چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرما‍‌زدگی در روز قدس

پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 618038
سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به علائم و عوارض گرمازدگی درخصوص راه‌های درمان و پیشگیری از این عارضه توضیح داد.
توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرما‍‌زدگی در روز قدس
به گزارش جهان نيوز، مجتبی خالدی بیان کرد: هر فردی که در مدت زمان طولانی در یک آب و هوای گرمی قرار بگیرد مسلما نمی تواند گرمای مضاعف وارد شده به بدن را دفع کند لذا دمای بدنش بالا رفته و باعث گرمازدگی شوند، همچنین برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر گرما زدگی هستند از قبیل افرادی که زیر نور مستقیم خورشید کار می کنند، سالمندان و افرادی که داروهایی استفاده می کنند که نمی توانند مکانیزم طبیعی در بدنشان انجام شود.

وی ادامه داد: نشانه های گرمازدگی در ابتدا با تنفس سریع، ضعف و رخوت، گرفتگی عضلات، تهوع و استفراغ، تحریک پذیری، رنگ پریدگی و ضعیفی نبض خود را آشکار می کند و در ادامه با کاهش فشار خون و بالا آمدن دمای بدن فرد(40 درجه سانتی گراد) و با اختلال هوشیاری همراه خواهد بود که در آخر بیمار تشنج کرده و به کما می رود و در نهایت جان خود را به دلیل گرمازدگی از دست میدهد، لذا افراد این عارضه به نسبت ساده را نادیده نگیرند.
خالدی خاطرنشان کرد: گرفتگی عضلات به علت از دست دادن آب بدن است،‌ عرق سوز شدن و ایجاد جوش‌های کوچک و خارش مخصوصا در کشاله ران و زیربغل، پشت ساق پا و تورم این مناطق، سرگیجه،‌ و از هوش رفتن، خستگی مفرط ناشی از گرما که با کسالت و حالت تهوع همراه است، از علائمی هستند که با مشاهده آنها باید به گرمازدگی بیمار شک کرد.

به گفته وی، با توجه به نزدیکی روز قدس و راهپیمایی اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی و یا کاهش سطح هوشیاری شده، فوری اورژانس 115 را با خبر کنید یا سریع‌تر او را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به اینکه نخستین اقدام در گرمازدگی کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن بیمار است، اضافه کرد: این حالت از گرمازدگی وقتی پیش می‌آید که فردی به مدت طولانی در معرض حرارتی نسبتا بالا قرار گیرد و علائم آن هم اغلب به صورت گرفتگی عضلانی، خستگی مفرط و گاهی سرگیجه و غش است.

خالدی با بیان اینکه گرمازدگی شدید بسیار خطرناک است، عنوان کرد: فرد گرمازده باید به محیط خنک منتقل شود، همچنین باید لباس‌های غیرضروری بیمار را از بدنش خارج کرد، علاوه بر آن بدن بیمار را با آب سرد خنک کنید، اگر می‌تواند چیزی بخورد حتما به او آب و مقداری نمک بدهید. علاوه بر آن فردی که عرق ندارد را باد بزنید درغیر این‌صورت ممکن است دچار سرمازدگی شود.

به گفته وی، افراد قبل از اینکه تشنه شوند باید آب بنوشند (در شرایط عادی 8 لیوان آب) اما در زمان گرما زدی این مقدار دو برابر می شود حتی نوشیدنی های قندی و کافئین دار به بهبود این وضعیت کمک می کند،‌ البته خوردن غذاهای سرد مثل سالاد ، دوش آب سرد و شست وشوی مرتب بدن در فصل گرما از جمله راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی است.
سخنگوی اورژانس کشور به افرادی که قصد راهپیمایی در روز قدس را دارند توصیه کرد: در این روز پوشیدن لباس‌های روشن، ‌گشاد و کتان مناسب ترند، استفاده از چتر،‌کلاه سایه‌بان‌دار و عینک دودی می‌توانند به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

خالدی به روزه داران هشدار داد: افراد روزه دار حتما خوردن سحری به خصوص مایعات و میوه های آبدار را فراموش نکند. همچنین خواندن نماز در محیط‌های باز و در هوای بسیار گرم توصیه نمی‌شود .

منبع: جام جم آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *