سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۸
۳۷
نادر طالب زاده در گفت‌وگو با «جهان» مطرح کرد

انفعال عجیب وزارت خارجه در آستانه محکوم شدن ایران به غرامت ۶ میلیارد دلاری/ دوگانگی دستگاه دیپلماسی درباره ۱۱ سپتامبر/ وقتی دنبال پیروزی علیه آمریکا نیستیم

يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 615521
گفته می شود که اگر تحویل نگیریم و برخورد نکنیم، به این معنی است که ما دادگاه را به رسمیت نشناختیم، که این یک حرف پوچ و تو خالی است.
انفعال عجیب وزارت خارجه در آستانه محکوم شدن ایران به غرامت ۶ میلیارد دلاری/ دوگانگی دستگاه دیپلماسی درباره ۱۱ سپتامبر/ وقتی دنبال پیروزی علیه آمریکا نیستیم
گروه سیاست جهان نيوز: چهارشنبه 12 اردیبهشت، یک دادگاه آمریکایی دولت ایران را به پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال 2001 در آمریکا محکوم کرد. 

«جورج دانیلز»، قاضی دادگاه بخش یک منطقه جنوبی نیویورک، شکایت حدود هزار نفر از بازماندگان کشته‌شدگان حملات 11 سپتامبر علیه «جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و بانک مرکزی ایران» را وارد دانست و در مجموع با پرداخت مبلغ 6میلیارد دلار غرامت به آنان موافقت کرد. 

طبق رای دادگاه، ایران باید به همسران، والدین، فرزندان، خواهران و برادران کشته‌شدگان هر کدام بین چهار میلیون و دویست و پنجاه تا 12 میلیون و پانصد هزار دلار غرامت پرداخت کند. این مبالغ شامل بهره از زمان وقوع این حملات در 17 سال پیش است. لازم به ذکر است نمایندگان دولت و نهادهای دولتی ایران از حضور در دادگاه خودداری کرده بودند و در نتیجه به‌طور غیابی محکوم شدند. این دادگاه سال گذشته نیز ایران را به همین اتهام 10 میلیارد دلار جریمه کرد که متاسفانه در آن زمان نیز مقامات ایرانی اقدامی در این خصوص نکردند. 

مقامات جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه پاسخی به این حکم دادگاه نداده‌اند و این در حالی است که تا دو روز دیگر فرصت اعتراض به این حکم از دست می‌رود.

با توجه به انفعال مجدد دستگاه سیاست خارجی کشور که این بار این سکوت با اعلام آمادگی صدها نفر از متخصصان و محققان موضوع 11 سپتامبر برای شهادت به نفع ایران همراه شده است. بر این اساس جمعی از فعالان سیاسی سرشناس آمریکایی که برای شرکت در کنفرانس افق نو به مشهد سفر کرده بودند به‌همراه گروه حقیقت‌یابان 11 سپتامبر نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزارت خارجه جمهوری ‌اسلامی ایران صادر کرده‌اند و در آن آمادگی خود را برای حضور و شهادت در هر دادگاهی علیه ایالات متحده در مورد اتهام مشارکت و نقش ایران در واقعه حملات 11 سپتامبر اعلام کردند.

در نامه فعالان آمریکایی آمده است که ما معتقدیم ایران با محکوم کردن این موضوع در یک دادگاه آمریکایی می‌تواند پیروزی بزرگی در رسانه‌ها و افکار عمومی به‌دست آورد و احتمالا در این پرونده نیز پیروز خواهد شد. اگر ایران بتواند در این پرونده ورود کند دفعات بعد شاید دادگاه‌ها‌ی خارجی به این راحتی‌ها به خود اجازه پرونده‌سازی علیه ایران را ندهند.

در هیمن راستا جهان نيوز به سراغ نادر طالب زاده محقق و پژوهشگر غرب و موسس کنفرانس موفق افق نو رفت تا نظر وی را پیرامون این موضوع جویا شود:

نظر شما در مورد محکومیت ایران به پرداخت غرامت در دادگاه امریکایی چیست؟ 
این اولین باری نیست که آمریکا در مورد موضوع 11 سپتامبر اقدام کرده است. سال گذشته هم همین کار را کردند که ایران هم اقدامی نکرد، آنها نزدیک به 10.5 میلیارد دلار ایران را محکوم به غرامت کردند و علی رغم توهینی هم که شد ایران پاسخی نداد.

در کمیسیون دولتی 11 سپتامبر که براساس اطلاعات CIA درست شده دقیقا اعلام شده که ایران دخالتی در ماجرای 11 سپتامبر نداشته است. قطعا قاضی که این حکم را صادر کرده، خروجی این کمیسیون را نخوانده و اطلاعی ندارد.  اصل ماجرا اینجاست که ایران سنتی دارد که جواب ندهد و هیچ وقت آمریکا را به دادگاه نکشیده است. 

این حالت انفعال مسئولان سیاست خارجی ما از کجا نشات می گیرد؟
20 سال پیش فیلم 5 قسمتی در مورد جانبازان شیمایی به نام «بیداد خاموش» ساختم. با دو نفر از وزرای اروپایی و یکی از نماینده های اقلیت انگلیسی که آدم مشهوری هم بود گفتگو کردم که ایران باید چه کند. دقیقا همان زمان که ایران باید در دادگاه آلمان که خود آلمانی ها علیه شرکت هایی که به صدام تسلیحات فروخته بودند، ایران در آن دادگاه شرکت نکرد، چرا که ایران میخواست رابطه خوبی با اروپا داشته باشد. من آن زمان از رئیس بنیاد جانبازان درخواست مصاحبه کردم که نتوانستم بگیرم، به سراغ وکیلی که برای پیگیری امور جانبازان معرفی کرده بودند رفتم، یک وکیلی در اتاق دخمه ای بود که تخصصش بیرون کردن مستاجرینی بود که موعد تخلیه شان رسیده است. آن آقای وکیل گفت که بنیاد ماموریتی به من نداده است.

متاسفانه همان سنت پیگیری نکردن به دلیل اینکه رابطه خوبی با آلمان داشته باشیم الان هم حاکم است. الان هم گفته می شود که اگر تحویل نگیریم و برخورد نکنیم، به این معنی است که ما دادگاه را به رسمیت نشناختیم، که این یک حرف پوچ و تو خالی است.

وقتی دادگاه آمریکا شما را به یک جنایت هولناک یعنی کشتن 3500 نفر متهم می کند که ثابت هم شده این واقعه پشت صحنه ای دارد، اینجا دیگر جای این صحبت ها نیست، حجت تمام شده است.

صدها نفر متخصص فنی امریکایی در نهضت حفقیت یابی 11 سپتامبر اعلام آمادگی کرده اند که حاضرند به دادگاهی که ایران را متهم کرده، بروند و شهادت بدهند. اینها کسانی هستند که بخشی از آنها در کنفرانس افق نو در مشهد حضور داشتند.

در آخرین مرحله کنفرانس که موضوع دادگاه پیش آمد، خودشان پیشنهاد دادند بیانیه ای خطاب به وزارت خارجه و دادگستری ما بنویسند و اعلام همبستگی کنند و  بگویند که حاضرند در هر دادگاهی برای شهادت به نفع ایران شرکت کنند.

علی رغم این اعلام آمادگی، وزارت خارجه تاکنون کاری کرده است؟
تا این لحظه خیر.

پیشنهاد شما چیست؟ وزارت خارجه چطور باید وارد این موضوع شود؟
خیلی ساده است. بیانیه اماده شده، الان افکار عمومی واقف شدند که این اتفاق جواب دارد. این موضوع پاشنه اشیل امریکاست. 11 سپتامبر نقشه اسرائیل و CIA بوده است. خیلی از مردم امریکا جزئیات را نمی دانند الا متخصصان فنی که آنها هم اجازه صحبت ندارند.

موضوع 11 سپتامبر در امریکا خط قرمز است

شما بخواهید در آمریکا جایی استخدام شوید، یکی از سوالاتی که از شما می پرسند در مورد 11 سپتامبر است، اگر غیر از قرائت و روایت  آنها مطرح کنید و بگویید این توطئه بوده و اجازه ندادند که موضوع بررسی شود، قطعا استخدام نخواهید شد.

استاد دانشگاه ویسکانسین که امسال مهمان ما بودند چون کتابی در مورد 11 سپتامبر نوشتند، از دانشگاه اخراج شدند یا آقای دکتر انتونی هال هم از کانادا همین طور هستند که دوسال پیش برای افق نو آمده بودند، هم به دلیل فعالیت در حوزه 11 سپتامبر و هم شرکت در افق نو از دانشگاه اخرج شدند. افراد زیادی این طوری هستند.

در امریکا امروز حق ندارید بپرسید که ساختمان سوم که ساعت 5 عصر همان روز فرویخت، چرا ریزش کرد؟ حق ندارید سوال کنید. ایران می تواند به وسیله این امریکایی ها و این دادگاه خیلی کارها علیه خود امریکا بکند. اگر موقعیت شناس باشیم. 

نظر شما در مورد همزمانی نسبی اعلام این حکم با خروج آمریکا از برجام چیست؟
ممکن است بی ربط نباشد که در همین زمان شلوغی، که ایران در حال متهم شدن است این کار را کرده باشند. چون پارسال هم که ایران را محکوم کردند واکنشی از سمت ما داده نشد. 

ما فقط 2 روز مهلت داریم
تا الان اعتراضی نکردیم چون دوگانگی در وزارت خارجه ما مشکل پیش آورده است. فرصت ها از دست می روند. با توجه به روشن شدن افکار عمومی، این بار این موضوع رها نخواهد شد که ایران در دادگاه منفعل باشد.

ما می خواهیم در مورد ماجرای داوودیان در 35 سال پیش اعتراض کنیم، اما می خواهیم از این موضوع که برای 17 سال پیش هست، عبور کنیم که مضحک است. 

صدا و سیما نقش خودش را انجام داده است؟
تا این لحظه کاری نکرده، البته پرس تی وی با من یک مصاحبه ای انجام داد. 

ما راه های مختلفی داریم، که فعلا در قدم اول باید یک اعتراض بکنیم. چند گروه حقوقدان مشهور و مسلط به 11 سپتامبر هم به ایران پیشنهاد دادند که به نمایندگی از ایران کار را دنبال کنند. ایران الان فرصتی دارد که پشت پرده آمریکا را نشان دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا ننگ بر منفعلینی که ایران را اینقدر ضعیف کردند
Iran, Islamic Republic of
سر جنازه برجام سلامت بادا!!!
کجاست آن دستگاه و قضا و بازرسی که یقه دولت محمود را هنوز رها نمیکنند؟
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ننگ بر اونایی که به این منفعلین رأی دادن!
Iran, Islamic Republic of
بخشی از این منفعلین خود مردم هستند که موجب تحقیر کشور شدند.
محسنی
Iran, Islamic Republic of
در همه حال اگر هم نمی توانند در دادگاه امریکا شرکت کنند علیه دادگاه امریکا شکایت کنند که بدون دلیل ایران متهم و محکوم کرده است
Iran, Islamic Republic of
انفعال وزارت خارجه در این قضیه مایه تاسف و شرمساری است .
لطفاً دقت كنيد
Iran, Islamic Republic of
آقايون طبق قوانين بين المللي مورد توافق تمام دنيا يك دادگاه محلي نمي تواند يك دولت خارجي را محكوم كند. اين محكوميت بايد در دادگاه هاي بين المللي مانند دادگاه لاهه، دیوان کیفری بین المللی و امثالهم به اثبات برسد. الان چهل سال است دادگاه هاي آمريكا (كه بعضاً دادگاه هاي محلي! هستند نه ديوان عالي كشوري) ايران را محكوم كرده و مي كنند اما نه مرحوم امام(ره) و نه رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) موافق هيچ دادخواهي يا درخواست استينافي در اين دادگاه ها نبوده اند. چون هر گونه درخواستي از اين دادگاه ها براي تجديدنظر در احكام صادره به معني به رسميت شناختن آن دادگاه است و اولين اصل در دادرسي، مسئله "صلاحيت محكمه" است كه از نظر ما مردود مي باشد.
Iran, Islamic Republic of
فعلا که این پز برای شما وخالی شدن جیب هم برای ملت!
Iran, Islamic Republic of
باید اعلام کنند که ما این دادگاه را به رسمیت نمی شناسیم
با سکوت ما ، آنها نتیجه را به نفع خودشان تمام می کنند
Iran, Islamic Republic of
خروج ایران از معاهده NPT و غنی سازی 90 درصدی می تواند پاسخ محکمی به خروج ترامپ از برجام و غارت 6 میلیارد دلاری اموال ایران باشد.
Iran, Islamic Republic of
كساني كه نسلشان جيره خوار كشورهاي غربي و اروپايي هستند هم كر هستند و هم كور !
هاتف
Iran, Islamic Republic of
آنجا که عشق خیمه زند جای عقل نیست
عشق وسر سپردگی به کدخدا وامریکایی، که محل رشد وتحصیل وکار دوستان بوده جایی برای تصمیمات قاطع وعقلانی نمیذاره....
Iran, Islamic Republic of
انفعال ؟؟؟؟؟؟! نه این وادادگی تمام عیار یک مشت دلداده کدخداست که در عمل ،براشون کدخداشون مهمه نه کشور.
احمد
Iran, Islamic Republic of
مگر دادگاه داخلی یک کشور میتواند دولت دیگری را محکوم به پرداخت غرامت کند
طبق قوانین بین المللی این حکم غیر قانونی است برای همین ایران انرا به رسمیت نمی شناسد تا اعتراض کند
اعتراض به رای قبول صلاحیت دادگاه امریکایی است
Iran, Islamic Republic of
شماتابنشینی ازلای کتابها ماده واحده اش رابیابی غرب وحشی این پول رااز پولهای بلوکه برداشته....
Iran, Islamic Republic of
قبلا بنیاد علوی رو مصادره کرد.بعدم یک میلیارد دیگه بالا کشید ! کجای کاری؟؟؟؟؟!
Iran, Islamic Republic of
میشه بفرمایید چرا تو خاک آمریکا باید با چند میلیارد پول بیت المال ایران بنیاد علوی تاسیس میشد مگه از اول انقلاب سابقه بلوکه کردن پولهامون نداشت آمریکا اینم تقصیر روحانی و ظریف یا احمدی نژاد و هاشمیه ؟!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
عزیزجان. بنیاد پهلوی در دوره شاه تاسیس شده بود و پس از انقلاب به بنیاد علوی تغییر نام داده شد.
Iran, Islamic Republic of
خب بعد از انقلاب وقتی اوائل انقلاب اونهمه دشمنی آمریکا با ایران و دیدن دولتمردان وقت چرا این بنیاد رو تعطیل نکردن عوض تزریق پولهای بیشتر بهش
Iran, Islamic Republic of
در دهه هفتاد دادگاه میکو نوس آلمان سران ایران را محاکمه و محکوم کرد که در قتل قاسملو رئیس فرقه دمکرات کردستان شرکت داشته اند و به دنبال این رای دادگاه کلیه دولت های اروپائی سفیرانشان را از ایران فراخواندند
رهبر هوشمند و مقتدر ایران به دولت سفارش کرد که محکم بایستید و اگر خواستند سفیرانشان را برگردانند سفیر آلمان را تا مدتی راه ندهید
یک ماه نکشید وقتی دیدند ایران التماس نکرد خودشان دوباره سفیران را برگرداندند
و دولت هم سفیر آلمان را مدتی بعد راه داد و با این برخورد عزتمندانه قضیه به نفع ایران جمع شد
Iran, Islamic Republic of
خواهشا دروغ تحویل نده اونکه سفرای اروپایی از ایران رفتن نه بخاطر دادگاه میکونوس که زمان خود امام و بعد فتوای مشهور امام علیه سلمان رشدی بود دهه ۷۰ هم بله میکونوس ایران را متهم کرد اما هیچ سفیری از ایران نرفت کردها برای غربیها ارزشی ندارن فقط چون اهل درگیر شدن با دولتهای ایران عراق سوریه و ترکیه هستند ازشون حمایت میکنن وزنه کردها و نه فقط کردها هیچکدوم از اقوام خاورمیانه برای غربیها به حدی نیست که بخاطر قتل یکی از اتباع خاورمیانه حالا از هر قومی بخوان قطع رابطه دیپلماتیک کنن سر سلمان رشدی هم اگر قطع رابطه کردن بخاطر دشمنیشون با اسلام بود نه بخاطر عزیز بودن جان سلمان رشدی
Iran, Islamic Republic of
دروغ نیست سرچ کن در اینترنت
چون به حافظه ات اتکا کرده ای فراموش کرده ای
حکم دادگاه میکونوس در بیست و یکم فروردین ماه سال ۱۳۷۶ صادر شد و طی آن کاظم دارابی از اتباع ایرانی و عباس راحیل تبعه لبنانی به حبس ابد و یوسف امین و محمداتریس هر دو از اتباع لبنان به ترتیب به ۱۱ و ۵ سال زندان محکوم شدند. در این حکم متهم دیگر نیز به نام عطاالله ایاد تبرئه شد.از این حکم آلمان و ایران سفرای خود در دو کشور را فرا خواندند و آلمان چهار دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرد. تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز سفرای خود را از ایران فراخواندند. ایران نیز در پاسخ به این حرکت اتحادیه اروپا سفیران خود را از کشورهای عضو این اتحادیه فرا خواند و روابط دو طرف دچار بحران شد که تا سه ماه بعد و پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشت.[۹][۱۰]
اشتباهي مثبت دادم. اصلا هم باهاتون موافق نيستم.
Iran, Islamic Republic of
خدایا چه گناهی کرده ایم ...
Iran, Islamic Republic of
به طرفداران کدخدا رای دادید
علی
Switzerland
به والله قسم با شناختی که من از جماعت دلواپس دارم که الان میگویند وزارت خارجه منفعل است و منتظرند تا کوچکترین اتفاقی در دنیا بیفتد تا به دولت روحانی بتازند، اگر دولت به رای دادگاه اعتراض کند و اصلا همین کاری که این اقای طالب زاده میگوید را انجام دهد ان وقت شما میگفتید دولت با این کار به دادگاه استکبار و کفر رسمیت بخشید و چهار تا حدیث و ایه هم پیدا میکردید و کنار حرفهاتون میگذاشتید که بله مثلا امام صادق فرموده است و یا قران گفته است که مسلمین نباید رای به دادگاه کفار ببرند هر چند به نفع انها رأی صادر شود. دقیقا همین حرف ها را میزدید.این دولت بیچاره باید به کدوم ساز شما برقصد؟ هر کاری بکند شما جماعت فقط و فقط قصد کوبیدن دولت و به خصوص وزیر خارجه را دارید.
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخع این همه مظلوم نمائیتون رو کجای دلمون جا بدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟! دولت فخیمه شما به برجام وبه باد دادن منافع ملی ما در مقابل ""دستاورد تقریبا هیچ"" که میرسه به سخن هیچ بنی بشری گوش نمیده وفله ای همه منتقدین رو با 55 لقب راهی حهنم میکنه ،اینجا که میرسه ،حرف منتقد براش مهمه؟؟؟؟!گوشهای خودت.................
Iran, Islamic Republic of
...
خودم اشکم در اومد از بس برای این دولت بیچاره دلم سوخت
علی
Switzerland
میگید نه. برو کاننت هایی پای همین خبر در سایت فارس هست را بخونید ببینید چیا نوشتند. دلواپس های اصلی تو سایت فارس هستند...
واقعا نميتوني درك كني كه به دادگاه كفار نبايد بروند ....
Canada
اينو كه گفتند داره ميميره! تازه نطقش باز شده
Iran, Islamic Republic of
ايراد نداره هرچه خسارت ميديم در عوض با افزايش ملك و مسكن داخل و بدبخت كردن جمع كثيري از مردم جبران ميشه گروه دلال و محتكر و بساز بيا نداز خوش باشند
....
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی اکثر مسئولان از خودشان هستند می خواهی چکار کنند مردم بدبخت هستند که همیشه ضرر می کنند اونها ککشان هم نمی گزد چرا نگران باشند
Iran, Islamic Republic of
فعلا سر تلگرام و برجام متعفن و مرده سلامت، بقیه را بی‌خیال!!!
Iran, Islamic Republic of
درود بر عمارهای زمان.