کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«احیای فردو» مصداق فرمان رهبرانقلاب است

19 خرداد 1397 ساعت 22:19

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، احیای سایت غنی‌سازی فردو را اولین و مهمترین مصداق فرمان اخیر رهبر انقلاب خواند.


به گزارش جهان نیوز، جواد کریمی‌قدوسی در خصوص فرمان اخیر رهبر معظم انقلاب برای فراهم کردن مقدمات غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۱۹۰ هزار سو و اقدامات لازم در این زمینه، اظهار داشت: بر اساس آنچه از فضای سازمان انرژی اتمی و وضعیت صنعت هسته‌ای کشور در دوران قبل و بعد از برجام اطلاع داریم، برداشت من این است که نخستین اقدامات باید در سایت فردو انجام شود.

وی در توضیح این نکته گفت: اولین اقداماتی که سازمان انرژی اتمی باید بر روی زمین انجام دهد، نصب سکوهای مربوط به سانتریفیوژهای ضروری برای یکی از بال‌های تأسیسات فردو است، چرا که اینها زیرساخت‌های غنی‌سازی هستند تا خود غنی‌سازی انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بازدیدهایی که بعد از اجرای برجام از تأسیسات فردو داشتیم، دیدیم که حتی آهن‌ها و اسکلت‌ها را نیز بریده‌اند و همان زمان من گفتم که این تأسیسات عملاً به زمین فوتبال تبدیل شده است.

کریمی قدوسی تصریح کرد: بر این اساس، اول باید این زیرساخت‌ها با توجه به زمانبر بودن برقراری آنها نصب شود تا نوبت به نصب سانتریفیوژهای لازم بر روی آنها برسد.

سانتریفیوژهای سالم قبلی باید سریع‌تر نصب شوند
وی با اشاره به سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه اگر غنی‌سازی را شروع کنیم، از سانتریفیوژهای قبلی استفاده نمی‌کنیم و از دستگاه‌های جدید بهره می‌گیریم، گفت: نباید این حرف‌ها به صورت فرافکنانه و برای از بین بردن زمان مطرح شود؛ آنچه در حال حاضر مهم است، این است که فعلاً آن دسته از سانتریفیوژهای قبلی که سالم است و در طی مدت تعلیق آسیب ندیده، دوباره در فردو فعال شود و پیش از آن زیرساخت‌هایش را نیز آماده کنند تا در صورت دستور بعدی رهبر معظم انقلاب، غنی‌سازی در این تأسیسات آغاز شود البته همزمان کار نصب دستگاه‌های جدید سانتریفیوژ هم انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ساخت دستگاه‌های نسل جدید سانتریفیوژ کار خوبی است و باید انجام شود، اما چون زمانبر است باید دستگاه‌های سالم قبلی سریعتر نصب شود، چرا که از پول مردم برای اینها هزینه شده است.

کریمی قدوسی با تأکید بر اینکه مصداق فرمایش اخیر رهبر انقلاب برای فراهم کردن مقدمات غنی‌سازی را احیای سایت فردو می‌دانیم، گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از ابتدا بر روی این مجموعه حساس بوده‌اند و نباید اجازه دهیم این تأسیسات راهبردی عملاً تبدیل به زمین بازی شود؛ بال دیگر تأسیسات فردو هم که سانتریفیوژهایش موجود بوده و به صورت خالی در گردش است، باید با تزریق گاز فعال شود.

دریافت گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی در کمیسیون امنیت ملی مجلس
کریمی قدوسی با اشاره به اقدامات پیش‌رو در مجلس خاطرنشان کرد: نخستین اقدام ما این است که از رئیس‌ مجلس درخواست می‌کنیم که هفته آینده در یک جلسه علنی یا غیرعلنی با حضور مسئولان مربوطه گزارش اقدامات انجام شده را به اطلاع نمایندگان برساند؛ همزمان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز پیگیری می‌کنیم که آقای صالحی هفته جاری در کمیسیون حاضر شده و گزارش اقدامات انجام شده را ارائه دهد.

منبع: مهر


کد مطلب: 618430

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/618430/احیای-فردو-مصداق-فرمان-رهبرانقلاب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com