جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۲

تقسیم‌بندی جالب امام علی(ع) درباره شاخه‌های شک

يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 615417
امام علی علیه السلام: شکّ چهار شاخه دارد: جدال کردن، ترس، سرگردانی و تن دادن...آن کس که تسلیم حوادث گردد و به تباهی دنیا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از کف خواهد داد.
به گزارش جهان نيوز، امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند: 

شک چهار بخش دارد: جدال در گفتار، ترسیدن، دو دل بودن، و تسلیم حوادث روزگار شدن. پس آن کس که جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاریکی شبهات بیرون نخواهد آمد. و آن کس که از هر چیزی ترسید همواره در حال عقب نشینی است. و آن کس که در تردید و دو دلی باشد زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد. و آن کس که تسلیم حوادث گردد و به تباهی و هلاکت دنیا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از کف خواهد داد(در هر دو سرای هلاک خواهد شد).

متن حدیث: 

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏ السلام: الشَّکُّ علی أربَعِ شُعَبٍ: علی الَّتمارِی، و الهَولِ، و التَّرَدُّدِ، و الاستِسلامِ، فَمَن جَعَلَ المِراءَ دَیدَنا لَم یُصبِحْ لَیلُهُ، ومَن هالَهُ ما بَینَ یَدَیهَ نَکَصَ علی عَقِبَیه، و مَن تَرَدَّدَ فی الرَّیبِ وَ طِئَتهُ سَنابِکُ الشَّیاطینِ، ومَنِ استَسلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنیا و الآخِرَةِ هَلَکَ فیهِما.

"نهج البلاغه، حکمت ۳۱"
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در مورد معصوم استفاده از کلمه "جالب" درست نیست. در مورد افراد عادی اشکالی ندارد ولی در مورد معصوم بی ادبیست.
Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یا امیرالمومنین ع