جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مقاومت قواعد درگیری جدیدی را ترسیم کرد

سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب: 616329
حملات موشکی صبح امروز به شهرک های صهیونیست نشین مجاور غزه از سوی مقاومت فلسطین ترسیم کننده قواعد درگیری جدیدی بود.
مقاومت قواعد درگیری جدیدی را ترسیم کرد
به گزارش جهان نيوز، بامداد سه شنبه ۲۹ ماه می ۲۰۱۸ را باید نقطه عطفی در واکنش مقاومت فلسطین به حملات مکرر جنگنده های رژیم صهیونیستی به غزه و نیز شهادت و زخمی کردن شماری از فلسطینی ها در تظاهرات بازگشت بزرگ در نزدیکی غزه با فلسطین اشغالی دانست زیرا نیروهای مقاومت فلسطین دست کم ۲۲ موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند که از زمان جنگ ۵۱ روزه در تابستان سال ۲۰۱۴ تاکنون چنین حمله‌ای سابقه نداشته است و مهمتر از آن ناتوانی گنبد آهنین صهیونیستها در دفع این حملات موشکی بود.

جنبش های مقاومت جهاد و حماس فلسطین از این حملات تمجید کردند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با صدور بیانیه ای موشکباران صبح امروز را در راستای حق طبیعی برای دفاع از ملت فلسطین دانست.

در بیانیه حماس آمده است: آنچه صبح امروز انجام شد در چارچوب حق طبیعی برای دفاع از ملت ما و واکنش به جنایات قتل اسرائیلی ها و هدف قرار دادن و ترور رزمندگان در رفح و شمال غزه است. حماس اشغالگران اسرائیلی را مسئول تشدید و وخامت بیشتر اوضاع دانست.

عبداللطیف القانوع سخنگوی حماس نیز گفت: «اشغالگران اسرائیلی در تغییر قواعد بازی و تثبیت هر معادله جدیدی شکست خواهد خورد. خویشتنداری مقاومت در غزه در حق واکنش و سکوت آن به خاطر مراعات منافع ملت ما  است و ناشی از ضعیف نیست. هر که گمان می کند که خویشتنداری مقاومت در واکنش نشان دادن و سکوت آن به خاطر منافع ملت ما ناشی از ضعف در موضع گیری یا عقب نشینی از گزینه هایش است، نادان است. مقاومت حکیم است و توان وارد کردن ضربه به دشمن و وارد کردن بهای سنگین به سبب جنایاتش را دارد».

داود شهاب مسئول دفتر رسانه ای  جهاد اسلامی فلسطین گفت: «جهاد اسلامی فلسطین:خون ملت ما بی ارزش نیست تا تروریست ها آن را نادیده بگیرند و با اقدام بازدارنده روبرو نشوند. واکنش مقاومت با شلیک موشک در صبح امروز به سوی شهرکهای صهیونیست نشین در اطراف غزه مبارک است. کرامت ملت ما گرانترین است. تبریک و تهنیت به دلاورانی که در راستای کرامت ما تلاش می کنند و با وجود محاصره و آلام فراوان دست به اقدام علیه صهیونیستها می زنند. واکنش مقاومت را در دفاع از ملت خود علیه تروریستهای اشغالگر تبریک می گوییم».

در مقابل صهیونیستها از این حمله موشکی خشمگین شدند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای فلسطینی ها در غزه به دنبال حملات موشکی مقاومت فلسطین خط و نشان کشید.

وی گفت: ارتش اسرائیل با تمام قدرت به حملاتی که امروز به شهرکهای اطراف غزه شد واکنش نشان خواهد داد. گروههای فلسطینی تاوان سنگینی به خاطر آنچه امروز صبح انجام دادند خواهند پرداخت. واکنش اسرائیل شدید خواهد بود و ارتش گزینه هایش را برای واکنش بررسی می کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی حماس را مسئول دانست و به رجزخوانی پرداخت و افزود: اسرائیل به حملات جهاد اسلامی و حماس به عنوان اقدامی که مستوجب واکنش است می نگرد.

روزنامه صهیونیستی معاریو نیز از سه سناریویی که انتظار غزه را پس از حملات موشکی صبح امروز مقاومت فلسطین به شهرک های صهیونیست نشین، می کشد، خبر داد.

«یوسی ملمان» تحلیلگر نظامی صهیونیست اعلام کرد: سناریوی نخست حمله گسترده نیروی هوایی اسرائیل مشابه آنچه در حال حاضر بر اساس گزارش های دریافتی از غزه وجود دارد. سناریوی دوم واکنش حماس که به جنگ ختم خواهد شد و سناریوی سوم دست یابی به آتش بس و تبادل اسرا و آغاز عملیات بازسازی غزه با مشارکت مصر، اتحادیه اروپا، آمریکا و تشکیلات خودگردان.

این حمله موشکی مقاومت فلسطین از آن حیث اهمیت دارد که منطقه بیش از قبل آبستن حوادث جدیدی است و صهیونیستها دست به حملات مکرر به سوریه می زنند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شده و تحرکات تل آویو و متحدانش در سایه حمایت آمریکا در منطقه خاورمیانه بیش از قبل شده است.

اما مقاومت فلسطین با این حملات موشکی به دنبال ترسیم قواعد درگیری پس از تجاوزهای متوالی اشغالگر استمقاومت فلسطین با این حملات موشکی به دنبال ترسیم قواعد درگیری پس از تجاوزهای متوالی اشغالگر است. موشکباران شهرک های صهیونیست نشین درصبح سه شنبه هشتم خرداد که دشمن صهیونیست آنرا بزرگترین و شدیدترین واکنش از زمان پایان جنگ در سال ۲۰۱۴ توصیف کرده است؛ در واقع نوعی واکنش طبیعی به ادامه حملات ارتش اسرائیل به مواضع مقاومت فلسطین در ماههای اخیر است.

مشخص است که صبر مقاومت فلسطین در قبال اقدامات اسرائیل لبریز شده است به ویژه که این رژیم به حماقت های مکرر ادامه می دهد و می کوشد که قواعد درگیری جدید را به گونه ای که دست مقاومت را ببندد، تغییر دهد که این مورد قبول مقاومت فلسطین  نیست و حمله موشکی به شهرک های صهیونیست نشین اطراف غزه در واقع این پیام را برای تل آویو به دنبال داشت که حالت سکوت موقت به ارتکاب جنایات ضد ملت فلسطین سپری شده است.

«عدنان ابو عامر» کارشناس امور اسرائیل در صفحه فیس بوک خود نوشت: حملات صبح سه شنبه باید قبل از این انجام می شد زیرا ادامه تلاش های اشغالگران برای فرسودن توان مقاومت از حیث نیروی انسانی، استخباراتی و لجستیکی سبب شده بود که دشمن به جنایات خود بدون اینکه واکنشی دریافت کند، ادامه می داد. دشمن صهیونیست شاید مرتکب درک اشتباه از این مواضع فلسطینی ها مبنی بر اینکه فلسطینی ها مایل به جنگ نیستند، شد. این موضع گیری باید کم شود و به شکل مجانی به دشمن اطمینان داده نشود زیرا این رژیم از مواضع خالی مقاومت به هدف قرار دادن رزمندگان فلسطینی روی آورد. مقاومت به بخشی از اقدامات ناقض حال آتش بسی که از زمان جنگ ۲۰۱۴ وجود داشت، واکنش نشان داد به ویژه که مقاومت سطح خواسته های خود را بیش از حد لازم به خاطر شهروندان و اینکه متهم نشود که غزه را به جنگ تمام عیار می کشاند اما این وضع نمی توانست ادامه پیدا کند و به قول معروف ضربه ای به سمت راست صورتم بزن تا سمت چپ صورتم را نیز به سویت برگردانم.

این کارشناسی فلسطینی با اشاره به تهدیدات مسئولان رژیم صهیونیستی ضد مقاومت پس از این حملات افزود: این تهدیدات جدی است اما به مفهوم جنگ فراگیر نیست. ما به توان مقاومت برای رساندن پیام عملیاتش به اشغالگران اعتماد داریم».

«ابراهیم المدون» تحلیلگر فلسطینی نیز در فیس بوک خود می نویسد: «موشکباران مقاومت ضد شهرک های مجاور غزه در راستای تثبیت قواعد درگیری و اینکه آماده رفتن به سوی اقدامات بیشتر در صورتی که اشغالگران به تجاوزات خود ادامه دهند، است.

هنوز زود است که از جنگ نظامی فراگیر صحبت شود اما آنچه ما در آن به سر می بریم جنگ تمام عیار است. مسیرهای بازگشت و تلاش ها برای شکستن محاصره از طریق راه انداختن کشتی های شکست حصر وجود دارد و اسرائیل در محاسبات خود بازنگری خواهد کرد.

مقاومت به دنبال ترسیم قواعد درگیری با آتش از طریق واکنش نشان دادن به وقاحت و بی شرمی اشغالگران است به ویژه پس از آنکه حق فلسطینی ها را پایمال کرده و مسالمت آمیز بودن تظاهرات بازگشت را عاملی برای کشن شهروندان بی گناه قرار داده است و از روند مسالمت آمیز سوء استفاده می کند و خون فلسطینی ها را نادیده می شمارد».

قدر مسلم آن است که اوضاع پس از حمله موشکی صبح امروز به شهرک های صهیونیست نشین مشابه آنچه در قبل وجود داشت، نخواهد بود و معادله جدیدی رقم خورده است. بدون تردید صهیونیستها دست به حملات گسترده هوایی خواهند زد کما اینکه گزارش رسانه ای گواه آن است و مقاومت فلسطین هم بعید است که حملات گسترده صهیونیست ها را برتابد.

آنچه اهمیت دارد این است که مقاومت فلسطین قواعد درگیری جدیدی پس از حملات مکرر صهیونیستها ترسیم کرده است به ویژه که تل آویو معمولا اگر پاسخی پس از حملات و تجاوزات خود دریافت نکند گستاخ تر از قبل به حملات خود ادامه می دهد و این موضوعی است که تحولات سوریه گواه آن است.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *