شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

FATF مصداق بارز سنگ را ببند و سگ را آزاد کن

شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۳
کد مطلب: 618437
بعد از خروج آمریکا از برجام، تصویب لوایح چهارگانه درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) با اصرار دولت و با سرعت فراوانی در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
FATF مصداق بارز سنگ را ببند و سگ را آزاد کن
به گزارش جهان نيوز، در ماه‌های اخیر و بخصوص بعد از خروج آمریکا از برجام، تصویب لوایح چهارگانه درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) با اصرار دولت و با سرعت فراوانی در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

تا کنون با توجه به بند‌های ۸، ۲۴، ۲۷ و ۲۸ «برنامه اقدام» FATF، سه لایحه اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشوئی و الحاق ایران به کنوانسیون ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺑﺮﺍی ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻓﺮﺍﻣﻠی (پالرمو) به تصویب مجلس رسیده است و صرفا هنوز تکلیف آخرین لایحه که همان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) است، در صحن علنی مجلس مشخص نشده است

البته اواخر هفته گذشته، این لایحه جنجالی هم که تصویب و اجرای آن در بند ۲۹ برنامه اقدام FATF آمده بود و در بیانیه پایانی نشست ماه فوریه FATF (اواخر بهمن ماه ۹۶) درباره ایران مورد تاکید قرار گرفته بود، به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید و انتظار می‌رود شاهد بررسی آن در جلسات صحن علنی فردا مجلس باشیم.

برای نمایندگان بندهای FATF را روشن کنند
ایران قاسم پور، فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: خیلی برایم جالب بود که یک قرار داد که از سمت یک نهاد مشاوره‌ای به نام FATF  توسط ایران به صورت داوطلبانه امضا شده است.

قاسم پور افزود: با این وجود ما در قانون اساسی داریم که فقط قراردادهای مصوب مجلس لازم الاجراست، در چند روز آینده قرار بر این است که این لوایح در مجلس بررسی بشود.

این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود روی متن این لوایح کار کنند تا برای تمامی نمایندگان بندهای این قرارداد روشن شود.

وی افزود: این قرارداد نه تنها گشایش اقتصادی در پی ندارد؛ بلکه محدودیت های فراوانی را هم به همراه دارد و مسلما مجلس با رد کردن FATF دست طرف های غربی را برای تحریم های جدید می بندد و عصبانیت ناشی از تصویب عجولانه ی برجام در ذهن مردم کم رنگ می شود.

FATF مصداق بارز سنگ را ببند و سگ را آزاد کن است
ام فروه منوچهری، فعال سیاسی و دانشجویی استان خراسان رضوی نیز گفت: آن روز که در کتاب تاریخ مدرسه تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون را مطالعه می کردیم و غرور می کردیم به اینکه با ظهور انقلاب اسلامی سایه ظلم ناشی از این مصوبه خائنانه از سرملت و میهن برداشته شد، فکرش را هم نمی کردیم روزی نمایندگانمان که با اعتماد به مجلس شورای اسلامی فرستادیم تا جز به صلاح ملت و انقلابشان کاری نکنند، درست در معرض همین آزمون قرار بگیرند.

منوچهری افزود: پیام رهایی بخش انقلاب اسلامی برای همه کشورهای دنیا بود و این پیام به گوش آزادی خواهان رسید و آنها را با این گفتمان همراه کرد، این همراهی برای کشورهای سلطه گر تروریست پرور که همان کاتبان لوایح FATF هستند به شدت نگران کننده بود تا آنجایی که امروز آزادگان دنیا تروریست شدند و FATF ضد تروریست، به موجب لوایح FATF سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که چهل سال است بار امنیت این کشور را به دوش کشیده و با حمایت های مستشاری و گاهی نظامی به خواست ملت های مظلوم و دولت هایشان از آنها حمایت می کند و از مرزهای ایران عزیز کیلومترها دورتر در لبنان، سوریه، عراق و فلسطین حافظت کرده و می کند حال تروریست قلمداد می شود.

فعال سیاسی و دانشجویی استان خراسان رضوی بیان کرد: حیرت انگیز است که این لوایح در کشور انقلاب اسلامی الگو و حامی آزادگان جهان دارد به رای گذاشته می شود، اگر سپاه که در فعالیت های عمرانی کشور بالاخص به وقت بحران همچون زلزله کرمانشاه جای خیلی از کسانی که باید می‌بودند و نبودند را پر کرد نباشد و از ادامه این مسیر نورانی باز بماند. چه می شود؟ بدون توان نظامی و اقتداری که سپاه در منطقه برای ما ایجاد کرده برای صلح و توازن قدرت در منطقه چه کنیم؟ آن هم منطقه ای که شیطان بزرگ در جای جای آن لانه کرده و عربستان سعودی که جوانانی خام برآن حکومت می‌کنند موشک های قاره پیما از چین می خرند و مسلح می‌شوند و پولش را هم به حساب آمریکا می ریزند.
وی با اشاره به عملکرد ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: FATF مصداق بارز سنگ را ببند و سگ را آزاد کن است، آقای لاریجانی مجلس شما مجلس آبرومندی در تاریخ جمهوری اسلامی نیست. برجام ۲۰ دقیقه‌ای اگر خسارت محض بود، تصویب FATF حماقت محض است
منوچهری در پایان گفت: اصلا ورود این قرارداد به مجلس غلط است چرا که با مبانی انقلاب اسلامی کاملا در تضاد است، خدا نگذرد از کسانی که با تصویب این لوایح بخواهند امنیت و عزت ملت را زمین بزنند. که عاقبتشان خسره دنیا و الاخره خواهد بود.

تنها راه جبران برجام برای نمایندگان تصویب نکردن FATF است
سارا نوری، مسئول بررسی و تحلیل خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد هم در این ارتباط ، گفت: به عنوان دانشجو این کشور می خواهم خطاب به رئیس مجلس بگویم، آقای علی لاریجانی آیا شما از اعتماد به کشور های مزدور غربی خسته نمی شوید؟ این روز ها و پس برجام که سند بی تدبیری مجلسی است که شما رئیس آن بودید، باید بیش از هر زمانی دیگری عرق شرم بریزید.

نوری گفت: تنها راه جبران برای برخی از نمایندگان پیگیر برجام این است که از  خسارت محض FATF جلوگیری کنند.

و باز هم اصرار دولت...
پس از خروج آمریکا از برجام انتظار می‌رفت اصرار دولت برای تحقق سریع درخواست های FATF کاهش یابد و یا حداقل به صورت کوتاه مدت متوقف شود ولی این امر صورت نگرفت بلکه اصرار دولت در این زمینه تشدید هم شد. بر همین اساس، دولت نه تنها با درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای مسکوت ماندن شش ماهه و حتی دو هفته ای بررسی آخرین لایحه درخواستی FATF یعنی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم موافقت نکرد بلکه با هماهنگی هیئت رئیسه مجلس تلاش کرد نمایندگان را در یک جلسه غیرعلنی مجلس اقناع کند که ضرورت دارد هر چه سریع‌تر این لایحه را تصویب کنند. 

منبع: دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *