جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کشف محموله قاچاق ۳۰۰ طوطی برزیلی در همدان

دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 615706
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از کشف یک محموله قاچاق پرندگان، در گلوگاه ایست و بازرسی شهید زارعی همدان خبر داد.
کشف محموله قاچاق ۳۰۰ طوطی برزیلی در همدان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از کشف یک محموله قاچاق پرندگان، در گلوگاه ایست و بازرسی شهید زارعی همدان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان عادل عربی با بیان این خبرگفت: این محموله قاچاق شامل ۳۰۰ قطعه پرنده موسوم به (طوطی برزیلی) است که از سمت سلیمانیه عراق بدون مجوز وارد کشور شده و در حین انتقال به سمت تهران کشف شد.

عربی افزود: این محموله توسط نیروی انتظامی کشف و پس از تعیین تکلیف قضایی و سازمان متبوع به یک مرکز مجاز نگهداری سپرده می‌شود.

طوطی برزیلی (نام دوجمله‌ای: Agapornis roseicollis) طوطی کوچکی با بدنی سبز و کله‌ای نارنجی، از راستهٔ طوطی‌سانان (Psittaciformes)، خانوادهٔ طوطی‌ها (Psittacidae) و سرده (جنس) مرغ عشق (Agapornis) است.
طوطی برزیلی را خیلی‌ها به عنوان پرندهٔ خانگی نگه می‌دارند و رام کردن آن نسبت به دیگر مرغ‌های عشق آسان است.

هوش او به سطح پرندهٔ بزرگ‌تری مانند طوطی دم‌بلند آمریکای جنوبی (طوطی ماکائو macaw) می‌رسد. در صورتی‌که طوطی برزیلی تنها پیش صاحبش نگه داشته شود به او خو می‌گیرد به ویژه هنگامی که با دست به او غذا داده شود.

برخلاف نامش، این پرنده بومی صحرای نامیبیا در جنوب غربی آفریقا است. به تازگی این طوطی‌ها جمعیت چشمگیری در منطقه کلانشهری فینیکس، مرکز ایالت آریزونای آمریکا تشکیل داده‌اند. آب‌وهوای آریزونا نیز بیابانی است و به صحرای نامیبیا شباهت دارد. طوطی برزیلی در زبان فارسی نام‌های متعددی دارد و برخی به آن «طوطی کوتوله» و برخی به آن «طوطی عشق» و «لاو برد» می‌گویند.

نام انگلیسی این پرنده "Lovebird" و نام آلمانی آن «die Unzertrennlichen» و نام فرانسوی آن «les Inséparables» است. نام علمی این پرنده آگاپورنیس "Agapornis" است که از دو کلمه لاتینی آگاپین "agapein" به معنی عشق و اورنیس "ornis" به معنی پرنده ترکیب شده‌است. این پرنده را در زبان عربی «طیورالحب» و در زبان عامیانه به آن «البرکادیلو» گویند. طوطی برزیلی در ایران، کوتوله هم نامیده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *