جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۴۰
دو سال مانده به پایان عمر مجلس؛

اعلام کاندیداتوری زودهنگام عارف چه معنایی دارد؟/ جریانی که از یک انتخابات به انتخابات دیگر می‌پرد

سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 617148
بازی انتخاباتی اصلاح طلبان به گونه ای است که بعد از انتخابات هیئت رئیسه با بازنمایی آن در فضای سیاسی به انتخابات 1400 با کاندیداتوری عارف رسیدند.
اعلام کاندیداتوری زودهنگام عارف چه معنایی دارد؟/ جریانی که از یک انتخابات به انتخابات دیگر می‌پرد
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: اصلاح طلبان ثابت کرده اند که بیشتر از اینکه جریان سیاسی باشند، کمپین انتخاباتی هستند. موضوعی که چندی پیش جهان نيوز مطلبی با عنوان «اصلاح طلبان چه زمانی قصد کارکردن برای مردم دارند؟» درباره کنش های انتخاباتی این جریان سیاسی منتشر کرد. این جریان سیاسی از انتخاباتی به انتخابات دیگر می پرد و به طور کاملا زودهنگام بر روی انتخابات آینده که قدرت سیاسی و وزن کشی جناح هاست، متمرکز می شود. اصلاح طلبان در این حوزه بیشتر نگرش انتخاباتی دارند و به جای تمرکز روی شعارهایی که داده‌اند سعی می کنند با مدیریت انتخاباتی و تزریق شور و حال آن افکارعمومی را از وعده ها و عملکرد خود منحرف سازند.

در این حیطه، انتخابات هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی که اخیرا برگزار شد و علی لاریجانی با ائتلاف با فراکسیون ولایی توانست دوباره بر صندلی ریاست مجلس تکیه بزند، رفتار انتخاباتی اصلاح طلبان به وضوح قابل مشاهده است. رسانه‌های اصلاح طلب با توجه به اینکه محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در دور اول انتخابات توانست حائز آرای بیشتری از لاریجانی شود و در دور دوم شکست خورد، تحلیل‌های انتخاباتی جالبی ارائه دادند که به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هم مرتبط می شود. تیترهایی مانند «لاریجانی سوخت» از جمله این موارد است که به نوعی بازنمایی انتخابات هئیت رئیسه مجلس دهم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است.

جالب اینجاست که پس از این انتخابات بود که محمدرضا عارف، دست به حزب سازی با اهداف انتخاباتی برای ریاست جمهوری 1400 زد. رسانه‌های اصلاح طلبان هم تیتر زدند که عارف حزب تاسیس می کند و وی را از همین حالا که هنوز سه سال به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی مانده است، به عنوان کاندیدای این جریان معرفی کردند.

در خبر حزب سازی عارف آمده است: «  محمد رضا عارف در حال رایزنی های جدی برای تشکیل یک حزب بزرگ با گرایش اصلاح طلبی است .بنا بر این گزارش در صورت تاسیس این حزب، تعدادی از نمایندگان مجلس که در جریان انتخابات اخیر هیات رییسه مجلس در حمایت از عارف نقشی جدی داشتند در حزب آینده او حضور خواهند داشت.»

به نظر می رسد که اتفاقات انتخابات هئیت رئیسه مجلس بسیار برای عارف و تیم همراه وی مهم بوده که درست بعد از آن خبر تشکیل حزب  وکاندیداتوری زودهنگام وی را رسانه‌ای کرده اند.

جالب اینجاست که هنوز دو سال از مجلس دهم که اصلاح طلبان در آن حضور در خور توجهی دارند و همچنین سه سال از عمر دولتی که این جریان سیاسی حامی تمام قد آن در دو دوره بوده، باقی مانده است اما عطش انتخاباتی اصلاح طلبان برای سال 1400 از امروز شروع شده است و برای آن برنامه ریزی سازمانی می کنند.

از یک سو، این خبرپراکنی‎ها می تواند به عنوان عبور بخشی از جریان اصلاحات از دولت روحانی هم تلقی شود. دولت روحانی درواقع شعبه دوم دولت اصلاحات است، اما در این حیطه اصلاح طلبان نمی خواهند خیلی پاسوز دولتی شوند که ممکن است آینده آنان را با عملکرد خود به خطر بیندازد.

حتی در این عرصه اصلاح طلبان برای سال 1400 رقیب سازی هم کرده اند و علی لاریجانی را به عنوان رقیب خود در این انتخابات معرفی می کنند و حتی بعد از انتخابات هئیت رئیسه مجلس به عنوان یک نامزد رقیب به وی نگریسته و با همین نگاه تیتر زده و مطلب نوشتند.
 
اینکه اصلاح طلبان چطور از انتخابات هئیت رئیسه مجلس در آغاز سومین سال خود یعنی دو سال مانده به پایان آن و همچنین سه سال مانده به پایان دولت به این نتیجه رسیده اند از یک سو هنر این جریان سیاسی و از سوی دیگر زیست انتخاباتی آن‌ها را نشان می دهد. اصلاحات در کنش‌های سیاسی خود درهر حال انتخابات و وجهه سیاسی خود برای آینده را مد نظر قرار می دهد  تا مبادا در آینده با تخریب وجهه این جریان سیاسی چند رای را از دست بدهد.

بازی انتخاباتی این جریان سیاسی به هر جهت نمی تواند منافع مردم را تامین کند و افکارعمومی را از یک انتخابات به یک انتخابات زدهنگام دیگر پاس می دهد. درواقع این جریان فقط مردم را در یک سیکل انتخاباتی گیر انداخته و با وعده‌های متعدد آنان را امیدوار برای آینده می کند. آینده‌ای که در آن عملکردی نیست و تنها انتخابات دیگری وجود دارد که اصلاح طلبان برای ارتقاء و حفظ قدرت برای آن تلاش می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار
Iran, Islamic Republic of
با این وضعیت اقتصادی که برای مردم بوجود آوردند با کلید زنگ زده غربی !!
روکه نیست بازهم دنبال انتخاب بعدی هستند!!!
یعنی تا حراج کامل منافع کشور همچنان به ما رای بدهید!!
Iran, Islamic Republic of
سخن شما صحیح و متین.فقط موندم از چی لج شما دراومده.اگه اعتقاد دارین که در جمهوری اسلامی ایران ملت توسط انتخابات نوکر خویش را آزادنه انتخاب می کنند پس باید به انتخاب مردم احترام بگذارید.ومردم باید بخاطر انتخاب خویش بسوزند وبسازند
حمید
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل؛ ما مردمی که نظر مخالف با شخص منتخب داریم که وجداناً فقط داریم حقایق محض و انتقادات رو به زبان لین و نرم بیان میکنیم و اگه کمی انصاف به خرج بدید، میبینید که از تریبون های رسمی جریان منتقد روحانی، هیچ توهین و افترایی بلند نشده و به امید خدا بلند نخواهد شد. اما خود شما که اینقدر به لزوم پایبندی به رأی مردم تأکید میکنید، چقدر برای شما روزنامه و کلیپ سخنرانی رسمی و موضع گیری سیاسی از جریان متبوع تون رو کنم که چه توهین ها و مسخره کردن های مضحک ابلهانه به رئیس جمهور نهم و دهم کردید؟ خداوکیلی چرا یه ذره انصاف ندارید؟ دلیل این همه بی انصافی تون چیه دقیقاً؟
آیا اصلاح طلبان نتیجه انتخابات را قبول می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اصلاح طلبان با حمایت از روحانی، روسیاه تر از قبل شدند و باید دید آیا نتیجه انتخابات را قبول می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی حرف هم نزنند که دولت فکر کنه همه چیز گل و بلبل است؟
Iran, Islamic Republic of
فابل توجه شورای نگهبان که اینارو تایید میکنه
Iran, Islamic Republic of
با اعتماد مجدد مردم به روحانی نظر مردم به روشنی معلوم است لطفا حرفای خودتونو به ملت نسبت ندین
Iran, Islamic Republic of
بردرا بازم اسیر تاکتیکهای اصلاح طلبان میشین و شکستهای پی در پی در انتظارشونه
Iran, Islamic Republic of
مردم اگه عبرت گرفته باشند در انتخاباتهای بعدی دقت بیشتری میکنند .واز روی لجبازی رای نمیدهند بلکه با تفکر به آینده کشور وفرزندانشان رای میدهند.
ali
«اصلاح طلبان چه زمانی قصد کارکردن برای مردم دارند؟» شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran, Islamic Republic of
نظر مردم با سی بر صفر و بیست و یک بر صفر کاملا معلوم است
France
نیروهای ارزشی درباره دیدار امروز صبح ترامپ و اون که تا این لحظه با سکوت مرگبار رسانه های این جریان همراه بوده چه نظری دارند؟
Iran, Islamic Republic of
نظر شما که چاپ شده!
Iran, Islamic Republic of
به زودی برجامیلیزه شدش رو می بینی.
Iran, Islamic Republic of
شما عادت دارید حواسها راپرت کنید...الان بحث چی بود؟ شما رفتی سراغ کره شمالی؟
خدا انسان را از سیاست ورزی وقبیله گریی سیاسی نجات دهد.
Iran, Islamic Republic of
چرند نگو
اخبار ساعت هفت صبح امروز سه شنبه رادیو اعلام کرد
Iran, Islamic Republic of
احتمالا سنت قد نمیده . که اگرم قد نمیده یکمی مطالعه کنی میفهمی ..امریکا تو کدام معاهده با کره شمالی و ایران و این دست کشورهای استقلال طلب پایبند بوده که این دومیش باشه ..اتفاقا اونموقع که ما تو برجام میگفتیم پایبند نمیمونه شما طبشو به سینه میزدید حالا هم برای قراردادی که معلومه تهش چی میشه و یک طرفش امریکا هست ذوق زده شدی ...واقعا که اکثرهم لایعقلون...واقعا ما موندیم با امثال شما چیکار کنیم.. که از ترامپ آمریکایی ترید
Iran, Islamic Republic of
با اين گراني مايه مسرت مردم ميشه
م ج
Iran, Islamic Republic of
خوب بود آقا زاده را هم آورده بودن که 3ژن اصیل را
Iran, Islamic Republic of
اینم مثل روحانی میاد سر ملتو گول میماله میره اکثر اصلاحطلبا این طورن
Iran, Islamic Republic of
روحانی نه هر کس دیگر حتی از جنس اصولگرا. واقعا با این شرایط داخلی وخارجی کاری از دست کسی بر میاد .احمدی نژادی که زمین وزمان پشتش بودن 3سال اخر ریاست جمهوریش همه چیز از دستش در رفت، هزینه ها دقیقه ای افزایش پیدا میکرد.دلار 800تومنی یه شبه شد 3000تومن پراید هفت تومنی یه شبه شد 21تومن پودر رخت شویی که نگو زنان پدر مردان رو دراوردن که الان برو کارتن کارتن بخر وانبار کن وغیره
کاظم
Iran, Islamic Republic of
عارف در بین اصلاح طلبا نخودیه.!
زیاد جدی نگیرید.
آرمان خواه
Iran, Islamic Republic of
بازی سیاسی- حزبی -انتخاباتی همه ی جریانات سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا، به هر جهت نمی تواند منافع مردم را تامین کند و افکارعمومی را از یک انتخابات به یک انتخابات زودهنگام دیگر پاس می دهد. درواقع این جریانات فقط مردم را در یک سیکل انتخاباتی گیر انداخته و با وعده‌های متعدد آنان را امیدوار برای آینده می کنند. آینده‌ای که در آن عملکردی نیست و تنها انتخابات دیگری وجود دارد که اصلاح طلبان و اصولگراها برای ارتقاء و حفظ قدرت برای آن تلاش می کنند.
و این در حالی ست که در سطح جامعه نشانه هایی از عبور مردم از این جریانات سیاسی به وضوح دیده می شود که کاملا به نفع نظام و انقلاب است...
Iran, Islamic Republic of
آقای عارف کاندیدای اصلی اصلاح طلبان نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چقدر اینها پررو هستند مردم کارد به استخوانهایشان رسیده.ببنید چطور مردم اقوا می کنند آن از برجامشان که از قرار ترکمانچای بدتر شد آن از پالرمو که فارسی آن بلد. نیستند ترجمه کنند اینها می خواهند یک مملکت 85 میلیونی را با این مدیریت نا کار آمد بچرخانند اگر نالایقی شما نبود یک کودککش کثیف که همه دنیا ازش متنفره .پیشنهاد مدریت آب ایران نی داد .برید کمی فکرش را کنید .مگر فرزند همین عارف نبود که میگفت من نخبه هستم ژن خوب چرا زودتر از نتیاهو کثیف نگفت من مشکل کم آبی حل می کنم .خجالت بکشید از خودتان.
Iran, Islamic Republic of
بلدند پالرمو را درست ترجمه کنند اما ترجمه صحیح پالرمو برای افراد... قابل پذیرش نبود.این جریان که برجام را به ایران تحمیل کرد در صدد است پالرمو،اف.ای.تی.اف ،پیوستن به کنوانسیون مربوط به بذر و مانند آن را به ایران تحمیل نماید.مگر نشنیدید گفت از هر چه بگذرم از2030نخواهم گذشت.
Iran, Islamic Republic of
از اینکه‌ هنوز در شوک دیدار ترامپ و اون هستید و منتظرید بهتون بگن چی بنویسید دلم براتون می سوزه !
Turkmenistan
نگران نباشید . ایران پر از ابلهان خود رای لجوج و از خود راضی می باشد که همیشه بین چند گزینه بدترین را انتخاب کرده میکنند و خواهند کرد و هر بار می گویند اشتباه کردیم !!!
United States
زياد در آينه نيگاه ميكنى ببم جان !
Turkmenistan
به هوش باشید ! تا مردمی که به این دولت فعلی رای دادند از انتخاب خود در نزد خداوند و ملت عذرخواهی و جبران نکنند و تا مسئولین بی مسئولیت از انتخاب و تصمیمات خود برائت نجویند و استعفا ندهند آش همان آش است و کاسه همان کاسه و منتظر کاندیداهای حراف از خود راضی و صد در صد دشمن پسند دیگر باشید تا یکی پس از دیگری نظام مظلوم و ملت شریف ایران را بازیچه اهداف و امیال شیطانی خود و اربابانشان قرار دهند!!
احمدی
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر اون موقه که شرکت کرده بود برا ریاست جمهوری یک عکس از معدن نشون دادن بهش گفتن نظرت درمورد این عکس چی؟نمی دونست اونجا معدن درمورد مکان توریستی صحبت کرد !!!
Iran, Islamic Republic of
اصلا کی گفته این آقا سیاستمدار هست.
سعید
Iran, Islamic Republic of
انشاالله انتخاب 1400 تکرار انتخابات 1380 حتی پرشورتر خواهد بود.ببینیم سید چی میگه
Romania
این بحث های انحراقی را ول کنید چون میخواهید داستان اصلی را ماست مالی کنید ... کیم جون اونتون چطوره ؟ نماد مبارزه با استکبار که میخواست آمریکا را به تل خاکستر تیبدیل کنه ... میدونم خیلی ناامید کننده براتون هست ... لذتش را ببرید که از این بعد دو دست و تمام فشارها رو شماس
رضا
Iran, Islamic Republic of
عارف که در مناظرات انتخاباتی معدن رو با منطقه گردشگری اشتباه گرفته بود، توان اداره مملکت رو داره؟
بنت الهدی
Iran, Islamic Republic of
متنفرم از این همه دنیاطلبی و ریاست طلبی این دنیاپرستان اصلاح طلب افسادگر
Iran, Islamic Republic of
بازم که قیاس به نفس فرمودین
Germany
اسلام امریکایی ...
United States
ز گهواره تا گور منصب بجوی. ول کن بابا دیگه بستت نیست؟
حمیدا
Iran, Islamic Republic of
به نظرمیرسه اصلاح طلبامیخان با یک تیر دو نشون بزنن؛ اولا نامزدی از طرف خودشون داشته باشن تا در صورت مساعد بودن اوضاع؛ او رو به...ریاست جمهوری برسونن ؛ ولی اگه نشد،لاریجانی... رو به ریاست جمهوری برسونند و ...