چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۴۵
علی اکبر صالحی:

زیرساخت‌های یک میلیون سو غنی‌سازی آماده شد/ برجام نباشد، ظرف ۱۰ ماه می‌توانیم ۱۸۰ هزار سو را تولید کنیم

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۵
کد مطلب: 617890
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از آماده شدن تقریبی زیرساختهای یک میلیون سو غنی‌سازی اورانیوم در نطنز خبر داد.
زیرساخت‌های یک میلیون سو غنی‌سازی آماده شد/ برجام نباشد، ظرف ۱۰ ماه می‌توانیم ۱۸۰ هزار سو را تولید کنیم
به گزارش جهان نيوز،برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با موضوع "دست به ماشه آماده شکستن حبس هسته ای " درباره سالن مونتاژ سانتریفیوژها اظهار کرد:جایی که ما اکنون در آن هستیم قبلا یک سوله متروکه بودو زمانیکه مذاکرات آغاز شد با توجه به تجربیات گذشته پیش بینی می‌کردیم که شاید این مذاکرات به نتیجه نرسد و یا اگر به نتیجه برسد با توجه به بدعهدی‌هایی که از آمریکا سراغ داریم آمادگی لازم را به منظور برگشت پذیری ایجاد کردیم.

وی افزود:این سالن را قبل از آن که برجام به سرانجام برسد ساخته شده بود و این سوله متروکه را سال 93 احداث و تجهیزات آن را تامین کردیم ،این سوله از چند غرفه تشکیل شده است به عنوان مثال روتو در سرعت‌های مختلف در این غرفه ها تست می‌شود.

صالحی تصریح کرد: تمامی تست‌های لازم برای روتور و تجهیزات دیگری که در سانتریفیوژ به کار گرفته می‌شود در این سالن‌ انجام می‌شود همچنین یک سالن بزرگتری وجود دارد که در مرحله احداث قرار دارد و در آنجا کنترل کامل 60 سانتریفیوز امکان پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد:این سالن ها به سرعت از مانی که مقام معظم رهبری دستور دادند به صورت شبانه روزی در حال فعال سازی است و طی 48 ساعت گذشته اقدامات بسیاری صورت گرفته و امیدواریم حداکثر تا یک ماه دیگر کل این سالن ها آماده و فعالیت ها آغاز شود.

وی ادامه داد: این سوله متروکه بوده و از قبل ساخته شده است به همین دلیل محدودیت‌های بسیاری داشتیم ،چرا که هرچقدر سانتریفیوژها پیشرفته تر باشد از نظر شعاع ، طول و ارتفاع  افزایش خواهند داشت و اگر بخواهیم سالن مونتاژ داشته باشیم ارتفاع باید افزایش پیدا کند .در این مکان نمی توانیم تعداد مناسب سانتریفیوژ جدید را در قالب برجام مونتاژ کنیم در این مکان ظرفیت 60 سو است و ماهی 18هزار سو و در 10ماه 180هزار سو سانتریفیوژ آماده می شود و در ظرف 10ماه می توانیم به خواسته رهبری برسیم.

صالحی بیان کرد: این سالن برای سانریفیوژهای ir2m ,ir4 ,ir6 که جز سانتریفیوژهای پیشرفته ما هستند مناسب است اما برای سقف آن برای Ir8 مناسب نیست و می‌توانیم در ادامه این سوله اکستنشن داشته باشیم و در سالن جدید سقف را آن قدر بزرگ در نظر می‌گیریم که ir80 هم در آن‌جای بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که کشورهای اروپایی نیز اقدامات اخیر ایران را نقض برجام نمی‌دانند،گفت: ما نمی‌توانیم هرمقدار که می‌خواهیم شارژ سانتریفیوژ بسازیم چرا که محدودیت برجامی داریم و رهبر انقلاب نیز فرموده اند که زیر ساخت های لازم آماده شود تا چنان چه ضرورت یافت به سرعت بتوانیم مونتاژ سانتریفیوزهای جدید را آغاز کنیم به گونه ای که تا ظرفیت 190 سو در یک فاصله زمانی کوتاه برسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت این مکان حدود 60 ماشین در روز است به این معنا که در ظرف ده ماه مجموعه سالن هایی که ایجاد شده میتوانند 190 هزار سو تولید کنند .

صالحی گفت: ما در حدی که برجام اجازه می‌دهد سانتریفیوزهای جدید را مونتاژ می‌کنیم و اگر امروز نیز ما 180 هزار سو داشته باشیم شرایط آماده نیست و مواد اولیه به اندازه این میزان سو وجود ندارد و خوشبختانه پس از برجام موفق شدیم حدود 400 تن مواد اولیه به 550 تنی که داشتیم اضافه کنیم.

رئیس سازمان انرزی اتمی یادآور شد: اگر تا 190 هزار سو داشته باشیم سالانه به 300 تن اورانیوم نیاز داریم تا به عنوان ورودی مواد اولیه تغذیه باشد و اکنون این میزان را در اختیار نداریم اما به شدت تلاش می‌کنیم که در سنوات آتی بتوانیم از حیث تولید مواد اولیه در کشور به 300 تن برسیم.

صالحی افزود: ما با این پیش بینی که اگر مذاکرات هسته‌ای با شکست روبه رو شود و یا مورد بدعهدی قرار بگیرد جلو رفتیم و رهبر انقلاب نیز تذکر داده بودند که به آمریکا اعتماد نکنید.

وی ادامه داد:سال 93 شروع به ساخت این نیروگاه کردیم اما از آن بهره برداری نکردیم و در واقع زیر ساختی بود تا اگر شرایط تغییر کرد جلوتر از زمان باشیم ،ما اگر می‌خواستم طبق روال معمول عمل کنیم مجموعه ای که اکنون می‌بینید 5 الی 6 سال دیگر ساخته می‌شد .

رئیس سازمان انرزی اتمی با اشاره به تاثیر 190 هزار سو در زندگی مردم خاطر نشان کرد: ما اکنون نیرگاه اتمی بوشهر 1 را در اختیار داریم و دو نیروگاه دیگر نیز در دست احداث است و هرکدام از این نیروگاهها در حالت پایدار 30 تن مواد اولیه و سوختی نیاز دارند که این 30تن غنی شده معادل 270 تن اورانیوم کیک زرد است، پس 190 هزار سو برای آن که 300 تن مواد اولیه به 30 تن سوخت غنی شده تبدیل کنیم نیاز داریم.

وی گفت: ما نمی‌توانیم برای هر نیروگاه 5 میلیارد دلار هزینه کنیم و بعد از نظر سوخت وابسته به دیگران باشیم که هر موقع خواستند به ما سوخت بدهند و هر موقع خواستند ندهند لذا ما باید پیش‌بینی خود اتکایی به منظور تامین سوخت را در دستور کار قرار دهیم با این تفاسیر اگر 3 دیدگاه وجود داشته باشد حدود 600 هزار سو نیاز خواهیم داشت.

صالحی تصریح کرد: مادر نطنز باید تمامی زیرساخت‌ها لازم برای یک میلیون سو را آماده کنیم و اکنون کل نطنز جایی برای 48 هزار ماشین دارد.

وی افزود: یکی از زیرساخت‌هایی که 20 فروردین رونمایی شد تاسیسات برقی این سالن‌ها است چرا که مراکز غنی سازی نیازمند برق بسیاری هستند و ما اکنون میزان لازم برق را برای یک میلیون سو آماده کرده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: یک واحد بزرگ دیگری در حال احداث است که به پسماند داری تعلق دارد به عنوان مثال فرض کنید که در این سالن‌ها 40 هزار ماشین در حال کار باشد لذا این حجم از ماشین به آلوده زدایی نیازمند است لذا اکنون نطنز برای یک میلیون سو آماده شده است.

صالحی اظهار کرد: هر سانتریفیوژ برای آن که به تولید انبوه برسد باید پنج الی ده سال مورد تست‌های مختلف قرار بگیرد به عنوان مثال آی ار 4که اکنون استفاده می‌شود بیش از ده سال تست می‌شد.

وی افزود: قطعا ما تا 7 الی 8 سال آینده نمی‌توانیم ir8 را به مرحله تولید انبوده برسانیم و باید آن قدر عیب یابی شوند تا مطمئن شویم که سانتریفیوژ تولید با حداقل صدمه قابل بهره برداری است‌.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به این جمله ایشان دقت کنید:
"امیدواریم روزی نرسد که به دلیل بهم ریختن برجام بخواهیم تولید انبوه سانتریفوژ ها را داشته باشیم?!"
Iran, Islamic Republic of
دکتر صالحی در تبعیت از رهبری ، می خواهد کف نطنز را رفت و روب کند، و در صورت شکست برجام همیشه پیروز و تابان، بدهند لوله ها وشیرهای آب خوری نطنز را تعمیر کنند. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وحیدی
Iran, Islamic Republic of
برجامی که مرده به دنیا آمده و بوی تعفش همه جا را گرفته، هنوز برای آقایان محترم است...
Iran, Islamic Republic of
یعنی امیدواریم برجام بی فرجام همینطور بی فایده ادامه پیدا کند و پیشرفت صنعت هسته ای ما هم متوقف بماند !!
Iran, Islamic Republic of
چه برجام باشد یا نه، نیاز حال و آینده کشور اقتضا دارد که غنی سازی بالای ۲۰ درصد در سطح گسترده انجام بگیرد و کاربرد آن در صنایع مختلف طراحی شود، دشمن که بفکر ما نیست تا ما اسیر تمایلات آنها باشیم
Iran, Islamic Republic of
بابا اینا چه قومین !
برجام کیلو چنده ! غنی سازی کن آقای صالحی برجام مرد !
هرکی سلاح مورد نظر رو تو جیبش نداشته باشه حذف میشه بجنب عزیز دل برادر
علی
Switzerland
سلاح مورد نظر یعنی چی؟؟ با غنی سازی اورانیوم میخواهی به چه سلاحی برسی؟ بمب اتم منظورته؟ مگر رهبری فتوا به حرام بودن ان ندادند؟ این حرفشون را یادتون میره؟؟ حالا شما چه مگویید؟
Iran, Islamic Republic of
به موقعش حلال می شود به قول قرآن وعدولهم مااستعصم من قوه ......وقتی دشمن داره حماقت است که ما نداشته باشیم ....با موشک بزنیمشاون اتمی می زند ......یادتون رفته غریق استخر گفته بود ما کشور بزرگی هستیم ویه بمب اتمی ضربه اساسی به ما نمی زند ولی یه بمب اتمی ما اسرائیل را محو می کند...
Iran, Islamic Republic of
الان تو یوتیوب یه ویدئو رو خیلی اتفاقی میدیدم. راجع به اینکه شهید بابای یه حرکتی زده بود برای تولید قطعه اف 14.طرف دکتری بود داشت توصیح میداد. کامنت های زیر اون ویدئو تو یوتیوب حیرت انگیز بود. یعنی برای منی که دایم دارم اونجا میگردم تا حالا مردمی رو ندیدم که انقدر عجیب واکنش نشون بدن. فحاشی رکیک بدون چاک و بست بدون استثناء. با خودم فکر میکردم چرا؟ ...
Iran, Islamic Republic of
اگه خبر آموزش زبان فارسی در اسرائیل را دیده باشی حتما جواب رو متوجه خواهی شد
فی الواقع در فضای مجازی سردمداران مخالفت با عرق ایرانی گری همین موجودات رذل هستند
Iran, Islamic Republic of
اصل کامنت من انزجار از سانسور شما بود. خود انزجارم رو سانسور کردین؟ جرات نداریم جایی بگیم ما عاشق خمینی هستیم. اخه این چه بساطیه؟ حق ما با ماست و نزد ماست از دست این کارای شما باید لال باشیم. چرا نمیگذارین مردم حرفشون رو بزنن؟ ضد انقلاب از این بی شعوری شما کمال استفاده رو میکنن. وای به روز حسابتون.
Iran, Islamic Republic of
بله اونا زور میگن. ولی زور دارن که زور میگن. این همه هزینه برای کشور به اسم تولید برق منطقی نیست. چرا کسی دست رو صنعت یا کشاورزی نگذاشت؟ هنوز دون مرغتون رو وارد میکنین. منطقش برای ما قابل هضم نیست. تازه با اون اسنادی که اسرائیل کش رفته بود که حتی کیهان تکذیب نکرد واقعا دنبال بمب بودیم و دروغ میگیم؟
کاش این همه هزینه رو جای دیگه میکردیم.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم! بمب طبق فتوای رهبری از نوع اتمیش حرام است.زور نزن که یواشکی لای کامنتت ما رو متهم بهش کنی.بمب اتم اگرکاربردی داشت که امریکا در عراق وسوریه اونطور تودهنی نمیخورد.
در ضمن کشاورزی نیاز به اب داره وبا توجه به شرایط خشک کشورمون بهترین راه ،شیرین کردن اب با استفاده از هسته ایست.
نهاده های دامی هم دست همون دور وبریهای سینه چاکان کدخداست که در همه هسته ای رو تخته کردن ؛براشون سود داره !
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
انرژی هسته ای یکی از کاربردهایش تولید برق است. چهل و اندی کاربرد دارد.
United States
دستور اما 190 هزار سو بود نه 180 هزار.شما از دستور تمرد کردی
فرهاد
United Kingdom
اورانيوم غني شده ايا نون و اب ميشه براي ملت فقير و بيكار ايران ؟
به جاي رؤيا پردازي و دشمن سازي به دنبال حل مشكلات معيشتي باشيد . با فساد مبارزه كنيد و سياست طنش زدايي را در پيش بگيريد!
Iran, Islamic Republic of
وقتی راکتور اراک پرشد تاصبح گریه کردم
Germany
آنوقت همه چی درست شد؟
United States
بد بختی شما همین نعش بی جان برجامه. اگر فشار رهبری نباشه تا روز رحلت از این دنیا این ننگ را توی پشانیتان حک کرده و حمل میکنید. انشاالله با برجام محشور بشوید.
Iran, Islamic Republic of
من که ساخت بعضی جاها رو بدست مهندسین امریکایی قبل انقلدب دیده ام می دانم نباید راکت ور اراک نابودمیشد نباید به شوروی اعتماد کرد فقط به نفع خو ش .ارکرد کیک های ز د رابرد
Iran, Islamic Republic of
قبلا میگفتید نصف روز الان شد ۱۰ ماه
Germany
الان هم فقط می گویند ده ماه. شاید بعدا ده سال هم بیشتر طول بکشد.
Iran, Islamic Republic of
زمان خیلی واقعیت های دیگر را روشن می کند شاید همون 25 سال کارشکنی غربی ها با همکاری بعضی ها به بهانه سانتریوفیوژ هست گاز نیست یه روز گاز هست برق نیست ووووووو.تا چلمن های واداده کنار نروند امکان برگشت سریع نیست !
M.sh
Iran, Islamic Republic of
تست سلامت یک سانتریفیوژ که این همه سال طول میکشه، پس چرا چنان سانتریفیوژهای نسب شده را برچیدید که همه هدر رفتند وغیر قابل استفاده!!!؟؟
دوم اینکه همین شما وقماش شما نبودند که حرف میراندید که در عرض چند روز به حتی سطح بالاتر از قبل برجام در پیشرفت هسته ای میرسیم در صورت بدعهدی طرف مقابل!!!؟؟؟. ای خدا خوب جایی نشسته! وخوب رسوا میکنه!!!! وتو وقماش تو هستند که سر پل صراط منتظرتان هستیم!
Iran, Islamic Republic of
چند تا حرف این آقا راست بوده که این باورکنیم.قسم والله و تالله ایشون که یادمون نرفته.
Iran, Islamic Republic of
تکلیف قسم جلاله روشن نشد؟؟؟؟
دلواپسی از دیار شهید رجائی
Iran, Islamic Republic of
اگر این اقدامات خلاف برجام نبوده، پس چرا تا به حال آن را انجام نداده‌اند، آیا این آقایان بابت این کم‌کاری مقصر نیستند. آقایان هر تعهد قجری که می‌دهند، در کنارش یک «فرا» می‌گذارند. این توقف هم در چارچوب «فرابرجام» است. عجیب در مقابل این همه بذل بخشش از بیت المال از طرف مقابل که آدمای شیاد و به تمام معنا جنایت‌کار هم هستند، هیچ تضمینی مطالبه نمی‌کنند....
United States
خخخخخخ دقت کردین میگه اگر برجام نباشه خوب برجامی نبود یعنی یک جسد مرده و متعفن بهتون انداختند که نه راه پس دارید نه راه پیش الان تکلیف چیه؟ خارج بشوید تحریم نشوید هم تحریم!با این توق عطیم بر گردن با آن قسم جلاله بگرد تا بگردیم خداوند متعال ازتون نگذره در دنیا رسوا در آخرت خذلان.ان شاءالله
United Arab Emirates
آقای صالحی هزینه این کارهاچقدره؟؟
مخالف نیستمافقط میخوام بدونم هزینه ایی که شده چقدربوده؟
البته باشهیدان عزیزی که متاسفانه دراین راه دادیم جبران ناپذیره
Iran, Islamic Republic of
هزینه اش هرچی باشه ،از هزینه نوکری کدخدا کمتره + شهدای ما خودشون خواستند که با خونشان ،کشور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ،شکوفا شود،تو مشکلی داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
United Arab Emirates
قطعاخودشون نخواستندالکی حرف نزن
منظورم این بودچرابایدباندانم کاری بعضی اقایون دانشمندان هسته ایی روترورکنن
البته ندانم کاری نمیشه گفت صدرصدکاسه ایی زیرنیم کاسه بود
شماهم زیادجرنده خودتو. من درباره هزینه پرسیدم
United States
راست می گه از بیت المال میلیارد ها تومان و خون شهدا ی هسته ای به غنی سازی بیست درصد و ۲۰هزار سانتریفیوژ و آب سنگین رسیدیم که نیاز قطعی آینده ی ما بود چرا بدون اجازه ی ملت این همه هزینه را تقدیم دشمن و نابود کردید که الان دوباره به خاطر وادادگی تشنگان قدرت و ثروت باید از بیت المال هزینه بشه؟...
M.sh
Iran, Islamic Republic of
الکی تویی و وجود تواِ ! بی وجود
United Arab Emirates
بی وجودتویی که جواب یه سوال روباخشونت جواب میدی
بازم میگم الکی حرف نزن دفعه بعد جوردیگه میگما
اصلا توروسنه نه؟؟
سلمان
Iran, Islamic Republic of
دکتر این کارا رو با همون کارشناسان هسته ای که اخراج کردی انجام میدی؟
Germany
احتمال داده می شود که آقای دکتر فریدون عباسی و بقیه دوستان شهدای هسته ای ظاهرا جزام دارند. به همین دلیل است که آنها را نه تنها اخراج کرده اند، بلکه تمام افرادی که با سازمان انرژی هسته ای به هر شکلی همکاری دارند، از تماس با آنها حتی بصورت خصوصی شدیدا منع شده اند.
جناب صالحی را از زبان خودش بهتر بشناسید
Germany
«در یکی از تابستان ها که مدرسه ها تعطیل بود به پدرم اصرار کردم که می خواهم شاگرد یکی از لباس فروشی ها باشم، خیلی اصرار کردم. انگیزه من داستانی داشت چون کسانی که برای خرید می آمدند بعد از خرید به شاگردها «انعام» می دادند.
آنقدر اصرار کردم تا پدر پذیرفت و من هم در یک مغازه لباس فروشی مشغول کار شدم. از همان ابتدا کار من در مغازه لباس فروشی گرفتن همین انعام بود! بعد از مدتی صاحب مغازه فهمیده بود که «من جز گرفتن انعام کار دیگری انجام نمی دهم»، به همین دلیل عذرم را خواست!»
منبع: کتاب گذری در تاریخ (خاطرات دکتر علی اکبر صالحی)، ص 24/ انتشارات وزارت خارجه
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخ اون ساختار درونیش از ابتدا همین بود انعام بگیر حرفه ایی ....
Sweden
امثال آقای عباسی بذارید راس کار تا خسارت امثال صالحی را بسرعت جبران کنند
Sweden
اینکه همش فاز منفی داد!
Iran, Islamic Republic of
از دست آورد هسته ای دولت تدبیر و امید رونمایی شد
سیم کشی برق جزء پیشرفت هسته ای دولت روحانی با نمایش ویژه صالحی
Iran, Islamic Republic of
البته چون قسم جلاله نخورده اند شايد بتوان حرفشان راباوركرد!!!
ده ماهه راه مي اندازي آقاي صالحي؟!!!
چند ميلياردي كه خرج نطنز شده بود هم كه اصلا مهم نيست!!!
كسي نيست به اين حضرات بگه چرا قبول كرديد بجاي پلمپ، بتون بريزند تو قلب راكتور كه ضمانت بازگشت را از شما سلب كنند!!؟
لااقل يك عذر خواهي كنيد كه نشانه صداقتتان باشد.
صداقت شما در همان والله،والله،والله گفتنتان مشخص شد...!!!
Iran, Islamic Republic of
کاش.ی یه مرد یه مرد یه مرد پیدابشه جواب فقط خون شهدای هسته ای روبده نه فقط شهدا اونایی که در ش رایط کار کردن وچندسال. دیگه باید بابیماری گمثل جانبازان شیمیایی زندگی کنن نمیدانم چرا در این موقع حساس که امریکا وووودنبال بهانه برای عقب نشینی بودند چرا رفتند درکشو رهای دیگه. دخالت نظامی کردن لااقل کاش مثل خودشان کمی مکروحیلخ داشتید ان ها عمروعاص اند ومسولین ما ایوموسی مالک ها هم که درجنگ جاماندند
Iran, Islamic Republic of
درود بررهبر فرزانه وقت شناس
Iran, Islamic Republic of
بحثهای تخصصی مربوط به هسته باشد برای کسانیکه دراین رشته شغلی فعالیت دارند و لذا هیچیک از مردم ازبحثهای تخصصی آن مطلع نیستنداما درباب مسائل حقوقی خصوصا حقوق بین الملل نتیجه هررفتاری درجامعه فراترازمرزها آثارمفید ویا غیرمفید دارد که حوزه رسانه بمقاصد دولتهای قویترهمان آهنگی را می نوازند که سیاستمداران آن کشور برای آینده اقتصادشان ثمربخش تلقی میکنند.آنچه ما اززبانمان میگذرانیم که دیگران را قانع کنیم برموضوعی، درست چیزی نیست که ما ازدیگران انتظارپاسخ توام با صداقت را از آنها داشته باشیم واین رفتاری که به این شکل درمعرض قرارگیرد سادگی محض است.زیرا سیاستمداران جامعه جهانی هرکدامیک امتیازات حاصل از فشاررا مورد بررسی قرارمیدهند الان که ما بحث تحریمها را مشاهده میکنیم منشاء همان رفتارهای ناشی ازساده لوحی است که چوب آن را مردم کوچه وبازار باید بخورند بنوعی اقتصاد کشور گروگان چیزیست که بهترازاینها باید فیصله میافت که درحال حاضر ناچارنباشیم درمجامعی بحث آبرو را مطرح کنیم که خسارت باری حاصله منجربه وضعی گردد که هیچگاه انتظارآنرا درمجامع جهانی نداشته باشند بله مردمی که بخواهند ویا نخواهند باید بوضعیت گروگان برسند وآن را ملاک برای آینده خود قراردهند.