؟اگر پاسخ بله است چگونه؟
اگر میزان تغییر ارزش ریال در نظر گرفته نشده اصلا نمی توان براساس این آمار قضاوت کرد! شاید ارزش 83 میلیارد در زمان بی صدر از 86676 میلیارد دوره خاتمی بیشتر باشد!
در صورت در نظر نگرفتن تغییر ارزش پول باید میزان هزینه ها را هم در مقایسه دخیل کرد تا به قضاوت درست رسید...مثلا باید دید هزینه آسفالت یک جاده با مصالح مشابه در هر دوره چقدر بوده؟؟؟
هاشمی
Romania
با همین تومان که آمار داده در آمد نفتی روحانی در سال ۱۰۸ هزار میلیارد تومان می شود (حساب کردم )
و در آمد نفتی احمدی نژاد در سال ۶۲ هزار میلیارد تومان
حالا تورم از سال ۹۲ تا حالا مگه چقدر بوده که ۶۲ از ۱۰۸ بیشتر میشه !!!
روحانی که مدعی است تورم را خیلی کنترل کرده تو این پنج سال
حالا فرض کنیم در پنج سال گذشته جمعا ۵۰ در صد تورم بوده بازهم ۶۲ هزار میلیارد به قیمت امروز می شود ۹۳ هزار میلیارد
باز هم خیلی کمتر از ۱۰۸هزار میلیارد تومن است
Spain
بله...متشکرم از پاسختون....ولی کاش نویسنده هم این را در محاسبات دخیل می کرد...بدون آن این محاسبات هیچ اعتباری ندارد...!
Iran, Islamic Republic of
هرچه ساخته شد دردولتهای نهم ودهم بود .چقدرسد راه بیمارستان ووووالان پنج ساله تعطیله
Reza
Iran, Islamic Republic of
نرخ را به دلار و طلا باید بگید وگرنه شانتاژ رسانه ای هست چون تومان خیلی مقدارش افت کرده.
ریال امسال کجا ریال 40 سال پیش کجا
Iran, Islamic Republic of
خب شما بفرما به دلار حساب کن. دلار دوره دوم احمدی نژاد چند بود و سال 96چند؟ مگه نه اینکه هر دو تا حدود 3700 تومن بودن؟ پس شانتاژ رسانه ای کجاشه؟!
جفی
Iran, Islamic Republic of
فقط به تولید دقت کنین که در سال 57 حدودا 3500 بشکه و الان 2500 بشکه !!!!! این یعنی افت 40 ساله و هنوزم به اون تولید نرسیدیم؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
استخراج یا صادرات کم شده؟.....
Iran, Islamic Republic of
میلیاردها دلار توی صرافی حسین فریدون رو هم حساب کردی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
خیلی بی سواد بوده نویسنده این مطلب درآمد دولت روحانی رو اگه بر حسب دلار حساب کنید حتی نصف درآمد دولت احمدی نژاد بر حسب دلار نمیشه
حامد
Iran, Islamic Republic of
مگه بودجه کشور بر اساس دلار است؟ مگر چقدر از خرج های دولت بر حسب دلار است؟
Iran, Islamic Republic of
پس چرا خرده گیران دولتهای نهم و دهم همیشه به ریال حساب می کردند؟؟؟
Germany
چرا این پول ها فقط در میان شمران و فرنگ نشین ها دیده می شوند؟
Russian Federation
بازم بگه ندارم ندارم شغل ایجاد کنم ندارم به بیمه برسم ندارم به معلما بدم و هزاران ندارم
حامد
Iran, Islamic Republic of
یکی از حرف ها و تکیه کلام های اینا در زمان احمدی نژاد این بود که درآمد نفتی احمدی نژاد از همه دولت ها بیشتر بوده و این پول را چه کردید.

الان سوال می کنیم شما که درآمد نفتی تان از احمدی نژاد هم بیشتر است این پول را چه کردید؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
چقدر نویسنده این مقاله قصد به اشتباه انداختن مخاطب را داشته (عامدانه یا از روی سهو؟!)
لطفا درآمد را به صورت دلاری ذکر کنید تا بینید در دوره احمدی نژاد این عدد معادل کل همه دوره های دیگر بوده!!
ریا
Iran, Islamic Republic of
این بابا حسابداره!
صادق
Iran, Islamic Republic of
با سلام چند نکته میگم و تمام
1 رکود را دولت آقا ی روحانی به اقتصاد آورد چرا چون دو سال اقتصاد را نگه داشت برای برجام
سرمایه دار ها سرمایه گذاری نکردن گفتن صبر کنیم ببینیم برجام چی میشه
روحانی با طعتیل کردن مسکن مهر کلی صنایع را از کار انداخت
یک مسکن مهر کلی اشتغال درست میکرد
از بنا بگیرید تا مصالح و.....
وقتی این را طعتیل کردید صنایع رفت تو رکود و کارخانه ها ورشکست شدن
2 کار نداریم درآمد نفتی زمان چه دولتی بیشتر بوده
ما بحثمون این هست درآمد نفتی کجا خرج شده
جالبه علاوه بر این درآمد های سرشار نفتی دولت در صندوق توسعه ملی هم دست برده و حتی به صندوق توسعه هم رحم نکرده
3 در خصوص حضینه های جاری هم که زیاد شده این نشان میده ریخت و پاش ها فوق العاده بالا رفته
یعنی پولی که باید صرف طرح های عمرانی بشه رفته تو حزینه های جاری دولت
4 نرخ نقدینگی بالا رفته و افزایش داشته و این پول ها ی سرگردان به سمت سوداگری رفته
و با سیاست های نامناسب دولت پول ها به تولید نرسیده
موفق باشید
United Arab Emirates
احسنت
Iran, Islamic Republic of
بیسوادی تو این متن موج‌ میزنه
حتی یک دانشجو نه حتی کارشناس میفهمه که مغلطه می کنید
فرض کنید غیر از ۴ تا افسر جنگ نرم نوعا بیسواد ادمهای دیگر هم به سایت شما میان که در این حد سواد دارند که فرق دلار و ریال و فروش نفت ۵۰ دلاری و ۱۳۰ دلاری رو بفهمند!
United Arab Emirates
خوب شما حساب کن بگو
United Kingdom
نفت دوره احمدی ۱۳۰ دلار نبود و دوره روحانی هم ۵۰ دلار نبود. دوره احمدی نقت از ۴۰ تا ۱۲۰ دلار بود که بطور میانگین زمانی حدود ۸۰ دلار بود. در دوره روحانی از ۳۰ تا ۱۰۰ دلار بود که الان فیمتش ۷۰دلار هست. در زمان احمدی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از درامدهای نفتی وصول نشدند که بعد از برجام آزاد شد. مضافا وقتی قیمت نفت بالا است تورم جهانی هم بالا است و قیمتهتی اقلام وارداتی هم بالا است. یعنی اینجوری نیست که اگر قیمت نفت ۲۰ درصد زیاد بشه منابع ارزی ما هم ۲۰ درصد زیاد شده. چون فیمت اجناس وارداتی هم با نسبت کمتری مثلا ۱۰ درصد زیاد میشه.
Iran, Islamic Republic of
سفسطه نکنید. دلار حاصله را بگویید تا مردم بفهمند در دوره احمدی نژاد تان 800 میلیارد دلار پول گیر اومده اما دریغ از خرج اون برای مردم.
Iran, Islamic Republic of
مگر غیر از اینه که درآمد نفتی خرج "معلوم نیست کجا" میشه!!!! دیگه روحانی و غیر روحانی نداره
سلامی مجدد
Iran, Islamic Republic of
با سلام فرق این دولت با دولت احمدی نژاد این هست
آقا ی روحانی میگه نداریم نمیتوانیم نمیشود
ولی آقای احمدی نژاد میگفت هم داریم هم میشود و هم میتوانیم
در بحث هستهیی غرب میگفت شما نمیتوانید احمدی نژاد گفت میتوانیم و قنی سازی بیست درصد کرد
احمدی نژاد نقاط ضعف داشت ما نمیگیم معصوم بود
الان هم نقاط ضعفش بیشتر شده
اما در دولتش خوب کار کرد
یکی از کار هاش ساخت 2 میلیون مسکن مهر است
یکی از کار هاش گازدار کردن خیلی از شهر هاست
این طرح ها که الان داره ساخته میشه خیلی هاش از احمدی نژاد کلنگش زده شده
فاز های پارس جنوبی که میگم مال روحانی هست هفتاد درصدش در دوران دولت نهم و دهم بود
پالایشگاه ستاره خلیج فارس مال دولت احمدی نژاد بود با پیشرفت بالا طحویل شد
من میگم کل دولت احمدی نژاد را اگر ثروتشون را جمع کنی باز هم به ثروت عباس آخوندی نمیرسه
احمدی نژادی ها شرف داشتن کشور را نفروختن به بیگانه
آن موقع که آقا ی رعیسی آمد شما اصلاح طلب ها زیر پاتون سست شد
رعیسی اگر تو انتخابات میآمد عملکرد بهتری داشت
رعیسی به نظرم در سال 1396 بهتر بود رعیس جمهور میشد من هم به ایشان رأی دادم
اگر میآمد چک برجام نقد میشد و به هم نمیخورد
دولت روحانی سیاست خارجی منفعلانه داره
یک سیاست التماس گونه که به نظر نمیرسه تغییر خاصی در پیش باشه
سه سال آینده باید تحمل کنیم
Iran, Islamic Republic of
تکلیف اختلاس های کلان (حسین فریدون - مهدی جهانگیری - فاضل لاریجانی) چی شد ؟؟؟ ظاهرا تمام این دزدی ها در سایه اسم برجام و نتایج حاصله و برهم خوردن برجام از یادها رفت و ماست مالی شد .
محمود
Iran, Islamic Republic of
یک موضوع مهم که از آن غفلت شده ارزش ریالی درآمد است. مثلا هزار تومان اواخر آقای هاشمی دو دلار بوده ولی هزار تومان اواخر آقای احمدی نژاد کمتر از یک سوم دلار و الان یک هفتم دلار.
Iran, Islamic Republic of
بله دردوران خاتمی تقریبا همه چیز خوب بود ومیشه گفت انضباط مالی هم وجودداشت
رضا
Iran, Islamic Republic of
....
درآمدهای نفتی فقط بر اساس دلار صحیح است زیرا از تورم افزاینده ای چون تومان برخوردار نیست.
اکبر
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود

یک سوال ساده:
با فرض درست بودن اطلاعات، درآمدهای نفتی کشور با دلار محاسبه و اعلام می شود. منتها در این یادداشت با تومان اعلام شده است و این رازی هست که نویسنده و منتشر کننده از چرایی آن آگاه هست. در صورتیکه ممکن است خیلی از مخاطبان روی این موضوع دقت نکرده باشند.

بر شما باد حریت و جوانمردی (بخوانید اخلاق رسانه ای)
پدیدار
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
.
اگه درآمد نفتی رو به دلار حساب کنید چه اتفاقی میفته؟....