جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

فاتحه بر عدالت آموزشی در مدارس زنجیره‌ای

سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 616069
هر چند مسئولان آموزش و پرورش گفته‌اند شهریه مدارس نهایتاً ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت، اما در عمل اینگونه نیست و شهریه‌های چند ده‌میلیونی والدین را سرگردان کرده است.
فاتحه بر عدالت آموزشی در مدارس زنجیره‌ای
به گزارش جهان نيوز، شهریه برخی مدارس غیردولتی مدت‌هاست که هیچ ضابطه و قاعده‌ای ندارد. این مدارس بدون در نظر گرفتن شرایط تعیین شده با عناوین و بهانه‌های عجیب شهریه‌های سربه فلک کشیده می‌گیرند. عدالت آموزشی و حق برابر همه شهروندان ایرانی در دسترسی به تحصیل باکیفیت در میان این شهریه‌های نجومی عملاً طنز تلخی شده است.

اکنون با پایان سال تحصیلی آموزش‌وپرورش شهریه مدارس غیردولتی براساس الگوی تعیین شهریه را جهت سال تحصیلی آینده به این مدارس ابلاغ و اعلام کرده که شهریه مدارس در سطح کشور به طور میانگین ۵/۱۳ درصد افزایش داشته است، اما در عمل اوضاع طور دیگری است.

دریافت‌های چند ده میلیونی در مدارس رواج دارد؛ همه هم می‌دانند، کسی هم جلودار این ظلم تکراری آموزشی نیست‌! در اینجا هم پای سیاست و باندبازی در میان است؛ بخشی از مدارس زنجیره‌ای توسط سران سیاسی راه‌اندازی شده و اداره می‌شود.

به تازگی رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در نشست خبری‌اش حداقل و حداکثر شهریه مدارس غیردولتی را اعلام کرد.

مجتبی زینی‌وند گفت: در تهران میانگین افزایش شهریه ۱۳درصد است که میانگین افزایش شهریه در ابتدایی ۱۵درصد، در متوسطه اول ۱۳درصد و متوسطه دوم ۱۱درصد است. وی به حداکثر شهریه‌ها در سال تحصیلی آینده اشاره کرد و افزود: در دوره ابتدایی حداکثر شهریه در مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جاری ۶ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان بود که در سال آینده به ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان می‌رسد.

زینی‌وند اضافه کرد: در دوره متوسطه اول حداکثر شهریه ۷ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان در سال تحصیلی جاری بود که به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان در سال تحصیلی آینده افزایش می‌یابد؛ همچنین در دوره متوسطه دوم حداکثر شهریه ۹ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان در سال تحصیلی جاری بود که به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان در سال تحصیلی آینده می‌رسد.

۲۵ میلیون تومان برای اول دبستان !
اما بین آنچه این مقام آموزش‌وپرورش اعلام کرده با آنچه برخی والدین می‌گویند و در عمل در مدارس رخ می‌دهد، تفاوت از زمین تا آسمان است. به طور نمونه یک‌شنبه شب در برنامه تیتر شبکه خبر که با حضور مجتبی زینی‌وند و قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد، تعدادی از والدین با تماس تلفنی از شهریه‌های بی‌حساب و کتاب گلایه کردند.

مادر یک دانش‌آموز گفت: دخترم پایه ششم است و در سال تحصیلی جدید به پایه هفتم می‌رود؛ او در حال حاضر در مدرسه غیرانتفاعی در منطقه یک درس می‌خواند. ما تقریباً ۵/۱۶ میلیون تومان از اسفندماه متناوب چک دادیم و لیست خاصی ندارند که این هزینه‌ها کجا خرج می‌شود.

مادر دانش‌آموز دیگری هم گفت: من فرزندم در پایه اول دبستان در منطقه یک درس می‌خواند و برای شهریه آن ۲۵ میلیون تومان پرداخت کردیم البته این غیر از حواشی و برنامه‌های جداگانه بود!

برگرداندن شهریه کافی نیست
مجتبی زینی‌وند در این برنامه با بیان اینکه کمتر از ۱۰۰ مدرسه غیردولتی هستند که تخلف از قانون دارند، گفت: مدارسی که شهریه اضافه گرفتند پیگیری می‌کنیم که شهریه اضافه را برگردانند، اما در مناطق ۱ تا ۶ ناظر مستقر داریم که در اداره آموزش‌وپرورش مناطق حضور دارند و در سایر مناطق نیز کارشناس مشارکت‌های هر منطقه هستند و مردم می‌توانند مراجعه کنند و شکایت‌های خود را مطرح کنند.

احمدی لاشکی هم خطاب به معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه تخم مرغ دزد شترمرغ دزد می‌شود، گفت: برگرداندن شهریه کافی نیست و باید با مدارس متخلف برخورد شود، اگر ما این کارها را به خوبی در کشور انجام می‌دادیم اکنون ۳ هزار میلیارد، از کشور خارج نمی‌شد باید با کسی که تخلف کرده برخورد شود. وی با اشاره به اینکه برخی از مدیران مدارس غیردولتی در بخش شهریه آتش به اختیار هستند، اظهار کرد: به جز شهریه، هزینه‌های دیگری مانند اردو از دانش‌آموزان گرفته می‌شود؛ برخی مدیران خودسرانه در مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند و فقط برگرداندن شهریه کفایت نمی‌کند.

علم با طعم سیاست
درحالی‌که والدین برای آموزش بهتر و کامل‌تر فرزندانشان را به این مدارس می‌فرستند، اما در عمل با وجود هزینه بسیار زیاد، سطح آموزشی و علمی این مدارس، در مواردی حتی کمتر از مدارس دولتی بوده است. در میان اسامی مؤسسان مدارس غیردولتی پایتخت، نام‌هایی مثل سعیدحجاریان (مدارس سلام)، فخرالدین دانش‌آشتیانی (مدارس مفید) و علی اصغر فانی (مجتمع جماران) هم دیده می‌شود. این مدارس هم به گفته برخی والدین شهریه‌های نجومی پیش روی مردم قرار می‌دهند.

با استناد به سایت رسمی اطلاع‌رسانی مدارس سلام، مدیران این آموزشگاه‌های زنجیره‌ای تاکنون چندین‌بار جهت آگاهی از نظام تعلیم و تربیت انگلستان، راهی لندن شده‌اند و البته از دستاورد آن حرفی نگفته‌اند. جالب اینکه مجموعه مدارس «سما» بنابر صلاحدید شخص عبدالله جاسبی در سال ۱۳۷۰ و به‌الظاهر به منظور جبران محدودیت‌های کمّی و کیفی در حوزه تعلیم و تربیت، به یاری وزارت آموزش‌وپرورش دولت سازندگی آمد و یکی دیگر از مدارسی که شهریه میلیونی دریافت می‌کند همین «سما» است.

این قبیل مدرسه‌ها با تبلیغات سرسام‌آور، برگزاری آزمون‌های استعدادیابی و گزینش از میان دانش‌آموزان با معدل‌های ممتاز، نه‌تنها بدون تحمل هیچ رنج و زحمتی، نتایج درخشان در المپیادها و کنکورهای سراسری را از آن خود می‌کنند، بلکه با تحمیل عقاید و تفکرات خویش آینده سیاسی ‌دانش‌آموزان و نظام را هم با عقاید خاص جناحی پایه‌ریزی می‌کنند.

منبع: روزنامه جوان  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *