چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

ملاقات رئیس فیفا با بدل بن‌سلمان؟

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 616616
رسانه‌های سعودی عکسی از دیدار ولیعهد این کشور با رئیس فیفا منتشر کردند نکته عکس این بود که تصویر دیدار اینفانتینو با بن‌سلمان مربوط به دیدار قبلی آنها بود نه ملاقات هفته گذشته.
ملاقات رئیس فیفا با بدل بن‌سلمان؟
به گزارش جهان نيوز، وقتی روزنامه کیهان از کشته شدن احتمالی محمد بن‌سلمان، ولیعهد و همه‌کاره عربستان خبر داد خیلی‌ها با این خبر و این روزنامه شوخی کردند، اما شایعه‌ای که درباره سلامتی مرد اصلاحات فرمایشی سعودی مطرح شده است را نمی‌توان به‌کل نادیده گرفت. چندی پیش برخی منابع عربی ادعا کردند که بن سلمان در جریان درگیری‌های ماه گذشته میلادی در منطقه الخزامی هدف حداقل دو گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

در این مدت تکذیبیه‌هایی منتشر شد اما تکذیبیه‌ها تردیدها را بیشتر کرد. تا این‌که رسانه‌های سعودی عکسی از دیدار ولیعهد این کشور با رئیس فیفا منتشر کردند که موجب دامن زدن بیشتر به شایعات شد. نکته عکس این بود که تصویر دیدار اینفانتینو با بن‌سلمان مربوط به دیدار قبلی آنها بود نه ملاقات هفته گذشته.

به‌هرحال، چیزی که مشخص و قطعی است این است که اینفانتینو هفته گذشته در عربستان با پادشاه و ولیعهد و همچنین ترکی آل الشیخ، رئیس کمیته المپیک این کشور دیدار کرد اما این‌که چرا روی این ملاقات مانوری صورت نگرفته است تردیدها را بیشتر می‌کند.

عربستانی‌ها که این همه خرج می‌کنند تا در کانون توجه باشند و اخیرا فاش شده ده‌ها میلیون دلار برای خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و هدایت افکار عمومی و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی علیه ایران و حتی سرنگونی جمهوری اسلامی هزینه کرده است، چرا نباید از ملاقات عالی‌ترین مقام کشور با عالی‌ترین مقام فوتبال در جهان استفاده تبلیغاتی کند؟ سعودی ۱۱میلیون دلار در قانون موسوم به «قانون ثبت ارگان‌های خارجی» یا FARA هزینه کرده که بخش اعظمی از آن به ایران مربوط بوده است.

حضور اینفانتینو در این کشور هم هزینه‌هایی داشته اما چرا از این هزینه‌ها استفاده‌ای صورت نگرفته است؟ چرا رسانه‌های عربی پس از این دیدار، عکس‌هایی را پوشش داده‌اند که مربوط به ملاقات اینفانتینو و بن‌سلمان در ماه دسامبر سال گذشته میلادی بوده؟ بعد از شبهاتی که بر سر همین موضوع مطرح شد، عکسی دسته‌جمعی از بازیکنان تیم‌ملی عربستان در ملاقات با ولیعهد منتشر شد که طبق ادعای رسانه‌ها این عکس مرتبط با روز قبل از بازی دوستانه این تیم با تیم‌ملی ایتالیا بود.

با این‌حال غیبت بن‌سلمان که به فوتبال علاقه دارد در این بازی دوستانه باز هم شایعات و شبهات را به‌سمت مشکلاتی که برای سلامتی ولیعهد پیش آمده است برد. عکس دسته‌جمعی منتشر شده ثابت نمی‌کند که چنین دیداری پیش از بازی دوستانه با ایتالیا ترتیب داده شده؛ شاید عکس مربوط به ملاقات اعضای تیم‌ملی با ولیعهد پس از صعود به جام‌جهانی باشد و از آرشیو سر در آورده باشد. 

حتی اگر شایعه کشته شدن ولیعهد درست نباشد، غیبت طولانی او در رسانه‌ها چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. یکی از رئیس‌جمهورهای یکی از کشورها مدتی سر کارش حضور نداشت و هیچ‌جا هیچ تصویری از او پخش نمی‌شد.

عده‌ای این غیبت چند روزه را به قهر او نسبت دادند اما بعدا به دفتر ریاست‌جمهوری برگشت البته با ظاهری جدیدتر و آراسته‌تر و چین‌وچروک‌های کمتر روی صورت. ممکن است بن‌سلمان هم چندی دیگر با تغییراتی در ظاهرش در انظار ظاهر شود. روزنامه فرانسوی 20دقیقه (20Minutes) غیبت بن‌سلمان در رسانه‌ها را به تلاش نافرجام برای کودتا در عربستان ربط داده و تاریخ و محل آن را هم اعلام کرده است؛ 21آوریل در کاخ سلطنتی در نزدیکی خزامه در ریاض. رسانه‌های حکومتی در این کشور صدای شلیک گلوله در کاخ را به ره‌گیری یک پهپاد نسبت دادند و هر گونه تلاش برای کودتا را تکذیب کردند. اما از 12آوریل تاکنون هیچ اثری از ولیعهد در رسانه‌ها نبوده و این در حالی است که ولیعهد جوان و 32ساله علاقه زیادی به حضور در رسانه‌ها دارد و به‌طور متناوب با دیدارهای سیاسی جنجالی و صدور فرمان‌های اصلاحی و آزادی‌های اجتماعی نام خود را به‌عنوان یک چهره رسانه‌ای جنجالی مطرح کرده است.

این فوتبال بود که شایعات درباره به خطر افتادن سلامتی او را تایید کرد. اکانت توئیتری العهدالجدید که خود را نزدیک به مراکز قدرت می‌خواند خبر داده که ولیعهد از زمان تیراندازی به این‌سو در کاخ دیده نشده است. حالا این سوال که اینفانتینو با بدل بن‌سلمان دیدار کرده یا با خودش را فقط خود رئیس فیفا می‌تواند پاسخ دهد.

منبع: همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *