پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
یلدریم:

ترکیه و آمریکا برای خروج ی.پ.گ از منبج توافق کردند

جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 616999
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه و آمریکا بر سر خروج یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) از شهر منبج سوریه به توافق رسیده اند و هفته آینده این موضوع در دیدار وزرای خارجه دو کشور به طور قطعی اعلام خواهد شد.
ترکیه و آمریکا برای خروج ی.پ.گ از منبج توافق کردند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، یلدریم در جمع نمایندگان سازمان های غیر دولتی در شهر گیرسون اظهار کرد: غرب فرات از وجود تروریست ها پاک شد و شرق فرات نیز به همین ترتیب پاکسازی خواهد شد چرا که زندگی در کنار تروریست ها ممکن نیست.

وی با بیان اینکه اجازه حضور تروریست ها در مرزهای ترکیه را نمی دهیم، افزود: زمانی که موضوع وطن مطرح می شود، دیگر موارد موجود برای ما فرعیات است و این شعار ماست.

وی تاکید کرد: کسانی که در ابتدا نسبت به حل مشکلات منبج بی توجه بودند، امروز تقاضای مذاکره با ما در این خصوص را دارند و البته باید بگویم که این وضعیت در پی اصرار ترکیه حاصل شده و منجر به توافق با آمریکا بر سر خروج ی.پ.گ از منبج شد.

چهارشنبه گذشته خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبر اعلام کرد که مذاکرات کارشناسی طرفین که طی چند روز اخیر در آنکارا بر سر موضوعات مورد نگرانی مشترک از جمله بحران سوریه جریان داشت، پایان یافته و آمریکا و ترکیه در خصوص خروج عناصر گروه پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از مناطق غربی رود فرات به خصوص از شهر منبچ به تفاهم فنی رسیده اند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه چندی پیش در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز به تشریح توافق صورت گرفته آنکارا با واشنگتن در خصوص تامین اداره شهر منبج پرداخت و اظهار کرد: نحوه اداره شهر منبج پس از خروج یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) و این که چه کسی مدیریت میدانی آن شهر را بر عهده بگیرد، مطابق تصمیم مشترک آمریکا و ترکیه خواهد بود.

وی بیان کرد: تصمیم گیری در خصوص شهر منبج پس از خروج نیروهای ی.پ.گ در دیدار من با وزیر خارجه آمریکا در تاریخ چهارم ماه ژوئن(14 خرداد) به طور کامل مشخص خواهد شد.

وی بیان کرد: نظارت ترکیه بر خروج ی.پ.گ از منبج، زمانبندی دقیق خروج ی.پ.گ و تامین امنیت منبج و سپردن اداره مناطق به گروه های محلی متناسب با ترکیب جمعیتی و قومی منطقه از جمله توافقاتی است که تاکنون با آمریکا در خصوص منبج داشته ایم و در صورت تدام توافق و همکاری با آمریکا، این مدل را در سایر مناطق شمال سوریه نیز اجرا خواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: آمریکایی ها خود در تلاش هستند که نیروهای مرتبط با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) را نیز از شهر منبج خارج کنند و در ادامه باید تاکید کنم که پس از خروج ی.پ.گ از منبج، تامین امنیت این شهر تا زمان واگذاری آن به دولت محلی، با همکاری آمریکا و ترکیه انجام خواهد شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اواسط اسفند ماه سال گذشته نیز در تشریح توافق خود با مقامات آمریکایی در خصوص موضوعات مورد اختلاف به خصوص تحولات سوریه گفت: بر اساس توافق انجام شده، اداره شهر منبج در اختیار ساکنان عرب این منطقه قرار خواهد گرفت و امنیت این شهر با خروج یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) توسط سربازان ترک و آمریکایی تامین خواهد شد.

مذاکرات چاووش اوغلو با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پس از مدتی به توافق دو کشور در خصوص همکاری مشترک برای ایجاد مناطقی امن در منبج منجر شد اما دونالد ترامپ با صدور دستور برکناری تیلرسون از وزارت خارجه اجرای این توافق را در هاله ای از ابهام فرو برد.

چاووش اوغلو در واکنش به تغییر برکناری رکس تیلرسون از وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و احتمال شکست توافق منبج گفت: تغییر وزیر خارجه آمریکا خللی را در روند همکاری این کشور با ترکیه در منبج وارد نمی کند چرا که پیشنهاد همکاری مشترک 2 کشور برای ایجاد مناطقی امن در منبج سوریه از سوی دونالد ترامپ ارائه شده است.

دو ماه پیش مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه خبر تورک به موضوع همکاری با ایالات متحده آمریکا در منبج پرداخت و اظهار کرد: پیش از توافق برای همکاری مشترک با آمریکا در منبج، 2 کشور به یک فهم واحد از وضعیت این منطقه رسیدند و ما خواستار برداشتن گام های ملموسی از سوی آمریکا شدیم.

ترکیه و آمریکا بر سر حمایت سیاسی، تسلیحاتی و مالی واشنگتن از نیروهای جنگجوی سوریه از جمله یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و نیز در خصوص حضور نیروهای این دو تشکیلات و پ.ک.ک در غرب و شرق فرات از جمله منبج و رقه و نیز خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه اختلافات جدی دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *