پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پیشنهاد عجیب ترامپ پس از مرگ محمد علی کلی

شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 618251
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی که موجب تعجب کارشناسان شد گفت که دولت او اعطای عفو به «محمد علی کلی»، قهرمان و اسطوره بوکس جهان را بررسی می‌کند.
پیشنهاد عجیب ترامپ پس از مرگ محمد علی کلی
به گزارش جهان نيوز، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت دولت او اعطای عفو به «محمد علی کلی»، قهرمان و اسطوره بوکس جهان که خرداد ماه سال پیش درگذشت را در دست بررسی دارد.
 
«محمد علی کلی» در سال 1967 به دلیل امتناع از شرکت در جنگ ویتنام محکوم شناخته شد. مارس سال 1996، ارتش آمریکا دامنه جنگ با ویتنام را گسترش داده بود و نیازمند نیروی جنگی بود. «محمد علی» نیز به جنگ فراخوانده شد اما اعلام کرد که با این جنگ مخالف است و در آن شرکت نخواهد کرد.

 این قهرمان افسانه‌ای درباره دلیل مخالفتش اینطور توضیح داد: «جنگ، خلاف تعالیم اسلام است.» «چرا باید آنها از من بخواهند که یونیفرم به تن کنم و ده‌ها هزار مایل از خانه‌ام دور شوم و بر سر مردم رنگین‌پوست در ویتنام  گلوله و بمب بریزم، در حالی که با سیاه‌ها در شهر  لوییویل (در آمریکا) مثل سگ رفتار می‌شود و ساده‌ترین حقوق انسان‌ها از آنها سلب می‌شود؟»

دونالد ترامپ روز جمعه قبل از حرکت به کانادا برای شرکت در اجلاس گروه هفت گفت دولت او «در حال آماده کردن توصیه‌هایی» برای اعطای عفو پس از مرگ به محمد علی کلی است.قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور اجازه می دهد برای جرائم فدرال عفو صادر کند. 

ترامپ گفت دولت او فهرستی متشکل از نام 3000 نفر که با بسیاری از آنها «غیرمنصفانه رفتار شده» تهیه کرده است. او درباره محمد علی کلی گفت: «[علی] آن موقع محبوب نبود، اما یاد او امروز محبوب است.»

این اظهارات ترامپ باعث حیرت برخی شد زیرا  دیوان عالی آمریکا سال 1971- یعنی چهار سال بعد از محکومیت محمد علی کلی- حکم او را ملغی اعلام کرده بود. به علاوه «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هم در سال 1977 تمامی مشمولان وظیفه که از شرکت در جنگ ویتنام خودداری کرده بودند را مورد عفو قرار داد. 

«ران توویل»، وکیل همسر علی گفت که اظهارات ترامپ را تحسین می‌کند اما صدور عفو برای او ضرورتی ندارد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دیوان عالی آمریکا در سال 1971، به اتفاق آرا حکم محمد علی را لغو کرد.»

محمدعلی کلی، یکی از مشهورترین بوکسورهای سنگین وزن جهان بود. وی پس از گرویدن به اسلام در فعالیتهای سیاسی نیز نقش داشت و به همین دلیل بیش از سایر قهرمانان ورزشی در جهان مطرح شد. وی همچنین در قرن بیستم عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان ورزشی را نیز از آن خود کرد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *