جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۴۴
شبهه ای که در نهایت تائید شد

عراقچی گفته موگرینی را تائید کرد/ ایران قبول کرده بود که با خروج از امریکا در برجام بماند/ دیپلمات‌هایی که برای مردم جای اعتماد نگذاشته اند!

دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 615930
عدم پاسخ به شبهه موگرینی تا شب گذشته ادامه یافت. سید عباس عراقچی که شامگاه یکشنبه ششم خرداد مهمان گفتگوی ویژه خبری بود در بخشی از سخنانش پرده از ماجرای حدود دو هفته قبل برداشت.
عراقچی گفته موگرینی را تائید کرد/ ایران قبول کرده بود که با خروج از امریکا در برجام بماند/ دیپلمات‌هایی که برای مردم جای اعتماد نگذاشته اند!
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان بابازاده:  شامگاه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه بود که ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به بازی موش و گربه خروج این کشور از برجام پایان داد و خروج آمریکا از توافق برجام را رسما اعلام کرد. دونالد ترامپ با بیان اینکه من قبلا هم گفته‌ام که اگر نتوان برجام را اصلاح کرد، در آن نمی‌مانیم گفت:  بالاترین سطح تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کنیم.

اما بلافاصله پس از پایان صحبت های ترامپ، حسن روحانی رئیس جهور ایران در گفتگوی زنده با مردم ایران و در واکنش به صحبت های ترامپ، در اقدامی کاملا دور از انتظار و منفعلانه، با اتخاذ یک موضع عجیب از باقی ماندن جمهوری اسلامی در برجام و ادامه آن با 4 کشور اروپایی و چین خبر داد. این موضع برای مردم که منتظر واکنش قاطع ایران بودند، بسیار تعجب برانگیز بود.

انتظار مردم بدان جهت بود که شخص رئیس جمهور و اعضای تیم هسته ای من جمله آقایان ظریف و عراقچی در هر زمان که با سوال خروج یکطرفه آمریکا از برجام روبرو می شدند، با قاطعیت تمام از عدم خروج آمریکا از این سند خبر می دادند و اظهار می داشتند که آمریکا بلوف خروج از برجام را می زند چرا که خروج از این سند برای امریکا بسیار هزینه زاست. 

حتی آقایان با لحن جدی اعلام می کردند که با فرض خروج هریک از طرفین برجام، این سند تمام شده و عملا برجامی دیگر وجود ندارد و قطعا هم ایران خارج خواهد شد.

با همه این تفاسیر و علی رغم صحبت های مقامات رسمی کشور، بدون پرداخت کوچکترین هزینه ای، دونالد ترامپ خروج این کشور را بعد از دوسال و نیم بدعهدی و البته اجرای تمام تعهدات ایران، از برجام اعلام کرد و در کمال تعجب و علی رغم صحبت های پیشین، رئیس جمهور در اقدامی منفعلانه باقی ماندن ایران را در برجام اعلام کرد و از ارائه فرصت چندهفته ای به اروپا برای تعیین تکلیف با برجام و ادامه برجام با 5 کشور اعلام کرد!

این موضع رئیس جمهور که مورد سوال جدی مردم قرار گرفته بود، همچون زمان تصویب برجام در هیاهو و شانتاژ رسانه ای زنجیره ای ها و هجمه های تبلیغاتی مبنی بر اتخاذ یک سیاست صحیح و انجام یک عمل هوشمندانه همراه شد.

فارغ از آنکه بایستی مشخص شود، رئیس جمهور با هماهنگی کدام مقامات و  دستگاه ها بلافاصله این موضع منفعلانه را اعلام کرده و به اروپای بدعهد فرصت جبران داده؛ فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها 3-4 روز بعد از خروج آمریکا و اعلام ایران مبنی بر باقی ماندن از برجام، اعلام کرد که ما از ایران تضمین گرفتیم که در برجام بماند! این گفته موگرینی که موجب تعجب کارشناسان و عموم ملت ایران را شده بود، با هیچگونه تکذیبی از سوی مقامات ایران مواجه نشد.

عدم پاسخ به شبهه موگرینی تا شب گذشته ادامه یافت. سید عباس عراقچی که شامگاه یکشنبه ششم خرداد مهمان گفتگوی ویژه خبری بود در بخشی از سخنانش پرده از ماجرای حدود دو هفته قبل برداشت.

عراقچی گفت: موضع ما این بود که تصور نمی کنیم با خروج آمریکا منافع ما تامین شود. به اروپا هم همواره بی اعتماد بودیم لذا خیلی روشن بود که بگوییم اگر آمریکا از برجام خارج شود ما فکر نمی کنیم که منافعمان در برجام تامین شود. طبیعی است که ما هم به دنبال آن خارج خواهیم شد. وقتی خروج آمریکا از برجام قطعی شد و مشخص شد ترامپ قصد دارد از برجام خارج شود اروپایی ها از ما خواستند به آنها فرصتی بدهیم که تلاششان را بکنند بلکه بتوانند خواسته های ایران را تامین کنند. این پیام در سطوح عالی منتقل شد و رئیس جمهوری محترم تصمیم گرفتند این فرصت را در حد چند هفته در اختیار اروپا قرار بدهند و به همین خاطر است که ما الان مشغول مذاکره هستیم.

از این گفته های عراقچی می توان سه نکته مهم برداشت نمود: اول آنکه، گفته موگرینی مبنی برآنکه از ایران تضمین گرفته شده تا از برجام خارج نشود صحت داشته و عراقچی رد و بدل شدن این صحبت ها را رسما تائید کرد.

دوم آنکه، علی ظاهر، آقای رئیس جمهور به عنوان یک موضع پیش دستانه، بلافاصله بعد از صحبت های ترامپ این موضع منفعلانه را اتخاذ می کند تا بتوانند بیمار رو به موت برجام را با تنفس مصنوعی حتی برای چند هفته زنده نگه دارند.

سوم آنکه، آقای روحانی و تیم هسته ای حاضر شده اند بار دیگر همچون وعده های گلابی مانند برجامی، از حرف ها و وعده های خود عبور کنند و گفته های توام با اطمینان خود را زیر پا بگذارند و در نهایت تاسف به اروپای بدعهد بار دیگر اعتماد کنند و یک بار دیگر در زمین آمریکا و اروپا بازی کنند. بدین نحو که ایران با محدودیت ها و تعهدات اجرا شده اش در برجام می ماند، آمریکای کدخدا بدون هیچ هزینه خارج می شود و اروپای بدعهد هم ظاهرا به عمل نکردن به تعهداتش ادامه می دهد.

از سه نکته بالا که بگذریم صحبت های قابل تامل رئیس جمهور در دیدار با جمعی از علما و روحانیون مبنی بر امید به تغییر هیئت حاکمه آمریکا، را هم می توان به بند دوم مربوط دانست که جدای از اظهار تاسف بر این نگرش که 5 سال سرمایه داخلی و خارجی کشور را به هدر داد، باید گفت آنگونه که شواهد گواهی می دهند این موضوع که امریکا آمریکاست و تفاوتی بین اوباما، کلینتون و ترامپ نیست هنوز برای رئیس جمهور محترم جا نیفتاده و یا به عبارت بهتر قصد فهم این موضوع وجود ندارد. 

در پایان بار دیگر باید پرسید، با چه حجتی می توان قبول کرد که همان تیم مذاکره کننده که سند ضعیف برجام و حواشی ناراحت کننده آن را به افتخار آورده اند، برای ادامه برجام با اروپایی ها اعزام شوند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دقیقا رسیدیم به مرحله ای که این آقایان برای تمسخر دیگران آن را به زبان می آوردند. می گفتند تاقبل از دولت یازدهم همیشه مذاکره برای مذاکره بهدی بود. حالا باید گفت از دست دادن توان هسته ای با آن قدرت برای برجام و برجام هم برای مذاکرات بعدی بود.
Iran, Islamic Republic of
قبلا ظریف با خنده هاش روی اعصاب بود !حالا نوبت تحمل خنده های این اقا به ریش ماست!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کدام توان هسته ایی مگه دنبال بمب هستیم بیشتر از این فقط بدرد ساخت بمب میخوره
بیسوادها نمی دانند غنی سازی 20 درصد یعنی چه.
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
شما که سواد نداری و نمی دانی که غنی سازی 20درصد یعنی چه مجبوری نظر بدهی؟ اگر نظر ندهی نمی گویند لالی.
Iran, Islamic Republic of
غنی سازی 60 درصدی برای سوخت کشتی ها لازم است.
Iran, Islamic Republic of
اگه غير از موندن تو برجام چاره ديگه اي داشتيم، بعد از پاره كردن برجام توسط آمريكا ما هم آتيشش زده بوديم
Iran, Islamic Republic of
چاره که خیلی وقته گفته شده =اقتصاد مقاومتی.
منتهی به فرموده اقای جوادی املی "اقتصاد مقاومتی ،عرضه میخواهد...
در ضمن برجام به گفته خود عراقچی در اسفند سال قبل ،به دلیل فشارهای امریکا روی بانکها وشرکتها برای عدم همکاری با ایران ،در عمل هیچ فایده ای نداشته است.
پاسخ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۱۵:۱۵
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
این طور که بعضی ها فکر می کنند "چاره ای جز ادامه برجام نداشتیم" باعث می شود حتی اگر همه تحریمها، توسط آمریکا و اتحادیه اروپا هم برگردد و عربستان به نیابت از کدخدای برجامیان، به ایران حمله کند باز هم جماعت برجامیان، به برجام پایبند بمانند و بگویند ما چاره ای جز پایبندی به برجام نداریم زیراااااااااااااااااا..
Iran, Islamic Republic of
این که از آفتاب تابان برجام به چاره ای جز برجام قناعت کرده اید، یک پیشرفت است. اما سرعتتان کمی کند نیست؟
Iran, Islamic Republic of
⭕️ هواپیمای روحانی در لیست تحریم آمریکا

ایالات متحده آمریکا در لیست تحریمی شرکت‌های هواپیمایی ایران، شرکت هواپیمایی ارایه دهنده سرویس به رییس جمهوری ایران را نیز قرار داده است.

🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد دنا_ایرویز تنها به یک هواپیمای ایرباس ۱۹ ساله «ای 340-300» سرویس می‌دهد و آن هواپیما در واقع هواپیمای اختصاصی مقام ریاست جمهوری ایران است.

🔹 تحریم جدید می تواند مشکلاتی جدی را در سفرهای خارجی رسمی روحانی با استفاده از این هواپیما و این شرکت ایجاد کند، چون شرکت‌هایی که به این هواپیما سوخت یا سرویس برسانند با تحریم‌های ثانویه آمریکا مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

🔹پیش از این آلمانی ها نیز از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف خودداری کردند و نهایتا وزارت دفاع آلمان به هواپیمای ظریف بنزین رساند

🔸قضاوت با خودتان...

🔺آیا این ،عاقبت کسی نیست که به دشمن اعتماد کند؟!
Iran, Islamic Republic of
مگه ناصرالدین شاه چه جوری می رفت فرنگ ...مشکلی نیست نیم راه راباهواپیما بقیه راباکالسکه بروند...توراه بیشتربه عاقبت کار فکر می کنند
Iran, Islamic Republic of
غلط محاسباتی و حقوقی اظهارات عراقچی کجاست؟

اشتباه فاحش رئیس ستاد پیگیری برجام را باید در جایی دانست که "ادامه موجودیت برجام" را مبنا قرار داده و تصور می‌کند درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات پیش‌رو، کشورهای اروپایی با رجوع به کمسیون مشترک و با توسل به بند 37 برجام و شکایت علیه ایران، پرونده ایران را به شورای امنیت می‌برند و طبق بند 37 برجام، به طور اتوماتیک تمام تحریم های شش قطعنامه قبلی را باز‌می‌گردانند! اما باید دانست که با خروج آمریکا از برجام، و عدم پذیرش ایران به تداوم برجام، دیگر این سند حقوقی موجودیتی نخواهد داشت تا کشورهای اروپایی بخواهند از طریق بند 37 برجام اقدام کنند و تحریم های شش قطعنامه قبلی را بازگردانند. ساده‌تر آن‌که دیگر برجامی نیست که رجوع به ماده 36 و 37 آن منجر به نتیجه‌ مورد اشاره عراقچی (بازگشت تحریم ها) شود. چرا که آمریکا از آن خارج شده و ایران نیز پس از خروج آمریکا اعلام می‌کند، برجام را ادامه نخواهد داد.
یاری
Iran, Islamic Republic of
...
با این تضمین دادن به اروپا در واقع با دست خودشان سر برجام بی رمق را بریدند
الفاتحه
Iran, Islamic Republic of
هم اکنون بگم به اونایی که به روحانی رای دادن و حداقل پیش اطرافیانشان هم مشخص اند: اکنون نوبت جبران اشتباه شماست. شما پیش آینده خودتان و زن و بچه تان و مردم تان، خصوصا اون مردمی که میدانستند با حضور روحانی این می شود، مسئولید. ...
Iran, Islamic Republic of
اکثر آنهابا فرافکنی روحانی وسادگی خود فکرمی کنندکه مقصر سپاه و...است
Iran, Islamic Republic of
❗️حسن روحانی؛ در ضمن خاطرات مذاکرات سال 82 - 84 :

«یکی دیگر از مشکلات ما این بود که برخی از مسئولین کشور باور نمی کردند که اروپا به تنهایی قادر به حل کامل مسئله نیست. ما می گفتیم توان اروپا هم در آژانس و هم در شورای امنیت محدود است و حتی برای تضمین امنیت خودش نیز محتاج آمریکا است.

🔸اروپایی ها حتی نتوانستند یک هواپیمای ایرباس را بدون هماهنگی با آمریکا به ما بفروشند.

🔹به عبارتی، اروپایی که قادر نیست هواپیمای ساخت خودش را به ما بفروشد، چگونه می تواند تضمین_امنیتی ارائه دهد؟ سیاست نظام هم بر اصل عدم مذاکره با امریکا بود»

📚 منبع کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای؛ نویسنده: حسن روحانی، ناشر: مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام..

با توجه با این تجربیات ،
به نظر یک موضوع خیلی مهمتر را این برجامیان دارند پیگیری میکنند ،والا خودشون بیشتر از هم از چلفتی اروپا در مقابل امریکا خبر دارند.خدا به دادمون برسه.
Iran, Islamic Republic of
همین تضمین روحانی به موگرینی باعث خروج ترامپ از برجام شد.
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی دیشب میگفت پول فروش نفت به راحتی به کشور بر می گردد !!
از ایشان باید پرسید پس چرا روحانی گفت دلار رو با گونی وارد می کنیم ؟! و چرا نرخ دلار 3000 تومان افزایش یافته است ؟!
Iran, Islamic Republic of
واقعا اینها چه دیپلماتهایی هستند
فقط برای عاقبت بخیری و روحانی و ظریف وعراقچی وامثالهم دعا میکنم
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
Iran, Islamic Republic of
دلسوزان انقلابی ایران قبل از اینکه طرحی داشته باشند تا از دست آمریکائیها خلاص بشن باید طرحی داشته باشن تا دست تحمیل کنندکان برجام و ادامه دهنده به هر شکل برجام را از صحنه سیاست و اجرا و قانون گذاری قطع کنن ...
France
به موقع انجام میشه نگران نباش عدم کفایت و ادامه مسیر
تغییر هیات حاکمه
Iran, Islamic Republic of
چطور روحانی به تغییر هیات حاکمه امریکا برای احیا جنازه " برجام" دلخوش کند ؟
Iran, Islamic Republic of
1- این بخش از ادله نویسنده مقاله صحیح نیست که ایران برای ماندن تضمین داده باشد . عراقچی گفت دو سه هفته فرصت داده شده است . این امر تضمین نیست .

2- حرکت اقای حسن روحانی در پاسخ زنده و فوری به ترامپ بسیار اشتباه و از سر ذستپاچگی بود .

3- از اقای روحانی و تیم وی بیش از این انتظار نداشته باشید . مگر همین اقابارها نگفت که منتقدین برجام راه عملی ارایه دهند که اگر برجام را اجرا نمی کردیم پس چه باید می کردیم . درپاسخ به او اقتصاد مقاومتی مطرح شد و این لوپ همینطور در حال تکراراست .
بلی این خطر وجود دارد که تبعاعت برجام ادامه پیدا کند و یا نکند . بستگی به یه عملکردها دارد . اصلا و اساسا مشکل ما برجام نیست . برجام معلول است و زاییده یک سری شرایط . شرایط را باید عوض کنیم که در انصورت برجامی هم با ماهیت فعلی نخواهد ماند .
Iran, Islamic Republic of
برجام را هر کس زاییده باید نگهداری کند. قبل از برجام وضع مردم و کشور از این بهتر بود البته علی رغم کارشکنی ها و بعضا خیانتهای رقیب. مگه برجام کاری کرده که جایگزین بخواد؟؟؟
شما را بخدا دروغهای دشمن را باور نکنید.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
باسلام . ایا جواب مرا دادید ؟ اگر اینطور است یکبار دیگر نظر م را بخوانید . کی و کجا از روحانی و برجام دفاع کردم ؟ بنده می گویم که برجام و امثالهم که عملا بیماری هستند بدلیل بستر نامناسب در کشور رشد می کند و برجام را نبایستی علت گرفت البته که دروغ دشمنان را باور نمی کنم . دروغ های لیبرال های غربی و غربزدگان را نباید هم باور کرد
Iran, Islamic Republic of
موگرینی رسما گفت که از روحانی تضمین گرفته ایم در برجام بماند وهیچکس در کشورما این حرف او را تکذیب نکرد
ب...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
این اعتدالیون ... همه چیز را پیش بینی کرده بودند! فقط به ضرر جمهوری اسلامی ایران!
علی
Iran, Islamic Republic of
هر چه ... است در این مملکت جمع شده برای ضربه زدن به اسلام و ملت و مملکت
Iran, Islamic Republic of
اگر خودتونو مساوي با اسلام و ملت و مملكت مي دونيد بله درست فكر ميكنيد! ;)
امیر ت
Iran, Islamic Republic of
ایا چنین شرطی در یک قرارداد مبنای قانونی یا عقلی دارد ؟ یکی از مذاکره کنندگان از برجام خارج شود و به نعهداتش عمل نکند ما هم قول داده باشیم به تعهدات خودمان پایبند باشیم ؟
میگن ترامپ دیوونه هست ! خدایش اگر در این معاهد با این شرط می ماند و تعهداتش رو اجرا می کرد دیوانه بود ! واقعا که دستتون درد نکنه با این برجامتون
دست مجلس هم درد نکنه !
اینجاست که شاعر می فرماید
من از بیگانگان هرگز ننالم
كه با من هرچه كرد آن آشنا كرد
مجید
Iran, Islamic Republic of
حالا بی شناسنامه و بی هویت چه کسانی هستند؟
Iran, Islamic Republic of
دور زدن شیرین تحریم ها برای دلواپسان دیگر تکرار نمی شود!!! ها ها
Iran, Islamic Republic of
راست میگی عزیزجان! اینروزها واردات از کود انسانی گرفته تا غذای سگ وگربه ! برای کاسبان برجام شیرین تر از قند در جریانه !
Canada
آفرین
Iran, Islamic Republic of
اینبار شما بیا و تحریمها رو دور بزن ، سودش هم توی جیب خودت نوش جونت باشه ولی بگو چطوری !؟؟
Iran, Islamic Republic of
از خودش بپرسید .
Iran, Islamic Republic of
سالهای نیمه دوم 90تا سال92را بیاد بیاورید که دولت توان پرداخت حقوق کارمندان خویش را هم نداشت.یافتن دارو برای بیماران عذاب آور شده بود.صادرات نفت به پایین ترین حد حویش رسیده بود وگرفتن پولش افتاده بود گردن بابک زنجانی.قیمت اجناس وکالاهای اساسی به ساعت رسیده بود و.................
بگذریم.برای خارج شدن از تحریمهای ذیل سازمان ملل وفراهم اوردن شرایط حداقلی برای زندگی عادی برای مردم چه راه کارهایی وجود داشت که نظام باید انجام میداد.خواهشا بجای شعار دادن صرف.راه کار عملی نشان دهید .هی نگویید اقتصاد مقاومتی بیان کنید چگونه این اقتصاد مقاومتی اجرایی میشود.با کدام سرمایه گذاری وتوسط چه کسانی این سرمایه گذاری صورت میپذیرد.تا سرمایه گذاری صورت نگیرد تولیدی نخواهیم داشت تا تولید نباشد نه اشتغالی خواهیم داشت ونه امنیت روانی وغیره.اگه فقط بگوییم رو پا خود بایستیم چگونه ایستادن مهم است و سوالهای دیگر
Iran, Islamic Republic of
سعی کن چشم و گوشی باز داشته باشی.
Canada
مگه ژاپن چطور پیشرفت کرد روی دانشمندانش سرمایه گذاری کرد ما هم باید همین کارو بکنینم
Iran, Islamic Republic of
رکورد واردات از چین و ترکیه در سالهای 92 تا 96 شکسته شده اگر فقط جلوی واردات کالاهای مصرفی رو می گرفتند خیلی از واحدهای تولیدی جان میگرفت و افزایش تولید و اشتغال داشتیم .
United Arab Emirates
شبهه چیه واقعیتی بود که داره روشن میشه آخه مگه میشه چند ده سالی تحریم کنن بعددرعرض فوقش چندصدساعت تحریمها رفع بشه؟؟!!!!
متاسفانه اقایون واسشون مهم نیست که هسته ایی باشه یانباشه. تحریم باشه یانباشه دلار بشه ده هزار تومن به اوناچی میشه
دولت قبل مهروموم روشکست شدیه جورقهرمان این دولت بتن ریخت شدیه جورقهرمان کلاهمه شدن قهرمان ومدال دادن
اصل صبرومتانت مردم بودن که باجان ودل گوش به حرفادادن هم جونشون تلف شدهم وقتشون زیربارگرانی وخیلی چیزای دیگه کمربعضیشون خم شد اماهرمناسبتی شد ریختن بیرون
حالا اقایون هرساعت حرفی میزنن آقای عراقچی این دنیا نمیشه کاریت کرد امااون دنیا باید جواب ...بدی
ضمنا همه محرمندبجزمردم ایران
الکی هم کش ندیدموضوع رو اروپا امریکاروول نمیکنه ایران روبچسبه
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
این حاصل اعتماد اکثریت مردم به لیبرالها و غربگرایان است. جریانیکه با به حراج گذاشتن دستاوردهای انقلاب اسلامی از یک طرف و باتزریق ناامیدی و ناتوانی در کشور از طرف دیگر درحال اجرای پروژه دشمنان است. انشاءالله ما مردم و همچنین مسئولان بفهمیم که چاره مشکلات داخل کشور است نه اتحادیه اروپا و کاخ سفید.
United States
عراقچی ...بعنوان چهرهایی که معاملات پشت پرده این دولت رابه ضرر ملت با استکبار و چشم آبیهای خبیث را رقم زده برای همیشه باقی میماند. ...