پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

آیت الله مکارم: اولین شرط حفظ انقلاب اتحاد است

دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب: 616001
یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه نگهداری انقلاب بسیار سخت‌تر از به دست آوردن آن است، گفت: اولین شرط نگهداری انقلاب اتحاد است.
آیت الله مکارم: اولین شرط حفظ انقلاب اتحاد است
به گزارش جهان نيوز، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار جمعی از اعضای ستاد مردمی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که قبل از ظهر امروز (دوشنبه) در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) برگزار شد، با بیان این که انسان چیزی را که ارزان بدست بیاورد ارزان از دست می‌دهد و چیزی را که با خون دل بدست آورد به آسانی از دست نمی‌دهد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی با خون دل و زحمت و زندان‌ها و تبعیدها و شکنجه‌ها به دست آمده و به ارزانی نمی‌شود آن را از دست داد بلکه باید آن را با خون دل آبیاری و نگهداری کرد.

وی با اشاره به این که قبل از انقلاب دنیا به دو شعبه غرب و شرق تقسیم شده بود و هیچ کشوری نمی‌توانست خارج از این دو گروه باشد، گفت: دشمنان وقتی دیدند نظامی آمده که شعارش نه شرقی و نه غربی است و می‌خواهد نظام دنیا را عوض کند برای نابودی انقلاب دست به دست هم دادند ولی چون انقلاب متکی به معنویت بود نتوانستند کاری کنند و انقلاب ماند و یک ورق تازه در تاریخ دنیا ایجاد کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که نگهداری انقلاب بسیار سخت‌تر از به دست آوردن آن است، خاطرنشان کرد: از بین بردن آسیب‌های انقلاب کار آسانی نیست و با شعار نمی‌شود بلکه با عمل می‌شود و اولین شرطش اتحاد است ولی متأسفانه برخی از گروه‌های داخلی با این که می‌بینند اختلاف سبب شکست می‌شود باز هم حاضر به اتحاد نیستند.

وی با بیان این ضرب المثل که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، گفت: محال است که بدون اتحاد انقلاب حفظ شود و خدا راضی نیست آثار خون‌های پاک شهدا و انقلابی که چهره دنیا را عوض کرده است از بین برود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که قبل از انقلاب ما بدون این که نام مستعمره را داشته باشیم مستعمره غرب بودیم، گفت: اموال ما را ارزان می‌بردند و تمام مسئولان و منابع کشور تحت فرمان آنها بود و الآن هم اگر این مقاومت بشکند باز مستعمره خواهیم شد.

خیلی از کشورهای غربی مستعمره آمریکا هستند
وی با بیان این که الان خیلی از کشورهای غربی واقعاً مستعمره هستند و اجازه ندارند که برای خود تصمیم بگیرند، گفت: آیا شرافت انسانی اجازه می‌دهد که کشوری که از چنگ استعمار رها شده دوباره به چنگ استعمار گرفتار شود.

این مرجع عالم تشیع اظهار داشت: نسل جوان نیروی اصلی انقلاب بوده و هست و خواهد بود، این جوانان بودند که انقلاب کردند و جنگیدند و کشور را به پیش بردند و همین‌ها هم می‌توانند انقلاب را حفظ کنند.

وی با بیان این که ما باید تاریخچه انقلاب را به صورت مستند به جوانان بگوییم، خاطرنشان کرد: جوانان باید ببینند صمیمیتی که ما در انقلاب داشته‌ایم هنوز هم هست؛ همچنین باید تلاش کنیم که از زمان عقب نماینم و زمانه و شرایطش را درک کنیم و با حفظ اصول اسلام مطابق با زمانه حرکت کیم.

باید با جوانان با زبان محبت و صمیمیت حرف بزنیم
وی با اشاره به آیه «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فضا غلیظ القلب لانفضوا من حولک...» اظهار داشت: نه بی بند و باری درست است و نه جمود و این را باید به جوانان بیاموزیم و با زبان محبت و صمیمیت و دلسوزی با جوانان حرف بزنیم و این ادبیات است که مؤثر است.

آرمان‌های انقلاب را باید در جامعه اشاعه دهیم
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام علی بنایی، دبیر مجمع همانگی پیروان امام و رهبری استان قم، هدف از این دیدار را گرفتن رهنمون برای ارتقاء جبهه انقلاب در سطح کشور عنوان کرد و اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که آرمان‌های انقلاب را به صورت مردمی اشاعه بدهیم.
وی با بیان این که انقلاب اسلامی به عنوان سرمایه اجتماعی و عامل وحدت و انسجام بوده، خاطرنشان کرد: امروز انقلاب مورد آسیب قرار گرفته است و ما تمام تلاش خود را برای تعمیر و ارتقاء انقلاب انجام می‌دهیم.

حجت الاسلام بنایی با اشاره به مسائل جناحی و اختلاف جناح‌ها در کشور، گفت: مرجعیت نسبت به اختلاف جناح‌ها همیشه حساس بوده است و یکی از عوامل وحدت در جامعه اسلامی است.

وی مشکل امروز نیروهای انقلاب را نحوه ارتباط با نسل جوان دانست و تصریح کرد: امروز نسل جوان کمتر مخاطب ما هستند و نتوانستیم برای نسل جوان مسائل عمده انقلاب را بیان کنیم و همین سبب تهاجم فرهنگی دشمن شده است که آسیب‌هایی را به ما زده است.

وی با اشاره به ارتباط خوب و مؤثر آیت الله مکارم شیرازی با نسل جوان از گذشته تا به امروز، ابراز کرد: آنچه ما می‌خواهیم بگوییم این است که قم به عنوان خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی و حوزه علمیه و مردم قم همچنان به انقلاب وفادار اند و چنانچه همبستگی و انسجام و اتحاد بین احزاب و گروه‌ها سرلوحه کار ما قرار بگیرد شاهد شکوفایی انقلاب اسلامی در تمام نقاط عالم خواهیم بود.

وی افزود: هنوز بعد از چهل سال مردم جهان منتظر پیام انقلاب اسلامی هستند و هنوز انقلاب اسلامی اثرگذار است و ما باید نسبت به تبین اهداف انقلاب تلاش بیشتری را مبذول کنیم.

دستاوردهای انقلاب باید برای نسل جوان تبیین شود
در ادامه حجت الاسلام احمدی‌تبار با بیان این که انقلاب اسلامی ایران حرکتی بود که در طول تارخ سابقه نداشت و نظامی را طراحی کرد که شناخته شده نبود، گفت: انقلاب اسلامی استکبار جهانی را مورد هدف قرار داده و به دنبال به کمال رساندن بشریت شده است و به همین خاطر از روز اول همواره مورد هجمه دشمنان بوده و توطئه‌های زیادی را نسبت به این نظام داشته‌اند و امیدوارند که بتوانند نظام را سرنگون کنند.

وی با بیان این که ما در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و چهلم بیانگر کمال است، افزود: امروز می‌طلبد که بازنگری جدی داشته باشیم و دستاوردهای این نظام را بررسی کنیم که دیانت و تدینی که در دنیا به فراموشی سپرده می‌شد این انقلاب توانست قرن ۲۱ را قرن معنویت و گرایش به معنویت قرار دهد.

این استاد حوزه علمیه افزود: این انقلاب توانست حرکتی را در مسلمانان که خود را وارفته می‌دیدند ایجاد کند و حتی در مسیحیت و یهودیت روح معنوی را زنده کند؛ همچنین این انقلاب توانست شاخص‌های یک نظام موفق را در ابعاد مختلف به عرضه بگذارد و امروز می‌بینیم که در ابعاد علمی، فناوری و نظامی نظام جمهوری اسلامی توانسته سطح بالایی در جهان داشته باشد.
وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه انقلاب قرار گرفته است، اظهار داشت: هر جامعه‌ای از سه گروه تشکیل شده است که عبارتند از یک اقلیت صالح و مصلح، یک اقلیت فاسد و مفسد و یک گروه هم بدنه جامعه هستند.

حجت الاسلام احمدی افزود: تا کنون در انقلاب اسلامی اقلیت صالح مصلح توانسته بازیگر نقش اساسی در جامعه باشد و اکثریت را همراه با خود داشته باشد ولی امروز گرفتاری پیدا کرده و نتیجه آن شده است که اقلیت فاسد به میدان آمده و ارزش‌های ما را مورد هجمه قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: باید حرکتی صورت بگیرد و اقلیت صالح مصلح در عرصه حضور پیدا کنند و با وحدت و همدلی بتوانند اکثریت را با خود مجدداً همراه کنند و پیام‌های انقلاب اسلامی را به جهانیان برساند.

این استاد حوزه علمیه افزود: هر چه ما داریم از رهبری رهبران دینی و معالمان و صالحان جامعه و مرجعیت معظم عالم تشیع است که توانسته این حرکت عظیم را زیر سایه امام و رهبری مقام معظم رهبری هدایت کند.

وی با بیان این که باید حرکت جدی در سرتا سر کشور ایجاد شود و دستاوردهای جمهوری اسلامی برای نسل جوان تبیین شود، گفت: ما انتظار داریم از نفَس مسیحای مرجعیت در جهت انگیزش انسان‌های صالح مصلح در این عرصه استفاده کنیم و روح جدیدی را در انقلابیون ایجاد کنیم تا بتوانند در جهت ارزش‌های انقلاب پیش بروند و این انقلاب را به انقلاب امام زمان(عج) متصل کنند.

دشمن به دنبال تطهیر چهره کریه پادشاهان است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به تلاش‌های دشمن در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: دشمن به دنبال این است که چهره منحوس و کریه پادشاهان گذشته را تطهیر کند و به خورد نسل جوان بدهد.

در ادامه حجت الاسلام عباس اسکندری خاطرنشان کرد: با توجه به این که انقلاب اسلامی برخواسته از فقه و فقاهت و اندیشه اسلامی است دشمن تلاش می‌کند از انقلاب اسلامی قداست زدایی کند تا بتواند عملکرد نظام را زیر سؤال ببرد.

وی با اشاره به این که تا کنون مرجعیت عالیقدر شیعه پیشتاز انقلاب بوده و انقلاب را در جهت آرمان‌ها و اهداف متعالی اسلام سوق داده است، افزود: امروز متأسفانه انقلاب به سمت مسائل مادی سوق پیدا کرده است و این آسیب جدی برای انقلاب است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان این که انقلاب اسلامی خدمات زیادی را به مردم کرده است، گفت: متأسفانه ما به دلیل اختلفات سلیقه‌ای نمی‌گذاریم مردم طعم شیرین این خدمات را بچشند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خداوند مرجع بزرگ شیعه را برای مسلمین محافظت کند.عمرپربرکت او رابرای تبین منطق دین طولانی بگرداند.اما درشرایط فعلی هرآنچه ما مشاهده میکنیم لاشرقیه و لاغربیه دراین کشور بشکلی که دهه اول انقلاب بوددرذهن تداعی نمی شود. شاید دلیل اولش بحث اقتصادی باشد که تا ریشه این درخت ،خانواده ها را عزیت میکنه ودست ازسرشان بر نمیداره همانطوریکه مراعات حال بیمار نزد ما سفارش شده است رعایت حال بیماران اقتصادی خانوادها محترمند که لازم است حاکمیت بدان توجه کند وبازارامید را به روح جوان بدمدزیرا همینها هستند که بقای نسلند که تا نباشند جامعه معنی و مفهوم خود را بازبدست نمیآورد وتا آنها نباشند جاری کردن مسئله معنایی نخواهد داشت .