سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۴۱

​وقتی دیپلماسی دولت به درد فوتبال هم نمی‌خورد/ کشورهای دسته چندم اروپایی هم ایران را پس زدند

يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 617400
اگرچه دولت تمرکز خود را بر سر مسائل دیپلماتیک گذاشته است اما در این حوزه با وجود بحران تیم ملی فوتبال کشورمان در آستانه جام جهانی، دیپلماسی دولت هم نتوانسته کاری برای فوتبال کند.
​وقتی دیپلماسی دولت به درد فوتبال هم نمی‌خورد/ کشورهای دسته چندم اروپایی هم ایران را پس زدند
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، شاهد چرخش معنادار و 180 درجه ای جریان خاص به سمت اروپا برای حفظ برجام بودیم. انعطاف پذیری اصل اساسی سیاست و دیپلماسی است اما اینکه برای تامین منافع دست به بزک بی قاعده و فراواقعی طرفی بزنیم که فاقد چنین صفاتی است و حتی با طرف آمریکایی خود فرقی ندارد، موضوع قابل تاملی است. اما هر چقدر این جریان به بزک اروپا و غرب می پردازد از سوی دیگر مثال نقض آن با بدعهدی و حیله های سیاسی که یک نوع دهن کجی است، از راه می رسد.

درواقع این نوع بزک کردن ها برای این صورت می گیرد که نشان دهد تیم دیپلماسی کشورمان در کار خود موفق عمل کرده است اما اینکه عملکرد تیم دیپلماسی کشورمان چگونه بوده است بیشتر به نتایج حاصله بستگی دارد؛ وگرنه با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود. 

اما این دیپلماسی و روابط حسنه چقدر توانسته گره گشا باشد. در این حوزه تیم ملی فوتبال کشورمان که راهی اردوی جام جهانی شده است با مشکلات عدیده‌ای به ویژه بازی تدارکاتی برای آماده سازی جهت مسابقات بزرگ جهانی روبروست، اما به نظر نمی رسد که دیپلماسی کشورمان توانسته باشد کاری برای فوتبال ایران بکند.

 تیم ملی ایران که در اردوی آماده سازی ترکیه به سر می برد، به جهت برخی مشکلات بازی با تیم ملی یونان را از دست داد. از سوی دیگر قرار بود که تیم کشورمان با تیم کوزو بازی تدارکاتی برگزار کند؛ تیمی که در رنکینگ فیفا رتبه 158 را در اختیار دارد و مقدماتی جام جهانی در اروپا را بدون برد به پایان رساند. اما این تیم نیز بازی تدارکاتی خود با ایران را به هم زد. به این ترتیب تیم ملی ایران تا جام جهانی فقط یک بازی تدارکاتی برنامه ریزی شده آنهم با لیتوانی دارد.

درحالی که در کشورمان برای تیم ملی سرودهای مختلف سروده می شود، اما فوتبال کشورمان درشرایطی به مصاف حریفان خود در گروه مرگ می رود که دوری تقریبا طولانی مدت از بازی و شرایط مسابقه، همچنین عدم مرور برنامه های تاکتیکی در روند مسابقه جدی از آسیب های تیم ملی است که به جهت لغو بازی های تدارکاتی حادث شده است.

در شرایطی ایران مجبور است با تیم های دسته چندم اروپایی مسابقه دهد و آنان نیز به بهانه های مختلف تیم ملی فوتبال کشورمان را پس می زنند که همواره جریان اصلاحات مانور خاصی روی دیپلماسی کشورمان می دهد، دیپلماسی که نتوانسته حتی برای فوتبال هم گره گشا باشد. البته چه با برجام چه بی برجام مشکلات در حوزه دیپلماسی ورزشی و فوتبال برای کشورمان در این 5 سال وجود داشت و این نشان می دهد که این سند توافق نیز نتیجه و تاثیری در این راستا نداشته است.


دیدار دوستانه ایران - برزیل
در دوره های قبل که گفته می شد دیپلماسی ایران تهاجمی است و از آن انتقاد می شد که چرا اصول دیپلماسی با کشورمای مختلف را رعایت نمی کند‌، کشورمان در دیپلماسی و تعامل با دیگر کشورها مشکلات حال حاضر را نداشت. جالب اینجاست که در همان زمان مسئولان مربوطه عنوان می کردند که می توانند بازی های تدارکاتی فوتبال با کشورهای مختلف از جمله آمریکای جنوبی و آفریقا که در این رشته ورزشی از کشورهای قدر هستند، برگزار کند.

در همان زمان شاهد این بودیم که ایران با تیم ملی فوتبال برزیل بازی دوستانه‌ای برگزار کرد که این به سبب روابط خوب ایران و برزیل درآن زمان بود که به موضوع رایزنی برای توافق سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه در تهران نیز انجامید.

البته مشکل تیم ملی کشورمان تنها بازی تدارکاتی نیست بلکه این تیم برای تامین وسایل ورزشی خود از جمله کفش‌ با مشکل روبرو شده است. اخیرا شرکت آمریکایی نایک اعلام کرد که به بازیکنان تیم ملی ایران کفش ورزشی نخواهد داد.

موضوعی که با واکنش کاربران فضای مجازی روبرو شد که تیم دیپلماسی کشورمان تضمین کری را برای این شرکت آمریکایی ببرد تا لااقل چند دست کفش برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران دست و پا کند. عده ای نیز نتیجه گرفتند که این تحریم غرور ملی ایرانی را هدف قرار داده است و اگر به جای تمرکز روی خارج از کشورمان به تولید و توان داخلی کشورمان توجه میشد ابزار تحریم‌های غرب از آنها گرفته می شد و عزت ملی کشورمان حفظ می شد.

در حال حاضر تیم ملی کشورمان به نوعی در بحران قرار دارد. تیمی که قرار است به جام جهانی برود و نماینده شایسته ای برای ایران باشد حتی یک بازی تدارکاتی خوب با وجود اینکه دولت خود را دولت دیپلماتیک می داند و بیشتر تمرکز خود را بر روی مذاکرات خارجی گذاشته است، نتوانسته برای آماده سازی این تیم تدارک ببییند. این در شرایطی است که بحث تعامل با جهان و هم زیستی مسالمت آمیز شعار دیپلماسی کشورمان است و در حوزه دیپلماسی عمومی و روابط بین کشورها فوتبال و بازی های دوستانه می تواند بسیار گره گشا باشد و نشانه ای برای تعاملات حسنه با جهان بین الملل باشد. موضوعی که در این دولت با وجود پررنگ کردن موضوع سیاست خارجی و دیپلماسی شاهد آن نبودیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سال تولید ملی نیست مگه سال حمایت از کالای ایرانی نیست مگه، من خودم تولید کننده ام . آقایان ما دیپلماسی نخواستیم. این بازار بی ثبات رو درست کنید. پشه پر نمی زنه تو بازار . صبح در مغازه رو باز می کنیم تا شب منتظر یه مشتری می مونیم هیچ به هیچ. رکود پدر همه رو در آورده و بازار هم انقدر بی ثباته که کسی جرات سرمایه گذاری و کار توش رو نداره.
Iran, Islamic Republic of
بعنوان یک فعال اقتصادی اعلام میکنم که رکود در بازار ایران بلافاصله بعد از تصویب و اجرای قانون بی در و پیکر ارزش افزوده ایجاد شد.
و تا زمانی که این قانون (که هزینه اش بر اقتصاد بسیار بیشتر از درآمدش است) بطور کامل برچیده نشود، این رکود و نابودی اقتصادی ایران همچنان ادامه خواهد داشت.
صهیونیستها در پروتکلهای خود یکی از راههای براندازی حکومتها در هر جامعه را، وضع مالیاتهای مضاعف و وارد کردن فشار بر اقشار آن جامعه معرفی کرده، و بدرستی معتقندکه این امر موجب ایجاد نارضایتیهای عمومی پی در پی در میان توده های مردم شده، و در نهایت موجبات آشوبهای مدنی و تغییر حکومت یا حاکمان را فراهم خواهد آورد.
مالیات بر ارزش افزوده در کشوری که ارزش پول ملی آن ثابت باشد موفق خواهد بود ولی در کشوری که ارزش پول ملی آن در چهل سال هزار بار کاهش یافته هرگز راه به جایی نبرده و اقتصاد را با ضعف و نابودی همراه خواهد ساخت.
Iran, Islamic Republic of
سر خمر می سلامت شکند اگر سبویی
درست است مشکلات زیاده رکود هست و بیکاری هست اما چرا شما قسمت پر لیوان را نمی بینید تورم تک رقمیه
مسئولینی با چهره زیبا و آراسته داریم و ...
United States
آره دیگه قدشونم کوتاه نیست و سال نو یهودیم تبریک میگن.
Iran, Islamic Republic of
برادر شما هم مثل دختر مظلوم وزیر باش واردات کن بهتره... البته اگر تونستی و گذاشتن
United States
مهم نظر مردمه که بعد ار چهار سال دوباره دولت تدبیر و امیدو انتخاب کردن و با ثبت پیروزی سی بر صفر یک نقطه عطف را خلق نمودند
یاس
Iran, Islamic Republic of
کلا تو تمام کامنت ها ت این پیروزی سی بر صفر اون هم فقط در تهران رو مطرح می کنی وجوری میگی انگار با کسب اکثریت کرسی های مجلس رییس مجلس رو شما انتخاب کردین!!!
بله مردم انتخاب کردن الان هم می بینید که هنر پیشه هایی که رای اونها قطعا ایدىو لو ژیک هست دعوت افطاری رد می کنن وکمپین های من پشیمانم تشکیل دادن، دیگه حال بقیه مردم رو که بخاطر رونق اقتصادی و....رای میدن حدس بزن
Iran, Islamic Republic of
درسته دوباره به روحانی رای دادن ولی بعد از چند ماه همون مردم از شدت عصبانیت در شهرهای ایران ریختن توی خیابون. اولین بار بود مردم به خاطر سختی معیشت با خشونت تظاهرات کردن و شیشه شکستن و ماشین آتیش زدن. دولت روحانی در تاریخ ثبت شد. البته بعنوان دولت پیر و شعاری و ناکارآمد
United Arab Emirates
خوش به حالت چقدر حالت خوشه که نمیبینه چه خبره
United States
...یه دور تو خیابونای تهران بزنین متوجه میشین چی جای چی رو گرفته.
علی احمدیه
Iran, Islamic Republic of
اگر کاندیدای شما رییس جمهور بود دیپلماسی شما به درد فوتبال می خورد؟ شما مشکلات دیپلماسی ایران را حل خواهید کرد؟
Iran, Islamic Republic of
این دیپلماسی نقد و ملموس در دوره حال که حاصل کرنش و دم نزدن به انواع تحقیرهاست رو بچسب و نیاز نیست برای ترسیم نتایج دیپلماسی یک کاندیدای شکست خورده به قوه تخیل خودت فشار بیاری
یاس
Iran, Islamic Republic of
توپ رو تو زمین کاندید دیگه نندازین، شما فرمودین زبان دنیا رو بلدین و اهل تعامل با دنیا و....هستین، بالاخره ثمره ی زبان دنیا بلد بودن شما رو تو فوتبالم نباید دید؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
فکر میکنید اگه رقیب روحانی الان رییس جمهور بود حال روز کشور الان گل وبلبل بود؟مردم ایران در طول چهل سال از انقلاب یه 8سال تقریبا بدون دغدعه وتحریم توانستند زندگی را بگذرانند.تا مادامی که سیاست سیاست خارجه ایران تغییر نکند ونتواند با کشورهای دنیا رابطه ای دوستانه برقرار نکند حال روز مردم چه با اصولگرایی وچه بی اصولگرایی همین است که همین است.ما نتوانستیم با کشورهای همسایه خویش رابطه ای دوستانه بر قرار کنیم چه برسد با کشورهای دنیا!
United Arab Emirates
دوران احمدی نژاد حتی با آمریکای جنوبی هم روابطمونو زیاد کردیم دوران روحانی حتی داریم کشورهای قوطی کبریتی تحقیر میشیم
United States
آفرین پس فهمیدی که وضع کشور فقط با حرف مفت درست نمیشه. باید کار کرد. روابط دوستانه هم فقط با قدرت شکل میگیره. اگه سرتو خم کنی فقط یه تو سری خور خوبی خواهی بود....
Iran, Islamic Republic of
این قوم دنبال ایراد گرفتن حالا رفتن سراغ فوتبال. بله برادران این نتیجه تحریمهای ظالمانه است
Iran, Islamic Republic of
دیوار تحریمها که ترک برداشته بود !!! خخخ.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم ترک برداشته بود با سیمان پر کردن
Iran, Islamic Republic of
فعلا که دیپلماسی شما به درد چیزی نخوره فقط کود انسانی از ترکیه وارد کردیم
Iran, Islamic Republic of
دیپلماسی فقط سرگرم سازی مردم و امید واهی دادن بهشون مثل برجامه
United Arab Emirates
آره انشالله۱۴۰۰ رای بیارن میتونه
United States
فعلا که آمار نشون میده ما بهتر بودیم. به عمل کار برآید به سخندانی نیست. به نظر میاد سیاست دولت فقط برای مردم خودمون کار میکنه. ....
پیشگو
Iran, Islamic Republic of
دیپلماسی نظام برادر من ! نظام جمهوری اسلامی .
اخلاق خبرنگار بودن کجاست ؟
Iran, Islamic Republic of
حالا شد نظام؟؟؟؟؟؟؟؟

اون موقع که همه چی بلد بودن نظام نظام نمی کردن
Iran, Islamic Republic of
من موافق این دولت نیستم .. همه دولت ها زیر مجموعه نظام هستند .
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط علتش ضعف دولته. ضعیف ترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران.
من انقلابی ام
Iran, Islamic Republic of
حالا که از برجام طرفی نبستین شده دیپلماسی نظام؟؟؟!!!!
خب پس چرا اینقدر خرده به اقای جلیلی وتیم مذاکره کننده ی سابق می گیرید؟؟؟ اون هم دیپلماسی نظام بوده دیگه، نبوده؟؟؟
از آنجاییکه نظام دیپلمات نیست وانقلابی است نظرمبارکشون خوشبین نبودن به مذاکره با آمریکای بد عهدبوده ، شروط نه گانه هم برای اونهایی که امضاء کری رو تضمین میدونستن وضع کردن اما متاسفانه نظر نظام اعلام نشد واین شد که خسارت محضی به بار اومد.
United Arab Emirates
اونو که روحانی گفت با منه چه نظامی
Iran, Islamic Republic of
اينها در هيچ كاري موفق نيستند و هيچ كاري هم انجام نميدن بجز حرافي و تبليغات كاذب و طلب كار بودن . اينها پول طلب هستند .نمونه برند كابينه در پنج سال يك كاه دان نساخت
Iran, Islamic Republic of
جهان جان اشتباه نکن اینها فن مذاکره رو بلدند زبان دیپلماسی می فهمند
عزت رو به پاسپورت ایرانی برگردوندند حالا یه کتونی ناقابلی از پای ورزشکاران ما در آوردند که مهم نیست
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
دیپلماسی به درد چی خورده تا حالا به درد فوتبال بخوره؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
واقعا حقارت بیشتر از این که به خاطر شکست برجام روحانی، ظاهرا کفش نایک هم به بازیکنان تیم فوتبال نمیدند و میگن تحریم هستید. عجب گل کاشتی حسن روحانی!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تحقیر ملت ایران اتفاقاً جزء ابزار برجام های بعدی است...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز از این که ایران عزیز یه این روز افتاده خیلی خوشحالی نه ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
من هنوز موندم چطور مارو توی جام جهانی راه دادن یه کم عجیب نیست!
حامد
Iran, Islamic Republic of
چه خبر از امیرکبیرزمان ظریف . چه خبر از آفتاب تابان برجام که تا ابد باقی خواهد ماند. ظریف که مثل بلبل انگلیسی حرف می زنه اینم کمکی نکرد!؟ دیپلمات های کارکشته چرا کاری نمی کنند.
United States
مردم لطفا یکم فکر کنید رای بدید لطفا
Iran, Islamic Republic of
چرادر نگاه به شرق با کشور دوست و برادر ایده ال کره شمالی بازی نکنیم!!!
United States
زیپلماسی لبخند ژوکوند همه نعمتها را از طرف کدخدا و ازنابش بطرف ایران روانه کرد شما چرا به فوتبال بند میکنید؟ باغهای پر از گلابی را دریابید. در ضمن عینک دودی یادتون نره که آفتاب تابان برجام حتی چشم مشاورین روحانی را هم کور کرده.
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله سرمربی ایران آقای کی روش هم تایید مرد هیچ تیمی با ایران بازی نمی کنه. تو کل دنیا این صحبت ها پیچید. دست تیم دیپلماسی درد نکنه. از برجام گرفته تا بازگشت عزت پاسپورت ایرانی همه چیز عالی. روحانی مچکریم