کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شبهه ای که در نهایت تائید شد

عراقچی گفته موگرینی را تائید کرد/ ایران قبول کرده بود که با خروج از امریکا در برجام بماند/ دیپلمات‌هایی که برای مردم جای اعتماد نگذاشته اند!

7 خرداد 1397 ساعت 15:00

عدم پاسخ به شبهه موگرینی تا شب گذشته ادامه یافت. سید عباس عراقچی که شامگاه یکشنبه ششم خرداد مهمان گفتگوی ویژه خبری بود در بخشی از سخنانش پرده از ماجرای حدود دو هفته قبل برداشت.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده:  شامگاه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه بود که ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به بازی موش و گربه خروج این کشور از برجام پایان داد و خروج آمریکا از توافق برجام را رسما اعلام کرد. دونالد ترامپ با بیان اینکه من قبلا هم گفته‌ام که اگر نتوان برجام را اصلاح کرد، در آن نمی‌مانیم گفت:  بالاترین سطح تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کنیم.

اما بلافاصله پس از پایان صحبت های ترامپ، حسن روحانی رئیس جهور ایران در گفتگوی زنده با مردم ایران و در واکنش به صحبت های ترامپ، در اقدامی کاملا دور از انتظار و منفعلانه، با اتخاذ یک موضع عجیب از باقی ماندن جمهوری اسلامی در برجام و ادامه آن با 4 کشور اروپایی و چین خبر داد. این موضع برای مردم که منتظر واکنش قاطع ایران بودند، بسیار تعجب برانگیز بود.

انتظار مردم بدان جهت بود که شخص رئیس جمهور و اعضای تیم هسته ای من جمله آقایان ظریف و عراقچی در هر زمان که با سوال خروج یکطرفه آمریکا از برجام روبرو می شدند، با قاطعیت تمام از عدم خروج آمریکا از این سند خبر می دادند و اظهار می داشتند که آمریکا بلوف خروج از برجام را می زند چرا که خروج از این سند برای امریکا بسیار هزینه زاست. 

حتی آقایان با لحن جدی اعلام می کردند که با فرض خروج هریک از طرفین برجام، این سند تمام شده و عملا برجامی دیگر وجود ندارد و قطعا هم ایران خارج خواهد شد.

با همه این تفاسیر و علی رغم صحبت های مقامات رسمی کشور، بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای، دونالد ترامپ خروج این کشور را بعد از دوسال و نیم بدعهدی و البته اجرای تمام تعهدات ایران، از برجام اعلام کرد و در کمال تعجب و علی رغم صحبت های پیشین، رئیس جمهور در اقدامی منفعلانه باقی ماندن ایران را در برجام اعلام کرد و از ارائه فرصت چندهفته ای به اروپا برای تعیین تکلیف با برجام و ادامه برجام با 5 کشور اعلام کرد!

این موضع رئیس جمهور که مورد سوال جدی مردم قرار گرفته بود، همچون زمان تصویب برجام در هیاهو و شانتاژ رسانه ای زنجیره ای ها و هجمه های تبلیغاتی مبنی بر اتخاذ یک سیاست صحیح و انجام یک عمل هوشمندانه همراه شد.

فارغ از آنکه بایستی مشخص شود، رئیس جمهور با هماهنگی کدام مقامات و  دستگاه ها بلافاصله این موضع منفعلانه را اعلام کرده و به اروپای بدعهد فرصت جبران داده؛ فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها 3-4 روز بعد از خروج آمریکا و اعلام ایران مبنی بر باقی ماندن از برجام، اعلام کرد که ما از ایران تضمین گرفتیم که در برجام بماند! این گفته موگرینی که موجب تعجب کارشناسان و عموم ملت ایران را شده بود، با هیچگونه تکذیبی از سوی مقامات ایران مواجه نشد.

عدم پاسخ به شبهه موگرینی تا شب گذشته ادامه یافت. سید عباس عراقچی که شامگاه یکشنبه ششم خرداد مهمان گفتگوی ویژه خبری بود در بخشی از سخنانش پرده از ماجرای حدود دو هفته قبل برداشت.

عراقچی گفت: موضع ما این بود که تصور نمی کنیم با خروج آمریکا منافع ما تامین شود. به اروپا هم همواره بی اعتماد بودیم لذا خیلی روشن بود که بگوییم اگر آمریکا از برجام خارج شود ما فکر نمی کنیم که منافعمان در برجام تامین شود. طبیعی است که ما هم به دنبال آن خارج خواهیم شد. وقتی خروج آمریکا از برجام قطعی شد و مشخص شد ترامپ قصد دارد از برجام خارج شود اروپایی ها از ما خواستند به آنها فرصتی بدهیم که تلاششان را بکنند بلکه بتوانند خواسته های ایران را تامین کنند. این پیام در سطوح عالی منتقل شد و رئیس جمهوری محترم تصمیم گرفتند این فرصت را در حد چند هفته در اختیار اروپا قرار بدهند و به همین خاطر است که ما الان مشغول مذاکره هستیم.

از این گفته های عراقچی می توان سه نکته مهم برداشت نمود: اول آنکه، گفته موگرینی مبنی برآنکه از ایران تضمین گرفته شده تا از برجام خارج نشود صحت داشته و عراقچی رد و بدل شدن این صحبت ها را رسما تائید کرد.

دوم آنکه، علی ظاهر، آقای رئیس جمهور به عنوان یک موضع پیش دستانه، بلافاصله بعد از صحبت های ترامپ این موضع منفعلانه را اتخاذ می کند تا بتوانند بیمار رو به موت برجام را با تنفس مصنوعی حتی برای چند هفته زنده نگه دارند.

سوم آنکه، آقای روحانی و تیم هسته ای حاضر شده اند بار دیگر همچون وعده های گلابی مانند برجامی، از حرف ها و وعده های خود عبور کنند و گفته های توام با اطمینان خود را زیر پا بگذارند و در نهایت تاسف به اروپای بدعهد بار دیگر اعتماد کنند و یک بار دیگر در زمین آمریکا و اروپا بازی کنند. بدین نحو که ایران با محدودیت ها و تعهدات اجرا شده اش در برجام می ماند، آمریکای کدخدا بدون هیچ هزینه خارج می شود و اروپای بدعهد هم ظاهرا به عمل نکردن به تعهداتش ادامه می دهد.

از سه نکته بالا که بگذریم صحبت های قابل تامل رئیس جمهور در دیدار با جمعی از علما و روحانیون مبنی بر امید به تغییر هیئت حاکمه آمریکا، را هم می توان به بند دوم مربوط دانست که جدای از اظهار تاسف بر این نگرش که 5 سال سرمایه داخلی و خارجی کشور را به هدر داد، باید گفت آنگونه که شواهد گواهی می دهند این موضوع که امریکا آمریکاست و تفاوتی بین اوباما، کلینتون و ترامپ نیست هنوز برای رئیس جمهور محترم جا نیفتاده و یا به عبارت بهتر قصد فهم این موضوع وجود ندارد. 

در پایان بار دیگر باید پرسید، با چه حجتی می توان قبول کرد که همان تیم مذاکره کننده که سند ضعیف برجام و حواشی ناراحت کننده آن را به افتخار آورده اند، برای ادامه برجام با اروپایی ها اعزام شوند؟


کد مطلب: 615930

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/615930/عراقچی-گفته-موگرینی-تائید-ایران-قبول-کرده-خروج-امریکا-برجام-بماند-دیپلمات-هایی-مردم-جای-اعتماد-نگذاشته-اند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com