پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۲۱
سناریوی مبهم برای حفاظت از جان بیماران

پشت پرده تبلیغ یک واکسن وارداتی چیست؟

يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 617557
چند روزی است که موضوع واکسن HPV به سوژه اصلی فضای مجازی تبدیل شده است، یک تبلیغ هوشمندانه که منجر به یک موج رسانه‌ای شدید شد، اما واقعیت و پشت پرده این هیاهوی پیش آمده چیست؟
پشت پرده تبلیغ یک واکسن وارداتی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، چند روز قبل بود که دختر جوانی با نام یاسی‌ اشکی با شرکت در برنامه ماه عسل از سونامی یک بیماری خبر داد.

فارغ از اینکه یک فرد غیرپزشک و متخصص نباید در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت و مسائل تخصصی و فوق تخصصی را مطرح کند موضوع معرفی و تبلیغ یک واکسن وارداتی هم در نوع خودش جای تعجب داشت. 

بماند از اینکه چه کسی تأیید می‌کند که سونامی بیماری در راه است و کدام فرد از وزارت بهداشت مسئول ایجاد این اضطراب و تشویش صورت گرفته در جامعه است. 

البته مسأله اصلی اینجا شخص یاسی اشکی و یا هر فرد غیرکارشناس دیگر نیست و اینکه این شخص چه کسی است و در این جریان چه نقشی دارد هم برای ما مهم نیست. حتی موضوع تناقض گفته‌های وی در مصاحبه‌های سال‌های گذشته‌اش هم در درجه دوم اهمیت قرار دارد. 

هرچند که بسیاری از متخصصان معتقدند که درباره این بیماری و همه‌گیری آن بزرگنمایی شده و البته این واکسن هم به اندازه تبلیغی که می‌شود موثر نیست و این مورد در اولویت چندم سلامت قرار دارد.

پلان یک/ طرح سناریو در برنامه زنده تلویزیونی
نکته اول که باید به آن پرداخت موضوع مهم‌تری است. در ابتدا پس از دیدن برنامه آنچه به ذهن مخاطب هوشمند خطور می‌کند یک سناریو از پیش تعیین شده برای معرفی یک واکسن است.
برای اینکه به واقعیت این ماجرا پی ببریم لازم بود با دست‌اندرکاران برنامه ماه عسل صحبت کنیم. بعد از تماس همان طور که انتظار می‌رفت توپ به زمین وزارت بهداشت افتاد. مسئولان این برنامه اظهار کردند اشکی را وزارت بهداشت تأیید و به ماه عسل فرستاده است.

برای پیگیری ادامه ماجرا به سراغ وزارت بهداشت رفتیم، یکی از مسئولان وزارتخانه با تأیید این موضوع عنوان کرد که این یک تفاهم برای تولید واکسن است که بین وزارت بهداشت و انجمنی که خانم یاسی اشکی عضو آن است صورت گرفته و قرار است با کمک‌های مالی این انجمن واکسن HPV تولید شود.
این فرد مطلع مطلب را هم افزود که هر مبلغی این فرد جمع کند همان اندازه هم وزارت بهداشت پرداخت خواهد کرد تا واکسن HPV به مرحله تولید برسد. 

این مسئول وزارت بهداشت سخنرانی طولانی هم از ضرورت استفاده این واکسن برای 10 درصد از زنان جامعه داشت همچنین در سخنانش اذعان کرد که این مورد برای کسانی که رابطه‌های پرخطر جنسی داشته‌اند بیشتر لازم است. 

پلان دوم/ سناریوی جمع‌آوری پول‌های مردم
پس از صحبت با این مقام مسئول چند سوال در ذهن ایجاد شد که با توجه به پروپاگاندای به وجود آمده در مورد این واکسن و موج ایجاد شده لازم هست که در اینجا به آن بپردازیم.

اول اینکه بنا به اذعان مسئولان وزارت بهداشت برای این واکسن رقمی معادل 150 میلیارد تومان نیاز است که بنا بر توافق انجام شده 75میلیارد تومان آن قرار است از طرف انجمن جمع‌آوری شود.
آقایان را ارجاع می‌دهیم به قصه کرمانشاه و در بهترین حالت که فضای احساسی جامعه درگیر و تحت تأثیر این حادثه غمبار بود؛ تمامی شماره حساب‌ها و همت جمعی سلیبریتی‌ها توان جمع‌آوری 20 میلیارد تومان را داشت؛ در این موضوع هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت رقم جمع‌آوری شده توسط مردم به همین عدد خواهد رسید.

وزارت بهداشت پاسخ دهد که مابقی 55 میلیارد تومان را چه کسی پرداخت خواهد کرد.
این سؤال دو پاسخ خواهد داشت:
اول اینکه پروژه به صورت نیمه‌کاره رها خواهد شد، یعنی 20 میلیارد تومان پرداخت شده از سوی مردم هم به سرنوشت خیلی از پول‌های سرگردان در حساب سلیبریتی‌ها دچار می‌شود

اما در حالت دوم اینکه وزارت بهداشت بگوید 55 میلیارد تومان را هم خودمان خواهیم داد و آن وقت این سؤال پیش می‌آید که وقتی 130 میلیارد تومان را خود دولت می‌خواهد پرداخت کند آیا برای جمع آوری تنها 20 میلیارد تومان این همه سر و صدا و هیاهوی موج رسانه‌ای ایجاد کردید؟ 

پلان سوم/ سناریوی تبلیغ واکسن در فضای مجازی
اما دومین نکته اینکه وزارت بهداشت که چندین جلسه برای ضرورت استفاده از واکسن HPV گذاشته و مرتب در فضای مجازی در حال تبلیغ برای این واکسن است. آیا نمی‌توانست پیش از این هزینه 150 میلیارد تومانی تولید واکسن را خود تقبل کند و مردم را از مرگ «آن طور که خودشان می‌گویند» نجات دهد؟ مگر وظیفه ذاتی وزارت بهداشت محافظت از جان مردم نیست و آیا جان مردم 150 میلیارد تومان هم ارزش ندارد؟

اما سوال دیگری وجود دارد که اگر مردم با توجه به پیشینه جمع اوری پول از طریق شبکه های مجازی و بی اعتمادی های ایجاد شده پیش قدم نشوند چه؟

مسئولان وزارت بهداشت که اغلب دنیا دیده بوده باید پاسخ این سوال را هم بدهند که آیا در همه دنیا مردم هزینه تولید واکسن را که یک امر حاکمیتی است می‌پردازند؟

نکته سوم اینکه بر فرض آنکه 150 میلیارد تومان هم جمع شد؛ آیا با وجود تحریم‌های ظالمانه دولتهای متخاصم توانایی خرید و واردات تکنولوژی این واکسن را داریم؟ و اگر نداریم چند سال طول می‌کشد تا به ‌آن دست یابیم؟

البته این سؤال را هم مسئولان وزارت بهداشت پاسخ دادند و گفتند 5 سال طول می‌کشد تا به فناوری تولید واکسن HPV دست یابیم و باز هم دو سوال پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد:
اول اینکه این واکسن سال 2006 در آمریکا تولید شده و چرا آقایان در این 12 سال به فکر سلامت مردم نیفتادند؟ و تا امروز نمی‌توانستند این فناوری را وارد یا تولید کنند؟

و سؤال دوم اینکه تکلیف مردم در 5 سالی که باید منتظر بمانند تا واکسن HPV تولید شود چیست؟ مگر نه اینکه در تبلیغات مجازی این چند روز از بروز سونامی بزرگی یاد شده است!

پلان چهارم/ سناریوی فروش واکسن وارداتی تا 5 سال آینده
طبیعی است که با وجود موج ایجاد شده و اطلاع‌رسانی‌های نادرستی که پیش آمده تقاضای استفاده از واکسن HPV چندین برابر خواهد شد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت هم دیروز با چندین تن از فعالان فضای مجازی برای معرفی این واکسن دیدار و گفت‌وگویی داشته و از آنها خواسته تا در این راه این وزارتخانه را حمایت کنند.
فارغ از اینکه همین بار روانی ایجاد شده در جامعه باعث هجوم مردم به مراکز درمانی برای تزریق واکسن خواهد شد.

نتیجه اینکه وقتی پنج سال تا تولید ملی این واکسن فاصله داریم، باید واردات آن را افزایش دهیم و مردم هم باید به صورت آزاد هزینه‌های میلیونی برای تزریق آن را بپردازند و قطعا سود سرشاری نصیب واردکنندگان و هلدینگ‌های دارویی خواهد شد.

پلان آخر/ بیمه سلامت hpv را پوشش دهد
در اینجا تنها یک راه باقی می‌ماند و آن هم اینکه وزارت بهداشت که نگران سلامتی مردم است در پنج سال باقیمانده تا تولید این واکسن، نوع وارداتی آن را بیمه کند تا از جان مردم حفاظت شود.

مسئولان وزارت بهداشت همانطور که خود اذعان کردند باید تزریق این واکسن همه‌گیر شود و برای اینکه فرقی بین غنی و فقیر جامعه قائل نشویم پیشنهاد می‌شود مسئولان بیمه سلامت برای حفاظت از جان فقرا و کسانی که تمکن مالی ندارند این دارو را به لیست حمایت‌های بیمه‌ای خود اضافه کنند.

ان‌شاءالله که روند تولید واکسن هم به خوبی پیش خواهد رفت و در پنج سال آینده به این فناوری دست خواهیم یافت.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دوستان مقاله سایت مشرق رو حتما بخوانند.این دختره کلی تناقض تو حرفهاش وبعدی نیست جزو نقشه نابودی بیولوژیکی کشورمون باشه.همین الانم میزان ناباروری در کشور ما دوبرابر میانگین جهانیست.
Iran, Islamic Republic of
ما به رسانه ملی اعتماد کردیم و بابت ساخت این واکسن کمک نمودیم. حداقل پولهایی که جمع شده را دادستانی ورود کنند به یک اقدام شایسته اختصاص دهند. پشت دستم را داغ می کنم تا به برنامه های زرد رسانه ملی اعتماد نکنم.
خدا ازتان نگذرد که اعتماد ملی را خدشه دار می کنید.
Iran, Islamic Republic of
این خانمی که آمده و ایجاد التهاب مصنوعی و غیر واقعی کرده حتما پشتش به جاهایی گرم است. نمیدانم بگم شرکت های خاص ، گروه های خاص ، واردکنندگان خاص. خلاصه یک داستانی هست. وب سایت مشرق مطلب مفصلی درباره این خانم و اهدافش منتشر کرده.
علی
Canada
واکسن مورد تایید FDA ٬ چه داخلی و چه وارداتی.... مگر بد است؟؟؟ مگر بد است که جلوی ویروس اچ پی وی که باعث چند نوع بیماری کشنده و بدخیم در زنان و دختران میشود ٬ گرفته شود؟؟؟
در کانادا در کلاس هشتم تمام دختران در مدرسه این واکسن را می‌گیرند و اجباری است. اگر متخصصین و شرکتهای ایرانی هم می‌توانند این واکسن را با کیفیت بالا تولید کنند باید ایرانی آن مصرف شود.
یاس
Iran, Islamic Republic of
واکسن بد نیست، اغراض ونیات تهیه کنندگان واکنس بده جناب دقت کنید.
خدا رو شکر تا الان اماروارقامی راجع به اینکه این بیماری زنان ما رو تهدید می کنه ارائه نشده حالا یهو این خانم از کجا پیداش شد جای بحث داره!!!!
در کانادا حتما لازمه که دختران کانادایی در سن 8سالگی این واکنس رو بزنن چون نه فرهنگ دینی واعتقادات ما رو در زمینه ی نهی از ارتباط نامشروع زن ومرد دارن ونه فرهنگ عامه ی اونها این منع رو براشون داره، ما خدا رو شکر نیازی به این مسائل نداریم.
سند 2030هم الحمدلله نداریم و...
Canada
ماجراهای مختلف در مورد آزار جنسی کودکان در ایران بسیار زیاد شده و ما احتیاج به واکسن نداریم واقعا؟؟!!یعنی همه عابد و مسلمان هستند و نیاز به واکسن ندارند؟؟!!!! واقعا اینطور فکر میکنید؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
این واکسن در چند کشور ممنوع شده. بنظرت چرا ؟
Romania
از کجا معلوم واکسنی که در کانادا میزنند، همانی باشد که به ایران و ایرانیان‌ میدهند؟!
صهیونیست ها، دریوزه پولند. آمریکا و کانادا که دریوزه صهیونیست هایند. مسوولین بهداشت جهانی که دریوزه شرکت های داروسازی آمریکایی و کانادایی اند. مسوولین ایرانی هم دریوزه سازمان های جهانی، شورای امنیت، ۲۰۳۰ و ... اند. این ها قابل اعتمادند؟!
هر وقت رهبری، واکسنی را تایید کرد، اون وقت بیارن.
Turkmenistan
این عشق غربی ها به سلامت ایرانی ها مرا کشته است !!!! نیت باطنی کفار( غربی ها و..) نسبت به مسلمانان را در قرآن بخوانید مخصوصا در زمان حاضر که در کشورهایشان علنا اسلام ستیزی سکه رایج هر کوی و برزن شده . در لسان قرآن کریم و سنت نبوی همه جا مسلمانان را از نقشه های شوم کفار وتبعیت از آنان در نوع پوشش و خوردنی ها و ...برحذر داشته و اینکه متاسفانه مسلمانان نسبت به کفار حسن نیت دارند یعنی ساده لوح و زود باورند در حالی که کفار خیلی حواسشان جمع است .
Canada
سلامتی مردم، انسان‌دوستی و مهربانی انسانها را لطفاً به اختلافات مذهبی گره نزنید. اسلام ستیزی ربطی به واکسن مورد تایید علم پزشکی ندارد.
من انقلابی ام
Iran, Islamic Republic of
حضرت امام حسین علیه السلام خطاب به سپاه یزید فرمودن اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید، پس میشه مسلمان وشیعه نبود امابعنوان بنی آدمی که فطرتا خدا جو ست، طعم آزادگی رو چشید.
اما مساله اینکه بدون دین ومذهب آزاده شدن کار سختیه ومیشه حکایت خرمای بر نخیل ودست کوتاه!!!
بزرگوار شما فکر نکنید اروپا وامریکا مهد انسان دوستی وازاده گی هستن وبه راحتی میشه به اونها اعتماد کرد نه خیر رابطه ی ما با اونها به فرموده ی امام رابطه ی ظالم با مظلوم هست، اساسا ظالمین بوی از انسانیت نبردن که بشه گفت واکسن رو به علم پیوند بزنیم نه مذهب.
همین علم هم اگه رحمانی نباشه بلای جون بنی آدم میشه که از قضا شده.
بمب اتم وتراریخته وهمین واکسن ها .... سه نمونه ی قابل عرض از علمی که ساحت رحمانی نداره و ابزاری تو دست یه عده جنایتکار وظالم شده و داره علیه ملت ها بکار گرفته میشه.
م
Iran, Islamic Republic of
پس چرا تو هند و اسراییل ممنوع شده
محمد
Iran, Islamic Republic of
دارو های سرطانی رو تحریم میکنن حالا شدن دیه دل سوز تر از مادر
Iran, Islamic Republic of
عجالتا برای سلامتی مردم رفع تحریم صنایع هوایی را انجام بدهند. واکسن پیشکش.
Romania
علم پزشکی؟! خخخخخ
علم پزشکی واقعی یا علم پزشکی صهیونی؟!
نمک، درمان عفونت هاست...
هرچه بگندد نمکش میزنند، وای به روزی که بگندد نمک.
این موضوع، اینقدر فراگیر بوده که شعر رایج شده و بعد هم ضرب المثل شده. اما علم پزشکی صهیونی چی میگه؟ میگه نمک مساوی سم سفید!
الان تاوان نازایی مردم ایران رو شما میدی که حرام نویسی میکنی؟ لابد بار آخرت همه رو به دوش میکشی!
فکر میکنی سران غربی، به این آموزه های پزشکی شون عمل میکنن؟! یا زندگی خودشون، پشت درهای بسته، کاملا متکی بر علوم دیگه ایه که به دست ما نمیرسه؟!
بشکن و بالا بنداز
Iran, Islamic Republic of
ببینم من موندم چرا باید چیز به این مهمی از برنامه احسان علیخانی ، که اون همه برای پیروزی برجام (ازنظرخودش) بشکن می زد و ذوق مرگ شده بود ، و از زبان یک خانم معمولی مطرح بشه . پس شبکه سلامت و وزیر بهداشت چه کاره اند ؟ اینا که اینهمه دلشون برای مردم می سوزه و به فکر پالم داخل شیر و شیرینی های درست شده با روغن پالم هستن و همچنین سم داخل برنج های هندی ، حالا اینقدر ساکتن که این خانم باید دلش برا ما بسوزه ؟؟؟!!!!!!!
16+1 چطوری ایرانی
Iran, Islamic Republic of
از بسکه دوستمون دارن استثنائاً این واکسن رو تحریم نکردن . احنمالاً چند وقت دیگه واکسن استفاده انبوه از مواد مخدر هم میاد .می گن واکسن بزنید خلاصه حالشو ببرید.
Iran, Islamic Republic of
به جای این حرف ها تبلیغ تقوا کنید. از مهدکودک به بچه ها مرزبندی دوستی و ارتباط با جنس مخالف و نامحرم و حرمت آن و ناراحت شدن خدا از این نوع دوستی ها اموزش دهید. ریشه ای مسئله را حل کنید و نسخه اصلی همین اموزه های دینی مانند «ولا تقربوا الزنا» است و الا نسخه های شکست خورده غربی جواب نمی دهد. این هم شبیه همین است. خدا میدونه 20 سال دیگه با این نسخه جدید با چه معضلاتی مثل قبلی ها مواجه بشویم.
Iran, Islamic Republic of
مهد کودک های ما به حرکات موزون اهمیت وافی و کافی میدهند. جای هیچ نگرانی نیست.
فقط خدا میدانه زیر پوستی چه جریاناتی در این کشور در حال اتفاق افتادن است. سند وحشت انگیز 2030 و سند خود تحریمی و خود تخریبی fatf.
آیا اینجا جمهوری اسلامی ایران است ؟
Iran, Islamic Republic of
اینطور که این خانم گفتن همه باید این واکسن رو بزنند معنی اش این نیست که حالا دیگه ایمن شدن و خیلی راحت روابط ازاد بشه و سلامتی کسی به خطر نمی افته ؟
Iran, Islamic Republic of
چند ماه پیش بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت با ترامپ دیوانه راجب واکسن های HIV و HPV بحث هایی داشته اند. بنظرم به این داستان خانم اشکی ربط دارد.
در اینترنت عبارت "بیل گیتس: دونالد ترامپ تفاوت HIV و HPV را نمی‌داند" را جستجو کنید.