جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تدوام رایزنی فشرده تشکل‌های سیاسی عراق

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 614496
رایزنی احزاب و جریان‌های سیاسی عراق برای تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان و تشکیل دولت آینده ادامه یافت و در این راستا روسای ائتلاف‌ها با یکدیگر به گفت وگو نشستند.
تدوام رایزنی فشرده تشکل‌های سیاسی عراق
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در گفت وگو با رسانه ها بعد از دیدارش با هیئت حزب دموکرات کردستان عراق گفت: ما خواهان تسریع در تشکیل دولت به منظور تسریع بخشیدن به خدمات رسانی به مردم هستیم.

وی همچنین بر "لزوم تسریع در تشکیل بزرگترین فراکسیون ملی و دعوت از همگان برای مشارکت در آن" تاکید کرد.
العامری گفت: هیچ وتویی علیه هیچ یک از اقشار اعم از شیعه یا سنی یا کرد وجود ندارد.وی به اهمیت نوشتن برنامه دولت آینده برای جهش و شکوفایی عراق اشاره کرد و گفت: همه هم و غم ما این است که دولتی تشکیل دهیم که به نیازای مردم و نیازهای این مرحله حساس پاسخ دهد.

العامری افزود: هیئت حزب دموکراتیک کردستان عراق به رایزنی با طرف های سیاسی دیگر ادامه خواهد داد و امیدواریم که به نتایج خوبی برسیم که همه اقشار ملت عراق را راضی کند.العامری در 21ماه مه گذشته گفته بود که صحبت از تشکیل فقط یک فراکسیون شیعه بی پایه و اساس است.

سفر هیئت اتحادیه میهنی کردستان به بغداد
دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز از اعزام یک هیئت بلندپایه به بغداد برای گفت وگو با طرف های عراقی به منظور تشکیل دولت آینده خبر داد.

کاروان یار ویس مسئول رسانه‌ای دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: این هیئت بلندپایه امروز چهارشنبه به بغداد سفر می کند و ریاست آن را ملا بختیار مسئول هیئت دفتر سیاسی برعهده دارد و زرکار علی، خالد شوانی، فریاد رواندوزی و سعدون فیلی اعضای آن را تشکیل می دهند.
یار ویس گفت: این هیئت با طرف های سیاسی بویژه لیست های پیروز در انتخابات ملاقات و درباره تشکیل دولت آینده به گفت و گو خواهد نشست. سفر این هیئت دو روزه خواهد بود.

ملاقات المالکی با حزب بارزانی درباره مرحله آینده
نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق با هیئت حزب دموکرات کردستان این کشور درباره مرحله بعد از انتخابات پارلمانی و تحولات امنیتی و سیاسی عراق گفت وگو کرد.

دفتر المالکی در بیانیه ای اعلا کرد: نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون هیئت حزب دموکرات کردستان به ریاست فاصل میزانی را در دفتر رسمی اش به حضور پذیرفت و دوطرف آخرین تحولات سیاسی و امنیتی عراق و مرحله بعد از انتخابات پارلمانی را بررسی کردند.

این بیانیه افزود: دوطرف بر لزوم کار مشترک بین همه نیروهای ملی برای رسیدن به اهداف مورد نظر و کار با هم برای شکل دهی به مرحله جدیدی تاکید کردند که شالوده آن دولتی برخوردار از برنامه ای ملی و واحد و تضمین کننده حقوق همه عراقی ها باشد.

رئیس دفتر صدر: شایعه ارتباط میان «سائرون» و واشنگتن بی‌اساس است
رئیس دفتر سیاسی رهبر جریان «صدر» گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر تماس‌ها میان واشنگتن و اعضای فهرست سائرون را تکذیب کرد.برخی رسانه‌ها دو روز پیش اعلام کردند که «ضیاء الاسدی» رئیس دفتر سیاسی مقتدی صدر رهبر جریان صدر در عراق، طی گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که آمریکا بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی عراق، از طریق طرف سوم با اعضای فهرست سائرون تماس برقرار کرده است.

در واکنش به این خبر، ضیاء الاسدی در گفت‌وگو با السومریه نیوز، گفت: "برخی رسانه‌ها اظهاراتی را به من نسبت دادند مبنی بر این‌که واشنگتن و اعضای فهرست سائرون در تماس هستند. این اظهارات کاملا بی‌اساس است."
الاسدی با اعلام این‌که "هیچ کانال تماسی با آمریکایی‌ها وجود ندارد"، خاطرنشان کرد: "آنها میانجیگرانی نزد ما می‌فرستند ولی ما مذاکره و همکاری با آنها را حتی از طریق این میانجیگران رد می‌کنیم."

العبادی: برای تشکیل دولت با النصر و سائرون همسو هستیم
نخست‌وزیر عراق گفت که بین ائتلاف النصر و ائتلاف سائرون برای تشکیل دولتی قوی، همسویی وجود دارد. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق گفت: ما برای تشکیل دولتی قوی و تکنوکرات، تقریباً با ائتلاف سائرون همسو هستیم.

وی افزود: ما تکرار انتخابات را بعید می‌دانیم و باید درباره نتایج نهایی خوب تحقیق به‌عمل آید. نخست‌وزیر عراق همچنین از کمیساریای عالی مستقل انتخابات خواست که در بررسی اعتراضات به نتایج انتخابات، بی‌طرفی در پیش گیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *