سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

وضعیت نه جنگ و نه صلح روسیه و ژاپن

يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 615592
رئیس جمهوری روسیه و نخست وزیر ژاپن راه‌های تحقق توافقنامه فعالیت‌های اقتصادی مشترک در جزایر مورد مناقشه کوریل جنوبی را بررسی کردند، ولی امکان امضای پیمان صلح بین دو کشور در آینده نزدیک وجود ندارد.
وضعیت نه جنگ و نه صلح روسیه و ژاپن
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشت: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز شنبه با "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن دیدار و مذاکره کرد. در جریان این دیدار رهبران دو کشور بر لزوم انعقاد پیمان صلح بین روسیه و ژاپن که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون امضاء نشده، تاکید کردند. البته کارشناسان بعید می دانند که وضعیت نه جنگ و نه صلح بین دو کشور، در آینده نزدیک حل و فصل شود. 
 
پوتین در پایان مذاکرات خود با آبه اعلام کرد که مسکو و توکیو به یافتن راه حل قابل قبول دو طرف که منافع راهبردی هر دو کشور را تامین کند، ادامه می دهند. به گفته وی، در این رابطه دو طرف راه تحقق موافقت نامه مربوط به فعالیت‌های اقتصادی مشترک در جزایر کوریل و جهت گیری‌های لازم در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند.
نخست وزیر ژاپن نیز به نوبه خویش تاکید کرد که تحقق این طرح مشترک این امکان را به مسکو و توکیو خواهد داد تا به راهی قابل قبول برای حل و فصل مشکل پیمان صلح بین دو کشور دست یابند.

رهبران روسیه و ژاپن طی چند سال اخیر بطور مرتب با یکدیگر ملاقات داشته و هر بار نیز هدف بلندپروازانه «انعقاد پیمان صلح» بین دو کشور را مورد تاکید قرار می دهند. لازم به یادآوری است که پیمان صلح بعد از پایان جنگ جهانی دوم بین روسیه و ژاپن امضاء نشده و دلیل آن نیز اختلاف ارضی دو کشور بر سر حاکمیت جزایر چهارگانه کوریل جنوبی است که اتحاد جماهیر شوروی بعد از جنگ به تصاحب خود درآورده و ژاپن خواستار بازپس دهی آنهاست.
البته برغم ابراز تمایل مقامات مسکو و توکیو، هیچکس انتظار ندارد که پیمان صلح به این زودی‌ها امضاء شود، ضمن اینکه سیاستمداران در روسیه و ژاپن دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به مشکلات بر سر راه این توافق دارند.

روسیه هرگز جزایر کوریل جنوبی را به ژاپن پس نخواهد داد
"والری کیستانوف" رئیس مرکز تحقیقات ژاپن در موسسه شرق دور آکادمی علوم روسیه در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شد: «اصلی ترین مشکل در روابط روسیه و ژاپن، تمایل توکیو برای بازگرداندن جزایر کوریل جنوبی است که مسکو هرگز با آن موافقت نخواهد کرد. ولی مقامات ژاپنی در مباحثات خویش همچنان به این مسئله امیدوارند.»
این کارشناس افزود: «موضوع جزایر کوریل پیش از به قدرت رسیدن گورباچف تمام شده بود، ولی او آمد و اعتراف کرد که چنین مشکلی بین شوروی و ژاپن وجود دارد و شروع به مذاکره با مقامات توکیو کرد. این مسئله باعث امیدواری ژاپن شد که گورباچف ممکن است جزایر چهارگانه را به آنها پس بدهد، در حالیکه تا پیش از این، آنها از دست دادن جزایر کوریل جنوبی در نتیجه جنگ را کاملا پذیرفته بودند.»

به گفته کیستانوف، امید "شینزو آبه" برای بازپس گیری جزایر کوریل نیز صرفا به ولادیمیر پوتین بسته شده، برای اینکه به عقیده نخست وزیر ژاپن تنها کسی که قادر به چنین اقدامی است، شخص پوتین است. دقیقا به همین دلیل هم آبه با وجود تحریم‌ها علیه مسکو، روابط بسیار نزدیکی با پوتین دارد.  

دو گزینه موجود برای حل و فصل مشکل حاکمیت بر جزایر کوریل
این کارشناس یادآور شد، نخست وزیر ژاپن به خوبی درک می کند که مشکل جزایر کوریل در آینده نزدیک قابل حل شدن نیست، ولی دو کشور در راه استفاده مشترک از عرصه‌های اقتصادی این جزایر گام بر می دارند، هرچند این ابتکارعمل نیز با مشکلاتی همراه است. گزینه دیگر مطرح شده نیز ایجاد رژیم خاصی در جزایر چهارگانه است، بصورتی که به حاکمیت هیچیک از دو کشور آسیبی وارد نشود. البته روسیه فعلا حاضر به قبول چنین راه حلی نشده است، در صورت توافق در این رابطه، ژاپنی‌ها قطعا آرامتر خواهند شد.   

والری کیستانوف همچنین یادآور شد که رسانه‌های گروهی و مخالفان داخلی در ژاپن در رابطه با جنجال فساد مالی فشار زیادی را بر شینزو آبه وارد می کنند و بسیار بعید است که وی بتواند در انتخابات ریاست حزب لیبرال دموکراتیک (حزب حاکم) که در اه سپتامبر برگزار خواهد شد، پیروز شود. ضمن اینکه نظرسنجی‌های اجتماعی اخیر نشان داده که نخست وزیر ژاپن بشدت در حال از دست دادن محبوبیت خویش نزد مردم کشورش است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *