پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چرا پیامرسان‌های داخلی از تلگرام عقب افتادند؟

يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 617514
مدیر اجرایی پیام­رسان «بیسفون» راجع به چرایی عقب ماندن پیام­رسان­های داخلی از تلگرام گفت: به نظر بنده دلیلی که منجر به افول بیسفون در این مدت شد، عدم بلوغی بود که هم در ما، هم مردم و هم مسئولین وجود داشت.
چرا پیامرسان‌های داخلی از تلگرام عقب افتادند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، میلاد موحدین، مدیر اجرایی پیام­رسان «بیسفون» در همایش «تیک سوم» که در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار شد مورد پرسش و پاسخ دانشجویان قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره توجیه اقتصادی فعالیت پیام­رسان بیسفون گفت: هزینه ­های پیام رسان «بیسفون» بیشتر از محل پروژه معروف هلدینگ تراشه سبز به نام «بیستاک» (استفاده از کد 020 به جای 00 در تماس­های خارجی) تامین می­شود. البته خود پیام­رسان بیسفون نیز درآمدزایی­های مشخصی دارد و تابحال از چند ارگان پژوه­شی اختصاصی­ سازی بیسفون را به عنوان پیام­رسان داخلی­شان داشته­ ایم.

وی راجع به چرایی عقب ماندن پیام­رسان­های داخلی از تلگرام افزود: به نظر بنده دلیلی که منجر به افول بیسفون در این مدت شد، عدم بلوغی بود که هم در ما، هم مردم و هم مسئولین وجود داشت؛ و در بین این­ها از همه مهم تر عدم بلوغ در دولت، نهادها و وزارتخانه­ ها بود.

وی گفت: خیلی جالب است بدانید بیسفون برای اولین بار «کانال» را راه ­اندازی کرد؛ قبل از آن که حتی تلگرامی وجود داشته باشد. پس از ایجاد کانال، مسئولین امر به ما فشار آوردند که افرادی که می­خواهند کانال ایجاد کنند باید مجوز «نشر برخط» بگیرند؛ چیزی که تصورش هم در حال حاضر خنده دار است. یا برای مثال این بلوغ وجود نداشت که وقتی بیسفون خدمات تماس را ایجاد می­کند، اپراتورها چگونه باید با آن مواجه شوند.

موحدین افزود: نگاه صدا و سیما به ما، نگاه عجیب و غریبی بود. با این که شرکت دانش­ بنیان بودیم و کار حرفه­ ای انجام می­دادیم، ولی نگاهش به این صورت بود که اصلا چرا باید شما را تبلیغ کنیم؛ جالب است که همین صدا و سیما بعدا آموزش عضویت در کانال های تلگرام را در تمامی شبکه­ ها به مردم داد.

وی گفت: البته عدم بلوغ خودمان هم در این افول نسبت به تلگرام تاثیرگذار بود. خود ما هم در حوزه فنی یک سری مسائل را نمی­دانستیم. به همین دلیل سال 93 معماری بیسفون را بازطراحی کردیم و همچنین پروتکل اختصاصی جدید آماده کردیم و مسائل امنیتی بیسفون را ارتقا دادیم.

مدیر اجرایی پیام­رسان «بیسفون» گفت: نگاه ما به این صورت نیست که مسئولین و دولت چرا از ما حمایت نکردند و یا این که کاش نگاه حمایتی به ما داشتند؛ بلکه ما به عنوان بخش خصوصی فقط انتظار داریم که جلوی راه ما سنگ­ اندازی نداشته باشند. حتی در جلسات به مسئولین گفته­ ایم که یا اقدامی انجام ندهید و یا حداقل همان اقداماتی که برای تلگرام انجام دادید را برای پیام­رسان­های داخلی نیز انجام دهید، نه بیشتر و نه کمتر.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه راجع به امنیت پیام­رسان خود چنین پاسخ داد: سوالی که صراحتا مدنظر افکار عمومی می­باشد  این است که آیا اگر دولت یا هر ارگان خاص اطلاعات شخصی ما را از شما درخواست کنند در اختیارشان قرار می­دهید؟ بنده یاد ندارم در بیسفون چنین اتفاقی افتاده باشد.

وی افزود: در بحث دسترسی نهادها، حکومت، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و هرجایی که به هر دلیلی به این اطلاعات نیاز دارد، دو مدل نیاز به وجود می­آید. یک بحث شکایت خصوصی به این معنا که یک نفر برای من مزاحمت ایجاد می­کند است و معمولا هم این مسائل را پلیس فتا پیگیری می­کند. بحث دوم، بحث امنیت عمومی می­باشد به این صورت که یک خرابکاری یا جاسوسی در حال رخ دادن است و یا به هر دلیلی نیاز به دسترسی می­باشد. درباره دو نوع دسترسی تعریف شده قانون وجود دارد و شاید ضعف اطلاع رسانی حکومت منجر به ضربه خوردن پیام­رسان­ها شده است. هر دوی اینها نه به محتوای پیام­ها که تنها به لاگ اتفاقات مثلا به چه آی پی وصل شدید نیازمندند و این کار صرفا با دستور مقام قضایی اتفاق خواهد افتاد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *