جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تولید داروهای بی‌کیفیت متوقف می‌شود

يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب: 615651
مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در جواب به نامه انجمن تالاسمی خطاب به هیئت مدیره این انجمن عنوان کرد: در صورت اثبات عدم کیفیت داروهای تولید داخل، اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل نسبت به توقف تولید و افزایش سهم واردات نمونه خارجی از برند اصلی اقدام خواهد کرد.
تولید داروهای بی‌کیفیت متوقف می‌شود
به گزارش جهان نيوز، اکبر برندگی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در جواب به نامه انجمن تالاسمی خطاب به هیئت مدیره این انجمن عنوان کرد: در صورت اثبات عدم کیفیت داروهای تولید داخل، اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل نسبت به توقف تولید و افزایش سهم واردات نمونه خارجی از برند اصلی اقدام خواهد کرد.

در متن نامه مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، آمده است:

در خصوص کیفیت داروهای آهن زدای تولید داخل، به اطلاع می رساند منابع تامین ماده اولیه مورد استفاده در داروی آهن زادی تزریقی تولید داخل، شرکت های Excella کشور آلمان، Olon و Diaspa Division mythen کشور ایتالیا هستند که همگی دارای گزارش بازدید و بررسی و تایید شرایط بهینه تولید (GMP) و نیز تایید آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی هستند. 

از سوی دیگر شرکت های تولید کننده داخلی تحت نظارت و بازرسی های کارشناسان اداره کل نظارت و ارزیابی امور دارو و مواد مخدر قرار دارند و شرایط تولید آنها به لحاظ انطباق با شرایط GMP مورد تایید قرار گرفته است. همچنین هر ساله به اقتضای گزارشات دریافتی از مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی و نیز به منظور پایش کیفی داروها پس از عرضه به بازار مصرف (PMQC) سری های ساخت مختلف از داروهای مورد نظر تولید داخل مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته اند که تاکنون موردی از عدم تایید ثبت نشده است. 

در این خصوص مطالعه‌ای در سال های گذشته با همکاری 9 دانشگاه علوم پزشکی در 7 استان کشور انجام شده که نتیجه نشان از تشابه اثربخشی و عوارض جانبی داروی داخلی و نمونه خارجی داشته است. 

از آنجا که این اداره کل نظارت بر تامین، تولید و توزیع داروی با کیفیت برای بیماران را وظیفه اصلی خود می داند، در صورت اثبات عدم کیفیت داروهای تولید داخل نسبت به توقف تولید و افزایش سهم واردات نمونه خارجی از برند اصلی اقدام خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *