پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تلاش مزدور عربستان برای کسب قدرت در لیبی

شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب: 615345
همکاری فرمانده ارتش لیبی که دست نشانده اصلی عربستان و امارات در این کشور به شمار می آید با رژیم غاصب صهیونیستی علیه جنبش حماس برای تحقق منافع قدرت طلبانه اش در لیبی وارد مرحله جدیدی شده است.
تلاش مزدور عربستان برای کسب قدرت در لیبی
به گزارش جهان نيوز، یک سایت خبری مراکشی به نقل از منابع آگاه در دستگاه های اطلاعاتی کشورهای منطقه نوشت، رژیم صهیونیستی از طریق یهودیان لیبیایی تبار با ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی و متحد عربستان و امارات در ارتباط است و با او همکاری می کند.

تارنمای اسراییلی i۲۴news.tv نیز با تایید این تماس ها اعلام کرده است کانال های ارتباطی با رهبران لیبی و از جمله ژنرال حفتر مرد قدرتمند شرق لیبی و «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی وجود دارد و این تماس ها و ارتباطات از طریق بازرگانان یهودی لیبیایی تبار برقرار می شود.

تارنمای فرانسوی «اینتلجنس آنلاین» نیز نوشت، مقام های مصری از این ارتباطات حمایت می کنند. هدف رژیم صهیونیستی از برقراری این کانال ارتباطی با مسئولان لیبی ممانعت از ارسال سلاح از لیبی به صحرای سیناء و از آنجا به نوار غزه و رسیدن این سلاح ها به دست جنبش حماس است.

منابع آگاه اعلام کرده بودند که سه سال قبل جنگنده های رژیم صهیونیستی پایگاه های گروه تروریستی داعش در شهر سرت واقع در شرق لیبی را بنا به درخواست خلیفه حفتر هدف قرار دادند و در مقابل نیز این مسئول لیبیایی وعده امضای قراردادهای نفتی و تسلیحاتی با رژیم صهیونیستی را داده بود.

در این میان نباید از حمایت کشورهای عربی و در رأس آنها امارات و عربستان از تقویت روابط میان حفتر و رژیم صهیونیستی غافل بود چرا که آل سعود به صورت گسترده از مذاکرات حفتر با تل آویو حمایت میکند.

وزارت کشور لیبی سال گذشته جنبش حماس را به جاسوسی علیه پایگاه های نظامی ارتش لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر متهم کرده بود. جنبش حماس نیز اعلام کرد که شدیدا این اتهامات بی پایه و اساس را رد می کند.

در حال حاضر در لیبی دو دولت شامل دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت طبرق در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست عبدالله الثنی وجود دارد. ژنرال حفتر چند هفته پیش برای درمان به اردن و پس از آن به فرانسه رفت.

طی یک ماه اخیر شایعات زیادی در خصوص وضعیت سلامتی او منتشر شد و حتی گفته می شد او دیگر قادر به انجام هیچ کاری نیست و غیبت طولانی مدت او هم باعث تقویت این شایعات شده بود اما او با بازگشت به لیبی به این شایعات پایان داد.

لیبی از زمان سقوط نظام معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور روی آرامش را به خود ندیده است به طوریکه در سایه اختلافات داخلی و قدرت طلبی سیاسیون این کشور عرصه برای جولان مجرمان و جنایتکاران و انواع و اقسام جرم ها از تجارت انسان و مواد مخدر گرفته تا اجرای انواع عملیات تروریستی و آدم ربایی کاملا مهیا شده است.

بنغازی به عنوان محل استقرار سمبلیک حفتر با رخداد مهمی روبرو شد که همان درگیری‌های مسلحانه بین دو گروه وابسته به حفتر در زمان گذراندن دوره درمانی اش در خارج از کشور بود. در این میان با وجود حملات گسترده سیاسی و نظامی که نیروهای شرق لیبی از چند ماه پیش علیه شهر درنه آغاز کرده اند، اما پیشرفت آنان همچنان کُند است.

خلیفه حفتر نیز برای به دست گرفتن این اوضاع روی کمک دولتهای خارجی از جمله رژیم صهیونیستی حساب ویژه ای باز کرده است.

به صورت کلی می توان گفت که خلیفه حفتر تمام قدرت خود را از کشورهای خارجی می گیرد و در واقع از طریق حمایت همین قدرتهای خارجی توانست پا به میدان بگذارد؛ به طور مثال جنگنده های اماراتی و مصری پایگاه های رقبای حفتر را هدف قرار داده و به او کمک کردند تا کنترل پایگاه های نفتی را به دست بگیرد.

شبه نظامیان فرانسوی نیز در خط مقدم درگیری ها در بنغازی حضور داشتند به طوریکه دست کم سه تن از آنها در سال ۲۰۱۶ کشته شدند. عربستان نیز حمایت مالی از این روند را برعهده داشت.
ناگفته نماند که این نخستین باری نیست که حفتر با مسئولان صهیونیست دیدار میکند به طوریکه وی نشستی را با مسئولان سرویس جاسوسی موساد در اردن در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برگزار کرد. تمام این دیدارها به صورت کاملا محرمانه صورت گرفته و به نظر می رسد نقش امارات در برگزاری این نشستها غیر قابل انکار است.

رژیم صهیونیستی از نیروهای وابسته به حفتر نیز حمایت تسلیحاتی به عمل آورده به طوریکه این تسلیحات نظامی را به دست نیروهای حفتر در نبرد موسوم به هلال نفتی رساند. تاریخ هرگز این جمله خلیفه حفتر در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی در سال ۲۰۱۴ را در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حاضر است از اسرائیل کمک دریافت کند فراموش نخواهد کرد «چرا که نه، دشمن دشمن من دوست من است!».

رژیم صهیونیستی به صورت کلی میکوشد تا با محکم کردن جای پای خود در میان کشورهای آفریقایی حلقه محاصره نوار غزه را تنگ تر کند و آن را تا مصر و لیبی بکشاند. هنوز مدت زیادی از اقدام عناصر سرویس جاسوسی موساد در خصوص ترور یک نخبه فلسطینی با نام فادی البطش در مالزی نگذشته و به نظر میرسد رژیم صهیونیستی گام بعدی را برای تحت فشار قرار دادن جنبش حماس از بُعد نظامی برداشته است.

مصر نیز در این میان نقش فعالی ایفا و از مذاکرات میان لیبی و رژیم صهیونیستی علیه جنبش حماس حمایت می کند. به نظر می رسد قاهره در نوع تعاملات خود با مقامات جنبش حماس سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می کند به طوریکه مسئولان مصری از یک سو با مسئولان جنبش حماس نشست های مختلفی در حوزه های سیاسی و امنیتی برگزار کرده و دَم از روابط خوب خود با حماس می زنند و از سوی دیگر روابط خود را با تل آویو مستحکم تر کرده و از هرگونه اقدام آن علیه حماس حمایت می کند.

مصر طی دوره کنونی کانال های ارتباطی زیادی با رژیم صهیونیستی ایجاد کرده به طوریکه این روابط میان دو طرف به بالاترین سطح خود طی دهه های گذشته رسیده است. قاهره از تل آویو برای حل بحران آب رود نیل و اختلافات با اتیوپی در خصوص ساخت سد النهضه کمک خواسته چرا که معتقد است در صورت ساخت این سد سهم آبی این کشور بسیار کمتر شده و این مسأله به تنش ها و بحرانهایی که در حال حاضر قاهره با آن دست و پنجه نرم می کند می افزاید.

بنابراین می توان گفت که سد النهضه تبدیل به یک مسأله و معضل امنیتی برای مصر شده و برای حل آن به هر ریسمانی چنگ می زند. رژیم صهیونیستی نیز تلاش کرده تا از این روابط به نفع خود سود ببرد و منافع خود را تأمین کند به طوریکه اخیرا از مصر خواسته بود تا برای قانع کردن جنبش حماس در خصوص متوقف کردن تظاهرات گسترده بازگشت در نوار غزه دست به کار شود.

مصر که هیچ گاه حامی واقعی آرمان فلسطین نبوده امروزه بیش از پیش تبدیل به نظامی مزدور در دست رژیم صهیونیستی و آمریکا شده تا از قِبل این رژیم غاصب و خدمتگذاری در راستای اهداف شوم آن علیه جنبش حماس و فلسطین خود نیز به اهداف کوته بینانه و منفعت طلبانه برسد.

در پایان باید گفت که هرکدام از کشورهای عربی از برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی به دنبال تحقق اهداف خود هستند و این بار لیبی گستاخانه تر و بی پروا تر از گذشته برای تقویت این روابط علیه جنبش حماس و در واقع برای کسب حمایت مالی و تسلیحاتی تل آویو قدم بر می دارد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *