شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی در ۳ ماه تابستان

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 614521
معاون تعاون وزیر کار از برگزاری نمایشگاه دائمی کالای ایرانی با حضور تمامی تولیدکنندگان در 3 ماه تابستان امسال خبر داد و گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی است تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند محصولات خود را بدون واسطه و مستقیم ارائه دهند.
برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی در ۳ ماه تابستان
به گزارش جهان نيوز، حمیدرضا کلانتری معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی با خبرنگاران، مردمی کردن اقتصاد را برای رشد اقتصادی الزامی دانست که در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: اقتصاد تعاونی می‌تواند سرمایه‌های فردی و منابع خود را برای انجام کارهای بزرگ و درآمدزایی و بهره‌‌وری به کار گیرد.

وی با اشاره به آماری از عملکرد بخش تعاون در سال گذشته، گفت: 4140 تعاونی جدید تأسیس شده که 92 هزار و 600 نفر عضو دارند و ظرفیت اشتغال‌زایی 68 هزار نفر را در این بخش داریم. 

معاون وزیر کار با اشاره به رشد عملکرد تعاون در سال 96 نسبت به سال 95 گفت: در بخش تشکیل تعاونی‌ها 9 درصد رشد داشته‌ایم و از 4140 تعاونی جدید که تأسیس شده 2700 تعاونی در بخش تولید بوده است که 21 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و نشان‌دهنده رشد گرایش به تولید بوده است. 

کلانتری افزود: در بخش تعاونی‌های خدماتی 20 تعاونی فراگیر ملی تأسیس کردیم و 25 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی داشتیم که این تعاونی‌ها می‌توانند هر کدام خود یک تعاونی دیگر ایجاد کنند که 25 مورد آن مربوط به سال 96 بوده است. 26 هزار نفر عضو این تعاونی‌ها هستند و 1890 نفر ظرفیت شغلی تعاونی‌های این بخش است؛ همچنین 24 تعاونی در حوزه حمل‌ونقل ایجاد شده است.

معاون وزیر ادامه داد: ما در پایان سال 96، 842 هزار واحد مسکن مهر را در قالب تعاونی‌ها ساماندهی کردیم که 6500 تعاونی توانستند 740 هزار واحد مسکونی را به اتمام برسانند که در واقع بالغ بر 85 درصد مسکن مهر از این طریق به پایان رسیده است. 

3400 تعاونی متقاضی استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی

کلانتری افزود: در سال 96 طرح روستا تعاون را شروع کردیم که  آثارش را در این ماه‌ها شاهد خواهیم بود بر همین در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی3400 تعاونی متقاضی استفاده از تسهیلات اشتغال روستا شدند و مجموع تسهیلات درخواستی 1700 میلیارد تومان بوده است. 

وی گفت: 64 هزار ظرفیت شغلی از این 3400 تعاونی با تصویب 483 طرح به مبلغ 432 میلیارد تومان تسهیلات که اکنون به تصویب رسیده است ایجاد خواهد شد. 

کلانتری همچنین با اشاره به اینکه در سال 96 برای حمایت و تحرک اقتصاد تعاونی 7400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی بانک‌های کشور به تعاونی‌ها اختصاص یافته است، افزود: از این میزان تسهیلات، 1560 میلیارد تومان توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده است همچنین صندوق ضمانت تعاون 253 طرح را تصویب کرده که برای آنها 432 میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر شده است.

معاون تعاون وزیر کار در ادامه از فعالیت 544 تعاونی پشتیبان مشاغل خانگی خبر داد و گفت: این کار به رونق مشاغل خانگی و اشتغال‌زایی کمک می‌کند. 

وی یکی از کارکردهای تعاونی‌ها را ثبت برند تجاری برشمرد و گفت: تا به امروز مجموعاً 4970 برند تجاری ثبت شده که 37 درصد آنها بین سال‌های 92 تا 96 بوده است.

کلانتری  ادامه داد:  در سال 96، 582 شرکت تعاونی بانوان تشکیل شده که این تعاونی‌ها 4450 نفر عضو دارند و فرصت شغلی ایجاد کردند.

معاون تعاون وزیر کار  همچنین به برنامه‌های سال 97  این معاونت اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های خود را در زمینه حمایت از تعاونی‌های خدماتی، تولیدی و توزیعی ادامه می‌دهیم و در بخش روستایی تمرکزمان بر گسترش فعالیت‌هاست.

نمایشگاه ۳ ماهه کالای ایرانی با حضور تمام تولیدکنندگان

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی با حضور تمامی تولیدکنندگان که قرار است در 3 ماه تابستان امسال دایر شود، گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی است تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند محصولات خود را بدون واسطه و مستقیم ارائه دهند و این کار با همکاری اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف ایران و همچنین سازمان صنایع کوچک و همکاری صدا و سیما انجام می‌شود. 

کلانتری زمان برگزاری این نمایشگاه را بعد از ماه مبارک رمضان و به مدت 3 ماه در مصلی امام خمینی تهران اعلام کرد. 

تعاونی‌ها در طرح فقرزدایی فعال می‌شوند

معاون تعاون وزیر کار همچنین درباره طرح فعال‌سازی تعاونی‌ها در زمینه فقرزدایی گفت: به طور کلی در فقرزدایی دو رویکرد وجود دارد اول اینکه به افراد زیر خط فقر و تحت پوشش کمک‌های نقدی تعلق بگیرد و دیگر اینکه توانمندی افراد زیر خط فقر با استفاده از آموزش‌های مهارتی و همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و تشکیل تعاونی‌ها خواهد بود. 

وی افزود: هدف ما این است که در جاهایی که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نمی‌کند برای توانمندسازی مردم سرمایه‌های کوچک آنها در قالب تعاونی جمع شود و به تولید کمک کند. 

کلانتری تعاونی‌هایی که در این طرح تعاونی‌های هدف هستند را تعاونی‌های فراگیر ملی، تعاونی‌های مرزنشینان، تعاونی‌های توسعه روستایی، تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار و تعاونی‌های صنایع دستی برشمرد که بر همین اساس مورد حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهند گرفت.

معاون تعاون وزیر کار در پاسخ به سؤالی درباره تسهیلات اشتغال روستایی گفت: 50 درصد این تسهیلات در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و بانک‌ها نیز 40 درصد تسهیلات را در مرحله پرداخت و تصویب طرح‌ها دارند و در این زمینه دستور تسریع در عملکرد بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وجود داشته که بر اساس آن زمان بررسی از 2 ماه به 14 روز کاهش یافته است. 

وی پیش‌بینی کرد تا پایان شهریور ماه پرداخت تسهیلات از محل 1.5 میلیارد دلاری که از صندوق ذخیره ارزی به صورت ریالی به این طرح اختصاص یافته به پایان برسد. 

کلانتری گفت: طرح روستا تعاون از مجموع تسهیلات اعطایی توانسته 2 هزار میلیارد تومان از تسهیلات اشتغال را برای قریب به 60 هزار شغل جذب کند.

معاون تعاون وزیر کار همچنین درباره ایجاد تعاونی‌های اعتبار و بانک تعاون گفت: در بسیاری از کشورها بانک‌های تعاون از بخش‌های مؤثر هستند و در ایران هم اگر تعاونی‌های اعتبار از ابتدا درست مدیریت می‌شدند می‌توانستند به آن سمت بروند اما گرچه بعضی تعاونی‌‌ها بعداً به بانک متعارف تبدیل شدند اما در بعضی موارد نیز از مسیر خود منحرف شدند.

کلانتری با اشاره به پیشنهاد صدور مجوز بانک به تعاونی اعتبار روستایی گفت: بانک مرکزی معتقد است که موضوع ساماندهی واحد‌های بانکی مشکل‌دار حل شود و سپس به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه پنجم توسعه 15 درصد بازار پولی و مالی باید در اختیار بخش تعاون قرار می‌گرفت که این امر محقق نشد. 

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *