پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

کار شورای اصلاح‌طلب شهر کرج به انحلال می‌کشد؟

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 616375
شورای شهر اصلاح‌طلب کرج همزمان با شورای شهر تهران با استعفای شهردار مواجه شد اما در این شهر اختلاف شدید میان اعضای شورا و نامزد شدن گزینه‌ای پرحاشیه باعث به بن بست رسیدن کار شورای شده است.
کار شورای اصلاح‌طلب شهر کرج به انحلال می‌کشد؟
به گزارش جهان نيوز، در کرج هم اتفاقات شورای شهر تهران در حال رخ دادن است. تکرار مو به موی تهران در کرج در حالی است که هم شهردار این شهر به یکباره استعفا داده است و هم شورای شهر تماما اصلاح طلب هستند.

۹ ماه از فعالیت شورای پنجم شهر کرج می‌گذرد ، آنجا هم لیست امید به سرلیستی خلیلی اردکانی (خواهرزاده رئیس دولت اصلاحات) مانند تهران برنده بی چون چرا شورای شهر شد اما در شهرداری کرج نیز سرنوشی مشابه تهران رقم خورده است و اکنون شهر دو ماه است که شهردار ندارد. آخرین شهردار کرج «اصغر نصیری» بود که با هشت رای توانست برای مدت ۷ ماه شهردار کرج شود اما بعد از مدتی در یک استعفایء شبانه از کرج به گفته خیلی ها فرار کرد! نصیری حتی در جلسه بررسی استعفاء در شورای شهر هم شرکت نکرد و عطایش را به لقایش بخشید.
[۱]

اما در این حیطه نام فردی در جریان اصلاحات به عنوان تنها کاندیدای شهرداری کرج به گوش می رسد که از سوی همین جریان انتقادات بسیاری به او شده است. مجید سریزدی، فردی است که گفته می شود اکثریت شورای شهر کرج نظر مثبت به او دارند اما همین موضوع سبب اختلافات شدیدی در شورا شده است. هشت نفر از سیزده عضو شورای شهر کرج، ناگهان و بی‌مقدمه در جلسه صبح یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ با قرائت و امضای نامه‌ای اعلام کردند که فقط و فقط «مجید سریزدی» را به عنوان نامزد تصدی پست شهردار کرج معرفی می‌کنند.


در این زمینه اتهاماتی که به وی نسبت داده می شود اعضای شورا را دو دسته کرده است. نام سریزدی که از نامه گروه هشت نفره شورای شهر بیرون آمد، نه‌تنها شکاف و گسستی عمیق در روابط اعضای شورا ایجاد کرد و آنها را به درگیری‌های شدید لفظی با یکدیگر واداشت، بلکه جلسات این شورا را بارها به تعطیلی کشاند و اکنون خطرانحلال را پیش روی شورای شهر کرج قرار داده است.
در همین راستا در ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری جلسه‌ای در پارلمان شهری کرج برگزار شد که سریزدی به دفاع از خود در خصوص اتهامات وارده پرداخت. یکی از اعضای شورای شهر در مورد این اتهامات از وی سئوال کرد که به تنش در شورای شهر کشیده شد.

«سارا دشتگرد»، عضو شورای شهر کرج درخواست برپایی جلسه غیر علنی برای طرح برخی سوالات از نامزد شهرداری کرج را داشت و گفت:«موضع مد نظر اینجانب بار حقوقی خواهد داشت و در سرنوشت شهردار حائز اهمیت است اما اگر دوستان اصرار دارند رای گیری شود باید جلسه ای غیر علنی برای پرسش و پاسخ از نامزد شهرداری صورت پذیرد تا طرح موضوعات مشکل ساز نباشد.»
[۲]

در ادامه سریزدی نامزد ریاست شهرداری کرج گفت:«ممکن است ما نیز فایل صوتی ارائه دهیم که با برخورد تند دشتگرد مواجه شد مبنی بر اینکه تهدید نکنید و فایل مد نظر خود را پخش کنید و متاسفم برای اعضای شورا که نامزد کرسی شهردار هنوز انتخاب نشده ما را تهدید می کند.»

دشتگرد خطاب به شهردار پیشنهاد شده افزود:«اگر به حکمی که برای شما صادر شده اعتقاد ندارید حکم سال ۹۴ را برای عموم بخوانید، سریزدی نیز با اشاره به اینکه اگر سوالاتی را که باید پاسخ دهم بر مبنای تهدید و فرافکنی نباشد حاضر به پاسخ دادن هستم گفت: بر اساس سخنان آقای زارع هدف ما شفاف سازی است و شهادت می گیرم خدا را که هر آنچه اینجا مطرح می کنم از روی صداقت و دلسوزی برای اداره شهر است.»

در ادامه این بگو و مگو سریزدی افزود:«نداشتن محکومیت قطعی کیفری و محکومیت قضایی که منجر به محرومیت اجتماعی شخص شود یکی از مسائل مد نظر شورا در انتخاب شهردار است لذا با صراحت می گویم بنده هیچگونه حکم قطعی کیفری و محکومیت قضایی ندارم.
[۳]»

همچنین، سریزدی با تأکید بر اینکه شفافیت در امور باید سرلوحه باشد، گفت: تنها پرونده موجود بنده در محاکم قضایی مربوط به پروژه باشگاه میلاد است که مدعی شده‌اند شهردار مناقصه صوری برگزار کرده است، این در حالی است که قرارداد این پروژه در سال ۷۹ منعقدشده و بنده سال ۸۰ شهردار کرج شده‌ام.

تنش در ادامه میان اعضای شورای شهر تهران ادامه یافت. غدیر مهدوی، دیگر عضو شورای شهر کرج در ادامه با اشاره به اینکه پرونده باشگاه میلاد در محاکم قضایی باز است، گفت: این پرونده سال‌ها پیش تشکیل‌شده و ممکن است تا دو سال دیگر رأی صادر نشود، با این تفاسیر نباید شهر معطل چنین موضوعاتی باشد.

رحیم خستو، دیگر عضو شورای شهر کرج در ادامه به ماده ۷۹ وظایف شوراها اشاره کرد و گفت:در تبصره یک این ماده آمده است، شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار اقدام کند در تبصره سوم این ماده نیز آمده است؛ نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر با حکم وزیر کشور و سایر شهرها با حکم استاندار صورت می‌گیرد.

عضو شورای شهر کرج در خصوص گمانه‌زنی‌ها در خصوص انتخاب شهردار، گفت:صلاحیت شهردار طی ۱۰ روز می‌تواند مشخص و اعلام شود. شورا وظیفه انتخاب شهردار را به عهده دارد و نباید وارد مناقشات و گمانه‌زنی‌ها شود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه به‌راحتی با آبروی گزینه‌ها بازی می‌شود، این سؤال را طرح کرد که آیا اعضای شورا باید وارد چنین فرایندی شوند و به گمانه‌زنی‌ها دامن بزنند.

با این سخنان به نظر می رسد، شورای شهر کرج خود را از رصد اتهامات شهردار پیشنهادی مبرا ساخته و آنرا به وزارت کشور و نهادهای ذی ربط واگذار کرده است.

پس از انتشار اخباری پیرامون حواشی تنها گزینه شهرداری کرج، برخی از اعضای شورای شهر کرج سعی بر استفاده از نام شخصیت‌های اصلاحات جهت رای اوری گزینه شهرداری کرج را دارند و اعلام کردند که عارف از مجید سریزدی حمایت کرده که گفته شده این موضوع تکذیب شده است. اصلاح طلبان حتی از عارف و برخی از شخصیت های اصلاح طلب خواسته اند که جلوی فاجعه در این شهر را بگیرند.

این اتفاقات باعث شده که رئیس شورای شهر کرج در واکنش به مباحثی که در خصوص انتخاب شهردار کرج مطرح شده بود با خارج کردن این موضوع از دستور جلسه شصتم شورا، این موضوع را به جلسه‌ای با حضور هیئت حل اختلاف موکول کرد.

شصتیمن جلسه شورای شهر کرج روز یکشنبه ششم خرداد ماه برگزار شد که در این جلسه که طبیعتاً تحت تاثیر موضوع انتخاب شهردار کرج قرار داشت باز هم منتج به نتیجه نشد و انتخاب شهردار کرج توسط «محمد نبیونی»، رئیس شورا به زمانی نامشخص موکول شد.
[۴]
 
[۱] https://www.mehrnews.com/news/۴۲۷۰۹۷۰
[۲] http://www.dana.ir/news/۱۳۶۴۹۰۲.html
[۳] https://www.fardanews.com/fa/news/۸۱۶۷۰۳
[۴] https://www.isna.ir/news/۹۷۰۳۰۶۰۲۶۰۱
منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *