شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۹۵

معین: برجام ۵ سال سایه جنگ و تحریم را از ما برداشت!

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 614636
وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: هرچند امريكا با بهانه‌هاي بني‌اسراييلي از برجام خارج شد اما همين برجام پنج سال سايه تهديد و جنگ و تحريم جديد را از روي سر مردم و اين كشور برداشت.
معین: برجام ۵ سال سایه جنگ و تحریم را از ما برداشت!
به گزارش جهان نيوز، مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات و نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری نهم در بخشی از گفتگوی خود با روزنامه اعتماد در پاسخ به سوال پیش بینی از آینده برجام گفته است:

يكي از بدشانسي‌هاي آقاي روحاني اين بود كه در عرصه بين‌المللي ارايش سياسي در امريكا تغيير كرد. پيروزي ترامپ در امريكا هزينه‌هاي زيادي را نه فقط براي دولت روحاني كه به جمهوري اسلامي تحميل كرد.

آقاي روحاني و تيم مذاكره‌كننده در جريان مذاكرات هسته‌اي تلاش كردند تا از حقوق و شرافت ملي ما در برابر ۶ قدرت جهاني دفاع كنند. شما فكر كنيد كه اگر هيچ مذاكره‌اي انجام نمي‌شد و اصلا برجامي در كار نبود آيا امريكا و قدرت‌هاي غربي با توجه به قطعنامه‌هايي كه در شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران به تصويب رسانده بودند بيكار مي‌نشستند؟

همين كه ترامپ و كادر اصلي كاخ سفيد بارها اعلام كردند برجام يك آبروريزي براي امريكاست نشان‌دهنده موفقيت و پيروزي ديپلمات‌هاي ايراني بود. هرچند امريكا با بهانه‌هاي بني‌اسراييلي از برجام خارج شد اما همين برجام پنج سال سايه تهديد و جنگ و تحريم جديد را از روي سر مردم و اين كشور برداشت. نكته ديگري هم كه بايد به آن توجه داشت اين است كه نظام اقتصادي اروپا همزاد نظام اقتصادي امريكاست. تجارت حدود ٤٠٠ ميليارد دلاري اروپا با امريكا در كنار تجارت كمتر از ٤٠ ميليارد دلاري آنها با ايران خود مشخص‌كننده اين است كه با وجود بازار جذاب ايران براي اروپا، آنها نخواهند توانست تجارت خود با امريكايي‌ها را رها كنند و در نتيجه شرايط پيچيده و سختي را بايد براي كشور پيش‌بيني كرد.

البته معتقدم عدم اقدام متقابل و خارج شدن از برجام از سوي ايران يك نوع هوشمندي مقامات ارشد كشور و دولت در اين زمينه بود كه باعث شد اروپايي‌ها براي حفظ حيثيت ديپلماتيك و حركت به سمت اهداف اقتصادي خود تلاش‌هايي را انجام دهند. از همين رو آقاي روحاني با وجود اينكه اختيار همه تصميمات سياست خارجي كشور را بر عهده ندارد مي‌تواند با احياي پروژه‌هايي چون گفت‌وگوي تمدن‌هاي آقاي خاتمي شرايط را براي دور كردن تهديدات احتمالي از ايران مهيا كند. از نظر من ضرورت دارد كه تنش زدايي با جهان همچنان راهبرد اصلي سياست خارجي كشور باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
۵ سال نه ۵۰۰سال .!!!
این حرفها کنتور ندارد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
من نمی دانم این آقای پزشک، آیا برجام را با کودکان اشتباه گرفته است؟آیا طبابت این فرد مثل همین تحلیل برجامی اوست؟ واویلا. آخه پزشک اطفال، از متن برجام چقدر مطالعه کرده است که از این حرفها می زند؟اگر این طور است که آقای پزشک، افاضه کرده است پس چرا این برجامشان از خاصیت افتاد و از همان روز اولِ انعقاد، نتوانست جلوی تحریمهای جدید را بگیرد و نتوانست جلوی انتقال دلار با گونی را بگیرد تازه، نوکر آمریکا هم در پسابرجام ما را تهدید به جنگ کرد. پس خاک بر سر این برجام کنم. ما که از این ادعاهای صد تا یک غاز نداشتیم برجامیان بودند که مردم را با این ادعاها دنبال خود کشاندند و از آنها رأی گرفتند. جالب است که هنوز بعضی ها از این برجام دست برنمی دارند.
علی
Switzerland
فقط یک طرفه شما به قاضی نرو. کلا انگار این خودپسندی خصلت ذاتی ماهاست. خوب امریکاییها و اسرائیلی ها هم همین حرف های شما را برای خودشون میزنند. میگویند این چه برجامی بود که نتوانست جلوی مرگ بر امریکا گفتنهای حکومت ایران بگیرد. جلوی اتش زدن مداوم پرچم کشورمون (منظور امریکاست) را بگیرد. این چه برجامی بود بعدش دخالت های ایران در کشورهای منطقه بیشتر و بیشتر شد. و ازاین دست حرف ها. فقط از زاویه دید خودت نگاه نکن. شما انگار توقع داشتی با این برجام که فقط در مورد امور هسته ای بود دیگه همه دنیا و کشورهای دیگه در هیچ زمینه ای هیچگونه حرفی علیه ما نزنند. همه تعریف و تمجید از ما بکنند. شما انگار توقع داشتید با این برجام تمامی مشکلات ما با امریکا و اروپا و اعراب حل بشه.
Iran, Islamic Republic of
این توقع ما نبود و نیست بلکه توقع جناب آقای روحانی بود که همه مشکلات کشور رو وصل میگرد به برجام حتی آب خوردن مردم رو
Iran, Islamic Republic of
...ما انتظار داشتیم که با برجام و بتن ریزی صنعت هسته ای تحریمها لغو بشوند که نشدند اما همین برجام باعث زیاده خواهی دشمنان در بحث منطقه ای و موشکی شد و گستاخی اخیر پمپئو نتیجه برجام است که فکر می کنند با فشار بیشتر می توانند امتیازات بیشتری بگیرند اما کور خوانده اند.
آجرلو
Iran, Islamic Republic of
نه دوست عزیز آمریکا تقریبا با برجام به تمام اهدافش رسید: 1) تضعیف در حد نابودی توان هسته‌ای؛ 2) تحقیر ایران بعد از نزدیک به 40 سال مقاومت انقلابی برابر استکبار. 3) جلوگیری از توسعه علمی و اقتصادی و تحمیل توقف علمی بر کشور. 4) ضربه زدن هنگفت به اقتصاد کشور. 5) به دست آوردن زمینه‌های نفوذ در سیستم تصمیم‌گیری و تحمیل برجام‌های آتی. و...
انصافا کدام یک از این اهداف تأمین نشده. برای آمریکا چندان مهم نیست شما مرگ بر آمریکا بگویی یا نگویی مهم این است که گوشی‌هایش در دستت، کوکولایش در سفره‌ات، دلارهایش در گاوصندوقت و... باشد. آمریکا فقط پول می‌فهمد.
United Arab Emirates
عقل کل وقتی آمریکا از اونور دنیا میاد تو منطقه ما دخالت میکنه دیگه حق نداره نفوذ منطقه ای ایران را محدود بکنه یا ایراد بگیره. وقتی بیشترین خباثت ها را بر علیه ملت ایران انجام میده مرگ بر آمریکا یا آتش زدن پرچمش کمترین کاری است که ایران انجام میده. وانگهی برجام فقط مربوط به مسئله هسته ای است بنابراین نمیتوان به بهانه مرگ بر آمریکا گفتن برجام را لغو کرد.
Iran, Islamic Republic of
شما مثل اينكه متوجه نشديد؟!
برجام قراري بود كه ايران صنعت هسته اي خود را متوقف ودر مقابل تحريمها حذف شوند.
بنا بر اصلاح روابط نبوده يا تغيير سياستي بنانبوده كه صورت پذيرد،كه شما مي گوييد،آنها مي گويند چرا شعار مرگ برآمريكا حذف نشده وچرا...
اين صحبتها همه از سر زياده خواهي آنها و وادادگي مسئولين ماست.
Germany
بنده شخصا چون آمریکا و اسرائیل و سعودی با بر جام مخالفن با برجام موافقم و هیچگاه حتی به صورت ظاهر هم با دشمنان مملکت همنوا نخواهم شد. فاعتبرو یا اولی البصار
Iran, Islamic Republic of
در طول 5 سال گذشته هم تحریم بود و هم تهدید بود امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
Iran, Islamic Republic of
مگه از اول انقلاب امریکا تونست غلطی کنه
Iran, Islamic Republic of
ما حاضریم شما و تمام مسولین مثل شما را بدهیم به امریکا فقط 5 ثانیه از سایه جنگ راحت بشیم
Iran, Islamic Republic of
زهی خیال باطل ولی اینو بدون که اگه جوان های این مملکت نبودن که در همه عرصه ها جانفشانی کردند الان شما و دوستاتون توسط آمریکایی ها در غل و زنجیر بودید مثل خیلی از عراقیها و افغانستانیها و خیلی از جای دنیا که زیر استعمار آمریکا و امثالهم هستند. التماس اندکی فکر
هموطن
Iran, Islamic Republic of
چقدر خوشمزه ان اینها.....بابا یکی نیس الفبای هستی رو به اینها یاد بده اینقد ضایع نباشن
Iran, Islamic Republic of
حرف اینا گاه به ظاهر درست به نظر میرسه ولی وقتی داخلش میری میبینی خیلی ساده تشریف دارن
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان که از برجام خارج شده میخاد حمله کاه
Iran, Islamic Republic of
الان ديگه نمي تونه. چون 6 قطعنامه شوراي امنيت كه ايران را براساس مواد 39 تا 41 فصل هفتم منشور ملل متحد به عنوان يكي از «تهديد كنندگان صلح و امنيت جهاني» معرفي كرده بود با امضاء برجام و صدور قطعنامه 2231 شوراي امنيت تعليق شدند. آنچه الان هست صرفاً فشار و دشمني آمريكا است (كه تازگي ندارد) اما آنچه آن زمان بود يك «اجماع جهاني» بود كه بايد شكسته ميشد. به همين خاطر رهبر انقلاب در 25 خرداد 95 فرمودند: «برجام یک نقاط مثبتی دارد» «يك محسناتي دارد» «محسّناتش همان چیزهایی است که ما را وادار کرد و ترغیب کرد که به این مذاکرات رو بیاوریم» «مخالفانی که انتقاد میکنند مبالغه میکنند و گاهی اغراق میکنند» (شما آيا باور مي كنيد اين جملات، بيانات صريح مقام معظم رهبري يك سال پس از برجام باشد؟ اصلاً شما اين جملات را شنيده ايد؟ يا فقط هر چه دوست داشته باشيد مي شنويد؟) البته در اين سخنراني ايشان تصريح مي كنند كه برجام معايبي هم دارد: «معایب چیست؟ معایب همان چیزی است که همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار میکردیم و میگفتیم؛ میگفتیم: آقا، اینها بدعهدند، بدذاتند، دبّه‌دربیار هستند، زیر قولشان میزنند، عمل نمیکنند؛ معایب هم اینها است.» «آنچه که در خصوص [معایب] برجام می‌گوییم، مطلقاً ناظر به زحمات و تلاشهای این برادران عزیز نیست، بلکه ارزیابی عملکرد طرف مقابل است.» من به شخصه كاري به چپ و راست ندارم اما سخنان رهبر عزيز را متعادل ترين و منصفانه ترين تحليل در مورد برجام مي دانم كه متأسفانه در طوفان و گرد و غبار حقد و كينه هاي جناحي ناديده گرفته شده و مي شود.
Iran, Islamic Republic of
هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشده اند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شده اند و با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستند و قطعنامه جدید 2231 هم تحت فصل هفتم است .
Iran, Islamic Republic of
لطفاً متن كامنت را دقيق بخوانيد. نوشته ام تمام 6 قطعنامه صادره عليه ايران "تعليق شدند".
Germany
برادر احتیاجی به خواندن ندارند
عباسعلی
Iran, Islamic Republic of
می‌دونی تعلیق یعنی چه؟ اگر نمی‌دونی تعلیق لغو نیست. کافی ایران شکایتی بکند، تمام این دستاوردنماها فرو می‌ریزد. تعلیق یعنی وضعیت پا در هوا، نظیر آتش بس که هر آن ممکن است آتش جنگ از دل آن زبانه بکشد
جامعه جهانی را می‌دانی یعنی چه؟ اگر منظورت از آن آمریکا و اروپا است. همچنان دشمنی آنها ادامه دارد. و اگر کل جهان است ما از اول هم غیر از چند کشور به سرکردگی آمریکا با ما دشمنی نداشت و البته ما هم نداشتیم. اتفاقا بعد برجام وقتی ما با پذیرش ذلت برجام از خود سستی نشان دادیم، قدرتهای میکروسکوپی هم برای ما شاخ و شونه کشیدند، امیدوارم که اهل مطالعه باشی و موارد آنها را به خاطر داشته باشی
پاسخ به عباسعلي
Iran, Islamic Republic of
جناب عباسعلي
نخير، منظورم از دنيا فقط اروپا و آمريكا نيست. چين و روسيه حتي حاضر نشدند به اين شش قطعنامه آمريكايي عليه ايران، براي يكبار هم كه شده (رأي منفي كه هيچ) حداقل، رأي ممتنع بدهند. يك نگاهي به فهرست بقيه كشورهايي كه قبل از سال 1392 ما را در شوراي امنيت سازمان ملل محكوم كردند هم بد نيست: آرژانتین، کنگو، دانمارک، غنا، یونان، ژاپن، پرو، اسلواکی، تانزانیا، بلژيك، اندونزي، ايتاليا، پاناما، آفريقاي جنوبي، بوركينافاسو، كاستاريكا، كرواسي، ليبي، ويتنام، اتريش، تركيه ، اوگاندا، بوسني و هرزگوين! ، گابن، نيجريه و ... حتي مرحوم چاوز حاضر نشد رأي منفي بدهدو خيلي هنر كرد رأي ممتنع داد!!! وقتي گفته ميشه برجام، «اجماع جهاني» عليه ما رو شكست يعني اين كه از آن زمان هيچكدام از اين دولتها عليه ما اقدامي انجام نداده اند.
Iran, Islamic Republic of
بیش از 120 کشور در سال 91 در اجلاس سران عدم تعهد در تهران از ایران حمایت کردند و حق غنی سازی ایران رو به رسمیت شناختند امریکا و 3 کشور اروپایی جامعه جهانی نیستن عزیزم .
آجرلو
Iran, Islamic Republic of
«آنچه که در خصوص [معایب] برجام می‌گوییم، مطلقاً ناظر به زحمات و تلاشهای این برادران عزیز نیست، بلکه ارزیابی عملکرد طرف مقابل است.»
بله این برادران عزیز همانند برادران حضرت یوسف هستند که به جای اعمال حق برادری او را به درون چاه پرتاب کردند. آر برادر روحانی و برادر ظریف، برادر عراقچی با برجامشان ما را به چاهی پرتاب کردند که خارج شدن از آن تنها با اراده خداوند و همت جهادی می‌خواهد. حد اقل باید 3 سال همچنان در این چان خون دل بخوریم
همان رهبر فرمودند: خسارت محض است..و آنرا آتش می زنیم
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
شما چرا فقط بخشی هایی مبهم از سخنان رهبر را مصادره به مطلوب میکنید؟ از کجا معلوم که منظور رهبری، از محسنات برجام، آنچه که شما گفتین باشد؟ بلکه محسنات آن، اثبات خوش خیالی به آمریکا است. همان رهبر فرمودند که ما برای لغو تحریمها مذاکره کردیم(2خرداد97) که جدیدترین سخن ایشان است. آیا شما برجامیان، باورتان می شود که رهبر در آخرین سخنرانی، درباره برجام این کلام را فرموده باشند؟ پس برجامیان لطفا ساکت باشند.
Sarbaz
ضمن احترام باید بگم مث اینکه شما بیشتر از هر کسی چیزایی رو که دوست داری می شنوی! همین متن شما اثبات حرف منه
از اول هم بیشتر صحبتهای حضرت آقا در رابطه با این بود که آقایان سیاست مدار به آمریکا و اروپا اعتماد نکنید. یعنی چه؟! یعنی اینکه برجام از اول اشتباه بود(برداشت بنده اینه)
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
دو سوال
1-این حفظ حیثیت اروپایی ها که به آن اشاره کردید همان چیری نبود که اقای زنگنه بر مبنای آن به شرکت توتال اعتماد کرد؟
2-گفتگوی تمدنهای آقای خاتمی سایه جنگ را دور کرد؟
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
بعد از گفتگوی تمدنهای خ ا ت م ی (توسط بوش کوتوله) ایران شد یکی از محورهای شرارت!!؟
Iran, Islamic Republic of
آقا سام بکم ، صحت خواب !!! خوب شد حرف زدی فهمیدم زنده ای ! نبودی راستشو بگو کجا رفته بودی ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
دستاورد تراشی زورکی از مفروضات و اوهام ذهنی
Iran, Islamic Republic of
سردار سلیمانی ها و تهرانی مقدم ها و قدرت موشکی و دفاعی ما سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !
Iran, Islamic Republic of
ادعای اقایان برداشتن برای همیشه بود نه فقط 5 سال

تو همین 5 سال هم تا دلت بخواد تحریم شدیم

سایه جنگ؟؟!؟!؟!؟
تو این 5 سال چه اتفاق تازه ای افتاد؟ قبلا تهدید بود و گزینه نظامی تو این 5 سال بیشتر شد که کمتر نشد
کار به جایی رسید که نوچه های امریکا نظیر کشور های عرب اطراف ما هم ما رو تهدید می کنند
این افت اقتدار نتیجه برجام است


تموم کنید این مسخره بازی ها رو
Iran, Islamic Republic of
عمر برجام که 5 سال نیست عمو
بهرام
Iran, Islamic Republic of
چیطوری / ایرانی. مقاومت و مدافعین حرم سایه جنگ را دور کرد. نه برجام الان هم که یکبار فقط یکبار روحانی بر سبک مقاومت و مدافعین و قاسم سلیمانی علیه وزیرخرجه جدید امریکا حرف زد عقب نشینی مشاهده شد. شک نکن کمیاب دیالوگ ظریفانه برجام سایه که هیچ بلکه جنگ اور بود و کلاهی که سرصدام و قزافی رفت به خاط مدل های برجامی بود. و شکستهای اسرائیل و السعود در برابر یمن و حزب الله و غزه فقط و فقط مقاومت است و نه چیز دیگه
این دو دوتا 4تاست بفهم ای قیاس بنفس بفهم
که نمی فهمی تا گرفتار بشی که اونوقت چه زود دیرشد.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
هر وقت مسؤلیت به گردن شما افتاد، بیکار نشستید و همین باعث جری تر شدن دشمن شد. تو این پنج سال که علاوه بر بیکاری خود، نتایج کارهای دیگران را هم به فنا دادید! مملکت را با دست خود قفل کردید. آمدن ترامپ اتفاقاً ما را از این وضعیتی که شما ایجاد کرده بودید، نجات داد.
عمار
Iran, Islamic Republic of
سایه جنگ یک توهم بود که برخی القاء کردند وعده ای بخاطر منافع خود همراه شدند وعدهای ازترس لولو تکرار کردند.
Iran, Islamic Republic of
امریکا اگه روزی صد بار هم بگه گزینه نظامی روی میزه با وجود دلاور مردان ارتش و سپاه جرات نداره یه ترقه به سمت ما پرت کنه
این همه دستاورد علمی رو ندادیم که آمریکا از گزینه نظامی حرف نزنه به قول امام خامنه ای قرار بود در ازای این دستاورد سوزی تحریم ها برداشته بشه
United Arab Emirates
وچرچیل گفتا حقیقت انقدربا ارزش است که قطره ای ازآن راباید در دریای دروغ بیان کرد!!!!!!
ماشاءلله به بصیرت امثال ایشان؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
فسیل های سیاسی..................
Iran, Islamic Republic of
آره؟! یعنی سواد و اطلاعات سیاسی شما در همین حده؟! حرفی جدید بزن دکتر!
Iran, Islamic Republic of
شما خیالتان راحت باشد،آسوده بخوابید اولا امریکا نمی تواند چنین غلطی بکند.ثانیا از امثال استحاله طلبان انتظاری نیست که از کشور دفاع کنند.باید مراقب باشیم که کشور را به تقریبا هیچ نفروشند.خطر جنگ و ایجاد ناامنی توسط داعش برای ایران بوجود آمده بود که با رشادت مدافعان حرم و مدافعان حریم کشور دفع شد.برجام خودش را نتوانست نگه دارد.دستاوردهای موهوم از برجامی که با رفتن امریکا چند بندش از بین رفته است نسازید.
Iran, Islamic Republic of
این بدبختا هنوز نفهمیدن امریکا یکیه، نه امریکا ترامپ و امریکای اوباما همش یکیه پروفسورررر بفهمید خ...
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
معین: برجام ۵ سال سایه جنگ و تحریم را از ما برداشت!
جناب معین اصلا شما و همقطارانتان ( با هرگرایشی ) متوجه شدید تحریم یعنی چه؟
درزندگی خود آن را احساس کرده اید؟!
United States
امروز جنگ اقتصادی و رسانه ای از جنگ نظامی موثر تراست و مشکل ما هم از نوع داخلی است و هم نوع خارجی ،حقیقتی ای است که طرفداران و برپا کنندگان خیمه سبز و بنفش در داخل خوب اقتصاد رو زمینگیر کردن
Iran, Islamic Republic of
باند نفوذی اصول گرایی اول می گفت برجام بد است که مملکت تحریم و نابود شود. بعد گفت امکان ندارد امریکا از ان خارج شود چون کاملا بنفع امریکا است و حالا که خارج شده می گوید امکان ندارد جنگ بشود تا این جنگ اتفاق بیفتد و ایران مثل لیبی و سوریه شود و برادر نتانیاهو به ارزویش برسد
Iran, Islamic Republic of
اگر مسیر واداده گی فعلی ادامه پیدا کند و درباره برنامه موشکی و منطقه ای مذاکره و عقب نشینی کنیم وقوع جنگ حتمی است اما اگر ایستادگی و مقاومت کنیم امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند چنانچه در 8 سال دولت قبل با وجود پیشرفت فوق العاده ی هسته ای نتوانستن غلطی بکنند.
Iran, Islamic Republic of
امریکایی ها کشورهای لیبی و عراق رو ابتدا با مذاکره خلع سلاح هسته ای و موشکی کردند و سپس حمله نظامی کردند سرنوشت این دو کشور باید درس عبرت برای ما باشد.
Iran, Islamic Republic of
اگر ایشان درست میگه چرا سال 84 رای نیاوردند و دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور شد ؟!
دیر فهم
Iran, Islamic Republic of
ما رو بگو که سرنوشت مملکتو تو سال ۸۴ میخواستیم بدیم دست چه نابغه ای!!؟
آماده ی نابود کردن اس ر ا ی ی ل
Iran, Islamic Republic of
برادر نتانیاهو رو خوب اومدی الحق که لیبرالها و صهیونیست ها مثل برادرن برای همدیگر
اون هم گفت اصلاح طلبا سرمایه ا س ر ا ی ی ل در ایران هستند
Iran, Islamic Republic of
خودباختگی و ترس!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
5 سال مردم بیچاره کردید .سفره مردم خالی تر شد .روی اعصاب مردم دارید راه می روید .پول ملی ب ارزش بی ارزش بی ارزش کردید پول افغان از پول ما با ارزشتر شده .تو دیگه کجا بودی همان باند کم بودند برای اطلاعات غلط دادن شما هم پبدا شدی بس کنید دیگه چی میخواستیم چی شد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای معین شرف می دونی چه معنی میده
Iran, Islamic Republic of
خداوندا ! به مسئولین ما بینش و آگاهی . قدرت درک و شناخت مبانی اسلام ناب محمدی ( ص ) و شرایط زمان ، عرضه قدر دانی و پاسداشت حرمت و قداست خون شهدای گرانقدرمان ، تبعیت از امام زمانمان و توان نترسبدن از قدرت های پوشالی دنیوی را عنایت فرما .
حامد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان همیشه توهم جنگ دارند و هر وقت کم بیارن می گن درسته هیچ غلطی نتونستیم بکنیم اما اگر ما نبودیم کشور نابود شده و جنگ شده بود و ...!
شدت تنش در روابط بین ایران و عربستان و روابط ایران و آمریکا هیچ گاه به این حد نبوده. در دوره روحانی تنش بین روابط ایران و آمریکا بسیار بیشتر از زمان احمدی نژاد است و تندترین ادبیات بین دو کشور در حال رد و بدل شدن است. در دوران اوباما کوچک ترین احتمال جنگ وجود نداشت اما در دوره روحانی با خروج آمریکا اصولا بر طبق منطق غلط اصلاح طلبان و با توجه به سخنان ترامپ احتمال جنگ بیشتر است.

البته ما به اصلاح طلبان می گوییم از جنگ نترسید نلرزید اگر می لرزید و سردتان است به جهنم تشریف ببرید.
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
لیبرالهای اصلاح طلب ازمابهترون خیالشون راحت باشه، نترسن ، اگه خدای ناکرده جنگی هم بشه، اونا که ویزاهای ینگه دنیاشون آماده مهره ، همین حزب الهی های(بزعم اونا) متحجر و شهروندان درجه چندم باید بااهدای تنها سرمایه شون(خون ناقابلشون) جلو متجاوزین رو بگیرن تا آقازاده های با ژن برتر درامنیت کامل در ییلاقات لواسون و قشلاقات کیش وغیره به امور مهم مملکتی...برسن!!!؟
Iran, Islamic Republic of
نه بزرگوار دوره احمدی نژاد تهدید با تهدید جواب داده می شد اما حالا با کرنش
Iran, Islamic Republic of
چرا گذشت 5سال ازعمر مردم و3سال معطلی اقتصاد اخرش هم نامعلوم حرفی نمی زنند.
Iran, Islamic Republic of
پس از این به بعد منتظر جنگ و تحریم باشیم؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
همین طوری فکر می کردی که رای نیاوردی
Germany
از زمان مادها تا حالا هر چه سایه جنگ از سر ایران برداشته شده به خاطر برجام بوده
Germany
من فکر می کنم اگر روحانی چند سال قبل به دنیا می امدند و زودتر برجام را تصویب می کردند نه مغول ها به ایران حمله می کردند و نه صدام به ایران حمله می کرد
منتظر
Denmark
اولا آمریکا جرات جنگ نداشت او در سوریه و عراق و ... مانده بود. ثانیا نهایتا آمریکا چند موشک به سمت تاسیسات هسته ای ما شلیک می کرد آیا این موشک ها می توانست به اندازه برجام تاسیسات هسته ای ما را نابود کند؟ هرگز
عدالت
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام این قدر قدرت داشت که سایه جنگ را بردارد چرا نتوانست از خروج امریکا بدون هزینه جلوگیری کند
Iran, Islamic Republic of
... ۵ سال مردم را معطل خودتان کردید و لم دادید تا آمریکا مشکلات مردم را حل کند!!
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
بهشون گفتن برید و این حرفا رو بلغور کنین. همین امروزمقام معظم رهبری جواب این جماعت غربزده رو دادن.
سلام
Iran, Islamic Republic of
بابا یکی این بنده خدا رو بیدار کنه. عمو جان، دکتر، اصلاح طلب، روشنفکر، آخه نمیگی با این همه فسفری که میسوزونی، یه وقت چش میخوری طوریت میشه؟؟؟
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
اقای معین در مسافرت مریخ بودند که از اخبار جهان بی اطلاع اند که امریکا بعد از برجام دهها تحریم از جمله ایسا وکاتسا وچندین شخص حقیقی وحقوقی را تحریم کرده . و اما ذرمورد سایه تحریم که اختراع روحانی وتیم هالو مذاکره کننده برای فرار از شکست ذلت بار برجام است
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
اقای معین چرا طوری مذاکره نکردید که سایه جنگ برای همیشه از سر مملکت برطرف بشه ؟ حالا چی باید بدیم که 5سال دیگه سایه جنگ سرمان نباشه . پس این 5 سالها تکرا شدنی اند این که هنر نیست داشته هایمان رابدیم تا دزد ازما دزدی نکنه . اقای دکتر خیلی ساده ای ومردم را هم ساده فرض کردی
Iran, Islamic Republic of
چرت میگی کی امریکا جرات حمله به ایران را داشت حالا که دیدید ابروی افساد طلبها با این برجام رفت اسمان ریسمان به هم میبافید
United Arab Emirates
میگن روزی ملانصر دین فریاد زد که ای مردم از چه نشسته اید پشت فلان کوه غذای مجانی میدن. ملت هم قابلمه بدست هجوم آوردند و به سمت کوه مورد نظر سرازیر شدند ملانصر دین چون این صحنه را بدید خود نیز حرف خود را باور کرده و قابلمه بدست گرفته و به دنبال جمعیت دویدن را آغازید و با خود میگفت ممکنه راست گفته باشم. این آقایان هم توهم سایه جنگ را خودشان درست کردند و حالا خودشان هم اونو باور کردن. الان میفهمم که چرا رهبری در سال ۸۴ با حکم حکومتی جناب معین را تاییدصلاحیت کردند. چون اگر تایید نمیشد ملت امثال این آقا را به عنوان قهرمان جا میزدند و تا ابد ما باید مدیون این تفکر پوسیده و واداده میشدیم.
Iran, Islamic Republic of
برجام ۵ سال سایه جنگ و تحریم را از ما برداشت!
گفت در سر عقل باید بی کلاهی عار نیست
Iran, Islamic Republic of
روحانی قرار بود سایه تحریم ها بردارد نه سایه جنگ ....
Iran, Islamic Republic of
ادم وقتی این حرف ها را از این اقایان می شنود فقط باید تاسف بخورد که چه کسانی سالها بر مردم فهیم ایران حکومت کرده اند ببین چه کسی سکاندار وزارت علوم و دانشجویان ای مملکت بوده زهی تاسف۰!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ما العَدُوُّ إلى عَدُوِّهِ أسْوأَ تَضْيِيعا مِن الأحمَقِ إلى نَفْسِهِ .
زيانى كه بى خرد به خود مى زند دشمن به دشمنش نمى زند .

( نهج السعادة : ۳/۲۲۵ )
Iran, Islamic Republic of
امام على عليه السلام :

تُعرَفُ حَماقَةُ الرّجُلِ في ثلاثٍ : في كلامِهِ فيما لا يَعْنيهِ ، و جَوابِهِ عَمّا لا يُسألُ عَنهُ ، و تَهَوُّرِهِ في الاُمورِ .
حماقت آدمى، از سه چيز شناخته مى شود: از بيهوده گوييهايش، از پاسخ دادنش به چيزى كه از او سؤال نمى شود، و از تهوّرش در كارها

( غرر الحكم : ۴۵۴۲ )
دانیال
Iran, Islamic Republic of
این آقا هنوز هم به غربی ها اعتماد دارد . آقا از خواب غفلت بیدار شو .
Mahmoud
Iran, Islamic Republic of
با وجود چنین به اصطلاح نخبگان تحلیلگر داخلی چه نیازی به دشمنی آمریکا و اذنابش داریم. والله یک کودک به حرفهای این آقا می خندد. این همان فردی است که گفته دشمنان مبنی بر اینکه ایران با وجود منابع عظیم نفت و گاز نیازی به انرژی هسته ای ندارد را تکرار می کرد..
Iran, Islamic Republic of
یکی این رو بیدار کنه
Iran, Islamic Republic of
اینها بیدار بشو نیستند میگن کسی که خوابه میشه بیدار کرد اما کسی که خودشه به خواب زده نمیشه بیدار کرد اینها خودشان را به خواب زدند...
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سرت داعشی های وطنی هنوز نمی خواهید باور کنید که سر شما کلاه گذاشتند
United States
صحت خواب اقای معین. یک کمی دیر بیدار شدی. بر جام تشیع جنازه و دفن شد. در مدت زنده بودنش هم کدخدا دائما بهش لگد میزد که دار فانی را وداع کند. فقط این وسط رفقای شما بودند که بهش تنفس مصنوعی میدادن.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سایه جنگ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سایه تحریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آمریکا با وجود رهبری عزیز و جوانان غیور جرأت حمله به ایران را ندارد البته با حضور امثال ترسوهایی چون شما که هی صحبت از سایه جنگ می کنید آمریکا گزینه جنگ را پیش بکشه
در خصوص تحریم هم فکر می کنم تو این 5 سال خواب تشریف داشتید شاید هم مشغول خورئن گلابی های برجام بودید
Iran, Islamic Republic of
خدایا طرز تفکر رو ببین ! ...
Iran, Islamic Republic of
یعنی قبل از برجام ما در جنگ بودیم؟؟؟؟!!!
بازی سایه ها مال شهربازی و کودکان وایناست.
Iran, Islamic Republic of
من تا حالا چندین بارنظر دادم ولی نشون ندادی احتمالا این اخرین باره که نظر میدم در سایت شما
Iran, Islamic Republic of
این... اصلاح طلبان دیکه کجا بود پیداش شد یک دفعه کاندیدا ریاست جمهور شد با زور فامیهایش بهش رای نداند ...........
احسان
Iran, Islamic Republic of
بخدا بزرگترين دشمن ما همين وطن فروشان ومزدوران داخلى هستند كه به بهانه جلوگيرى از جنگ كشور رو خلع سلاح كرده ودودستى تقديم آمريكا ميكنند، ايران ٤٠ ساله توسط آمريكا تهديد ميشه واتفاقا بيشترين تهديدها زمان خاتمى ....
Iran, Islamic Republic of
معین جون اگر امریکا ییها اعلام می کردند که برجام برایشان یک فاجعه است به این خاطر بود که می گفتند با این دولت سازشکاری که سر کار آمده در ایران بیش از این می توانستید امتیاز بگیرید این به خاطر اشتهای بی اندازه استکبار واستعمار وبی تدبیری محض دوستان شماس ثانیا کدام تحریم برداشته شده فقط راه باز شد تا فرزندان شما دست به واردات بی رویه بزنند وتولید کشور را نابود کنند مگر بحث انتقال پول حل شده است خیانتی که شما و دوستان منورالفکرتان دراین چند دهه انقلاب به کشور وارد کردند در تاریخ ثبت خواهد شد آقای معین تا کی می خواهید اشتباهاتتان را روفو کنید.
ایرانی مسلمان
Iran, Islamic Republic of
آمریکا به وسیله برجام کاری با دستاوردهای هسته ای کرد که با ده تا حمله نظامی نمیتونست این کارو بکنه
آقای معین شما و هم فکرانت همه چیز کشور رو از بین بردید هنوز هم دست بردار نیستید
چی می خواهید از جون این مردم ؟
اکبر
Iran, Islamic Republic of
مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است معین یادت باشد
Iran, Islamic Republic of
یعنی در 35 سال گذشته آـمریکا داشته به ما حمله نظامی میکرده بعد برجام امضاشد و 5 ساله که دیگه حمله نمیکنه؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
تمام كزينه ها روي ميز است (مقامات آمريكايي)
هسته اي را از بين بردند شايد 5 سال صبر كردند تا سيستم دفاعي كشور را نيز از بين ببرند تا جنگ واقعي مثل ليبي و عراق راشروع كنند ولي كور خواندند . كشور در اين زمينه پيشرفت عجيبي كرد و ترس را دل دشمن بيشتر كرد .
آقاي دكتر مي ترسم از بس در فكر سياست ناشيانه هستي طبابت هم براي مردم مضر باشد
Iran, Islamic Republic of
اقا من عاشق جنگ با امریکا هستم.به کسی ربطی نداره.همین حرفا رو شنیدن که امریکاییها پر رو و گستاخ شدن