جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۹۷
وقتی هویت اصلاح‌طلبان هم در خطر است

اصلاحات چگونه در حال استحاله شدن است/ تنگنای گذشته تاریک و آینده بی هویت

جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 614463
جنجال درون جناحی در اصلاحات به‌وجود آمده که برخی به گذشته و هویت اصلاح‌طلبی می‌خواهند رجوع کنند و برخی نیز این موضوع را مساوی با رادیکالیزم قلمداد می‌کنند.
اصلاحات چگونه در حال استحاله شدن است/ تنگنای گذشته تاریک و آینده بی هویت
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: اصلاحاتی‌ها امروز در حال استحاله شدن بر سر منافع جریانی خود هستند. استحاله ای که میان رقابت عمگرایی و ایدئولوژی گرایی این جریان به وجود آمده است. درواقع اصلاح طلبان پس از تجربه های منفی که در ایدئولوژی گرایی صرف و تند داشتند و این تندروی ها هر روز آنان را به محاق می برد، با تفوق تفکر کارگزارانی‌ها بر این جریان تصمیم گرفتند تندروی های ایدئولوژیک گذشته را کنار بگذارند تا از شرایط حادی که در آن قرار گرفتند، رهایی یابند.

هر چند هنوز برخی از جمله «مصطفی تاج زاده» در این حیطه هنوز سعی می کنند بر سنت گذشته عمل کنند و برخی از اصلاح طلبان نو رسیده ادای ایدئولوژی گرایی گذشته را در می آورند، اما قاطبه این جریان و بخصوص انحصارطلبان قدرت در اصلاحات نشان داده اند که دیگر علاقه ای به ایدئولوژی گرایی ندارند و خودشان هم اعتراف می کنند که این موارد تندروی صرف و بیهوده بود. حالا که شیرینی قدرت زیر زبان اصلاح طلبان مزه کرده است، این جریان سیاسی کمتر گرایش به عقب گرد و رسیدن به چیزی که هویت اصلاح طلبی معنا می شد، دارند.
 
در این راستا برخی از جمله اعضای حزب کارگزاران عملگرایی منفعت‌طلبانه اصلاح‌طلبان را عامل پیروزی‌ها و پیشرفت این جریان می‌دانند و اصلاحات قبل از سال ۸۸ را رادیکالیسم قلمداد می‌کنند که با ایدئولوژی‌های تند، این جریان را به پرتگاه سقوط برد.

گروه دیگری از اصلاح‌طلبان نیز عمل‌گرایی صرف را باعث بی‌هویتی اصلاحات از هویت خود می‌دانند و برعکس گروه اول اعتقاد دارند که این شعارهای اصلاح‌طلبی بوده است که تا به امروز این جریان را سرپا نگاه داشته است.

تهی شدن اصلاحات از هویت خود امروز به نگرانی نیروهای این جریان بدل شده است. اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که دیدگاهی در حال گسترش عملگرایی به جای نظریه‌پردازی و پیگیری مطالبات مدنی در درون اصلاحات است. این موضوع را محمدرضا تاجیک، کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب مطرح می‌کند که عملگرایی بیش از حد باعث دور شدن اصلاح‌طلبی از ماهیت خود است.

اما کارگزارانی‌ها نسبت به بازگشت اصلاح‌طلبی به ایدئولوژی‌گرایی رادیکال انتقاد دارند. «محمد قوچانی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با هشداردرباره اینکه « برخی اصلاح‌طلبان دوباره «ساز رادیکالیسم» کوک کرده‌اند»، طی یادداشتی می‌نویسد:‌« پیروزی های نسبی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم و شوراهای شهر نیز بر این «تکبر سیاسی» برخی اصلاح طلبان افزوده است و متأسفانه ساز نامیمون رادیکالیسم دوباره کوک شده است.اکنون اصلاح طلبان که یک بار دیگر در پناه یک دولت معتدل در تعیین دولت و مجلس و شورا و شهرداری نقش آفرین شده اند، فهرستی از مطالبات حداکثری خود را ردیف کرده اند: حاکمیت یکپارچه اصلاح طلبان، در اختیار گرفتن همه پست های دولتی، راه ندادن حتی یک اصولگرا به شورا شهر، تأکید بر مطالبه ی برحق اما نابهنگام وزارت زنان، راندن همه ی اصولگرایان از کابینه و...»
 
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در این زمینه نوشت: فدا شدن ایدئولوژی به پای استراتژی، نظریه‌ای است که نطفه اش اخیرا توسط یکی از شعب جریان اصلاحات بسته شد. رسانه رسمی‌حزب کارگزاران طراح رویکرد تقدم راهبرد بر گفتمان بوده است. طرحی مبتنی بر عبور از گفتمان‌های سیاسی چپ و راست و گذار به عملگرایی. این نظریه از آن زمان که در سپهر سیاست ایران مطرح شد با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است، از جمله آن که انتقاد محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را نیز به همراه داشته است. عارف همچنان مصلحت را در سکوتش دانسته و تنها به گفتن یک گزاره پیرامون این موضوع اکتفا کرده و اظهار داشته است:« فعلاً برای حفظ انسجام جریان اصلاح طلب در برابر برخی اظهارنظرهایی که به دنبال عبور از هویت اصلاح طلبی و فروپاشی وحدت و انسجام هستند سکوت می‌کنم ولی در صورت تداوم آن مطمئنا نسبت به اهداف اینگونه اظهارنظرها سخن خواهم گفت.»
 
عارف که خود زخم خورده این بازی است بایستی هم با چنین رویکردی مخالفت کند اما فعلا چاره کار بر این است که اصلاح طلبان دست به عصا در این حوزه راه بروند.
 
عمل گرایی که هویت اصلاح طلبی را پایمال کرد

اما در این حیطه چه اتفاقات عملی برای اصلاح طلبان افتاد. این جریان سیاسی از سال 92 با انتخاب تاکتیک «رحم اجازه‌ای» سعی کرد خود را در فضای سیاسی کشور احیا کند. پیش از آن با توجه به اغتشاشاتی که در بستر جریان اصلاحات و دروغ تقلب در انتخابات شکل گرفته بود، این جریان سیاسی با تندروی های صرف به حاشیه رفت. این در شرایطی بود که اصلاح طلبان یک گزینه که هویت این جریان را یدک می کشید داشتند. در این شرایط برای کنار گذاشتن عارف با او حتی مقابله شد و وی را «اصلاح طلب بدلی» و « اصلاح طلب امنیتی» خواندند. دست اخر هم وی مجبور به کناره گیری به نفع نامزدی شد که اصلا اصلاح‌طلب نبود.

پس از این هم اصلاح طلبان در انتخابات سال 96 آنقدر تنزل کردند که نامزد خود را به عنوان پوششی حسن روحانی وارد انتخابات کردند. در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز همین روش ادامه یافت و در شهر تهران اصلاح طلبان اصولگرایان شاخص قبل را در لیست خود جای دادند. افرادی که اگرچه اصولگرایان میانه خوانده شدند اما مشخص بود که با این جریان زاویه دارند و وقتی در مجلس حضور یافتند به روش سیاسی خود عمل کردند. موضوعی که بارها باعث انتقاد اصلاح طلبان شد و عارف بنابراین مسئله به طور کاملا زودهنگامی اعلام کرد که در سال 1400 ائتلافی در کار نخواهد بود.

با این حال اصلاحات در تنگنای گذشته تاریک و آینده بی هویت خود گرفتار شده است.

گذشته چندان دستاوردی برای این جریان نداشته که بخواهد بر روش مالوف خود راه آینده را طی کند و پوزیتیویسم و عملگرایی این جریان نیز همواره میخی بر تابوت هویت اصلاح طلبی بوده که این جریان را حالا به یک نگرانی بزرگ در مورد آینده هدایت کرده است. از این روست که تئورسین های این جریان همواره مطرح می کنند که راه در رویی باید برای هویت یابی دوباره اصلاحات پیدا کنیم و این جریان به یک راهبرد تازه نیاز دارد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ان شاالله به زودی بساط هر فرد وحزب گروهی که دل در گرو این انقلاب ونظام ورهبری نداره و بجای دغدغه ی خدمت به ملتی که حضرت امام خمینی رحمت الله علیه، اونها رو از مردم عصر نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم برتردونستنن، دغدغه ی حزب ومنافع حزب و شخص و....رو دارن از سر این مردم کم بشه.

راه نجات وسعادت مردم ایران همون طور که امام خمینی فرمودن پیروی از تعالیم اسلام هست وبس، ما مردم که پای کار بودیم وهستیم ان شاالله، امیدوار یم مسولیین هم از قافله عقب نمونن وبجای بیراهه رفتن به فکر مردم وخدمت مخلصانه و خالصانه به مردم باشن.
یزدی
Iran, Islamic Republic of
چند کلام با شورای محترم نگهبان.
اصلاح طلبان حالا که با تکرار روحانی خراب کردند و مشروعیت و وضعیتشان بحرانی شده است همه کشور را بحرانی جلوه میدهند تا از آب گلالود ماهی بگیرند.
یعنی بجای عذرخواهی طلبکارند و از نظام برای بقول خودشان "آرام کردن هواداران عصبانی و سرخورده شان" اخاذی میکنند .
و حتی نسخه آینده کشور میپیچند که خیلی وقیحانه و مضحک است .
لذا برای چندمین بار نشان دادند به مراتب از جریان محدود انحرافی نیز صلاحیت، ظرفیت و عرضه مملکت داری را ندارند پس نباید به این ناراضی سازهای گستاخ و طلبکار هم تاییدصلاحیت شوند و مجال ناراضی سازی داد .
که انشاالله در 98 و 1400 رعایت شود .
و الا باز کشور از این سوراخ گزیده میشود شدیدتر و حتی مهلک .
پیشگو
Iran, Islamic Republic of
...
پیشگو
Iran, Islamic Republic of
یعنی نظرم توهین آمیز بود ؟ افترا بود ؟ چی داشت که پاک کردید ؟ جواب آقای یزدی رو دادم .
در کل منظورم این بود که دیکتاتوری به پا نکن آقا جون ! همین . نگفتم الان اینجوریه
گفتم با نسخه آقای یزدی که بیایم همه رو رد کنیم آخرش دیکتاتوری میشه .
پیشگو یا اصلاح طلبان، نباید گذاشت این اصلاح طلبان بی صلاحیت بیایند
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
وظیفه شورای نگهبان، نگهبانی از انقلاب است که دست نا اهلان نیفتد یعنی دست کسانی که نا اهلی آنها به اثبات رسیده است یعنی اصلاح طلبان. امیذوارم ...
Iran, Islamic Republic of
هیچ نهاد و ارگانی توانایی مقابله با رای مردم را ندارد چون میزان رای ملت است پیروزی سی بر صفر با رد صلاحیت گسترده آفریده شد
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
رییس دولت محترم اعلام کردند که تیم مذاکره کننده شان 3 گل زدند و 2 گل خوردند. البته نگفتند که آن 3 گلی که زدند گل به خودی بود و عملا 5 بر 0 باختیم
Iran, Islamic Republic of
طبق نظر شما بیش از نیمی از جمعیت مردم طلاحیت ورود به انتخابات وانتخاب کردن رو ندارن.پس بساط انتخابات رو جمع کنید هر کس را که خودتان اصولگرا تشخیص دادید رییس جمهور کنید واینقدر هزینه مادی دست ملت نگذارید
United States
گروهی که استحاله شده نمیتونه سی بر صفر پیروز بشه
Iran, Islamic Republic of
با کلیت متن موافقم اما بخاطر عبارت ثابت نشده جریان انحافی منفی دادم
Iran, Islamic Republic of
نگرانی از پیروزی های مجدد چبهه اصلاحات کاملا مشهوده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
عجب استحاله ای؟ ای کاش استحاله و تنگنا اینگونه باشد با پیروزی های پی در پی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Germany
مردم تعیین میکنند که بساط چه گروهی برچیده خواهد شد چون به فرموده آن پیر سفر کرده میزان رای ملت است و هیچ گروه و نهادی توان مقابله با رای مردم را ندارد
Iran, Islamic Republic of
ان شاءالله مردم بساط غربگرایان و لیبرال های نجومی بگیر پیر بی تحرک را بر خواهند چید.
Iran, Islamic Republic of
بله با پیروزی مجدد روحانی و برد سی بر صفر با رای مردم معلوم است نظر مردم چیست
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آن پیر سفر کرده فرمایشات زیادی دارد، مانند کفار و منافقین "نومن به بعض و نکفر به بعض" نباش
نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد
در مورد اشرافیت و غربزدگان و خیانت غربگراها که فرمایشات متعدد دارند که در این متن نمی گنجد
Iran, Islamic Republic of
برادر ابوذر الان شما "نومن به بعض و نکفر به بعض" هستی یا همه گفته های گهر بار امام خمینی رو قبول داری؟
Germany
گروهی که سالهاست نتیجه انتخابات را با پیروزی خیره کننده برنده شده در حال استحاله شدن و در تنگناست؟ مگه میشه مگه داریم
Iran, Islamic Republic of
چطور تنگنای سالهای 84 تا 92 برای اصلاح طلبان رو فراموش کردی ؟!
Iran, Islamic Republic of
شما در گذشته بمون ولی سالهاست نتیجه همه انتخاباتو دارین میبازین و باز هم خواهید باخت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بنی صدر اولین رییس جمهور ایران بعد از انقلاب بود که مواضع فعلی اصلاح طلبان به اون خیلی نزدیک هست سرانجامش چی شد؟؟؟؟
مشی شهید رجایی دومین رییس جمهور ایران به تفکر انقلابی نزدیک بود یا اصلاح طلبی؟؟؟ سرانجام ایشون چی شد؟؟؟؟
دولت موقت اقای مهدوی کنی رو هم محسوب کنیم ایشون از جناح انقلابی بودن یا اصلاح طلبان لیبرال؟؟؟؟

ریاست جمهوری حضرت آقا هم که ناگفته پیداست

اقای هاشمی رفسنجانی که به زعم شما اصلاح طلبان عالیجناب سر خ پوش بودن و خود ایشون از اتفاقاتی که شما اصلاح طلبان توی مجلس ششم براشون رقم زدین به بدترین دوران حیات سیاسی شون تعبیر کردن حالا چرا شما به یکباره زیر چتر حمایت ایشون جمع شدیدن جای سوال داره.
شما چرا سمت ایشون چرخیدن ؟ چون مرحوم هاشمی معتقد بودن چرخشی به سمت شما نداشتن.
رییس جمهور ممنوع التصویر شما هم مایه افتخار شماست عاقبت به جرگه ی فتنه گران نظام پیوست
اقای احمدی نژاد هم الان که در تقابل با نظام ورهبری قرار گرفته به جریان اصلاح طلب نزدیک شده وتا قبل از این تغییرات مواضعش به جریان انقلابی نزدیک بود وبا روحیه ی جهادی خدمات زیادی داشتن.
اقای روحانی هم خاستگاه اصلاح طلبی ندارن و به تعبیر خودتون رحم اجاره ای برای شما محسوب میشن،چرا رحم اجاره ای؟؟؟ چون مردم به فتنه گران وحامیان فتنه رای مثبت نمیدن به ناچار دست به دامن اعتدال شدین درسته؟؟؟؟؟
حالا شما از کدوم پیروزی های قاطع صحبت می کنید؟؟؟؟؟
سقا
Iran, Islamic Republic of
شما اصلاح طلبان هر جاهم که به مدد جنگ روانی آرا مردم رو کسب کردین گلی به سر ملت نزدین.
مجلس ششم چه مجلسی بود؟؟؟
اولین دوره ی شورای شهر تهران سرانجامش چیزی جز انحلال مگر بود؟؟؟؟
الان هم که شورای شهر تهران دست شما افتاده وضعیت شهرداری وشهردار هاش رو ببینید!!!!!
سال 88هم که بساط فتنه رو تو کشور راه انداختین وهشت ماه کشور رو در گیر خواسته های غیر قانونی خودتون که در پس اون حرفی جزتغییر نظام نبوده کردین
الان هم جناب اقای روحانی که از حمایت شما برخوردار بوده چه گلی به سر ملت زده؟؟؟؟
کشور رو بخاطر برجام نافرجام مدت ها تعطیل کردن و....
United States
خودتو بد جور ضایع میکنی جهان نیوز با علامت کامنت گذاشتن جلوی نظرات یا کلا بگو نظرات مخالفو پخش نمیکنی تا تکلیف روشن بشه یا این بچه بازی رو در نیار
Iran, Islamic Republic of
آخرین حربه جهان نیوز گذاشتن علامت تعجب جلوی کامنتاست البته با این بچه بازی بیشتر خودشو ضایع میکنه
Iran, Islamic Republic of
ممنوع التصویری که با اشارتی نتیجه انتخابات را تعیین میکند آیا این تنگنا و استحاله است؟!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
استحاله ای که نتیجش پیروزی سی بر صفره خیلی هم خوبه
United States
دقیقا پیروزی بیست و یک بر صفر و پیروزی سی بر صفر نتیجه استحاله است
Iran, Islamic Republic of
این مقاله نشان از ضعف مفرط جریان مقابل سید ممنوع التصویر می باشد.ترس از این که مبادا در انتخابات آینده نیز با نفسش ریاست جمهور آینده کشور را تعیین کند.وخوب میدانند که حداقل نیمی از مردم ایران گوش به فرمان آن سید ممنوع التصویر هستند تا به پای صندوق های رای بیایند
آجرلو
Iran, Islamic Republic of
مدافع آزادی و دموکراسی با «گوش به فرمان سید بودن»، چگونه قابل جمع است؟ مدعیان اصلاحات مردم را چشم و گوش بسته فقط برای اطاعت و رأی دادن می‌خواهند، نه بیشتر و نه کمتر. آنها در حالی که برای خود زندگانی اشرافی و نجومی‌ترتیب می‌دهند، توجه به خواسته‌های مردم برای حداقل نیازشان را با انگ پوپولیستی پس می‌زنند.
Iran, Islamic Republic of
سید مظلوم عشق است و امید و راهگشای هر بن بستی و نگرانی شما از این محبوبیت است
Iran, Islamic Republic of
يك كارو بگين شما پول طلب ها كه انجام دا دين.
هاتف
Iran, Islamic Republic of
شما همیشه جناح سیاسی رقیب رو متهم به توهم می کنید اماانصافا خودتون توی توهم ما بیشماریم هستین!!!!
این جناب ممنوع التصو یر شما، که با نفسش رییس جمهور تعیین می کنه
چرا از اقای عارف خواستن به نفع اقای روحانی کناره گیری کنن؟؟؟
چرا باید کسی از اردوگاه اصلاح طلبان به نفع کسی که خاستگاه اصلاح طلبی نداشته کناره گیری کنه تا مجبور باشن در رحم اجاره ای بسر ببرن؟؟؟؟
خب با یه اشاره نصف ملت ایران که به نظر شما تحت نفوذش هستن وبرای رای به اقای عارف بسیج می کردن دیگه!!!
یا توی انتخابات اخیر چرا اقای جهانگیری که الان نقش کمرنگی هم توی دولت دارن رو بعنوان کاندید پوششی وارد میدون کردین خب بعنوان نماینده اصلاح طلبان وارد گود میشدن وبا نفس سید ممنوع التصویر شما، منتخب ملت میشدن!!!
بقیه نمونه های قابل ذکر از حد وحدود نفوذ سران فتنه بماند....
Germany
پیروزی سی بر صفر توهم نیست یک واقعیته که بازهم تکرار خواهد شد و همین باعث نگرانیتان شده
Iran, Islamic Republic of
پیروزی سی بر صفر در انتخابات مجلس در تهران بوده نه کل کشور، اگه تو کل کشور بود جناب حسرت ریاست مجلس همچنان به دل شما نمیموند
Iran, Islamic Republic of
پیروزی روحانی مگر در کل کشور نبود؟ آیا درس گرفتید
Iran, Islamic Republic of
اگر مثل شما ظرفیت انتخاب رقیب رو نداشتیم که کل کشور رو باید درگیر فتنه می کردیم وحداقل خسارت هایی که میزدیم آتیش زدن سطل آشغال ها بود!!!
بله درس گرفتیم وخدا رو شکر کردیم که سید رای نیوردن وگرنه خروج ترامپ از برجام و دلار 8000تومنی و حمله ی داعش به مجلس و رکود وتورم وزلزله ی سر پل ذهاب وصاعقه ی تهران و.....همه پای این بود که ما زبان دنیا رو بلد نیستیم و جنگ طلبیم واهل تعامل با دنیا نیستیم و....
Iran, Islamic Republic of
به خاطر اینکه این سیاست هست و تو نمیفهمی شما میگید چرا اصلاح طلب ها از روحانی حمایت کردند ولی نمیدانی که تمامی وزرای روحانی اصلاح طلب هستند و حتی خیلی هاشون در دوران اصلاحات وزیر بودند
Iran, Islamic Republic of
شما که می فهمی بگو چرا با وجود کاندید اصلاح طلب دست به دامن اقای روحانی شدین؟؟؟
شما که میگید بی شماریدورییس جمهور ممنوع التصویر تون هر کسی رو اراده کنه از صندوق رای بیرون میاره؟؟؟
اقای روحانی مدیون حمایت اصلاح طلبان بوده طبیعی هست با بکار گیری عده ای وزیر اصلاح طلب ادای دین کنه، البته ایشون چون دیگه به حمایت شما احتیاج نداشتن می بینید نقش اقای جهانگیری توی دولت دوازدهم کمرنگ شده دقت کردین؟؟؟
United States
به خاطر رد صلاحیتها به نظر شما اگر هاشمی رد صلاحیت نشده بود روحانی حتی کاندیدا هم میشد؟
Iran, Islamic Republic of
سال 92اقای عارف اصلاح طلب نبودن؟؟؟؟
ایشون رو وادار به انصراف به نفع روحانی نکردین؟؟؟
سال 96اقای جهانگیری رو داشتین چرا باز دست به دامن روحانی شدین؟؟؟؟
شما که معتقدید بی شمارید ورییس جمهور ممنوع التصویر تون هر چی بخواد میشه خب اقای عارف وجهانگیری که بودن اگه هاشمی نبود،باز میدونستید دست به دامن روحانی نشید درسته؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این اتحادهای تاکتیکی معنای خیلی روشنی داره و باعث سردرگمی رقیب میشه و در آن شرایط با درایت هاشمی و خاتمی بهترین کار بود و تا هر زمان نیاز باشد ادامه خواهد یافت
Germany
پیروزی قاطع اصلاح طلبان در انتخاباتهای اخیر باعث نگرانی شده و باز هم در انتخابات بعدی ادامه خواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
فعلا بجای دم زدن از پیروزی های قاطعی مثل رحم اجاره ای دولت ...فکری به حال کمپین های ما پشیمانیم و رد دعوت ضیافت افطار رییس جمهوری که از حمایت شما بر خوردار بود ه بکنید.
ضمن اینکه از اردوگاه خودتون( حالا با هر قصد ونیتی) زمزمه های شکست در انتخابات ریاست جمهوری آینده به گوش میرسه از جمله بیانات اقای زیبا کلامتون!
همین برجام نافرجام برای کارنامه ی شما کافیه.
Iran, Islamic Republic of
به جز احمدی نژاد که ان هم خودش را اصولگرا نمیداند اصولگرایان در کدام انتخابات ریس جمهوری پیروز بوده اند ؟
Iran, Islamic Republic of
پیروزیهای خیره کننده چند سال اخیر هرگز مقطعی نیست و همین نگرانتان کرده
Iran, Islamic Republic of
روحانی چنان بلایی بر سر اقتصاد و نرخ مسکن و دلار و سکه آورد که مردم از اصلاحات رویگردان شدند.
هاشم خان
United States
از مسخره ترين تحليل هائى كه در عمرم ديدم همين تحليل بود. من نميدونم اين جناب حمزه نژاد و ساير خادمين پايدارى چه اصرارى دارند كه تحليل از خودشون در كنند، شما كه مختصات فضاى سياسى و حتى اجتماعى امروز را نمى شناسيد و نمى دانيد بيخود فضا را تيره و تار نكنيد !
Canada
قبلا تصویر خاتمی را منتشر نمی کردید
بعدش منتشر کردید ولی تصویر را محو می کردید
الان منتشر می کنید ، محو هم نمی کنید ولی عکسی منتشر می کنید که صورتش کامل معلوم نباشه
کم کم دارید به سمتی می رید که بتونید تصویر خاتمی را منتشر کنید

احتمالا قراره در آینده در موردش خبر زیاد بنویسید. بهمین خاطر خودتون را دارید آماده می کنید که عکسش را بتونید منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
برای دلخوشی شماست
United States
باشه دلتو خوش کن که ما دلخوشیم
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات یعنی اصلاحات. ما که اصلاحی نمی بینیم
Germany
یکم دقت کنی میبینی
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات یعنی تعلیق و تعطیل و پلمپ و دیگر هیچ .
United States
ولی نظر مردم چیز دیگه ایه
United States
نظر مردم یعنی سی برصفر
Iran, Islamic Republic of
و همچنین 21 بر صفر
عمار
Iran, Islamic Republic of
ایشان تا اهداف سوروس را پیاده نکند دست از سر کشور برنمیدارد.
هادی
Iran, Islamic Republic of
قشنگ توهمات کیهان در شما رسوخ کرده...
اتهامات بدون سند و دلیل های آبکی...
Iran, Islamic Republic of
کیهان برای این موضوع سند ارائه محکم کرده است .
هادی
Iran, Islamic Republic of
کیهان که کلی سند معتبر هم برابر مردن ولیعهد عربستان رو کرده الان!!!
تشت رسوایی کیهان خیلی وقته افتاده برادر...
اونهایی که گفته رو میگی سند!!!
Iran, Islamic Republic of
برای موضوع شما اسناد ارائه شده واسنادش هم موجود است.
اما برای مرگ ولیعهد عربستان سقوطی مدرکی ارائه نشد فقط از قول منابعی در عربستان تیرخوردن لعنت الله علیه را رسانه ای کردند .که کاملا صحیح بوده که هنوز هم ملعون در انظار ظاهر نمیشود.
ولی
Iran, Islamic Republic of
همین چند روز پیش در مجلس چه گذشت؟از ترس عارف لاریجانی را در آغوش گرفتید؟خود را به خواب نزید؟
Iran, Islamic Republic of
نماز خواندن خاتمی پشت سر ناطق را چطور توجیه میکنی
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
نه به اون روز که برعلیه ناطق تبلیغ می کردن که ناطق اگر رئیس جمهور بشه پیاده روها رو دیوار می کشه و زنونه و مردونه می کنه (سال۷۶)
بعد هم شعار می دادن
مجلس زوری نمی خوایم ناطق نوری نمی خوایم
نه به امروز که پشت سر او نماز می خونن
حزب باد یعنی همین . از هر طرف باد بیاد بادش میدن
Germany
نماز خواندن توجیه میخواهد؟...
Iran, Islamic Republic of
اقتدا کردن توجیه می خواد.....
Iran, Islamic Republic of
یعنی هر کس نماز جماعت میخواند باید توجیه کند؟ اینجا مگر دادگاه تفتیش عقایده؟ شماها به کجا دارین میرین تو کدوم فضا سیر میکنین
Iran, Islamic Republic of
هر کس نه برادر من، یکی از سران فتنه پشت سر اقای ناطق نماز خوندن به ایشون اقتدا کردن این دلیل می خواد
دادگاه تفتیش عقایدهم نیست رصد،عملکردیکی از سران فتنه است
Iran, Islamic Republic of
این کلمات بی سر و ته فقط برای گول زدن خودتون کاربرد داره مردم دیگه به این تفکرات خود حق پنداری هیچ توجهی ندارن و پیروزیهای سی بر صفر دیگری در راه هست
Iran, Islamic Republic of
توی انتخابات اخیر که کاندید پوششی داشتین که انصراف داد
دور قبل هم که کاندیدتون انصراف داد وناچار به حمایت از اقای روحانی ای شدین که توی این دولت از بی توجهیش به کاندید پوششی تون حسابی ابراز ناخرسندی می کنین
توی مجلس هم که اکثریت کرسی ها رو کسب نکردین که اگه کرده بودین عارف رو رییس مجلس می کردین
شورای شهر بعد از چند سال به شما رسیده؟؟؟؟
چند سال اقای قالیباف شهردار تهران بودن ومردم به شما اقبالی نداشتن درسته؟؟؟؟
حالا ببینیم از پس کارنامه ی قالیباف بر میآید یانه؟
Iran, Islamic Republic of
توجیه توجیه توجیه دیگه دوران توجیه به سر اومده برید فکر تازه ای کنین تا نابود نشدین
Iran, Islamic Republic of
جواب چرای این اقتدا کردن رو بگو توجیه که حرف شماست برادر من
United States
خیلی ساده و معمولی یک مامومی به امامی اقتدا میکند نمیدانم مشکل برادرا چیست با یک نماز جماعت معمولی
United States
یواش یواش حرفای عجیب غریب از این قوم داره بیرون میاد و شک نکنید مردم هیچگاه به این ادبیات روی خوش نشان نخواهند داد
Iran, Islamic Republic of
اقتدای ماموم به امام به خود ماموم مربوط میشه و کسی حق نداره در موردش سوال کنه که چرا به فلانی اقتدا کردی
Iran, Islamic Republic of
رفتار سیاسیون رو با مردم عادی یکی نپندار برادر
وقتی از عالیجناب سرخ پوش به آیت الله میرسید
باید ببینم از ناطق نوری نمی خوایم، مجلس زوری نمی خوایم به کجا میرسین؟؟؟؟
این اقتدا گواه وقوع تغییراتی هست که نمیشه نادیده گرفتش
Iran, Islamic Republic of
شما تو هم گذشته بمون دوران انتخاباتی آن زمان مگر باید تا اید ادامه پیدا کنه؟ بهونه دیگه بیار برادر این توجیهاتت برا خودتونم بی معناست
Iran, Islamic Republic of
عارف که مهره سوخته اس ترس نداره .
United States
عجب مهره سوخته ای که در مرحله بالاترین رای رو برای ریاست مجلس اورد تا باشه از این مهره سوخته ها
Iran, Islamic Republic of
دلشون خوشه این برادرا با این تحلیلهای ابکی
Iran, Islamic Republic of
توی دور ه گذشته چه وضعیتی داشتن یادتون رفت؟
الان با میزان رای بالایی که فرمودین ریاست مجلس رو عهده دار شدن؟
United States
دو نایب رییس و رای بالا در انتخابات ریاست مجلس عملکرد بسیار موفقییست از اصلاح طلبان و عارف
Iran, Islamic Republic of
دیگر مردم از اصلاحات و اصولگرایی و احمدی نژادی عبور کرده اند و حنای انها برای مردم رنگی ندارد باید تدبیری دیگر چید چهل سال وعده و ید بس است هر روز از هر روز بدتر و ضعیف تر شده ایم جز انانی که به هرم قدرت وصل هستند و یا سرمایه دار هستند مسولین یا چشم های خود را بسته اند یا بادمجان دور قابچینها نمیگذارند مردم واقعی کوچه و بازار دیده شوند چشم و امید مردم در حال حاضر فقط رهبری هست نه کس دیگر
United Arab Emirates
حق با ایشونه مردم از اصلاحات و اصولگرایی و ...عبور کردن صدای اعتراض کامیون داران رو نمیشنوید ؟
Iran, Islamic Republic of
بحران يا فاجعه بخش مسكن داره جهاني ميشه وزير در پنج سال يك الونك نساخت فقط افه اومد
جلال
Iran, Islamic Republic of
در اینکه مردم از اصلاح طلبان و اصول گرایان متنفرند شکی نیست ولی در مورد احمدی نژاد اشتباه فکر می کنید ایشان هنوز محبوب جامعه هست
Iran, Islamic Republic of
از روز اول هم اصلاح طلب الكي بود بلكه پول طلب بود كار نكن و نق زن
Germany
چرا همش قیاس به نفس میکنی؟
Iran, Islamic Republic of
یک کلمه یاد گرفتی هی تکرار کن .
Iran, Islamic Republic of
بازم قیاس به نفش کردی نمیدونم تا کی و کجا میخوای بقیه رو مثل خودت بدونی
United States
بنده خدا سعی میکنه همه رو مثل خودش بدونه
Iran, Islamic Republic of
شما هميشه اصلاحات شكست خورده ولي در تمام انتخاباتها از اصلاحات شكست خورديد چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نتیجه استحاله پیروزی پی در پی چبهه اصلاحات است
United States
عجب استحاله خوبی
United Arab Emirates
احتمالا شما نفوذی جنگ روانی اصلاحات هستید نظراتتون از اول تا آخر جنگ اعصاب بود
Iran, Islamic Republic of
عوامل نفوذی جنگ روانی اصلاح طلبان؟ بازم توهم
Iran, Islamic Republic of
نظرات جالبی بود.
مساله اینه که با واقعیت ها نمی شه در افتاد!
امروز دو تفکر در کشور مقابل هم صف رایی کرده اند!؟؟
تفکر انقلابی و تفکر ضد انقلابی.
من به متن بالا و اوضاع اصلاحاتی ها اصلا کاری ندارم، واقعیتش اینه که عملکرد هر دو جریان برای کشور کاملاً مشخص هست. به طور مثال همین اوضاع هسته‌ای! در تفکر انقلابی، کشور نیاز به انرژی هسته‌ای داره چون آینده نگری داره!! در تفکر ضد انقلابی، انرژی هسته ای منجر به مسائل و مشکلاتی برای کشور شده در این تفکر این طور ادعا میشه که چون نفت داریم پس انرژی هسته ای می خواهیم چیکار؟؟ تفکرات نامزدهای طیف ضد انقلابی (معین و مهرعلیزاده) در انتخابات سال 84 مگه همین بود!!
در سایر مسائل هم همینطور. یکی از دوستان به دوره اول احمدی نژاد اشاره کرده بود، که در اون دوره چقدر خدمات دهی به مردم سرعت گرفته بود ولی در دور دومش کارها خراب شد! چرا خراب شد!؟ به این خاطر که تفکر انقلابیش به ضد انقلابیش تبدیل شد.
مسائل سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی امروز رو با همین اوضاع در سالهای 76تا 84ببینید چقدر شبیه به هم هستند!!. و چرا شعار فقر، فساد و تبعیض مطرح شد!!!
پس بپذیریم دو تفکر در کشور مقابل هم قرار دارند! یکی انقلابی و دیگری ضد انقلابی. ببینیم مدعیان اصلاح طلبی و اصولگرای در کدام تفکر قرار دارند.
مصداق تفکر انقلابی یعنی امام راحل، رهبر معظم انقلاب.
مصداق تفکر ضد انقلابی..... ؟؟؟