شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۲۹
نکاتی درباره خوش بینی‌های مجدد برخی دولتمردان به اروپایی ها

اروپا هم همان بیماری آمریکا را دارد/ آقای رئیس جمهور! چرا امید واهی به چشم آبی‌ها دارید؟

دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۴
کد مطلب: 615529
روحانی و تیم هسته‌ای درحالی بازهم مردم را به برجام دلگرم می کنند مشخص نیست اروپایی‌ها چه آشی برای این سند هسته‌ای پخته‌اند.
اروپا هم همان بیماری آمریکا را دارد/ آقای رئیس جمهور! چرا امید واهی به چشم آبی‌ها دارید؟
گروه سیاسی جهان نيوز، مصطفی کریمی: برجام پس از خروج آمریکا که پیشتر با بدعهدی این کشور مواجه شده بود، حالا به قراردادی نیم بند تبدیل شده که مقامات دولتی سعی دارند آن را با اروپا حفظ کنند. شواهد نشان می‌دهد که اروپایی‌ها در حالتی میان ایران و آمریکا گیر کرده‌اند. البته طبق سنت تاریخی قاره سبزی‌ها قطعا بر اساس منافع خود عمل می‌کنند و این نگاه که اروپا به خاطر ایران یا به خاطر آمریکا عمل می کند، از اساس اشتباه است و جایی در سیاست ندارد.

منافع اروپا در این حیطه را به دو نوع منافع مادی و معنوی می‌توان تشبیه کرد. منافع مادی اروپا که قرادادهای مالی و مراودات تجاری را شامل می شود اما منافع معنوی اروپا وجهه این اتحادیه و همچنین نشان دادن تعهد به قوانین بین المللی و قراردادی است که پای آن را امضاء کرده است.

به هر جهت سه کشور اروپایی که در برجام حضور دارند نمی‌خواهند چندان مانند ترامپ وجهه و اینکه به قوانین و معاهدات بین المللی پایبند هستند را جلوی پای منافع مادی قربانی کنند. هر چند که تار و پود منافع اقتصادی اروپا چنان با منافع آمریکا در هم تنیده شده که نمی توان تفکیکی میان این دو قائل شد. اغلب شرکت‌های اروپایی چند ملیتی هستند و آمریکایی‌ها نیز سهم عمده ای از سهام این شرکت‌ها را در اختیار دارند. بنابراین تنها در حوزه منافع حکومت‎ها و حوزه سیاسی نمی‌توان موضوع ادامه برجام با اروپا و بدون آمریکا را مد نظر قرار داد. از این رو برخی از رسانه‌های غربی بیان می کنند اروپا در حال ایفای یک مانور و نمایش برای برجام است تا وجهه خود را حفظ کند.

در همین رابطه، شامگاه شنبه رئیس جمهور در دیدار با جمعی از علما و روحانیون نسبت به پایبندی اروپایی‌ها به برجام بیان داشته است: « امروز در وضعیتی هستیم که رئیس جمهور فرانسه در سفر به روسیه و دیدار با رئیس جمهور این کشور در مصاحبه مشترک اعلام می‌کنند که ما حامی برجام هستیم. آمریکایی‌ها به اروپایی‌ها فشار می‌آورند که یا ما را انتخاب کنید یا ایران را. اما اروپایی‌ها می‌گویند که ما برجام را انتخاب می‌کنیم.»

روحانی افزود: «توجه داشته باشید که شرایطی که امروز در آمریکا وجود دارد نیز دائمی نیست و معلوم نیست که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و دیگر انتخابات پیش‌رو در کشور، چه اتفاقی بیفتد. در هر حال باید مسایل را با تدبیر پیگیری و حل و فصل کنیم.»

چندی روزی است که در صحبت‌های رئیس جمهور و دیپلمات‌های مذاکره کننده بازهم خوشبینی خاصی نسبت به آینده برجام دیده می‌شود که شرایط حاضر اروپا و همچنین آنچه آمریکایی‌ها بر سر آن آوردند، در این نگاه چندان لحاظ نشده است. عراقچی در این حیطه بارها بیان داشته که هدف اروپا حفظ برجام است و آنها ما را برای ماندن در برجام مطمئن تر کرده اند. در این حیطه موضوع تغییرات در آمریکا مطرح شده و خروج این کشور از برجام تنها به یک فرد یعنی ترامپ نسبت داده شده؛ این درحالی است که ترامپ تنها یک شخص نیست و مجموعه ای از افراد پشت وی وجود دارند و اقدامات کنگره آمریکا که همواره در بی خاصیت کردن برجام نقش داشته است را نباید نادیده گرفت.

از سوی دیگر این روند خوش بینانه که اروپایی‌ها برجام را در مقابل آمریکا حفظ می کنند، موضوعی است که قطعا در آینده تجربیات تلخ دیگری به موازات آمریکا برای ایران رقم خواهد زد. چراکه اگر اروپا برجام را حفظ کند، بر اساس منافع خود این سند هسته‌ای را پیش خواهد برد نه منافع ایران!

همچنین این روند خوشبینانه حاکی از آن است که قرار است بازهم بدون اطمینان و تضمین لازم که رهبر معظم انقلاب همواره روی آن تاکید کرده‌اند و شرط ادامه برجام را گرفتن تضمین‌های سفت و سخت از اروپا و آمریکا عنوان کرده‌اند، مسئولان دولتی این توافق را ادامه می دهند.

در این شرایط رئیس جمهور بیان می کند که ترامپ عامل خروج آمریکا از برجام بوده است و وی نیز در قدرت ماندگار نیست اما تجربه ترامپ نشان می دهد که گرفتن تضمین از کشورهایی که با تغییر و چرخش قدرت در آنها به راحتی تعهدات خود را زیر پا می گذارند، امری حیاتی است. این در حالی است که مشخص نیست بعد از ترامپ چه فردی در آمریکا روی کار بیاید و تا این زمان چقدر زمان خواهد برد و سرمایه گذاری روی آینده نامعلوم چندان درست نیست.

خصوص اینکه ممکن است بیماری آمریکا به اروپا نیز سرایت کند که این موضوع نیز نامحتمل نیست! همچنین باید پرسید که اگر این قدر شرایط سیاسی غرب متزلزل است که با یک چرخش قدرت مواضع آنان به کل تغییر می کند و معاهداتشان را زیر پا می گذارند، پس این همه خوش‌بینی نسبت به غرب چه معنایی دارد؟

به هر جهت به نظر می رسد دولت به شیوه مالوف و گذشته خود سعی در امیدآفرینی در برجامی دارد که حالا خوش‌بین‌ترین کارشناسان سیاسی و بین المللی به آن امید چندانی ندارند و مشخص نیست چه اتفاقی در آینده برای آن خواهد افتاد. از سوی دیگر این خوش بینی سبب شده تا جمهوری اسلامی نسبت به احقاق حق از دست رفته خود در برجام و اخذ غرامت و همچنین مانور سیاسی بر بدعهدی تاریخی آمریکایی‌ها و غربی‌ها متمرکز نشود و سعی در حفظ قراردادی کنند که با وجود اینکه ایران تعهدات خود را در آن تمام و کمال اجرا کرد اما آمریکا آنرا زیر پا گذاشت و اروپایی‌ها نیز با گروکشی تعهدات خود را عملی نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آدمیزاد
Colombia
"چشم آبی ها " ؟؟ ما در ایران چشم آبی زیاد داریم ، پدربزرگ خودم و بستگانم نیز چشم آبی بودند و هستند و خیلی هم مومن و میهن دوست بود ، خواهش میکنم از چنین تیترهایی پرهیز کنید.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
این اصلاح طلبان با برنامه اقدام مشترکشون با آمریکا که قبل از دوره ریاست جمهوری یازدهم هم شروع شد، در واقع قصد دارند نظام مقدس جمهوری اسلامی را بگیرند و نه دولت یازدهم یا دوازدهم را!
Iran, Islamic Republic of
خروج از برجام به نفع جمهوری اسلامی ایران تمام می شد و دقیقاً برای همین چنین تصمیمی گرفته نشد،...
Iran, Islamic Republic of
چشم آبی ها یک اصطلاح برای اروپایی هاست. مثلا اگه گفته شود این آدم رو سیاهه توهین به آدم های سیاهروست؟
Iran, Islamic Republic of
به قول عبید زاکانی شاعر ایرانی قرن هشتم
غرض از موش و گربه برخواندن
مدعا فهم کن پسر جانا
به ژاپنی ها و کره ای ها هم می گویند چشم بادامی
ولی این توهین به هر کس چشمش بادامی باشد نیست
شنونده باید عاقل باشد
United States
مصطفى كريمى ديگه كيه ؟!...
مسلم
Iran, Islamic Republic of
51) ای کسانی که ایمان آورده اید! یهود و نصاری را ولّی ( و دوست و تکیه گاه خود ، ) انتخاب نکنید! آنها اولیای یکدیگرند و کسانی که از شما با آنان دوستی کنند ، از آنها هستند خداوند ، جمعیّت ستمکار را هدایت نمی کند
52) ( ولی ) کسانی را که در دلهایشان بیماری است می بینی که در ( دوستی با آنان ) ، بر یکدیگر پیشی می گیرند ، و می گویند: «می ترسیم حادثه ای برای ما اتفاق بیفتد ( و نیاز به کمک آنها داشته باشیم! ) » شاید خداوند پیروزی یا حادثه دیگری از سوی خود ( به نفع مسلمانان ) پیش بیاورد و این دسته ، از آنچه در دل پنهان داشتند ، پشیمان گردند!
53) آنها که ایمان آورده اند می گویند: «آیا این ( منافقان ) همانها هستند که با نهایت تأکید سوگند یاد کردند که با شما هستند؟! ( چرا کارشان به اینجا رسید؟! ) » ( آری ، ) اعمالشان نابود گشت ، و زیانکار شدند.
مسلم
Iran, Islamic Republic of
سوره مائده
54) ای کسانی که ایمان آورده اید! هر کس از شما ، از آیین خود بازگردد ، ( به خدا زیانی نمی رساند خداوند جمعیّتی را می آورد که آنها را دوست دارد و آنان ( نیز ) او را دوست دارند ، در برابر مؤمنان متواضع ، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند آنها در راه خدا جهاد می کنند ، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این ، فضل خداست که به هر کس بخواهد ( و شایسته ببیند ) می دهد و ( فضل ) خدا وسیع ، و خداوند داناست.
55) سرپرست و ولیّ شما ، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند همانها که نماز را برپا می دارند ، و در حال رکوع ، زکات می دهند.
United States
همه بیماران فقط ما خوبیم .
Iran, Islamic Republic of
به‌قول روزنامه آلمانی تسایت «ترامپ در مقابل ایران پارس می‌کند، اما نمی‌تواند گاز بگیرد»!
من موندم چرا این لیبرالهای وطنی اینقدر از آمریکا میترسن؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
هر چه آنها نوشتند ما بعنوان برجام امضاء کردیم و سریعا سایت های هسته ای ما را در هم کوبیدم.از این بهتر؟!
France
...
France
دیگر جنگ زرگری اصلاطلبان و اصولگرایان چاره ساز مشکلات کشور نیست وچاره کار ورود نظامیان به قدرت است
Iran, Islamic Republic of
عزیزم! ای تو زرنگ روزگار! نظامیان ما مقتدرتر ازاین هستند که خودشون رو وسط بازیهای سیاسی بندازن وبعد دشمن از این غفلت استفاده کنه وحمله کنه.به اندازه کافی نیروی کاری غیر نظامی در نظام داریم که بیان وسط صحنه.
Iran, Islamic Republic of
از ارزش پول ملیمان در این چهل سال معلومه که چقدر نخبه داریم
از اول دولت يازدهم ملت رو سر كار گذاشتن ، بقيه دولت دوازدهم هم همين راه رو ادامه ميدن ...
امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام حکایت اقای روحانی حکایت اون ادمی که با یه کاسه ماست لب دریا نشسته بود بهش گفتند چیکار میکنی گفت میخوام دوغ درست کنم گفتند با یه کاسه ماست نمیشه گفت میدونم اما اگر بشه چی میشه
Iran, Islamic Republic of
مردم چقدر باید برای برجام بی سرانجام شما باید صبر کنند؟ یه نگاهی به بازار بکنید پدرمون در اومد
Iran, Islamic Republic of
اروپا=آمریکا ؛ مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر هر چه سیاست کثیف است
احمد
Iran, Islamic Republic of
الغریق یتشبث بکل حشیش مثل عربیاست یعنی انسان در حال غرق شدن به هر گیاه خشکی چنگ میزند!
ادم مومن وعاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود که اگر شد بایددرعدم عقل وایمان وی شک که نه یقین کرد
Iran, Islamic Republic of
امریکا مطمئن است که اروپا بازی امریکایی با برجام را ادامه می دهد.آزموده را آزمودن خطاست.اروپایی در سال83و در جریان برجام آزمایش شدند.
Iran, Islamic Republic of
آقایان اساسا ارتباط لوایح چهارگانه را با FATF منکر می‌شوند، در اینجا جهت استحضار نمایندگان محترم مجلس، اسناد ارتباط لوایح دولت با FATF را بیان می‌کنیم:
1️⃣الزام الحاق به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم به صراحت در ماده ۳۶ توصیه‌های FATF آمده است. در صفحه ۲۵ این سند ۱۳۰ صفحه‌ای که در لینک زیر قابل دریافت است، این موضوع کاملا روشن است و جای بحث ندارد.
http://bit.do/egUd8
2️⃣همچنین بندهای اول و دوم از بخش "همکاری بین المللی" در برنامه اقدام (Action Plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF عبارتند از " تصویب و اجرای کنوانسیون پالرمو" و "امضا، تصویب و اجرای کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم".
3️⃣بند چهارم از بخش "جرم تامین مالی تروریسم" در برنامه اقدام(Action plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF، ناظر به یکی از لوایح چهارگانه است: اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به منظور حذف معافیت جرم تامین مالی تروریسم برای گروه‌های مشخص شده "تلاش برای مقابله با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی"(بخوانید تروریست تلقی شدن جریان مقاومت).
Iran, Islamic Republic of
نام دولت حسن روحانی به عنوان شکست خورده ترین مذاکره کننده با غرب در تاریخ ثبت خواهد شد
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
این اتمام حجت که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مسئولین نظام چند روز قبل انجام دادند واقعا راه را برای دولت مشخص کرده (هرچند تذکرات رهبری بارها و بارها توسط همین دولت به زمین خورده) اما این دفعه واقعا حضرت آقا در بیاناتشون خیلی واضح بایدها و نبایدها را تشریح کردند. پس چطور میشود که بعد از این روشنگری باز هم این دولت با یک صحبت اروپا دوباره گول خورده و امیدوار به ادامه مذاکرات برجام شده؟
خیلی واقعا باعث تاسفه که ملت ایران به امید مسئولینی نشسته که بویی از مذاکره با اقتدار نبرده اند.
Iran, Islamic Republic of
بنده يك سئوال شرعي از حضرت آيت الله مكارم دارم : حكم كسي كه مديريت اودرجامعه ضربه به منافع ملي ، نظام و مردم ميزند چيست ۀ
Germany
حسینعلی حاجی‌‌دلیگانی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از طرح بیش از 100 تن از نمایندگان مجلس برای قانونی شدن شروط رهبر انقلاب در مذاکرات تیم دیپلماسی با اروپایی‌ها خبر داد و اظهار داشت: نمایندگان مجلس طرحی را آماده کرده‌اند که الزاماتی را برای دولت مشخص می‌‌کند تا براساس آن، شروط رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مذاکره با اروپایی‌ها در چارچوب برجام، قانونی شود.

اکبر
Iran, Islamic Republic of
از حرفهای روحانی ... مدت زیادی است برای ارامش روح وروان خودم تلویزیون نگاه نمی کنم.
مونا
United States
با احترام به تمام نظرات
اینکه اروپا میخواهد برجام را حفظ کند نه برای ایجاد وجه خود که تنها و تنها با برگ ما دنبال باجگیری از امریکای ترامپ است که بمحض تامین آن چنان لگدی بما خواهد زد که دردش فراگیر خواهد بود