جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

نمونه هایی از تاثیرات رفتاری امام مجتبی(ع) بر دشمنان

پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 616779
مردی از شام با هدف توهین به امام حسن و اهل بیت(ع) آمد. هر آنچه خواست گفت و نهایتاً امام حسن در پاسخش بیان کرد معلوم است از راه دوری آمدی و خسته ای، می خواهی مهمان من باشی؟
نمونه هایی از تاثیرات رفتاری امام مجتبی(ع) بر دشمنان
به گزارش جهان نيوز، نیمه رمضان، سالروز ولادت پرسعادت کریم اهل بیت(ع) است. به همین مناسبت به بازخوانی گوشه ای از سجایای اخلاقی حضرتش از زبان دکتر رجبی دوانی خواهیم پرداخت.

تاثیرات اخلاقی و رفتاری امام حسن(ع) بر دشمنان
به قدری شخصیت معنوی امام حسن (ع) برجسته بود که نه تنها علاقه‌مندان اهل بیت بلکه دشمنان ایشان به آن اعتراف کردند. آن حضرت در میان دوست و دشمن به پارسایی، کرامت، صبوری و نیک اخلاقی شهرت داشت؛ تا جایی که مروان حکم -که لعنت خدا بر او باد- بعد از شهادت امام حسن(ع) از صبر و حلم ایشان اظهار شگفتی کرد و گفت: اگر مصائبی که بر حسن وارد شد بر کوهی پیش می‌آمد، آن کوه متلاشی می‌شد و از بین می‌رفت. یا مثلاً مردم‌داری و حرمت گذاری امام حسن(ع) در میان دوستان و دشمنان شهره بود. نقل است مردی از شام با هدف توهین به امام حسن و اهل بیت(ع) آمد. هر آنچه خواست گفت و نهایتاً امام حسن در پاسخش بیان کرد معلوم است از راه دوری آمدی و خسته ای، می خواهی مهمان من باشی؟ اینگونه رفتار‌ چنان بر آن مرد تأثیر گذاشت که او به زبان آمد و گفت: همانا که خداوند می‌داند رسالت خود را کجا قرار دهد.

آزادسازی کنیز خانه
خاندان پیامبر (ص) طوری تربیت شده بودند که اگر کسی کوچکترین خدمتی به ایشان می‌کرد، به بهترین شکل آن را جبران می‌کردند. داستان شما تا حد زیادی به داستانی از امام حسین (ع) هم شباهت دارد. آن وجود مقدس روزی وارد خانه شد و کنیزش دسته گلی را به ایشان هدیه داد. ایشان در قبال چنین کاری فرمودند: من تو را در راه خدا آزاد کردم. نزدیکان امام فرمودند: این چه کاری است؟! شما برای این کنیز بسیار خرج کردید و حالا به این شکل او را آزاد کرده اید! امام حسین (ع) فرمود: هر کسی خدمتی به ما اهل بیت می‌کند، بهترین و بالاترین چیز ممکن را به آن‌ها می‌دهیم و بهترین چیز برای این کنیز آزادی اش بود.

ماجرای نامگذاری امام حسن (ع)
امام حسن مجتبی (ع) اولین نوزاد تنها زوج معصوم تاریخ بشریت و عالم خلقت بودند. گذشته از اینکه بهترین پدر و مادر دنیا را داشتند، نواده رسول خدا هم بودند. رسول خدا پس از آنکه از تولد امام مجتبی (ع) مطلع شدند، به خانه امیرالمومنین رفتند؛ اذان و اقامه در گوش آن امام بزرگوار گفتند و وقتی درباره نامش سوال کردند، علی علیه السلام گفت: من به احترام شما نامی بر او ننهادم. حضرت رسول هم فرمودند: من هم به احترام خداوند نامی بر او نمی‌گذارم. آن زمان بود که جبرئیل نازل شد از جانب خداوند و نام حسن را برای آن نوزاد برگزید. جبرئیل گفت: از آنجا که علی علیه السلام برای رسول اکرم همچون هارون برای موسی است، خداوند نام پسر هارون را در بر این نوزاد نهاد؛ شَبَر به زبان عربی به معنای حسن است. پس نام حسن از آسمان آمد و جالب است با اینکه حسن و حسین اسامی عربی هستند؛ ولی پیش از وجود مقدس این امامان بزرگوار، چندان بین اعراب معروف و مرسوم نبوده اند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یا حسن بن علی (ع)