پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۴۹
سلبریتی‌ها؛ دیروز فرهیخته امروز پوپولیسم

موج جدید توهین به هنرمندان پس از تحریم روحانی/ هزینه انتقاد از دولت چقدر است؟

شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 616541
سلبریتی های حامی دولت که در زمان انتخابات به عنوان فرهیخته شناخته می شدند امروز با انتقاد از دولت پوپولیست نامیده می شوند.
موج جدید توهین به هنرمندان پس از تحریم روحانی/ هزینه انتقاد از دولت چقدر است؟
گروه سیاسی جهان نيوز: انتخابات بیشتر از اینکه عرصه برنامه‌دهی و اقناع سازی افکارعمومی باشد، متاسفانه بیشتر به شوی سیاسی بدل شده است. در فضای احساسی و هیجانی استفاده ابزاری از سلبریتی‌ها نیز جایز شمرده می شود. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در هر یک از ستادهای انتخاباتی حسن روحانی، چند سلبریتی برای جلوه بیشتر حضور داشتند. در کمپین‌ها شرکت می کردند و مردم را دعوت به رای دهی به نامزد مورد نظرشان می کردند.

حضور سلبریتی‌ها در کمپین‌های انتخاباتی حسن روحانی تا جایی بود که برخی از مسئولان دولت یازدهم نسبت به این موضوع در مقابل رقیب فخر فروشی می‌کردند. «صالحی امیری»، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز انتخابات و با حضور در پای صندوق رأی در حسینیه جماران در واکنش به حمایت یکی از خوانندگان کشور به کاندیدای اصولگرا، با زبان تند و کنایه‌آمیز خود گفت: «من به کاندیدای عزیزی که در صحنه رقابت است پیام می‌دهم که اگر واقعا نیاز به حمایت هنرمندان داشتید به من پیام می‌دادید و من برای شما می‌فرستادم.»

اما هنوز یکسال از دولت روحانی نگذشته است که همین سلبریتی‌ها به عنوان منتقد آقای رئیس جمهور ضیافت افطاری وی را تحریم می کنند.

موضوع انتقاد سلبریتی ها از دولت از کمپین پشیمانیم آغاز شد. چند سلبریتی که در کمپین‌‌های انتخاباتی شرکت کرده بودند، از پشیمانی خود نسبت به رای دهی به حسن روحانی صحبت کردند. بعد از مدتی افراد دیگری به این کمپین پیوستند. علت این پشیمانی اما چندان مردمی نبود. مسئله افزایش عوارض خروج از کشور که در بودجه سال 97 لحاظ شده بود علت اصلی این پشیمانی بود.

اما هر بار که سلبریتی‌ها پشیمان شده‌اند با سختی و توهین با آنها رفتار شده است. پاسخ به پشیمانی اول سلبریتی‌ها را «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت اینچنین داد: « اینهایی که گفتند "ما پشیمان هستیم" کی رأی داده‌اند که حالا پشیمان هستند؟ حالا ممکن است که در این فضا چند نفر هم جوگیر شوند که آنهم خیلی مهم نیست.»

اما موج دوم پشیمانی سلبریتی‌ها به خاطر افزایش دلار بود. در این عرصه بسیاری از خوانندگان، بازیگران، بازیکنان فوتبال حامی دوآتیشه دولت دست به کار شدند و در صفحه اینستاگرام خود از سیاست ارزی دولت و افزایش سرسام آور قیمت دلار به شدت انتقاد کردند.

در این زمینه نیز، روزنامه های اصلاح طلب پاسخ‌های توهین‌آمیزی به این افراد دادند. روزنامه شرق با استفاده از ضرب المثل معروف عامیانه سلبریتی‌ها را نااهل و قورباغه خواند و نوشت: « مي‌گويند وقتي عرصه سياست از اهلش خالي شود، وقتي احزاب به حاشيه رانده شوند، شهر شلوغ مي‌شود و جا براي عرض ‌اندام برخي باز مي‌شود. سؤالي كه سلبريتي‌هاي سياست‌ناشناس در يك فضاي هيجاني به آن پاسخ نمي‌دهند يا نمي‌توانند بدهند يا اصلا به مخيله‌شان هم خطور نمي‌كند اين است كه اگر به انتخابات سال ٩٦ بازگرديم آيا گزينه بهتري به‌جز روحاني اصلا وجود داشت كه به او رأي بدهيم که حالا از رأي‌ندادن به او پشيمان شويم؟»

اما به نظر می رسد که حالا موج جدیدی از انتقادات سلبریتی‌ها به حسن روحانی با کمپین نه به افطاری و هشتگ «ما به افطاری نمی رویم» راه اندازی شده است. در این عرصه بازیگران مطرحی که حامی روحانی بودند اعلام کردند که به افطاری وی نمی روند.

در چند روز گذشته برخی از هنرمندان همچون پرویز پرستویی، پرستو گلستانی، برزو ارجمند، آناهیتا همتی، شیلا خداداد، ازیار میری، سارا بهرامی، احسان کرمی، مهناز افشار، فاطمه گودرزی، حمیدرضا آذرنگ و فلور نظری با انتشار تصاویری از کارت دعوت ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری در صفحات شخصی خود با هشتگ یکسان «#ما_به_افطاری_نخواهیم_رفت» به تحریم این مراسم پرداختند. 

همین مسئله هم سبب شده تا روزنامه های اصلاح‌طلب بازهم با توهین و تهدید به سراغ هنرمندان بروند. هنرمندانی که تا دیروز به عنوان فرهیخته شناخته می‌شدند حالا به پوپولیست بودن متهم می‌شوند. این روزنامه ها در ابتدا سعی کردند با بیان اینکه ضیافت افطار فضای مناسبی برای طرح و بحث است، این فرصت را مغتنم شمرده و رد کردن دعوت ضیافت رئیس جمهور را تقبیح کرده و زشت بشمارند. اما در گام بعدی حرکت سلبریتی‌ها پوپولیست نامیده شد.

روزنامه اصلاح طلب ابتکار در این زمینه نوشت: « عده‌ای دیگر اما با اشاره به حضور این چهره‌ها در سایر مراسمی که هزینه‌های فراوان دارد و البته امکان بیان رودرروی این سخنان در ضیافت افطاری با رئیس‌جمهوری و نیز اشاره به رسوم مشابه در تشریفات ریاست جمهوری و مانند آن در کشورهای مختلف، آن را اقدامی نمادین با فواید خاص خود می‌دانند و معتقدند این اقدام هنرمندان با توجه به مجموع این شرایط، اقدامی پوپولیستی به شمار می‌رود و هیچ نشانی از کنشگری مدنی در خود ندارد.»

نوبخت نیز با بيان اينکه از انسان‌هاي فهيم و تحصيل‌کرده انتظار مي‌رود قضاوت درست انجام دهند، گفت: «شايد بهترين وضعيت دولت در شعر «شب تاريک و بيم موج و گردابي چنين هائل، کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها» باشد. نخبگان به دولت کمک فکري و برنامه‌اي کنند و دولت راغب است که از همه آحاد ملت نظرخواهي کند.»

به هر جهت انتقادات هنرمندان و سپس واکنش دولتی‌ها و روزنامه‌های حامی دولت سبب شده تا سلبریتی‌ها به نوعی به عنوان مخالف دولت در یکسال بعد از اینکه از آن حمایت کردند، شناخته شود. هر چند دغدغه سلبریتی‌ها چندان مردمی نبوده اما روند انتقادی از دولت تا به اینجا تشدید شده است و مشخص نیست در آینده به چه طریقی پیش رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این جماعت نه حمایتشان مبنای درستی دارد و نه عدم حمایتشان

اصولا رفتارشناسی این جماعت کار بیهوده ایه
Iran, Islamic Republic of
وجود قشری به نام سلبریتی و مرجعیت دادنشان در جامعه ما اهانت آشکار به فرهنگ غنی کشور است.
Iran, Islamic Republic of
به رایم به دولت تدبیر و امید افتخار میکنم و کسانی که بعد از چهار سال دوباره به روحانی اعتماد کردند میدانستند که با اینهمه دشمن خارجی و مخالفان داخلی اداره کشور به یک معجزه بیشتر شبیه است!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ما هم دشمن روحانی نیستیم و خیلی مایل بودیم و هستیم که به ایشان افتخار کنیم....
Iran, Islamic Republic of
اداره کشور در این شرایط فقط معجزه است درود بر روحانی
Iran, Islamic Republic of
ببخشید کدوم اداره؟!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
پس چرا اومد تو گودبا اون همه هزینه روتون نمیشه که بگید خودفروخته تنبل غرب زده ودنبال منفعت خودشون هستن نه درد مردم
آجرلو
Iran, Islamic Republic of
پناه از صدا و سیما که مدام دار سلبریتی‌های بی‌خاصیت، بی‌سواد، بی‌تعلق به دین، به مملکت، به فرهنگ و جامعه، تولید می‌کند.
هادی
Iran, Islamic Republic of
بله...
ولی اصولگراها برای فشار به دولت فعلا لازمه که از این قشر حمایت و بزرگشون کنن... :)
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
اینها هم انسانند و احساس و شعور دارند
بنظرم الان نباید سرزنش شوند
Iran, Islamic Republic of
کشور رو تا 1400 انداختند تو چاه

اما از نظر شما حق نداریم حتی یه بار هم که شده ازشون بابت این کارشون انتقاد کنیم

سلبریتی ها اگه واقعا به فکر مردمند بسم الله
یه گروه جهادی بزنن و عین بسیجیا برن تو مناطق محروم به مردم کمک کنند.
Iran, Islamic Republic of
میزان رای ملت است وقتی مردم بعد از جهار سال دوباره به روحانی اعتماد کردند یعنی سیاستهای دولت مورد قبول مردمه
Iran, Islamic Republic of
پس هربلایی سرمون بیاد حقمونه
خودمون کردیم که لعنت بر خودمون باد
Iran, Islamic Republic of
این از ضعف بلکه مزخرف بودن سیستم دمکراسی است.
United States
سیاستهای خارجی دولت مورد قبول نبود..... پرده کشیدنها تو پیاده رو و فیلتر نشدن ها و تحریم نداریمها و شغل ایجاد کردنها و .... بازم بگم. اوه اوه داشت یادم میرفت ما خوبیم دلار ثابت مونده.
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی هم سلبریتی های غربی
بر خلاف به اصطلاح سلبریتی های ما

در حوزه تخصصی خودشون کار می کنند (اکبر جوجه و برج سازی ندارند)
باسوادند و سوادر رسانه ای در کارشون مشخصه (لیسانس مترجمی یا لیسانس مهد کودک نیستند)
و ...
حساب شده و در حد و اندازه های خودشون حرف می زنند و نظر میدهند.
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی ها هم بخشی از مردمند؛
اتفاقا همین که جرأت ابراز پشیمانی را دارند و مثل خیلی از عقبه اجتماعی اصلاحات، روی لج و لجبازی های کودکانه پافشاری نمی کنند قابل تقدیرند.
سلبریتی ها حداقل نشون دادند که برای خودشون سیستم فکری مشخصی دارند (حالا هر چقدر ضعیف یا متصل به اطلاعات ناقص) و هر چه مسئولین دولتی گفتند را صرف همگرایی فکری با آن ها، طوطی وار تَکرار نمی کنند.
این خیلی بهتر از گروه زردنگار اصلاحاته که به خاطر عمق عداوت با جمهوری اسلامی، شعار با روحانی تا ته جهنم را سرلوحه عمل خود قرار داده اند.
Iran, Islamic Republic of
این جماعت نه برای خدا تبلیغ کردند ونه برای خدا توبه!
سیستم فکری اهل دنیا "خواهش های نفسانی" است.
نعوذ بالله من شرور انفسنا
گر در خانه کس است...
Iran, Islamic Republic of
اینها را سرزنش نکنیم کدخدایان عرصه مهندسی سیاست را سرزنش کنیم
Germany
دولت مایل است ... از همه آحاد ملت نظرخواهي کند؟
حسین شریعتمداری هم جزو آحاد ملت هست یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
دولت مایل است همه احاد ملت درکارش سرک نکشند
...
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه .چرا اصولگرایانی که مدعی هستند که ملت ایران همه اصولگرا هستند ازچند تا سلبریتی و چند تا روحانی ممنوع التصویر ومهندس در حصر وغیره وحشت دارن؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
فکر نمی کنم اصولگرایان چنین توهمی داشته باشند که ملت ایران همه اصولگرا هستند! البته در طرف مقابل شاهد چنین توهماتی هستیم...
Iran, Islamic Republic of
چه اصراری داری که اصولگراها را ترسیده از وضعیت موجود نشان بدهی ؟
شاید تو وجود خودتان ترس هست و دارید به این روش ترس را از خود دور میکنید؟
Iran, Islamic Republic of
نه گفتن سلبریتی ها به روحانی حکایت از شعور بالای آنها دارد گرچه آنها هم بخاطر منافع خودشان است نه مردم. باز جای سپاسگزاری دارد.
Iran, Islamic Republic of
از فتنه گرانی که در سال 88 مملکت رو تا لبه پرتگاه بردند و به دشمن گرای تحریم دادند باید ترسید اما از سلبریتی های عزیز که در مراسم افطار روحانی نرفتند و به وضع موجود اعتراض کردند تشکر و قدردانی می کنیم اگر چه حمایت آنها در انتخابات از روحانی رو اشتباه میدانستیم و میدانیم.
Iran, Islamic Republic of
...
وحشت نیست عزیزم ابراز تاسف است
Iran, Islamic Republic of
فرار رو به جلوـ فرافکنی و نسبت دادن چیزی که لایق خودشان است به دیگران ، سیاست جریان موسوم به اصلاح طلبی است.
رضا
Iran, Islamic Republic of
...دولتی که بجای کارکردن، کاهش رکود، بیکاری و تورم و عذرخواهی از خسارتهای برجام، دنبال موج سواری با کلیدواژه هایی چون تلگرام، حصر، ورود بانوان به ورزشگاه و کنسرت است تا ضمن متهم کردن رقیب، ذهن مردم را از مشکلات اصلی دور کند. انشاا... 1400 سال خداحافظی با افکار اینچنینی باشد.
Iran, Islamic Republic of
خداییش اگه یک جو مردانگی داشتن بایدپا حرفشون و تبلیغ کردناشون میموندن. یعنی اینقدر ...بودن که نمیدونستن با این رویه 4 ساله اول، ارز گرون خواهد شد؟ حالا سال 5ام نه سال 6ام. تازه ناراحت هم میشن بهشون میگیم به کار بازیگری و تبلغ ماستو دوغ خودت برس توسیاستمملکتدخالت نکن.
Iran, Islamic Republic of
شما که اینقدر فکرتان بسته است و مدام از دولت ناکارآمد طرفداری می کنی چی را برای گفتن دارید؟برجام نافرجام، گرانی، حاشیه سازی، اختلاس منتصبان به این دولت و.... بدبخت های عالم این ثروت ها مال من و شما و فرزندان و نسل های آینده ماست که همه را دزدیدند. بدبخت های عالم از حماقت افرادی نظیر شما سواری می کشند. خدایا به داد این مردم برس.
عمار
Iran, Islamic Republic of
نفس افطاری دادن چیه؟
مگر نه اینکه افطاری دادن به روزه داران وافراد کم چیز است؟
پس چرا آقای رییس جمهور سعی دارند به اغنیا افطاری دهند؟!
خدایا ماه خدا ومیهمانی خدا ومیهمانان خدا هم تبدیل شده به ابزار سیاست!!!
Sweden
بهترین نظری که خوندم. احسنت
Iran, Islamic Republic of
در افطاری دادن غنی وفقیر فرقی نمیکنه ولی باید روزه دار باشد تا افطاری دادن صدق کنه.
Iran, Islamic Republic of
اینها هًرهًری مذهبند و نباید به اظهارتشان چه در تایید و چه در تکذیب توجهی شود.
و دشمن در صدد بازیابی این عناصر جهت استفاده از آنها در موقعیت دیگری است.
مهم مردم هستند که باید با فکر و علم و با بصیرت عمل نمایند و تابع این چنین افراد نشوند و یادشان باشد هرکسی که از کسی تبعیت کرد ، با اومحشور می شود.
و اگر هم موقعی مردم با تبعیت از این سلبریتی ها اشتباه کرده مهم این است که مجدداً اشتباه نکنند.
و سعی کنند خودشان اهل تشخیص باشند و اگر مجبور شدند از کسی یا کسانی تبعیت کنند، از کسانی تبعیت نمایند که دینشان را به دنیایشان نمی فروشند.
Iran, Islamic Republic of
برن بمیرن همشون باو یه عده نون بنرخ ثانیه خورن
Iran, Islamic Republic of
مطمینم تو اصلاح طلبی که به پشیمونها توهین میکنی
رضا
Denmark
اصل ورود غیر کارشناسی سلبریتی ها در سیاست اشتباه وغلط و پوپولیسم است، همچنانکه ورود نامناسبشان به پدیده ای اجتماعی چون حمایت از زلزله زدگان کرمانشاه محل فساد شد.
دو جریان سیاسی کشور باید شان و طراز کنش درعالم سیاست را با جلب حمایت سلبریتیها تنزل ندهند که امروز وچار تناقض شوند
Denmark
اصل ورود غیر کارشناسی سلبریتی ها در سیاست اشتباه وغلط و پوپولیسم است، همچنانکه ورود نامناسبشان به پدیده ای اجتماعی چون حمایت از زلزله زدگان کرمانشاه محل فساد شد.
دو جریان سیاسی کشور باید شان و طراز کنش درعالم سیاست را با جلب حمایت سلبریتیها تنزل ندهند که امروز وچار تناقض شوند
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی ها عده قلیلی از این ملت هستند که عرصه فعالیت و توانمندیشون در سینما و تلوزیون هست,اضهار نظر و طرفداریشون هم جنبه شخصی داره مثل همه مردم.پس خواهشا به ما توهین نفرموده و اون ها رو رهبران سیاسی معرفی نفرموده و نقل قولهای عامیانشون رو بزرگ نفرمایید. من آقای پرویز پرستویی رو دوست دارم و بهشون احترام قائل هستم اما در حد یک بازیگر و هنرمند حرفه ای اما نه به عنوان راهنمای سیاسی. هر کسی هم با نظر اینها بخواهد خط مشی سیاسی داشته باشه به شعور خودش توهین کرده.
Iran, Islamic Republic of
خلایق هر چه لایق
ali
Iran, Islamic Republic of
نیاز نیست زیاد به این موضوع پرداخته شود مطمئن باشید این سلبریتی ها در بزنگاه ها زیاد به درد مردم نمی خورند همانند هنرمندان قبل از انقلاب با دیدن دو تا توپ و تفنگ به راحتی کشور را ترک می کنند.
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
جناب آقای نوبخت 2سوال
1- شما به عنوام یک انسان فهیم وتحصیلکرده قضاوت خود را درباره انتخابات سال 84 بیان فرمایید.ایا هنوز بر نظر سال 92 پابرجایید؟
2-اگر احاد منتقد با واژه هایی نظیر بی شناسنامه.بیسواد.کاسب تحریم.لیف وصابون بیاوریم مورد لطف رییس فهیم وتحصیلکرده یک دولت قرار گرفتند مکانیسم نظرخواهی ان دولت چطور است؟
Iran, Islamic Republic of
این نوع افطاری های تشریفاتی که جنبه مهمانی سیاسی را دارد از جیب چه کسی هزینه می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی ها فقط و فقط برای خودشون کار می کنن سفر خارجه و دلارشون کم شده بهشون فشار اومده و زده بیرون
Iran, Islamic Republic of
مردم نباید این قشر مرفه زده رو تحویل بگیرن اینا با پولای منو شما به اینجاها رسیدن
هیچ هنریم ندارن متاسفانه
فقط با پول بیت المال ماشیناشون بهم پز میدن
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
جهان واقعا یک روزبه نعل میزنی ویهروزبه میخ !!!یه روزمینویسی سلبریتی های بی درد وبه محض جلب نظرتون میشن هنرمندان !!!!