سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۴
۴۵
بازهم مذاکرات هسته‌ای و سر برآودرن «سرداران دیپلماسی»

تا کی با افسانه‌بافی با برجام برخورد می‌شود؟

پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۴۹
کد مطلب: 616498
این گونه فضاسازی علیه منتقدان درحالی است که فضای نقد تحقیر و تخریب کسی نیست و حتی باعث می شود اشتباهات و فشارهای سیاسی طرف مقابل از بین برود.
تا کی با افسانه‌بافی با برجام برخورد می‌شود؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: برای مقابله با انتقادات و اعتراضات همواره شیوه‌های مختلفی وجود داشته است. یکی از این شیوه‌ها قدسی سازی و ارزش گذاری والا بر روی افراد تا جایی است که آنقدر قد و وزن آنان بالا برود که هیچ کس یارا و همتای‌شان برای انتقاد نباشد و از این رو وجهه کاذبی ساخته می شود که به خودی خود وجهه طرف مقابل را پایین تر می آورد. از این ذهن افکار عمومی اجازه نقد فرد خاطی را نمی‌دهد و اگر انتقادی صورت گیرد با همه منطقی بودن آن غیر قابل پذیرش خواهد بود. نوعی شرطی سازی افکارعمومی که با ارزشگذاری کاذب صورت می گیرد.

همین شیوه درباره تیم هسته‌ای کشورمان در حال شکل گیری است. در این زمینه جریان اصلاحات نقش قدسی و افسانه‌ای به تیم هسته‌ای اعطا کرده است که به نوعی یک حصار پولادین و مصونیت آهنین به آنان داده شده که در برابر هر نوع انتقادی رویین تن باشند.

این موضوع از دوران مذاکرات هسته‌ای در سال 92 آغاز شد. بعد از امضای برجام نیز رسانه‌های اصلاح طلب ظریف را در قامت اسطوره‌های عهد باستان، امیر کبیر و در کنار مصدق تصویرسازی کردند تا این رویه ادامه یابد. در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز با این عنوان که تیم هسته‌ای انقلابی هستند و برای ملت ایران به مذاکره با دشمن رفته اند، منتقدان از انتقاد بازداشته شدند. «سردار دیپلماسی» لقبی بود که در این عرصه به «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان اعطا شد. لقب سازی که به مانند دوران های گذشته کشورمان نشانه مقام و منزلتی است که فرد را خاص و والا نشان می دهد.

حال نیز که آمریکا از برجام خارج شده بازهم همان نواها درباره تیم دیپلماسی هسته‌ای شنیده می شود. بازهم وزیر خارجه کشورمان به عنوان سردار عرصه دیپلماسی نامیده می شود و منتقدان حسود خوانده می شوند تا آنقدر ذلیل شوند که انتقاداتشان از اثر بیفتد.

همین شیوه در سخنان «حسین مرعشی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه ایران دیده می شود.

وی در این باره  گفت:«اروپا بیش از ایران تلاش می‌کند تا برجام حفظ شود. مسأله امروز اتحادیه اروپا فقط ایران و برجام نیست؛اروپا از سندی دفاع می‌کند که در فرآیند گفت‌وگوی بین‌المللی بوجود آمده و زاده شده است. حالا اگر عده‌ای این شرایط را درک نکنند،یا باید در درکشان تردید کرد یا باید بگوییم آنقدر درونشان بغض، حسد، بخل و کینه حکمفرماست که نمی‌توانند این فضا را ببینند.فرض کنیم برجام نواقصی داشته است؛اما باید توجه کنیم اولاً قرار نیست در قراردادی که با ۶ کشور قدرتمند دنیا امضا می‌شود، فقط خواسته‌های ایران در آن لحاظ شده باشد؛ حتماً طرف مقابل ایران هم انتظاراتی داشته و ما باید به یک راه‌حل‌های میانه‌ای می‌رسیدیم...اصلاً وقت دغدغه و کشمکش‌های داخلی نیست؛ وقت هو کردن وزیر خارجه نیست. با اطمینان عرض می‌کنم امروز از آن روزی که امام خطاب به عده‌ای از منتقدان فرمودند:« شما دل مسئولان را شکستید» حساس‌تر است. هیچ کس نباید دل آقای ظریف را بشکند».

در همین رابطه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت بیان کرد: «وزیر خارجه قبلی آمریکا هم اعلام کرد تیم مذاکره‌کننده ایران باهوش هستند و حتی ترامپ می‌گوید وقتی وزیر خارجه خود را با ظریف مقایسه می‌کند کم می‌آورد، مردان مذاکره‌کننده ما سرداران ما هستند و حق نداریم که آنها را تحقیر کنیم.»

این گونه فضاسازی علیه منتقدان درحالی است که فضای نقد تحقیر و تخریب کسی نیست و حتی باعث می شود اشتباهات و فشارهای سیاسی طرف مقابل از بین برود. در این عرصه اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای با پشتوانه افکارعمومی که هوشیار است به مذاکره با طرف مقابل برود، به همین پشتوانه محتمل است که طرف مقابل از بسیاری از درخواست‌های زیاده خواهانه دوری بجوید.

همچنین منتقدان تنها انتقادگران عرصه مذاکره نیستند بلکه با ارائه راهکار، می توانند به عنوان مشاوره خارج از تیم دیپلماسی عمل کنند تا برخی از خدعه هایی که تیم هسته ای متوجه آنها نیست، با توجه منتقدان برطرف شود. از این منظر منتقدان به عنوان ذره بین و چشم بیدار جامعه شناخته می‌شوند.

فضای جدی در داخل و خارج از کشور در خصوص برجام وجود دارد، تا کی با افسانه بافی و اسطوره سازی می خواهیم این فضا را به سمت وعده های دور از دسترس و ناامید  کننده مردم پیش ببریم، آنهم در شرایطی که پیشرفت کار به همکاری طرف مقابل بستگی دارد؛ طرفی که نشان داده چندان به وظایف خود متعهد نیست و تنها به منافع خود می نگرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اکبر
Iran, Islamic Republic of
سلام
متاسفانه طرفداران مذاکره با امریکا طوری جاانداختندکه ما مخالف مذاکره هستیم
اقای جلیلی همیشه مذاکره راادامه دادند ولی مقتدرانه
وکاررابه جایی رساندندکه طرف مارا بعنوان قدرت هسته ای قبول کندوامتیاز بدهد
درصورتی که هست سال قبل از ان هیچ امتیازی نمیداد
متاسفانه دولتی ها انقدر کند ذهن عمل کردندکه حالا مانده اندچه کنند
هر بچه ای میداندنباید همه چیز راواگذار کرد
بعد ملتمسانه دنبالش دوید
مردم کوچه وبازار در خرید ئفروش یک ماشین بیشتر از این اقایان دقت میکنند و.....
Turkmenistan
هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد ! عشق این دولت به مذاکره با اجانب در حالی که در داخل حتی حوصله شنیدن حرف حساب را هم ندارد من را کشته است !!!!
Iran, Islamic Republic of
فقط به این فکر کنیم اگر روحانی و برجام نبود الان چه وضعیتی داشتیم و همین کافیست که دولت تدبیر و امید و دستگاه دیپلماسی کشور را حمایت کنیم
Iran, Islamic Republic of
مگه میدونی فکر چیه؟
بی سواد
United States
اگه روحانی و برجام نبود
عزت ملی بود
انرژی هسته ای بود
آمریکا و اسرائیل و اروپا هم با ایران هسته ای کنار آمده بودند
عباسعلی
Iran, Islamic Republic of
معلوم الان راکتور اراک را با محصول شگرف پلوتونیوم پابرجا بود؛ 15 تن یا مواد غنی شده داشتیم؛ کلا چرخة غنی سازی فعال با قوت فعال بود.
بر پیشانی نورانی نظام برجام سرتاسر حقارت ثبت نشده بود؛ آیندگان وضعیت ده نود را با دوره فتحلعلی شاه مقایسه نمی‌کردند.
دلار 7000 تومان نبود. نقدینگی در مدت5 سال سه برابر نشده بود. حقوق‌بگیران نجومی نداشتیم. ویلای وزیر در کرج تخریب نمی‌شد، برای اون یکی وزیر جاده اختصاصی تا ویلایش از جیب بیت المال نمی‌کشیدند و... کلی چیزهای دیگر
Iran, Islamic Republic of
تحریمها سرجاش بودو هسته ایهم سرجاش
الان تحریمها سرجاشه ،ولی هسته ای به باد رفته+دشمنان پر روتر وپرتوقع تر شدن+ 5سال هم کشور یه لنگه هواست!
Iran, Islamic Republic of
ترسیدن ما همه از بیم بلا بود / اکنون ز چه ترسیم که در عین بلائیم
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام نبود با تکیه بر توان داخلی هم چرخ سانتریفیوژ میچرخید هم چرخ کارخانه ها اما حالا هیچکدام نمی چرخد.
Iran, Islamic Republic of
البته انتظار ندارم تیم سانسور جهان نیوز منتشر کند . اما ظهرا شما یا دچار بیماری فراموشی هستید یا تظاهر به نسیان می کنید اما این خواب خود خواسته چیزی از واقعیات مستند کم نمی کند . ماحصل دوران مذاکرات جناب جلیلی که یک کلمه انگلیسی هم مثل رئیسش احمدی نژاد بلد نبود شد . 4 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که با همراهی چین و روسیه که از دوستان شفیق جناب جلیلی بودند . شد تحریم های نابود کننده از همه نوع . شد تحت بند 7 شورای امنیت قرار گرفتن . شد نابود کردن صدها میلیارد دلار ثروت ملی . اگر کمی دیگر ایشان در سکاندار کشتی هسته ای می ماند بی تردید کشتی ایران را به گل می نشاند .
Iran, Islamic Republic of
هیچکدام از 6 قطعنامه قبلی لغو نشده اند و در قطعنامه 2231 جدید تجمیع شده اند و با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستند و قطعنامه جدید 2231 هم تحت فصل هفت است .
Iran, Islamic Republic of
قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریمها ندارند زیرا خود روسیه حق وتو دارد و هیچ قطعنامه ای برایش صادر نمی شود اما تحت تحریم است .
Romania
حرفات خیلی بامزست ولی از همه بامزه تر نابود کردن صدها میلیارد دلار ثروت ملت بود، آخه چجوری حساب کردی!!! هنوز موندم
هاشم خان
United States
چشم بيدار جامعه ؟! شما پادوهاى پايدارى ؟!
دست بردار بابا ! حوصله حرفهاى سبك و صد من يه غاز نداريم !
Iran, Islamic Republic of
عزیز دلم.... به هیچ وجه نیاز به اعلام نظرات شما گه زیر بیرق بیگانه هستید نداریم... ما بلدیم مشکلات بین خودمان را حل کنیم... شما هم دلخوش باش به سایه همون بیرقی که جلوی در خونت نصب کردی
Iran, Islamic Republic of
جبهه پایداری خیلی بهتر از جبهه واداده گی است .
Iran, Islamic Republic of
جبهه پایداری انقلابی ناب حقیفت ناب در آنجا تردید نکنید
یک پایداری نه واداده
Iran, Islamic Republic of
اصلا من پادوی پایداری ام
پایداری بهتر از وادادگی
فردین
Iran, Islamic Republic of
کاسبان تحریم و دزدان دین و دنیای مردم ایران از عصبانیت مردند از چرخش کلید روحانی و حداقل 4 سال بافکر جنگ و تورم نخوابیدیم و شیاطین داخلی و خارجی دوباره متحد شدند تا ملت را غارت کنند و برجام را برهم زنند. تیم هسته ای هم تلاش میکنند اما دروغ گرا دست بردار نیستند با نیوزهای اسراییلی و امریکایی هی سایت میزنند تا به اهداف خود که نابودی ایران است برسند اما کور خوانده اند
Turkmenistan
والا اگر جذابیت مذاکره برای عده ای نبود آنها هم از مذاکره ای که آخرش ذلت و خواری و رسوایی است مثل ما فراری میشدند . اما اینطوری که تیم مذاکره کننده را تحویل میگیرند و در پایان و قبل از اینکه ببینیم این محصول اصلا کار میکند یا خیر مدال و سکه هم جایزه می دهیم و برای هر روز مذاکره دستمزد هم بدهیم آنهم به ارز خارجی هر الکنی هم در ایران باشد مثل بلبل انگلیسی صحبت میکند و مذاکره کننده ارشد میشود . چون میداند آخرش هر کی هر کیه و کسی به کسی نیست ؟؟!!
فردین! یا کاسب برجام! چی می زنی؟
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
کدام کلید و در کجا چرخید و کی چرخید؟ معلوم است از ادامه برجام سود میبری و دلارهای ارزانی که خریدی را می خواهی با گرانتر شدن دلار تا 10000تومان هم بفروشی ها. بابا جمعه رفت و شنبه آمد، آب وصابون بیاوریم رویتان را بشوریم؟ عمو یادگار! خوابی یا بیبدار؟
Iran, Islamic Republic of
عاقلان دانند
Iran, Islamic Republic of
جالبه حالا که ...برجام در اومد دارین دلخوش میکنید به ... متل همین سایه جنگ و چرخش کلید و اینطور خزعبلات... عیز دلم بهتر یه کم مطالعه کنی و ببینی خود اوباما بعد از امضای برجام گفته اگه برجام امضا نمیشد دیگه نمیشد تحریمها را ادامه داد و ایران از تحریمها عبور کرده بود..... حالا برو راحت بخواب...
بی سواد
United States
ما متحد شیاطین خارجی هستیم ؟
یا شما که
با شعار " مرگ بر آمریکا " تنتون به خارش می افته و آمپرتون بالا می زنه ؟
گویا دلهاتون به دل اونها راه داره
مشخصه که شما با آمریکا دل دادین و قلوه گرفتین
شعار " مرگ بر آمریکا "معیار خوبی است برای شناخت سر درونی افراد
Iran, Islamic Republic of
شرمم می آید که بگوییم اسراییل،انگلس و امریکا در 88از شماها حمایت کرد تا جمهوری اسلامی را ساقط کنید.حال شما منتقدان برجام فاجعه بار را اسراییلی می نامید؟!بوی گند برجام هنوز به مشامتان نرسیده است؟!یا نمی خواهید بشنوید؟
Iran, Islamic Republic of
منظورش از کاسبان برجام صرافی حسین فریدون و دختر صفدر حسینی بود .
Iran, Islamic Republic of
4 سال با رکود و بیکاری و معطل شدن برای لغو تحریمها خوابیدیم و عاقبت نرخ دلار 7000 تومان شد و سکه از 2 میلیون تومان گذشت و اوضاع بدتر از قبل برجام شد.
Iran, Islamic Republic of
بدبخت مگر مجبوری نظر بدی آنهم چنین مضحک ...
Iran, Islamic Republic of
اشتباها مثبت زدم
Iran, Islamic Republic of
سیستم دو راه بیشتر نداره
مردم را نجات بده
یا
خودشون را نجات بده
که مسلما راه دوم را انتخاب کرده و میکنه
تحریم ها هم در حکومتیها نه تنها اثر نداره که برکت هم داره و صدها جور رانت براشون ایجاد میکنه
چنگ و دندون نشون دادن هم فقط وضعیت اکثریت ملت را خرابتر میکنه
شما اگه موشکای درست و درمون داری بزن اسراییل و سعودی را بترکون اگه هم نداری و همه اش لوله بخاری رنگیه دیگه این شعار نوشتن و فیلم طبلی قاطی ساختن چه صیغه ایه؟
برجام هم اگه همراه با شعار و تهدید باشه فقط به ضرر کشور تموم میشه که شده. توی کشور ما هم که چند ساله همه مقامات اپوزوسیون همدیگن و سعی میکنن گناه ندانم کاری را گردن هم بندازن و ملت را روز به روز فقیرتر کنن
اگه در موقع انتخابات هر کاندیدایی شجاعانه بگه اختیارات من اینه و در مسایل ساختاری و اساسی بنده هیچ اختیاری ندارم یقین بدونید که کمتر از بیست درصد میرن رای میدن اما متاسفانه ...تبلیغی باعث شده ملت فکر کنن یک نامزد سریعا شعارها را کنار میذاره و با کل جهان رابطه برقرار میکنه و آزادی به مردم میده و رفاه را بالا میبره و ما میشیم کویت و قطر و امارات
اما یکی میاد که ارزش پول کشور را ساقط میکنه و ب... حتی حاضر نمیشه واقعیتها را بگه
نجفیان
Iran, Islamic Republic of
موشک چی
اصلا توی نظامی گری قرن 21 موشکی که کلاهک هسته ای نداشته باشه ترقه هم به حساب نمیاد
هزاران موشک در جنگ ایران و عراق به شهرها زده شد مگر چقدر خسارت داشت
به همین شهر کوچک دزفول صدها موشک زدند اما یک میلیونیم یک بمب کوچک اتمی, خسارت نزد
Iran, Islamic Republic of
ههههههه عزیزم ! برای همینه که امریکا داره خودش رو میکشه که هر طور شده جلوی رشد موشکی ما رو بگیره ؟! برا ترقه ؟! برو هدایتشون کن که بیخود خون خودشون رو کثیف نکنند!
Iran, Islamic Republic of
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که بمب اتم داشته باشیم حداقل امنیت مون 100 درصد تضمین می شود.
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم یک خنگول هم میفهمه تکنولوژی های موشکی در یک بازه گسترده تغییر میکنه و اون چند تا موشک عراقی قابل ماقایسه با توانمندی موشکی امروز در کشور ما نیست
Iran, Islamic Republic of
...اصلا میفهمی چی داری میگی خب هیچی نیست چرا لرزه بر اندامشان افتاده ...
Iran, Islamic Republic of
ببو جان!
اوّلاً دزفول شهر کوچکی نیست!
ثانیاً دزفول علیرغم عدم حمایت دولت، به سبب بازسازی مراکز تخریب شده ، آنهم قسمت زیادی از آن از جیب خود مردم دزفول قهرمان و مقاومت جانانه آنها ، به لطف خداوند متعال توانست پابرجا بماند؛ قیاس مع الفارق می نمایی! بالاخره فن آوری موشکی خیلی لازم و ضروری است و اگر نبود این توانایی ، معلوم نبود آمریکا تاکنون به بلایی بر سر ایران می آورد...
عمار
Iran, Islamic Republic of
دلم بحال امیرکبیر میسوزه که قربانی قیاس به غلط دربرجااااام شد!!!
Turkmenistan
راه حل اول : اگر مذاکره برای ملت ایران آب نداشته اما برای تیم مذاکره کننده و همراهان جور و اجور و کثیرشان نان خوبی تا حالا داشته !!! راه حل مسئله خیلی ساده است . گوش شنوا وجود ندارد ! مجلس شورای اسلامی اعلام کند فوق العاده ارزی روزانه !!!!ماموریت به تیم مذاکره کننده تعلق نمیگیرد و هزینه های هتل را هم باید خودشان پرداخت کنند . درست مثل آقای جلیلی که نه فوق العاده ارزی می گرفت و نه کاروان دنبال خود راه می انداخت و با وجود آنکه جانباز بودند چمدان خود را هم حمل میکردند در حالی که مذاکره کنندگان فعلی خدم و حشمشان در هنگام سفر از ملکه انگلیس بیشتر است !!!!!
Iran, Islamic Republic of
ظلمی که به دکتر جلیلی شده شاید به هیچکدام از مسئولین فعلی نشده است.اصلاح طلبان وافراد بی اطلاع تمام تحریم ها را برگردن دکتر جلیلی انداخته اند درصورتی که تحرم ها از اول انقلاب بوده به بهانه های مختلف صادرشده است.اما تحریم های هسته ای ،این تحریم ها ازسال 83 با سه قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی(بعدا مقدمه فطعنامه های شورای امنیت شد)آغار شد. 2الی 3 قطعنامه زمان دکتر لاریجانی که دبیر شورای امنیت ملی بود برعلیه ملت ایران رضع شد(از سال 1284 تا1385) از مهر ماه 1386 که دکتر جلیلی دبیر شورای امنیت ملی شد تا سال 1389 چند قطعنامه ای که وضع شد مکمل قطعنامه های قبلی بوده است (به غیراز یک مورد قطعنامه) اما مهم ترین قطعنامه ای که که مادر همه قطعنامه ها است بعد از فتنه 88 وضع شدکه دشمن به خیال خود با این تحریم های فلج کننده نظام را تغبیر خواهد کرد.درآخر این نقطه را مد نظر داشته باشیم که دشمن با اصل نظام مخالف است اگر تمام شرایط انان را هم قبول کنیم باز بهانه دیگری خواهند گرفت .
Iran, Islamic Republic of
لطفا درگیر اسم برجام نباشید که همین الان گروه های مختلفی در اقصی نقاط جهان دارن برای پاکسازی وجهه جهانی ایران مذاکره میکنن . مذاکره در مورد قطع حمایت از یمن . در مورد خروج از سوریه . در مورد توقف ساخت موشک . در مورد توقف مسایل هسته ای . در مورد حقوق بشر . در مورد تحریم های جدید ، در مورد تورو خدا شرکتتان رو از ایران نبرید ! در مورد چاکرتم . در مورد هرچی شما بگی قبول و خیلی مذاکرات دیگه که همش پر از خفته و نقطه مشترک همه اونها اینه که به خاطر سیاست غلط سیاستمداران کشور ما بوده ( همه شون ! چپ و راست نداریم که همش فیلمه ) نمیتونید کشور اداره کنید ، فقط باج میدید . تفاوتش در سال‌های مختلف مقدار باج بوده ، هیچ وقت منفعت نصیب ایرانی نشده . حالا برجام رو بزرگ کردید بقیه دیده نشه . دیده میشه برادران من ! مثل بقیه کارهاتون خودتون به عنوان آتو در جهت منافع حذبی برای مردم رو خواهید کرد.
Iran, Islamic Republic of
قاطی کردی برادر! اونیکه همه جا داره مذاکره میکنه ،همین برجامیان عشق کدخدا هستند وبرجامشون عین اسب تروا شده زمینه بر باددادن منافع ملی ما.ولی زرنگتر از اینها رو هم این انقلاب به چشم دیده وبا رسوا شدن بیشتر برجام ،به زودی بساط..............
علی
Iran, Islamic Republic of
این اقایان برای منافع و ریاست خود همه کار می کنند از جمله نابودی دست اوردهای این مملکت را تا ملت اگاه نشود این ادامه دارد نااگاهی ملت باعث ایجاد تمام این مشکلات است یک ملت اگاه هیچ وقت اجازه نابودی اموالش توسط منافقان و خوارجان داخلی و اجانب خارجی را نمی دهد
مهدي
Iran, Islamic Republic of
مگرچه چيزي ازبرجام بدست اورده ايم كه بايد ازوزيرخاجه مان حمايت كنيم؟اينهاكاري كردندكه غرب به همه چيزمان پي بردند.اين وضع جامعه بخاطرهمين بي كفايتي ديپلماسي است .هنوزهم به اين ديپلماسي بااروپائيان اعتقاد داريد؟به خدااينها ميخواهندزمان بخرند.
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی دولت اقای روحانی بر مسند قدرت است از برجام همینطور یاد می شود.متاسفانه تکیه بیش از حد به برجام و کشورهای غربی چیزی جز پشیمانی برای ایران ندارد.
Iran, Islamic Republic of
من از این متعجبم که اگر مثلاً رئیسی، رئیس جمهور شده بود و برجام یهو به هوا می رفت، این طرفدارها برجام روحانی چیکار می کردند!! به خدا ما تکه پاره می کردند! از بس که نون به نرخ روز خورند.
بابا تا کی می خواهید از برجامی که هیچی توش نیست دفاع کنید. منتظر باشید(طرفدارهای برجام) چند وقت دیگه اروپایی ها هم از برجام می رند بیرون! بعد شیخ حسن می یاد تلویزیون با افتخار می گه :اگر تمام طرف ها از برجام برند بیرون ما با اقتدار برجام را ادامه خواهیم داد! 1+0
علی برکت الله