پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

توقف ریزگردهای خوزستان در 10 سال آینده

چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 614445
یک کارشناس پیشکسوت محیط زیست گفت: اقدامات انجام شده‌ برای توقف ریزگردها در 10 سال آینده نتیجه خواهد داد.
توقف ریزگردهای خوزستان در 10 سال آینده
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم، اسماعیل کهرم  خشک شدن تالاب هورالعظیم را از علل مهم آلودگی هوای خوزستان دانست و گفت: قسمت اعظم این تالاب در عراق است و در زمان جنگ، صدام تالاب را در بخش عراقی آن خشک کرد و بستر آن در حال حاضر عریان شده است.

کارشناس پیشکسوت محیط زیست افزود: با وزش باد از یک سو ذرات گرد و غبار ( ریزگردها ) و از سوی دیگر ذرات آلی و ذرات معلق حاصل از موجودات مرده، در هوا پراکنده می شود.

کهرم با اشاره به وجود چاه‌های نفت در استان خوزستان، بیان داشت: مواد نفتی نیز در آلودگی هوای خوزستان تاثیرگذار است، با نظر به اینکه استان خوزستان فداکاری می‌کند تا ایران تامین شود و بدین صورت اقتصاد ما را سر پا نگه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین پالایشگاه در دنیا در آبادان بود، اظهار داشت: برای تصفیه نفت، گاز و گازوئیل و ... مواد سمی بکار برده می‌شود.کهرم گفت: متوقف کردن تولید نفت غیر ممکن است چراکه اقتصاد ما از آن تامین می‌شود و برای جلوگیری از انتشار ذرات نفتی می‌توان فیلتر بکار برد، باید برای فیلترهای مناسب هزینه کنیم تا نفت بدون آلایندگی تولید شود.

این کارشناس محیط‌زیست با اشاره برآلودگی خوزستان بیان داشت: ریزگردها خطر جانی ندارند، اگر اندازه ریزگردها کمتر از 2.5 میکرون باشد باعث ناراحتی‌های ریوی و تنفسی می‌شود در حالیکه ذرات معلق ناشی از فعالیت های نفتی انسان را مسموم می‌کند .

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده‌ برای توقف ریزگردها در 10 سال آینده نتیجه خواهد داد، ادامه داد: به ثمر نشستن درختان کاشته شده در این مناطق زمان زیادی ‌می برد. باید درختان به مقدار کافی رشد کنند تا بتوانند جلوی ریزگردها را بگیرند، هر هکتار جنگل در طی یک سال حدود 7.5 تن ریزگرد را جمع می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *