کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​وقتی دیپلماسی دولت به درد فوتبال هم نمی‌خورد/ کشورهای دسته چندم اروپایی هم ایران را پس زدند

13 خرداد 1397 ساعت 10:56

اگرچه دولت تمرکز خود را بر سر مسائل دیپلماتیک گذاشته است اما در این حوزه با وجود بحران تیم ملی فوتبال کشورمان در آستانه جام جهانی، دیپلماسی دولت هم نتوانسته کاری برای فوتبال کند.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، شاهد چرخش معنادار و 180 درجه ای جریان خاص به سمت اروپا برای حفظ برجام بودیم. انعطاف پذیری اصل اساسی سیاست و دیپلماسی است اما اینکه برای تامین منافع دست به بزک بی قاعده و فراواقعی طرفی بزنیم که فاقد چنین صفاتی است و حتی با طرف آمریکایی خود فرقی ندارد، موضوع قابل تاملی است. اما هر چقدر این جریان به بزک اروپا و غرب می پردازد از سوی دیگر مثال نقض آن با بدعهدی و حیله های سیاسی که یک نوع دهن کجی است، از راه می رسد.

درواقع این نوع بزک کردن ها برای این صورت می گیرد که نشان دهد تیم دیپلماسی کشورمان در کار خود موفق عمل کرده است اما اینکه عملکرد تیم دیپلماسی کشورمان چگونه بوده است بیشتر به نتایج حاصله بستگی دارد؛ وگرنه با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود. 

اما این دیپلماسی و روابط حسنه چقدر توانسته گره گشا باشد. در این حوزه تیم ملی فوتبال کشورمان که راهی اردوی جام جهانی شده است با مشکلات عدیده‌ای به ویژه بازی تدارکاتی برای آماده سازی جهت مسابقات بزرگ جهانی روبروست، اما به نظر نمی رسد که دیپلماسی کشورمان توانسته باشد کاری برای فوتبال ایران بکند.

 تیم ملی ایران که در اردوی آماده سازی ترکیه به سر می برد، به جهت برخی مشکلات بازی با تیم ملی یونان را از دست داد. از سوی دیگر قرار بود که تیم کشورمان با تیم کوزو بازی تدارکاتی برگزار کند؛ تیمی که در رنکینگ فیفا رتبه 158 را در اختیار دارد و مقدماتی جام جهانی در اروپا را بدون برد به پایان رساند. اما این تیم نیز بازی تدارکاتی خود با ایران را به هم زد. به این ترتیب تیم ملی ایران تا جام جهانی فقط یک بازی تدارکاتی برنامه ریزی شده آنهم با لیتوانی دارد.

درحالی که در کشورمان برای تیم ملی سرودهای مختلف سروده می شود، اما فوتبال کشورمان درشرایطی به مصاف حریفان خود در گروه مرگ می رود که دوری تقریبا طولانی مدت از بازی و شرایط مسابقه، همچنین عدم مرور برنامه های تاکتیکی در روند مسابقه جدی از آسیب های تیم ملی است که به جهت لغو بازی های تدارکاتی حادث شده است.

در شرایطی ایران مجبور است با تیم های دسته چندم اروپایی مسابقه دهد و آنان نیز به بهانه های مختلف تیم ملی فوتبال کشورمان را پس می زنند که همواره جریان اصلاحات مانور خاصی روی دیپلماسی کشورمان می دهد، دیپلماسی که نتوانسته حتی برای فوتبال هم گره گشا باشد. البته چه با برجام چه بی برجام مشکلات در حوزه دیپلماسی ورزشی و فوتبال برای کشورمان در این 5 سال وجود داشت و این نشان می دهد که این سند توافق نیز نتیجه و تاثیری در این راستا نداشته است.


دیدار دوستانه ایران - برزیل
در دوره های قبل که گفته می شد دیپلماسی ایران تهاجمی است و از آن انتقاد می شد که چرا اصول دیپلماسی با کشورمای مختلف را رعایت نمی کند‌، کشورمان در دیپلماسی و تعامل با دیگر کشورها مشکلات حال حاضر را نداشت. جالب اینجاست که در همان زمان مسئولان مربوطه عنوان می کردند که می توانند بازی های تدارکاتی فوتبال با کشورهای مختلف از جمله آمریکای جنوبی و آفریقا که در این رشته ورزشی از کشورهای قدر هستند، برگزار کند.

در همان زمان شاهد این بودیم که ایران با تیم ملی فوتبال برزیل بازی دوستانه‌ای برگزار کرد که این به سبب روابط خوب ایران و برزیل درآن زمان بود که به موضوع رایزنی برای توافق سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه در تهران نیز انجامید.

البته مشکل تیم ملی کشورمان تنها بازی تدارکاتی نیست بلکه این تیم برای تامین وسایل ورزشی خود از جمله کفش‌ با مشکل روبرو شده است. اخیرا شرکت آمریکایی نایک اعلام کرد که به بازیکنان تیم ملی ایران کفش ورزشی نخواهد داد.

موضوعی که با واکنش کاربران فضای مجازی روبرو شد که تیم دیپلماسی کشورمان تضمین کری را برای این شرکت آمریکایی ببرد تا لااقل چند دست کفش برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران دست و پا کند. عده ای نیز نتیجه گرفتند که این تحریم غرور ملی ایرانی را هدف قرار داده است و اگر به جای تمرکز روی خارج از کشورمان به تولید و توان داخلی کشورمان توجه میشد ابزار تحریم‌های غرب از آنها گرفته می شد و عزت ملی کشورمان حفظ می شد.

در حال حاضر تیم ملی کشورمان به نوعی در بحران قرار دارد. تیمی که قرار است به جام جهانی برود و نماینده شایسته ای برای ایران باشد حتی یک بازی تدارکاتی خوب با وجود اینکه دولت خود را دولت دیپلماتیک می داند و بیشتر تمرکز خود را بر روی مذاکرات خارجی گذاشته است، نتوانسته برای آماده سازی این تیم تدارک ببییند. این در شرایطی است که بحث تعامل با جهان و هم زیستی مسالمت آمیز شعار دیپلماسی کشورمان است و در حوزه دیپلماسی عمومی و روابط بین کشورها فوتبال و بازی های دوستانه می تواند بسیار گره گشا باشد و نشانه ای برای تعاملات حسنه با جهان بین الملل باشد. موضوعی که در این دولت با وجود پررنگ کردن موضوع سیاست خارجی و دیپلماسی شاهد آن نبودیم.


کد مطلب: 617400

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/617400/وقتی-دیپلماسی-دولت-درد-فوتبال-هم-نمی-خورد-کشورهای-دسته-چندم-اروپایی-ایران-زدند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com