پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۳

آمادگی نخبگان آمریکا برای شهادت به نفع ایران

شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 615151
«جورج دانیلز»، قاضی دادگاه بخش یک منطقه جنوبی نیویورک، شکایت حدود یک‌‌هزار نفر از بازماندگان کشته‌شدگان حملات 11 سپتامبر علیه «جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» را وارد دانست و در مجموع با پرداخت مبلغ ۶ میلیارد دلار غرامت به آنان موافقت کرد.
آمادگی نخبگان آمریکا برای شهادت به نفع ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، روز چهارشنبه 12 اردیبهشت 97، یک دادگاه آمریکایی دولت ایران را به پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال 2001 در آمریکا محکوم کرد. «جورج دانیلز»، قاضی دادگاه بخش یک منطقه جنوبی نیویورک، شکایت حدود یک‌‌هزار نفر از بازماندگان کشته‌شدگان حملات 11 سپتامبر علیه «جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» را وارد دانست و در مجموع با پرداخت مبلغ ۶ میلیارد دلار غرامت به آنان موافقت کرد.  

از آنجا که صدور چنین آرایی از سوی محاکم به‌اصطلاح قضایی ایالات متحده آمریکا مسبوق به سابقه بوده است و متاسفانه مقامات کشورمان در قبال صدور چنین آرایی معمولا سیاست منفعلانه در پیش می‌گیرند، حضور فعال نزدیک به ۵ هزار شهروند میهن‌پرست آمریکایی  که در زمینه حملات ۱۱ سپتامبر فعال هستند، شاید بتواند حجت را بر مقامات ایرانی تمام کند تا این‌بار قبل از دیر شدن علاج واقعه کنند.

  رای دادگاه چه بود؟
طبق رای دادگاه، ایران باید به همسران، والدین، فرزندان، خواهران و برادران کشته‌شدگان هر کدام بین چهار میلیون و دویست و پنجاه تا 12 میلیون و پانصد هزار دلار غرامت پرداخت کند. این مبالغ شامل بهره از زمان وقوع این حملات در 17 سال پیش است.

لازم به ذکر است نمایندگان دولت و نهادهای دولتی ایران از حضور در دادگاه خودداری کرده بودند و در نتیجه به‌طور غیابی محکوم شدند. در پی رای این دادگاه نیویورکی علیه جمهوری اسلامی مقرر شد جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر دست داشتن در ماجرای 11 سپتامبر، 6 میلیارد دلار جریمه شود. مقامات جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه پاسخی به این حکم دادگاه نداده‌اند و این در حالی است که تا یک هفته دیگر فرصت اعتراض به این حکم از دست می‌رود.

لازم به ذکر است این دادگاه سال گذشته نیز ایران را به همین اتهام 10 میلیارد دلار جریمه کرد که متاسفانه در آن زمان نیز مقامات ایرانی اقدامی در این خصوص نکردند.

  جریمه ۱۰ میلیارد دلاری
اخیرا جمعی از فعالان سیاسی سرشناس آمریکایی که برای شرکت در کنفرانس افق نو به مشهد سفر کرده بودند به‌همراه گروه حقیقت‌یابان 11 سپتامبر نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزارت خارجه جمهوری ‌اسلامی ایران صادر کرده‌اند و در آن آمادگی خود را برای حضور و شهادت در هر دادگاهی علیه ایالات متحده در مورد اتهام مشارکت و نقش ایران در واقعه حملات 11 سپتامبر اعلام کردند.

  چه کسانی نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند
در میان اسامی امضا‌کنندگان این نامه سرگشاده نام افراد و گروه‌های سرشناسی همچون «دیوید ری‌گریفین» استاد دانشکده الهیات کلارمانت، «ریچارد فالک» استاد حقوق بین‌الملل از دانشگاه پرینستون، «سینتیا مک کینی» نامزد حزب سبز رئیس‌جمهور ایالات متحده، «مارک کریسپین میلر» استاد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه نیویورک، «پیره رابینسون» استاد سیاست، جامعه و روزنامه‌نگاری سیاسی، «گروه دانشمندان برای حقیقت 11 سپتامبر» و «اتحادیه مسلمانان یهودی و مسیحی برای حقیقت» دیده می‌شود. این گروه بزرگ شامل وکلای مخالف روایت دولتی 11 سپتامبر و همچنین دو هزار مهندس و معماری که به‌طور عملی ثابت می‌کنند ماجرای 11 سپتامبر آن‌طور نیست که دولت آمریکا اعلام می‌کند، می‌شود.

  اتمام حجت متخصصان آمریکایی
باید گفت حالا که متخصصان آمریکایی اعلام کرده‌اند در هر دادگاهی حاضر می‌شوند، حجت بر ما تمام‌ شده است و باید از حالت انفعالی در این رابطه خارج شویم و موظفیم در مقابل این اتهام بزرگ آمریکا بایستیم.  تا به‌ حال آمریکا 10 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌ شده ایران برداشت کرده و از همه مهم‌تر اینکه سکوت دولت ایران در این مدت تعبیر دیگری برای دادگاه و جامعه جهانی در پی داشته است. اکنون که در پیش گرفتن سیاست سکوت در این رابطه قطعا به ضرر ملت ایران است متصدیان گروه‌های فرهنگی، سیاسی باید جهت‌گیری مناسبی در این رابطه داشته باشند.

  لزوم ورود ایران به پرونده ۱۱ سپتامبر
در نامه فعالان آمریکایی آمده است که ما معتقدیم ایران با محکوم کردن این موضوع در یک دادگاه آمریکایی می‌تواند پیروزی بزرگی در رسانه‌ها و افکار عمومی به‌دست آورد و احتمالا در این پرونده نیز پیروز خواهد شد.

اگر ایران بتواند در این پرونده ورود کند دفعات بعد شاید دادگاه‌ها‌ی خارجی به این راحتی‌ها به خود اجازه پرونده‌سازی علیه ایران را ندهند. عدم اقدام به‌موقع ایران باعث می‌شود نیروهای ضدایرانی در این دادگاه پیروز شوند، پیروزی‌ای که سزاوار آن نیستند. اگرچه دادگاه آمریکایی هیچ مدرک معتبری علیه ایران ندارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمیدا
Iran, Islamic Republic of
واقعا از دست این دیپلماسی منفعل چه کنیم؟؟؟
باراللهی، پروردگارا تو را به این ماه رحمت و پر برکت قسمت میدهیم هرچه زودتر برای این کشور امام زمان(عج)فرجی برسان؛ که میهمانان تو دراین ماه عزیز ، سخت مهتاج آنند.
شک این است که این وزرات خارجه ایران است یاکه شعبه دوم وزرات خارجه غربیها در ایران؟
ناوگان نظامی امریکادرخلیج فارس را گروگان بگیرید وپولتان را پس بگیرید