جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

۱۰۰۰ شرکت آلمانی در بلاتکلیفی برجامی

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 614961
شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی موسوم به میتل استند، در حال بررسی این مسئله هستند که پس از آنکه دیدار اخیر وزیر خارجه آلمان با همتای آمریکایی اش امید‌ها برای پیشرفت در توافق هسته‌ای ایران را ناامید کرد، چگونه می‌توانند تجارت با ایران را ادامه دهند.
۱۰۰۰ شرکت آلمانی در بلاتکلیفی برجامی
به گزارش جهان نيوز، دانشجو به نقل از رویترز،نوشت: پس از خروج آمریکا از برجام، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تهدید کرده که «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت. بسیاری از شرکت‌های آلمانی که با احتمال قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا در صورت عدم خروج از ایران مواجه اند، در انتظار راهنمایی‌های برلین در این زمینه هستند که چگونه می‌توانند به قرارداد‌های فعلی خود عمل کنند و تامین مالی پروژه‌های خود در ایران را تداوم ببخشند.

حدود هزار شرکت کوچک و متوسط آلمانی دارای روابط تجاری با ایران هستند و ۱۳۰ شرکت نیز شعباتی در ایران دایر کرده اند. به گفته ماریو اوهوون، رئیس اتحادیه شرکت‌های کوچک و متوسط آلمان، اگر این شرکت‌ها تحریم‌های آمریکا را نقض کنند، با «مجازات‌های شدید» مواجه خواهند شد.

حتی شرکت‌هایی که ارتباط تجاری مستقیمی با آمریکا ندارند، ممکن است به دلیل نقض تحریم‌های ثانویه دولت آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار بگیرند. فیلیپ آندره، کارشناس مسائل ایران در اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان گفت، این موجب می‌شود این شرکت‌ها حق همکاری با شرکت‌های آمریکایی را نداشته باشند و به طور مثال نتوانند از شرکت‌های آمریکایی خرید کنند.

گروه فولادسازی اس ام اس آلمان، در فوریه سال گذشته یک قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری برای توسعه ظرفیت تولیدی یک کارخانه فولاد ایرانی منعقد کرد. اما این شرکت طرح‌های خود در ایران را متوقف کرده و در حال برچیدن فعالیت‌های خود در این کشور است.

یک شرکت نرم افزاری آلمانی که شراکتی را در ایران آغاز کرده هم گفته، تلاش می‌کند بفهمد که چگونه می‌تواند به قرارداد خود پایبند بماند و در عین حال شرکای خود در آمریکا را آزرده خاطر نسازد.

مدیر این شرکت آلمانی که نخواست نام شرکتش فاش شود افزود: «ما به دنبال گفت: وگو با سیاستمداران آلمانی هستیم. از یک طرف ما می‌خواهیم به قراردادهایمان پایبند بمانیم، اما از سوی دیگر نمی‌توانیم از پس تبعات زیرپا گذاشتن درخواست‌های تجاری دولت آمریکا بر بیاییم.»

وی افزود، در کنار مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول، کاهش شدید ارزش ریال ایران نیز یکی از مشکلات پیش روی ماست.

هیکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، پس از دیدار ۲ روز پیش خود با وزیر امور خارجه آمریکا گفت، با اشاره به اختلافات عمیقی که همچنان بین آمریکا و اروپا در خصوص توافق هسته‌ای ایران وجود دارد گفت، هیچ مصالحه‌ای در کار نیست.

شرکت بی اف بی فارما هاندل، صادر کننده مکمل‌های نیروزا که ۱۴ سال است در ایران فعالیت دارد و بخش عمده فعالیت‌های تجاری اش متکی به بازار ایران است گفته، از سال گذشته با دشواری‌هایی روبرو شده است. مدیر این شرکت گفت: «ما یک شرکت خیلی کوچک هستیم و طبیعتا به نقل و انتقالات ماهیانه پول وابسته ایم. زمانی که پولی نیاید، بودجه‌ای برای تداوم فعالیتمان نخواهیم داشت... بسیاری از شرکت‌های (المانی) از این مشکل رنج می‌برند. دولت باید راهی را برای مشکل شرکت‌های کوچک و متوسط بیابد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *