پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چاووش اوغلو: ترکیه جدیدی ظهور کرده است

پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب: 616891
وزیر خارجه ترکیه درباره مسائل مختلفی از جمله عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، همکاری آمریکا با کُردهای سوریه، حل بحران سوریه و همچنین دوران پسا-کودتای این کشور صحبت کرد.
چاووش اوغلو: ترکیه جدیدی ظهور کرده است
به گزارش جهان نيوز، «مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) با انتقاد مجدد از عدم محکومیت کودتای نافرجام 2016 از سوی غرب، بر تمایل آنکارا به عادی‌سازی روابط با کشورهای اروپایی تاکید کرد.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه با شبکه آلمانی «دویچه وله» گفت: «ترکیه به اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا به ترکیه نیاز دارد. ما از این مسئله آگاه هستیم ولی برخی از کشورهای اروپایی متاسفانه این حقیقت را متوجه نمی‌شوند».

به نوشته خبرگزاری آناتولی وی با انتقاد از برخی اعضای اتحادیه اروپا به خاطر ایجاد موانع سیاسی در برابر فرایند پیوستن ترکیه به این اتحادیه، تاکید کرد: «فقط تعداد کمی از کشورهای اتحادیه اروپا واقعا مخالف عضویت ترکیه هستند. بخش بزرگی از این اعضا موافق پیوستن ترکیه هستند».
وزیر خارجه ترکیه با ابراز نارضایتی شدید از رویکرد برخی کشورهای غربی درباره دوران پسا-کودتا در این کشور، افزود که تعداد زیادی از آنها، تقریبا تمام کشورهای اروپایی، حامی این کودتا بودند و از شکست خوردن آن بسیار ناراحت شدند.

چاووش‌اوغلو همچنین طی سخنرانی در مراسم ضیافت سحری حزب عدالت و توسعه گفت ترکیه برای خارج کردن نظامیان آمریکایی و هعمچنین شبه‌نظامیان کُرد از جنوب مرزهای خود تلاش می‌کند.
وی همکاری و حمایت واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری را «اشتباه بزرگ» توصیف و تاکید کرد: «برای ترغیب آمریکا به جبران این اشتباه، تلاش می‌کنیم. همکاری با تروریست‌ها و ادعای مبارزه با تروریسم، با هم در تناقض است و می‌تواند منجر به تضعیف روابط با ترکیه شود».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وزیر خارجه ترکیه با اعلام مجدد حمایت از هر راهکار سیاسی از جمله مذاکرات آستانه و ژنو برای حل بحران سوریه، گفت: «مردم ما بیدار شده‌اند و اکنون ترکیه جدیدی ظهور کرده است».

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه کشورش دومین ارتش بزرگ ناتو را در اختیار دارد، گفت ترکیه خواستار روابط دوستانه با تمام کشورها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *