جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

"اویل پرایس": عربستان فرو می‌پاشد

پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب: 618081
پایگاه تحلیل امور اقتصادی و سیاسی "اویل پرایس" نوشته است: عربستان سعودی با چالش‌های دشواری روبه‌رو است که ممکن است سبب گسست و فروپاشی آن در طول یک یا دو دهه آینده شود.
"اویل پرایس": عربستان فرو می‌پاشد
به گزارش جهان نيوز به نقل از سایت عربی21، "اویل پرایس" مقاله گرگوری کوبلی سردبیر مجله دفاع و امور خارجی Defense & Foreign Affairs و رئیس مرکز مطالعات بین المللی راهبردی را منتشر کرد که در آن آمده است: حادثه تیراندازی در کاخ سلطنتی سعودی در 21 آوریل سال 2018 میلادی عاملی برای حوادث و تحولاتی بود که ممکن است سرنوشت تاج و تخت و عربستان و رقابت منطقه به‌ویژه با ایران را مشخص کند.

وی افزود: به‌نظر می‌رسد که عربستان اکنون وارد مرحله‌ای شده است که دورتر از نقطه بهبودی است و این کشور ممکن است با تشدید درگیری داخلی یا شکاف درون خاندان حاکم سعودی از زمان منصوب شدن محمد بن سلمان به سمت ولیعهدی، هر زمان فروپاشد.

این تحلیلگر نوشت: حادثه تیراندازی سؤالات حساسی را در روسیه و چین و آمریکا به‌ویژه درخصوص جریان انرژی و جنگ یمن و سیطره بر دریای سرخ و نیز روابط اوراسیا و آفریقا از طریق شبکه جاده ابریشم که چین به‌دنبال آن است، مطرح کرده است.

وی افزود: تحولات اوضاع داخل عربستان در شب 21 آوریل سال 2018 میلادی با شنیده شدن صدای تیراندازی تقریباً طولانی با سلاح‌های سنگین از سمت مجتمع کاخ الخزامی در محله خزامه ریاض به اوج خود رسید. مسئولان دولتی در گزارشی گفتند که تیراندازی از طرف نگهبانان کاخ به‌سمت یک پهپاد غیرنظامی بود که به‌سمت حریم هوایی پروازی ممنوع بر فراز کاخ منحرف شده بود، با این حال، روشن بود که برخی از تیراندازی‌ها در داخل خود کاخ صورت گرفته است.

این تحلیلگر ادامه داد: قربانیان زیادی بودند و ریاض شاهد تشییع جنازه‌هایی در سطوح بسیار بالا در روزهای بعد (از تیراندازی بود)؛ با وجود اینکه تا اوایل ماه ژوئن سال 2018 میلادی اساساً هیچ خبری درخصوص درگذشت هیچ یک از مسئولان بلندپایه سعودی اعلام نشده بود.

کوبلی گفت: خبرهای مطرح‌شده درباره زخمی شدن محمد بن سلمان در حادثه تیراندازی در کاخ با ظاهر نشدن علنی او در فضای باز از زمان وقوع این حادثه تا اوایل ماه ژوئن سال 2018 میلادی این خبرها را تقویت کرد. اعلام دیدار ولیعهد سعودی با ابی‌احمد علی نخست وزیر اتیوپی در 18 ماه مه سال 2018 میلادی یعنی بعد از 27 روز از حادثه تیراندازی در کاخ، با تصویر یا ویدئو نبود. سفر نخست وزیر اتیوپی یک سفر رسمی دوروزه بود اما هیچ عکس یا فیلمی از آن بیرون نیامد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در 28 آوریل سال 2018 میلادی یعنی درست یک هفته از زمان تیراندازی به عربستان سفر کرد و با سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی دیدار  کرد. او در این سفر دیداری با محمد بن سلمان نداشت. عربستان همچنین از مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق خواست تا سفرش به عربستان بعد از پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر عراق را به تعویق بیندازد که این امر نشانه‌ای از وجود مشکلات و دشواری‌هایی درون عربستان دارد.

کوبلی فاش کرد: شاه سعودی وولیعهد پنج هفته بعد از حادثه تیراندازی را در کاخ رابغ که یک مجتمع نظامی واقع در بندری مختص آن در منطقه مکه مکرمه در دریای سرخ است، سپری کردند که اگر ضرورت پزشکی ایجاب کند یا اوضاع داخلی وخیم شود؛ بتوانند سریع از عربستان خارج شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *