کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشیه سازی جدید مشاور هاشمی

آیت الله هاشمی روز وفات از پله‌ها می‌دوید/ هاشمی دهه شصت معتقد بود که رهبری مدت دار بشود/ توجیه آیت الله هاشمی برای حضور در کاخ رضا شاه

19 خرداد 1397 ساعت 13:21

فیلم آخرین روز هاشمی را من منتشر کردم. دوربین‌های مدار بسته گرفته بودند. ما صحبت کردیم، یک مکثی کردند و مثل همیشه پله‌ها را طی کردند و دویدند. من هم در فیلم برمی‌گردم و پشت سرم را نگاه می‌کنم…آن هاشمی که ما دیدیم ده، پانزده سال دیگر همین هاشمی بود، ایشان پله‌ها را می‌دوید. ما مشهد چند جا برای بازدید رفتیم و واقعاً ایشان در سن هشتاد و یک سالگی پله‌ها را می‌دوید.


گروه سیاسی جهان نیوز: غلامعلی رجایی مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی عموما با بیان نظرات سیاسی دوپهلو حاشیه ساز شده است. وی که دارای گرایشات خاص سیاسی است اخیرا یک بار دیگر تلاش کرده تا علت مرگ آیت الله هاشمی را به نوعی غیرطبیعی نشان بدهد. این در حالیست که بارها گزارش پرونده پزشکی علت وقات آیت الله هاشمی توسط نهادهای دولت اطلاع رسانی شده و برخی از اعضای خانواده هاشمی نیز آن را تایید کرده اند.

به گزارش جهان در ذیل بخش های از اظهارات غلامعلی رجایی در گفتگو با سایت اصلاح طلب انصاف نیوز را مشاهده می کنید:

تغییرات هاشمی در اواخر عمر سیاسی
مشاور آیت الله هاشمی درباره تغییرات سیاسی هاشمی در اواخر عمر گفته است:

*اقای هاشمی ۶۰ با هاشمی ۷۰ با دهه ۸۰ و ۹۰ به طور قطع فرق می‌کند؛ یعنی به نظر من حتی اقای هاشمی در بعضی از مواضع به طور کامل از آن طرف میز آمدند این طرف میز.

*از نوع صحبت‌هایی که در جلسات‌ و ملاقات‌ها می‌کردند و ما شاهد بودیم، یک منتقد نجیب بودند و در عین حال با زیرکی نظرات خودشان را هم در آن انتقادات می‌گفتند؛ گاهی هم اصرار می‌کردند که فرض بفرمایید که نظرات رهبری هم همین است و نظر خودشان را می‌گفتند.

*از موضوعاتی که نظر آقای هاشمی در آن عوض نشد، بحث این بود که ما قانون اساسی خوبی داریم و این قانون اساسی ظرفیت‌های خوبی دارد و اینکه شاید می‌توانستیم بهتر از این بنویسیم، ولی همین هم که نوشته شده  است بسیاری از مشکلات را می‌توانست حل بکند. یا اینکه ما در جنگ به طور مثال بهتر بود فاو را اینقدر ادامه ندهیم، هیچوقت ایشان نظرش عوض نشد!

*اینکه در قضیه‌ی لانه جاسوسی ما می‌توانستیم بهتر عمل کنیم؛ در این قضیه تفاوت‌هایی با بعضی از مسوولین داشتند؛ ایشان و شهید بهشتی از معدود شخصیت‌هایی بودند که نرفتند لانه جاسوسی، بازدید نکردند، معترض بودند که این شکل، شاید شکل درستی نباشد؛ حالا امام که فرمودند انقلاب دوم بود، محترم و به جای خود محفوظ بود و در نهایت هم تقریبا همه تابع نظر امام شدند.

*آقای هاشمی در مقطعی در همین دهه ۶۰ معتقد است که باید رهبری مدت دار بشود، ولی حرفش در بین خبرگان مسموع نمی‌شود.

*باید به حق داوری کرد که آقای هاشمی مردمی‌تر شد! یعنی هاشمی حاکم با هاشمی غیر حاکم، تفاوت‌هایی دارد. قاعدتاً وقتی آدم از حاکمیت دور می‌شود به یک سری از واقعیت‌ها نزدیک‌تر می‌شود.

*آن چیزی که ما در جلسات ایشان با مردم می‌دیدیم، آن هاشمی مشرف و با نگاهی از بالا و حاکمیتی نبود، در این دیدارها یک چیزی مثل گله‌هایی که بعضی‌ها می‌رفتند پیش آقای منتظری می‌کردند پیش می‌آمد. خب قاعدتاً به آقای منتظری اطلاعاتی می‌رسید که ممکن بود آن اطلاعات نتواند به دفتر امام برسد و خب ایشان هم می‌آمد و به امام انتقال می‌داد و آن اطلاعات متاسفانه غالباً هم منفی بود.

توجیه آیت الله هاشمی برای حضور در کاخ رضا شاه
غلامعلی رجایی در بخشی از گفتگو خود درباره توجیهه آیت الله هاشمی برای حضور در کاخ رضا شاه نیز گفته است: آقای هاشمی استدلالش این بود، به جای اینکه ما بیاییم پول بدهیم و در جمهوری اسلامی هزینه‌ای تأمین و تحمیل کنیم، ما می­آییم همین ساختمان را مجمع تشخیص می‌کنیم؛ پایین را صحن می‌کنیم. شما در صحن مجمع تشخیص چه تشریفاتی دیدید؟

حاشیه سازی درباره فوت آیت الله هاشمی
غلامعلی رجایی درباه علت فوت هاشمی رفسنجانی نیز گفته است:
* من اشرافی بر چیزی بیشتر از آنچه که بچه‌ها گفته‌اند ندارم؛ حتی اطلاعات آنها را هم ندارم، ولی می‌دانم اتفاقی افتاده است، و آن اتفاق مرگ طبیعی و سکته نیست، نه من آدم امنیتی هستم که بتوانم جزییات واقعه را تجزیه و تحلیل کنم و نه اطلاعات لازم را دارم، تنها می‌دانم که اتفاقی افتاده است.

*بر حسب قاعده آقای هاشمی شاید خود را در معرض ترور می‌دیده است. فاطمه خانم هم یک بار چیزی گفت: «یک کسی با موتور نزدیک شده و گفته است که به پدرتان بگوید که می‌خواهند بزنندش» و بعد هم رفته است… حالا آن شخص چه کسی بوده، و از کجا گفته این حرف‌ها را من نمی‌دانم.

* به نظر من باید منتظر باشیم مقامات امنیتی اظهارنظر بکنند؛ چون در این قضیه نظر دادن من مبنای کارشناسی ندارد. حالا به هرحال ابهاماتی وجود دارد، نکاتی هست که به طور حتم در چند دهه‌ی دیگر روشن خواهد شد. ولی آن چیزی که ما از آقای هاشمی سراغ داشتیم که آخرین روز را هم من فیلمش را منتشر کردم…

* فیلم آخرین روز هاشمی را من منتشر کردم. دوربین‌های مدار بسته گرفته بودند. ما صحبت کردیم، یک مکثی کردند و مثل همیشه پله‌ها را طی کردند و دویدند. من هم در فیلم برمی‌گردم و پشت سرم را نگاه می‌کنم…آن هاشمی که ما دیدیم ده، پانزده سال دیگر همین هاشمی بود، ایشان پله‌ها را می‌دوید. ما مشهد چند جا برای بازدید رفتیم و واقعاً ایشان در سن هشتاد و یک سالگی پله‌ها را می‌دوید.

محتوای وصیت نامه هاشمی
غلامعلی رجایی درباره وصیت نامه هاشمی نیز گفته است:
* می‌گویند ما هنوز چیزی به اسم وصیت‌نامه نتوانسته‌ایم پیدا کنیم؛ حالا یا ننوشته یا اگر نوشته نتوانسته‌اند پیدا کنند. گویا برای آنژیو که رفته بودند با اینکه نمی‌خواستند، فاطمه خانم گفته است بنویسند. یک سری صفحه از این صفحه‌های بزرگ نوشته بودند که من دیده‌ام. با خودکار آبی هم نوشته بودند، یکی دو جا هم خط خوردگی داشت؛ شش هفت ماده هم داشت که به‌طور مثال راجع به وصی خودشان محسن است و اینکه اموالشان چه می‌شود؛بعد از آن من دیگر نشنیدم که چیزی نوشته باشند، گفته‌اند چیزی در حد چند ده صفحه نوشته شده، آن را هم شاید نشود اطلاق وصیت‌نامه کرد ولی آخرین حرف‌ها را در مورد این قضیه باید خود محسن بزند.
 


کد مطلب: 618327

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/618327/آیت-الله-هاشمی-روز-وفات-پله-ها-می-دوید-دهه-شصت-معتقد-رهبری-مدت-دار-بشود-توجیه-حضور-کاخ-رضا-شاه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com