پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۱
۵۹
سیاست ساده انگارانه ای که رهبری آن را رد کرد

مهر پایان رهبری بر دستاوردتراشی پوچ برای برجام

پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 614809
رهبر معظم انقلاب با اینکه بارها تاکید کرده بودند غربی‌ها قابل اعتماد نیستند، درباره تجربه برجام تاکید کردند: باید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم و از تجربه‌هایمان استفاده نکنیم و به چیزهای کم‌اهمیت دل خوش کنیم.
مهر پایان رهبری بر دستاوردتراشی پوچ برای برجام
گروه سیاسی جهان نيوز: 23 تیرماه سال 1394 بود که برجام این برنامه جامع اقدام مشترک رقم خورد. دیپلمات‌های هسته‌ای پس از چند دوره مذاکرات سخت و فشرده به کشورمان بازگشتند و اعلام شد که این بزرگترین دستاورد دیپلماتیک کشور طی چند سال اخیر بوده است. رئیس جمهور نیز در این روز در قاب تلویزیون ظاهر شد و از لغو تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام سخن گفت.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان بعداز ظهر روز سه‌شنبه 23 تیرماه پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران، اظهارداشت: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود.»

وی افزود: «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای 5 سال نوعی محدودیت ایجاد شده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دو منظوره‌ در کمیته‌ای بررسی می‌شود.»

محمد جواد ظریف که شنبه 26 دیماه سال 1394 به جهت اعلام آغاز روز اجرای برجام به وین رفته بود در بدو ورود به فرودگاه گفت: « ما فکر مي کنيم که اجراي برجام يک فرصت بسيار خوبي براي مردم ايران است که از آن طريق همه قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت و همه قطعنامه هاي شوراي حکام اژانس بين المللي انرژي اتمي پايان يابد و رسما لغو شود. همه تحريم هاي ظالمانه اي که بخاطر موضوع هسته اي ايران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و اين يک روز بسيار خوبي براي مردم ايران است.»

پس از این ماجرا بود که وعده‌های برجامی با نام‌های افسانه‌ای توامان شد. « فتح الفتوح»، «آفتاب تابان»، «دستاورد بزرگ ملت ایران»، «هر روز یک گشایش اقتصادی» و ... القابی بود که برای برجام نام نهاده شد. البته پیش از این نیز رئیس جمهور مردم را برای برجام با وعده‌های مختلف آماده کرده بود و بیان شد که تحریم‌ها باید برود تا مشکلات آب خوردن، محیط زیست، اشتغال و ازدواج جوانان و حل شود.

وعده‌های امید آفرین برای مردم اما در مقابل با کارشکنی غرب و آمریکا روبرو شد تا جایی که یکی از اعضای تیم هسته‌ای کشورمان، «علی اکبر صالحی» از دبه کردن آمریکایی‌ها سخن گفت. در این حوزه دستاوردهای برجام هم زیر سئوال رفت و وی بیان داشت که در حوزه بانکی گشایشی انجام نشده است. «ولی الله سیف» رئیس بانک مرکزی نیز در مصاحبه ای با یک رسانه خارجی دستاورد برجام را «تقریبا هیچ» عنوان کرد. زین پس بود که کم کم دستاوردهای برجام از زبان دولتی ها منفی شد. به این معنی که پاستورنشینان به جای بر شمردن دستاوردهای مثبتی مانند برداشته شدن تحریم ها به موارد منفی یعنی جنگ اشاره کردند. بنابراین از این پس دستاوردهای برجام با اصطلاح «اگر برجام نبود....»، همراه شد. مانند اینکه گفته می‌شد اگر برجام نبود، سایه جنگ از بالای سر کشورمان رخت بر نمی بست.

در این راستا در دوران «باراک اوباما» تعداد دبه کردن‌های آمریکا در برجام رو به فزونی می رفت و کنگره آمریکا نیز تحریم های موازی علیه کشورمان وضع می کرد تا برجام را به کلی بی خاصیت کند. پس از اوباما نیز «دانلد ترامپ» مطرح کرد که برجام را پاره می کند و آمریکا بدون دادن هیچ هزینه ای تا به امروز قراردادی که خود امضا کرده بود را زیرپا گذاشت و از آن خارج شد.

جالب اینجاست، کسانی چون «وندی شرمن» از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا دردوران برجام اذعان کرده که می دانسته با روی کار آمدن دولت جدید این توافق زیر پاگذاشته می شود. البته رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به بی اعتمادی به غرب و آمریکا تاکید می کردند. ایشان می فرمودند که برای اینکه تحریم ها برود باید ابزار آمریکا که ابزار اقتصادی است را از آنها گرفت و موضوع اقتصاد مقاومتی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار می گرفت. مسئله ای که کارشناسان و منتقدان نیز به آن تاکید می کردند که نمی توان سرنوشت کشور را به تصمیم کشورهای غربی پیوند زد و این جز ضرر و زیان برای کشورمان در بر نخواهد داشت و باید به توان داخلی تکیه کرد. این نوع رویکرد که پیشرفت و توسعه را خارجی می دید حتی در میان کارشناسان به «برجامیزه» کرده سیاست و توسعه تعبیر شد.

البته این اعتماد به غرب متاسفانه هنوز ادامه دارد و اروپایی‌ها امروز جایگزین آمریکا شده اند. در شرایطی که همگان اعتقاد دارند که اروپا مستقل از آمریکا عمل نمی کند. رسانه های غربی حتی بیان می کنند که اقدامات اروپا فقط جنبه نمایشی و نمادین دارد. بسیاری بر این عقیده هستند که ایران نباید در بند برجام بماند و باید راه دیگری برای خود برای توسعه پیدا کند.

در حال حاضر، رهبر معظم انقلاب مانند همیشه مطرح می کنند که اعتماد به غرب موضوع غلطی بوده است و در یکی از بندهای تجربیات برجام می فرمایند: « گره نزدن مسائل کشور به برجام و مسائل خارجی است... ما نباید مسائل کشورمان را به امری که از اختیارمان خارج است گره بزنیم.نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم و از تجربه‌هایمان استفاده نکنیم و به چیزهای کم‌اهمیت دل خوش کنیم. مثلاً اینکه می‌گویند در این قضیه‌ی برجام، آمریکا از نظر اخلاقی و آبرو شکست خورده ... خب بله، اما آیا ما مذاکره کردیم که آمریکا بی‌آبرو شود یا مذاکره کردیم که تحریم‌ها برداشته شود؟ حالا هم که گفته‌اند تحریم‌های ثانویه هم برمی‌گردد.یا گفته می‌شود که رابطه‌ی بین اروپا و آمریکا شکرآب شده ... مگر برای این مذاکره کردیم؟ البته اروپا مخالفتی هم با آمریکا نخواهد کرد.»  

هر چند اگر سیاستمدران به سخنان رهبر انقلاب مو به مو عمل می کردند، امروز این تجربه تلخ رقم نمی خورد. تجربه تاریخی که نشان می‌دهد در هیچ شرایطی نمی شود به آمریکا و غربی‌ها اعتماد کرد. تجربه ای که اگر در آینده از آن بهره برداری شود، می تواند به عنوان سکوی پرتاپ و توسعه کشورمان عمل کند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اصغرپور
Iran, Islamic Republic of
همه منتظریم تا یک مهر پایان هم با دست مبارک مقام عظمای ولایت به پای گرانی و تورم و فقر و فحشا و بیکاری و اعتیاد و دزدی و اختلاس و ارتشا و هزاران درد بی درمان دیگر بخورد و ما هم طعم اسلام ناب محمدی را بچشیم.
...
Iran, Islamic Republic of
عجب! شما وظایف رهبری رو نمیدونین؟! پس رئیس جمهور انتخاب می‌کنید واسه چی؟! برین این چیزها رو از همونی که بهش رای دادین بخواین، یعنی از ارباب وعده‌ها
United States
وظایف رهبری ؟ اقا رییس جمهور در این کشور هیچ اختیاری نداره . متاسفانه حرف هم نمیشه زد چون سانسور میشه اینجا .
Iran, Islamic Republic of
اگه اختیاری نداره پس دروغ گفت که ""100روزه درستش میکنم""؟؟؟!
در ضمن چرا برای فیش نجومی خودش ودوستاش اختیاردار مطلقه ؟
Iran, Islamic Republic of
اگر رئیس جمهور اختیاری نداره چرا وعده 100 روزه می داد ؟!
Iran, Islamic Republic of
درسته،... برجام را عموی تو امضا کرد؟
یاور بزرگ نیا
Iran, Islamic Republic of
سانسور که به این راحتی اظهار نظر می کنی دیگه:
لطفاً اصلهاي 121 و 152 و 153 و 154 قانون اساسي کشورت را بخوان و بعد اظهار نظر کن هم ميهن کمي بي انصاف من ...
seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا من عاشق این هستم که روزی برسه که حکومت ما ,واقعا اسلامی بشه و رهبری بتواند با خیال راحت ...دغدغه ایجاد شکاف بین مردم مرتفع شود.
رهبری هرگز در اجرائیات ورود نمیکنند و نهایتا روی کلیات و رئوس مسائل هست که نظر میدهند آنهم نظر نه حکم و اجبار! دلیلش هم تفاوتهای حکمرانی ایران در زمان دولتها مختلف نظیر خاتمی، احمدی نژادو روحانی است که برخی با هم 180 درجه تفاوت دارند.
اگر میخواهید در یک جا که اجرائیات هست و رهبری هم تا حد نسبتا زیادی دخالت دارند ایشان و مدیریت و رهبریشان را رصد کنید آنجا امور نظامی است. اگر رهبری ایشان و حرف شنوی نسبتا خوب بخشهای نظامی نبود این مولفه قدرت را نداشتیم و عملا ما راحساب نمیکردند...
...
United States
رئیس جمهور یک میلیون میلیارد تومن گردش اقتصادی سالانه دولت و شرکتهای وابسته رو مدیریت باید بکنه و بیشترین اختیارات مستقیم اقتصادی و صنعتی رو در کشور داره.
Germany
دولت تدبیر و امید خدا یارو نگهدارتان و آرزومندیم همچنان موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
چیز دیگه ای هم از رهبر میخوای بگو خجالت نکش ، لزومی نداره رهبر تاوان استباهات دیگران رو بده ایشون راه رو نشون میدن خواسته اطاعت کن نخواستی هر ...خواستی بکن!
ج و
Iran, Islamic Republic of
اینا جزو وظایف قوه محترم مجریه است ، همونی که با رأی شما تا ۱۴۰۰ باهاش هستیم
Iran, Islamic Republic of
از معجزه هزاره سومتون چه خبر؟!
از 7 سال مذاکره همراه با تحریم چه خبر؟!
Iran, Islamic Republic of
از پنج سال وادادن با ""دستاورد تقریبا هیچ""+نابودی هسته ای ودیگر هیچ! شماها چه خبـــــــــر؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
7 سال مذاکره با تحریم؛ با رونق؛ با حفظ و توسعه دستاوردهای داخلی
5 سال مذاکره با تحریم؛ با رکود (به امید برجام)؛ با از بین بردن 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای انرژی هسته ای
معجزه هزاره سوم اتفاقا شمایید
Iran, Islamic Republic of
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود .
Germany
احسنت به برادرانی که حرف کلینتون براشون حجته مبارک باشه
Iran, Islamic Republic of
از برجام بی فرجام چه خبر ؟!
از 6 سال معطل کردن ملت چه خبر ؟!
از دلار 7 تومانی و سکه 2 میلیونی چه خبر ؟!
United Arab Emirates
این جواب شما محترم مثل تیتر روزنامه ی شرق است دربزنگاهها که باید درمورد اقتصاد ونجومی بگیرهاو... جواب می داد یه تیتر بزرگ می زد:مرتضوی رفت ...مرتضوی کو...مرتضوی رابگیرید....خیلی خخخخ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز جان مقام معظم در این شرایط همگان را به وحدت دعوت کردند و الان موقع مچ گیری نیست لطفا شرایط را درک کن
Germany
اوناییکه منفی دادن به چی منفی دادن؟
به درک غلط تو از فرمایشات مقام معظم رهبری!!! آیا دعوت به وحدت، یعنی درک و تحلیل حوادث، تا اطلاع ثانوی تعطیل؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
...باید حالا حالاها به پای گرانی و تورم و فقر و فحشا و بیکاری و اعتیاد و دزدی و اختلاس و ارتشا و نجومی و.... و کرسنت و پتروپارس و فرهنگیان و هزار درد بی درمان دیگر بنشینی و دم نزنی.
بچش_ مزه ی _تدبیر_ منتخبت _را
Iran, Islamic Republic of
دولت قرار بود از طريق برجام انچنان در زندگي مردم تحول ايجاد كند كه حتي يارانه ها را به دولت پس بدهند .
از ّآب خوردن تا اشتغال و ازدواج جوانان تا سرمايه گذاري تا رونق اقتصادي تا مسكن تا مسئله قوميت ها تا محيط زيست و.........تماما مشكلشان حل شود .
تمام تحريم در روز توافق برچيده شود
Iran, Islamic Republic of
ما که یادمون نمیره هر چقدر هم این سوراخ و وصله پینه کنند
قرار بود تحریمها برداشته بشه
تازه آقایون ایراد می گرفتند که جلیلی رفته برای اون کلاس درس گذاشته
سقا
Iran, Islamic Republic of
درد اینکه این جماعت فکر می کنن بهتر از ولی خدا راه وچاه رو بلدن،...
United States
ولی خدا؟
سقا
Iran, Islamic Republic of
بله ولایت فقیه همان ولایت مطلقه ی رسول اکرم صلوات الله علیه است، ولایت حضرت رسول هم ولایت خداست اما مساله اینجاست که شما در نظم نوین جهان کد خدا باورید نه خدا باور.
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت زدم
امین
Germany
درود بر روحانی و ظریف.
Iran, Islamic Republic of
البته درود بر روحانیون متعهد
Germany
با وجود آنکه عربستان سعودی آشکارا از خروج آمریکا از برجام ابراز خشنودی کرده ‌است، اما گزارش‌های جدید، ابعاد تازه‌ای از نقش ریاض در تصمیم ترامپ برای خروج یکجانبه از این توافق را افشا کرده است. سعودی‌ها از بدو امضای برجام، کارزار تخریب این توافق را آغاز کرده‌اند و با به‌کار‌گیری شبکه لابی گسترده و پرنفوذ خود گام‌به‌گام ترامپ را به‌سوی نقض این توافق بین‌المللی سوق دادند. گزارش جدید نشریه آمریکایی «آمریکن کنسرواتیو» از دست‌های پنهان لابی ساکت اما موثر سعودی و تلاش اساسی این لابی برای متقاعد کردن دولت ترامپ به خروج از برجام پرده برداشته است. به نوشته این نشریه، عربستان سعودی ۱۱ میلیون دلار در قانون موسوم به «قانون ثبت ارگان‌های خارجی» هزینه کرده که بخش اعظمی از آن به ایران مرتبط است. سعودی‌ها همچنین ۶ میلیون دلار برای سند‌سازی علیه ایران درباره بحران یمن به یک لابی ضد ایرانی پرداخت کرده‌اند. آمریکن کنسرواتیو همچنین به نقل از رسانه‌های معتبر آمریکایی می‌نویسد که نگرانی اصلی عربستان این بود که توافق هسته‌ای سرآغاز گرایش دوباره آمریکا به ایران و در نتیجه کاهش قدرت عربستان در منطقه شود. به باور سعودی‌ها، اگر برجام مسیر تازه‌ای برای همکاری میان تهران و واشنگتن ایجاد می‌کرد، یک فاجعه برای ریاض رقم می‌خورد.
اینکه عربستان از روی دشمنی خواستار تمام شدن برجام بود علتش واضحه اما اینکه عده ای عامدانه کاری کردن آمریکا از برجام خارج شه درست بعد تصویب برجام موشک حاوی عکس نوشته اسرائیل باید از بین برود شلیک کردن از روی نادانیشون یود
هاتف
Iran, Islamic Republic of
شما بجای اینکه دیگران رو متهم به نادانی کنیدبرای یک بار هم که شده واقع بینانه وبدون حب به جناح سیاسی هم فکرتون برجام نافرجام رو بررسی کنید تا به خلل وفرج اون پی ببرید واز توهم دستاورد مهمی که عده ای در داخل اون رو به باد فنا دادند بیرون بیاید.
در اینکه عربستان با ما دشمنی داره شکی نیست اما این هم ساده لوحی هست که عربستان رو بجای آمریکا تبدیل به دشمن درجه ی یک ایران کنید، عربستان حکم گاوشیرده برای آمریکا داردومجری سیاست های آمریکا تو منطقه است.
از ابتدای مذاکرات رهبر فرزانه ی ما به بد عهدی ودشمنی آمریکا اشاره کردن وفرمودن آمریکا قابل اعتماد نیست اما امان از خوش بینی تحصیل کنندگان در آمریکا... .
آمریکا با برجام به هدفش رسید وبا خروجش از برجام اهداف دیگه ای رو دنبال می کنه تا شاید با اعمال فشار بر دولتی که حیثیت وحیات سیاسی خودش رو در گرو بهر ه مندی از برجام قرار داده معامله ومذاکرات تازه ای رو شروع کنن.
از ابتدا برجام رو فتح الفتوح میدونستید،اما حالا که حاصلی از توافق با شیطان بزرگ نصیب شما نشده( چون به حرف رهبری عزیز ومنتقدین دلسوز اعتنایی نکردین) وقرار دادضعیفی رو منعقدکردین بجای اقرار به اشتباه وعذرخواهی از پیشگاه رهبری وملت عزیز دیگران رو متهم به دسیسه ونادانی می کنید؟؟؟؟!!!!!
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
مگر اسرائیل بعد از اجرای برجام نگفت خیال ما تا ۲۵ سال از بابت ایران راحت شد
یعنی اسرائیل از اجرای برجام توسط ایران از خوشحالی در پوست نمی گنجید
حالا شما میخوای با آسمون و ریسمون به هم بافتن و اینکه عربستان توطئه کرده که امریکا از برجام خارج بشه ثابت کنی که چون عربستان دشمن ماست پس برجام خوبه و مخالفین داخلی برجام همسو با دشمن هستند
پس بنده هم می گویم
کسانی که با اجرای برجام اسرائیل را خوشحال کردند در خط اسرائیل حرکت می کنند
Iran, Islamic Republic of
اگر شما درست بگویید برجام برنامه ای تنها برای تضعیف و خلع سلاح نظامی و تسلیحاتی ایران بوده است.
Iran, Islamic Republic of
پس اون پول های بلوکه شده ی که ازاد شدن چی شد اونا دستاورد نیست البته چه قبل برجام و چه بعدش هیچ تاثیری تو زندگی مردم نداشت
United States
اون دستاورد بود برای خودشون و سوریه و لبنان و یمن و فلسطین . ما مردم عادی هم فقط روز بروز بدبختتر و له تر میشیم
United States
البته اون پولها کجا رفتند خدا میدونه
Iran, Islamic Republic of
دستاورد دستاورد نکن

اونها رو بهش میگن خروس قندی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم کجائی ؟؟؟! مگه سیف رسما همونوقت مصاحبه نکرد ونگفت فقط 3 میلیارد از اون پولها ازاد شد.سرچ کنم جانم ،سرچ کن!
Iran, Islamic Republic of
هیچ پول قابل توجهی آزاد نشد از 100 میلیارد دلار فقط 3 میلیون دلار آزاد شد.
تالی
Iran, Islamic Republic of
دستاورد تراشی که هنر کل دولتمردان ما بوده و هست....
رضا
United Arab Emirates
مگر رهبری نفرمودند بخاطر برجام با هم متصاد نشوید و دوقطبی بازی در نیارید حالا وقت انتقام گیری سیاسی نیست شما رهبری را قبول دارید؟
Iran, Islamic Republic of
حتی حاضر نیستید بعد این همه فضاحت یکی عیبتون رو بهتون بگه

معذرت خواهی پیشکش


هر وقت گند کارشون درمیاد همه باید فراموش کنند و متحد شن
ایرج
Iran, Islamic Republic of
کی میدونه معنای این مسئله چیه :
مذاکرات سال 91 در عمان با اجازه رهبری شروع شده و روحانی به بدترین شکل اونو ادامه داد
Iran, Islamic Republic of
نه قربونت اون مذاکرات با پیش شرطهائی که رهبری گذاشته بودند ،وبه دلیل اصرار دولت شروع شد.ولی بعدش طبق معمول اقایان پیش شرطها رو پشت سرگذاشتند وشد این!میتونی حرفهای صالحی رو درمورد شرطها ودلیل شروع مذاکره سرچ کنی.جهان نیوز هم مصاحبه صالحی در این مورد رو دوباره بازنشر کنه.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من برجام و همه سود و منفعتش برای همگان مشخص است. از این به بعد دیگر سخن گفتن از برجام و خسارت هایش جز سواستفاده چیز دیگری ندارد.
من هیچوقت با اصلاح طلب ها آبم تو یک جوب نمی رود اما تیشه به ریشه دولت زدن دیگر هیچ سودی ندارد.
بگذارید تا دولت از زیر فشار برجام بیرون بیاید و به جلو حرکت کند.
Iran, Islamic Republic of
دولت چیزی جز برجام در دست نداره ،تقصیر کیه!کی جلوشو گرفته !خودش تکون نمیخوره ،هلش هم میدن ! باز ..............
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
این تفسیرغلط شما است.
اگه برجام دستاوردی نداشته چرا با خروج امریکا ازش خارج نشدید؟ چرا رهبری فرصت به اروپا می دن؟ معلومه که دستاورد داشته خوب هم داشته! مگه اینکه بخواهید بگید رهبری یا رودربایستی داره ...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تنها دستاورد برجام این است که ایران را کاملا خلع سلاح کردند و همزمان کاری کردند که هرگاه ایران از این قرارداد خسارت بار خارج شود، جنگ آغاز شود.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
رهبری خواستند به همفکران شما ثابت شود که اروپا هم مانند کدخدا قابل اعتماد نیست. البته نمی توان کسی که خود را به خواب زده را بیدار کرد
Iran, Islamic Republic of
رهبر با شرط هایی که گذاشت یعنی خروج از برجام
ولی شما نمی فهمید چون خودتون و به خواب زدید
تموم شد عمو
بیدار شو
فشار ومظلومیت رهبری و عبرت تاریخ و شناخت جریان عوام فریب و خائنین یادت نره
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاب دیشب فرمودند با برجام اروپایی هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
هاتف
Iran, Islamic Republic of
کی باید ازش خارج میشد؟؟؟؟
دولتی که شما بهش رای دادید باید خارج میشد که بعد از خروج آمریکا فرمودن شر مزاحم (همون کدخدای سابق)کم شده حالا با اروپا (آقا اجازه های سابق) ادامه میدیم، این بار هم رهبری عزیز فرمودن به اروپا هم اعتمادی نیست این یعنی چه؟؟؟؟
شرط ها وقوانینی رو هم مشخص کردن که در مذاکره با اروپا دولت اونها رو مد نظر قرار داشته وبهشون عمل کنه دقت کردین؟
حالا ببینیم این دولت کی برجام براش تمام میشه وبه اقتصاد مقاومتی توجه می کنه؟؟؟!!!
م ج
Iran, Islamic Republic of
خدارا شکر از اول آقا حرفهایی بایدگفته شود ونصیحت هایی که بایدبکند کردوشما هایی که امید و آرزوی شماها آمریکاواروپا و و هست دست بردار نبوده و نخواهید بود؟حلا باز نوبت اروپاهست ببینم چه آشی برای شما بپذند؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به اون عزیری که گفته رهبری همه را به وحدت دعوت کرده .میخوام بگم سال90و91هم ایشون همه را به وحدت دعوت کردن تواون شرایط سخت وبحرانی تحریم وفشار ایا اصلاح طلبها وبعضی اصولگراها گوش کردند .چه بلایی سر دولت وکشور اوردند اوردند.
یک دویت
Iran, Islamic Republic of
با سلام
برخی از نظرات دوستان را خواندم برام خیلی جالب بود. الان زمان ایجاد اختلاف نیست همانطوری که رهبری معظم انقلاب اخیراً فرمودند نباید دو دستگی ایجاد کرد. اینکه خسارت محض دیدیم از برجام جای شکی نیست! ولی بیاید انصاف داشته باشیم که دولتمردان ما خیلی عجولانه در برجام وارد شدند.
بله برجام امضاء شد با این هدف که تحریم ها برداشته بشه. ولی دیدیم که نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه روز به روز زیادتر شد و اینی شد که در شرایط فعلی می بینیم. ای کاش دولتمردان ما برای یکبار هم که شده دست از لجاجت بر سر دفاع از حقوق مردم و منافع ملی بر حسب اندیشه ای حزبی و گروهی خود بر می داشتند. برای یکبار هم که شده به توصیه های رهبری توجه می کردند و عمل می کردند. مشکل اینجاست که دولتمردان ما در ظاهر با رهبری هستند ولی در عمل به دنبال منافع خود و گروه خود هستند. چون اگر دل در گرو اهداف نظام می داشتند از تجربه های گذشته درس می گرفتند. همین‌قدر که می بینیم آمریکایی ها بلافاصله بعد از انفجار نیروگاهی در کره شمالی دبه درمیارند و زیر مذاکره می زنند برای شناخت غرب کافی هست