پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

تضمین‌های کافی از اروپا بگیریم،در برجام می‌مانیم

يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب: 615658
وزیر امور خارجه کشورمان در جمع اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی گفت: ایران در صورتی که منافعش تامین شود و تضمین‌های کافی را دریافت کند، در برجام می‌ماند.
تضمین‌های کافی از اروپا بگیریم،در برجام می‌مانیم
به گزارش جهان نيوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، روز گذشته(شنبه ۵ خرداد) در جمع اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی، ضمن بزرگ دانستن دستاورد «برجام» اظهار داشت: روزی که این مذاکرات آغاز شد، اجماع بین‌المللی از آن حمایت می‌کرد و امروز هم علی‌رغم خروج آمریکا فقط سه کشور عربی حوزه خلیج فارس و رژیم اشغالگر قدس نسبت به آن مخالفت می‌کنند که به نظر من باز هم اجماع بین‌المللی پشتوانه آن است و ترامپ نتوانسته این شرایط را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: به نظر من، راهبردهای جدید آمریکا علیه ایران که در سخنرانی وزیر خارجه این کشور اعلام شد، انزوای بیشتری برای آمریکا به ارمغان خواهد آورد. شروط اعلام شده وزیر در این سخنان بر مبنای عقلانیت نبود.

ظریف تاکید کرد: علی‌رغم حمایت وسیع کشورها از برجام ما می‌دانیم حمایت برخی از این کشورها به معنای حمایت از ما نیست بلکه به دلیل مخالفت آنان با ناقضین توافقات بین‌المللی است.
وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع اعتماد و یا عدم اعتماد در مذاکرات با کشورها اشاره کرد و گفت: ما به ملت خود اعتماد داریم و همین اعتماد به ما قدرت می‌دهد. در مذاکرات این چنینی، سخت بتوانیم منافع کشورمان را تامین کنیم.

ظریف افزود: همچنین باید توجه داشت جنس روابط بین کشورها در محیط بین‌الملل، بر اساس تامین منافع است و اعتماد و یا عدم اعتماد جایگاهی ندارد. همه می‌دانند که همه کشورهایی که مذاکره می‌کنند، به دنبال منافع خود هستند.

وی تصریح کرد: اگر اروپا در برجام مانده است و از آن حمایت می‌کند، به خاطر منافع است و ایران هم در صورتی که منافعش تامین شود و تضمین‌های کافی را دریافت کند،  در برجام می‌ماند.
ظریف گفت: معتقدم باید تلاش کنیم با بهترین شرایط از ظرفیتی که داریم، استفاده کنیم تا بیشترین منافع اقتصادی را برای کشور و ملت به دست آوریم. در کنار آن باید سعی کنیم موانع همکاری‌های بانکی و مالی بین‌المللی را برداریم و بهانه‌ها را از آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران بگیریم.

وی اظهار داشت: لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، الحاق دولت جمهوی اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، کنوانسیون قانون مقابله با تامین مالی تروریسم که این روزها در مجلس شورای اسلامی مطرح است با اصلاحاتی که در آن ها صورت گرفته بخشی از این اقدامات است. اکنون زمان هوشیاری و اعتماد است و باید با اتحاد و همبستگی توطئه‌ها را خنثی کنیم.

ظریف در ادامه این جلسه، در پاسخ به سوال بعضی از نمایندگان، حمایت از ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان را بخشی از وظایف وزارت خارجه دانست و آمادگی وزارتخانه را برای رسیدگی به مشکلات اعلام کرد.

در ادامه، مصطفی کواکبیان رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی به تفصیل در مورد دستاوردهای مهم برجام و نقش بی‌بدیل وزیر امور خارجه ایران در به ثمر نشستن این توافق بین‌المللی تاکید کرد و گفت: ترامپ، فضیلت کار آقای ظریف را می‌گوید و مهارت وی در عرصه دیپلماسی را قوی‌تر از جان کری می‌داند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نگرانی‌های موجود در مورد عراق و سوریه گفت: مطمئن هستم با هوش و هنر ظریف در دیپلماسی منطقه مشکل چندانی در این موضوعات نخواهیم داشت؛ البته نفوذ منطقه‌ای و موضوع دفاعی و موشکی هیچ ربطی به برجام ندارد و لذا در هرگونه مذاکره با اروپایی‌ها صرفا باید بحث برجام را مد نظر داشته باشیم.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
... این همه گاف دادند ولی بازم دارند از بلدم بلدم های خودشون تعریف می کنند.
سید
Iran, Islamic Republic of
فلسفه تشکیل این فراکسیون ها برای بر اساس تجربه احتمالا بدلیل شرائط بعد از نمایندگی مجلس است همانطور که بعضی ها از قبل برخی حمایت ها برخی پست های کلیدی ... را در درست گرفتند